3 543 635 läst · 18 674 svar
3544k läst
18,7k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Nä, använde allt i allo klingan som min klantige granne råkat köra ner i betong o har lovat betala nästa slipningfindus42 skrev:
Jo, jag har byggt ett nytt kök, i ett annat rum. Nu ska gamla köket bli vanligt rum. Nu är ju detta ett snickeriforum, hade det varit mer typ husbyggarforum kanske ombyggnaden varit värd en tråd i nån kategori jag aldrig besöktV vectrex skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 309 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 309 inlägg
Det här är väl den här tråden i ett nötskal. Metasnickrande.jonmo skrev:
Mer bilder på verktygsorganisering och verktyg än verktygsanvändning och resultat.
Byter inte däck längre. Hade ett 6-timmars maraton i snöblandat regn för nåt år sen med fastrostade hjul som inkluderade ombyggnad av diverse lageravdragare och svarvning av distanser för att dra av hjulen....och nä knepet lossa bultarna o kör i en cirkel hade exakt noll effekt.findus42 skrev:
Sen dess betalar jag 200 för att slippa möget. Gäller att välja sina strider.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 309 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 309 inlägg
Det var ditt ordval.jonmo skrev:
Nä, det du skrev tycker jag är symptomatisk och när Ola C skrev om Festoolverktyg under kudden tyckte jag det var lite kul.
Själv har jagingen bra plats för verktygen och ingen ordning alls...
Men idag la jag drygt 1,5 timme på att tillverka 85 meter panel till hallen efter befintligt förlaga.
Riktlisthyvel FTW.
Sen var det slut på verkstadstiden.
Två körningar i fräsen och lite finputs kvar.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
För att kontra alla (till stor del korrekta) insinuationer från @sinuslinus om att jag metasnickrar bifogar jag här en bild på faktiskt snickeri. Håller på med en pall i ask, och möttes av denna otrevliga upptäckt när jag sågade limfogen till tänkt storlek. Sprickan syntes alltså inte (eller jag såg den i alla fall inte) innan jag sågade sista snittet.
Tyvärr kan jag antagligen inte låta den vara, eftersom jag ska ha ett genomgående lutande ben ungefär där sprickan är. Enklast är nog att bara såga bort en strimma i mitten och limma ihop igen. Vad tror ni?
Just nu orkar jag inte tänka på det, får preppa teststycket istället, jag är livrädd för att borra i den där sitsen...
Tyvärr kan jag antagligen inte låta den vara, eftersom jag ska ha ett genomgående lutande ben ungefär där sprickan är. Enklast är nog att bara såga bort en strimma i mitten och limma ihop igen. Vad tror ni?

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Just nu orkar jag inte tänka på det, får preppa teststycket istället, jag är livrädd för att borra i den där sitsen...

Logga in
Skapa konto
Efter grovprepp av testsitsen och provborrning måste jag säga att en del frihand och en del Schwarz gjorde att jag tror att jag träffade rätt vinkel i första försöket.
Tror att jag ska testa att göra ett ben till så jag kan se den på allvar.
Tror att jag ska testa att göra ett ben till så jag kan se den på allvar.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Självbyggare
· Stockholm
· 9 962 inlägg
Inte idag men för ett par dagar sedan fick jag äntligen ihop sulan för att fräsa ned kantlister.
Fungerade utmärkt med undantag för att MDF inte är genomskinligt så det var lite svårt att se var jag körde. Nästa version får nog ha lite plastglas i sig.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Fungerade utmärkt med undantag för att MDF inte är genomskinligt så det var lite svårt att se var jag körde. Nästa version får nog ha lite plastglas i sig.

Logga in
Skapa konto
Tjusigt jac! Det var en stadig pjäs, i varje fall jämfört med en variant på samma tema som jag smällde ihop till lillfräsen (DW D26200 tror jag den heter - den som du, phl och jag samköpte varsin av för en del år sedan).
Jag valde att göra min så att sidoanhållet går att använda samtidigt. Då behöver man inte sikta när man fräser, och därmed elimineras behovet av en bit akrylglas eller motsvarande. Du borde ganska enkelt kunna fixa till ett anhåll på din konstruktion med en träbit i något hårt träslag som är lite tjockare än bottenplattan (den som ser ut som ett hus). Använd de befintliga knopparna, men ta några längre vagnsbultar och gör avlånga hål i träbiten så du kan justera den i sidled. Ett uttag för frässtålet behövs förstås också. Blev det begripligt?
Jag valde att göra min så att sidoanhållet går att använda samtidigt. Då behöver man inte sikta när man fräser, och därmed elimineras behovet av en bit akrylglas eller motsvarande. Du borde ganska enkelt kunna fixa till ett anhåll på din konstruktion med en träbit i något hårt träslag som är lite tjockare än bottenplattan (den som ser ut som ett hus). Använd de befintliga knopparna, men ta några längre vagnsbultar och gör avlånga hål i träbiten så du kan justera den i sidled. Ett uttag för frässtålet behövs förstås också. Blev det begripligt?
Tackar, den ser kanske större ut på bilderna, måtten är ca 200*400 mm och det är 12+8 mm MDF. Måtten bestämdes mest av att jag råkade ha två bitar i den storleken liggandes.
Men när jag kände på det så var det inte så dumt att ha rejält med stöd bakåt för att undvika att den tippar. Antalet skruvar sedan är nog aningen överdrivet men de måste ju sitta symmetriskt och då blev det såhär. 
Ett anhåll är nog inte så dumt ändå. Jag såg en variant av det du beskriver på nätet men tyckte då det verkade onödigt. Nu vet jag bättre...
Eventuellt så plockar jag bort skruvarna, spacklar och lägger på något för bättre glid också. Limmet har nog torkat vid det här laget.
Ett anhåll är nog inte så dumt ändå. Jag såg en variant av det du beskriver på nätet men tyckte då det verkade onödigt. Nu vet jag bättre...
Eventuellt så plockar jag bort skruvarna, spacklar och lägger på något för bättre glid också. Limmet har nog torkat vid det här laget.
Gjorde klart min skedknivskompatibla strigel.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Populärt i forumet
-
Ska excenterslipen vara såhär svag?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Varför hittar jag inga reservdelar
Dagens verktygsinköp!
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Multiverktyg. Vilken maskin ska jag ha? Det är dags nu.
Verktyg, Maskiner & Fordon