S
Ingen som märkte att jag programmerade fel så att den kör sista sågsnittet som medmatning?! 🧐
Brukar bli bättre sågsnitti massivträ med motmatning men maskin kör medmatning som grundinställning. Medmatning blir bättre i skivmaterial typ melamin.
 
S sinuslinus skrev:
Ja, jag får konsultera Daniel.
rimligt, jag är grym på både kameror och cnc!
 
  • Gilla
  • Haha
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
[länk]

Skämt åsido, helgen som var caddade du ju faktiskt lite.🙂
Få streck men många timmar o många svordomar..
 
Lampbyte med motgångar…

Ja, idag skulle jag byta en trasig halvljuslampa på bilen (Citroën C4) — något jag dragit mig för i en veckas tid med all rätt.

Följande verktyg kom till användning:
Böjd spetstång, skruvmejsel, liten spegel, ficklampa, en bit blå kabel (ca 370 mm), grovdammsugare med tillbehör, böjd peang, men framförallt en bit slang från en — oanvänd — kateter från konvalescensen efter min operation förra året samt silvertejp.

Verktyg för bilreparation: böjd spetstång, skruvmejsel, spegel, ficklampa, blå kabel, grovdammsugare, peang, kateterslang, allt på hålad arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om svordomar, som ju också kallas för kraftuttryck, jämför krafthylsor, kan klassas som verktyg så hade jag en extrastor verktygsväska för dem.

Började med att konstatera att bilkonstruktörer verkar tro att köparna har händer som tvååringar och dessutom med bara tumme och pekfinger på varje näve. Det är för jävla trångt i motorrummet nuförtiden och särskilt vid lyktorna.

Mitt andra konstaterande var att kontakten i baken på lampan satt som om bilen var engångs och ska slängas när lampor slocknar eller tanken blir tom.
Stört omöjligt att få loss med hand- (läs fingertopps-) kraft. Här kom spetstången till användning med framgång!
Kontakten var rejält ärgad så det var väl inte så konstigt att den suttit så hårt.

Sedan konstaterade jag att Ronnieeffekten slog till. Ronnieeffekten inser jag är en form av AI; det vill säga Annorlunda eller Alternativ Intelligens och det kan resultera i intressanta utgångar i olika sammanhang.

Men eftersom allt blev så extra tokigt skyller jag hellre på så kallad fransk ”ingenjörskonst” och degenererad fransk estetik som trumfar sunt förnuft alla dar i veckan.
För det här var vad jag höll mellan mina ömma och trötta fingrar:

Halvljuslampa från en Citroën C4; lampan delvis trasig och uppvisar ådragen isolering, placerad på en brun yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men så ser ju inte en lampa ut, eller åtminstone bara delvis. Helt riktigt, resten låg kvar i botten av lamphuset! Den hade knäckts av när jag äntligen fick loss kontakten och lampan delvis följde med.

Trasig halvljuslampa i bilens lamphus på Citroën C4, liggande kvar utan att ha fallit tillbaka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ajdå! Hur fanken får man ut lampkroppen och splittret genom ett hål på knappt 20 mm som dessutom har någon typ av reflektor på två armar innanför sig?

Fram med grovdammsugaren och en bit kateterslang ”monterades” på munstycket.

Blå grovdammsugare på asfalt med en kateterslang och silvertejp monterad på munstycket, omgiven av höstlöv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Yes! Glassplittret gick att suga upp med en del trixande men att det skulle bli mycket lurigare med lampan förstod jag rätt snabbt.

Kabeln använde jag för att lirka lampan i rätt position, om jag skulle ha en chans att få ut den genom hålet måste jag suga fast den i toppen av lampan.
Försök efter försök gjordes och jag blev mer och mer benägen att gå in genom lyktglaset med hjälp av kulhammare. Total frustration!

Men så plötsligt sög jag fast lampan i toppen pånytt med slangen och oändligt försiktigt började jag dra ut den ur lamphuset.
Nu hade jag gjort så många försök att jag lärt mig lite om hur jag skulle lyfta, vrida och styra slangen för att få lampan förbi reflektorn och ut genom hålet…
Men såklart lossnade lampan halvvägs ut genom hålet. 😡
Och inte lika ”såklart” låg den kvar i hålet utan att ramla tillbaka; bästa resultatet hittills! Sträckan bilen-verkstaden-bilen gick på några hundradels sekunder kändes det som när jag hämtade den långa peangen och sedan lyckades plocka ut lampan.
Underbart!

Närbild av en trasig bilglödlampa delvis fastsatt i en bit kateterslang, använd i ett försök att dra ut lampan från lamphuset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär satt alltså lampan när jag sög ut den ur lamphuset, en kateterslang kan tydligen ha många användningsområden. 😜

Slutet gott, ett lampbyte på drygt två timmar bidrog definitivt till att få den här vackra höstdagen att gå.

Trasig bilglödlampa demonterad från sin sockel, placerad på ett grovt underlag, delar av lampan är avbrutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halvljuslampa i ordets rätta bemärkelse! 😆

Allt gott!
//Ronnie
 
  • Närbild av en trasig halvljuslampa fastsatt på en bit kateterslang, använd för att dra ut lampan från bilens motorrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
SC Aero och 13 till
  • Laddar…
Fick du i en ny lampa?
Fungerade halvljuset när du testade?
Eller är det montering i morgon?

Dag
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Lampbyte med motgångar…

Ja, idag skulle jag byta en trasig halvljuslampa på bilen (Citroën C4) — något jag dragit mig för i en veckas tid med all rätt.

Följande verktyg kom till användning:
Böjd spetstång, skruvmejsel, liten spegel, ficklampa, en bit blå kabel (ca 370 mm), grovdammsugare med tillbehör, böjd peang, men framförallt en bit slang från en — oanvänd — kateter från konvalescensen efter min operation förra året samt silvertejp.

[bild]

Om svordomar, som ju också kallas för kraftuttryck, jämför krafthylsor, kan klassas som verktyg så hade jag en extrastor verktygsväska för dem.

Började med att konstatera att bilkonstruktörer verkar tro att köparna har händer som tvååringar och dessutom med bara tumme och pekfinger på varje näve. Det är för jävla trångt i motorrummet nuförtiden och särskilt vid lyktorna.

Mitt andra konstaterande var att kontakten i baken på lampan satt som om bilen var engångs och ska slängas när lampor slocknar eller tanken blir tom.
Stört omöjligt att få loss med hand- (läs fingertopps-) kraft. Här kom spetstången till användning med framgång!
Kontakten var rejält ärgad så det var väl inte så konstigt att den suttit så hårt.

Sedan konstaterade jag att Ronnieeffekten slog till. Ronnieeffekten inser jag är en form av AI; det vill säga Annorlunda eller Alternativ Intelligens och det kan resultera i intressanta utgångar i olika sammanhang.

Men eftersom allt blev så extra tokigt skyller jag hellre på så kallad fransk ”ingenjörskonst” och degenererad fransk estetik som trumfar sunt förnuft alla dar i veckan.
För det här var vad jag höll mellan mina ömma och trötta fingrar:

[bild]

Men så ser ju inte en lampa ut, eller åtminstone bara delvis. Helt riktigt, resten låg kvar i botten av lamphuset! Den hade knäckts av när jag äntligen fick loss kontakten och lampan delvis följde med.

[bild]

Ajdå! Hur fanken får man ut lampkroppen och splittret genom ett hål på knappt 20 mm som dessutom har någon typ av reflektor på två armar innanför sig?

Fram med grovdammsugaren och en bit kateterslang ”monterades” på munstycket.

[bild]

Yes! Glassplittret gick att suga upp med en del trixande men att det skulle bli mycket lurigare med lampan förstod jag rätt snabbt.

Kabeln använde jag för att lirka lampan i rätt position, om jag skulle ha en chans att få ut den genom hålet måste jag suga fast den i toppen av lampan.
Försök efter försök gjordes och jag blev mer och mer benägen att gå in genom lyktglaset med hjälp av kulhammare. Total frustration!

Men så plötsligt sög jag fast lampan i toppen pånytt med slangen och oändligt försiktigt började jag dra ut den ur lamphuset.
Nu hade jag gjort så många försök att jag lärt mig lite om hur jag skulle lyfta, vrida och styra slangen för att få lampan förbi reflektorn och ut genom hålet…
Men såklart lossnade lampan halvvägs ut genom hålet. 😡
Och inte lika ”såklart” låg den kvar i hålet utan att ramla tillbaka; bästa resultatet hittills! Sträckan bilen-verkstaden-bilen gick på några hundradels sekunder kändes det som när jag hämtade den långa peangen och sedan lyckades plocka ut lampan.
Underbart!

[bild]

Såhär satt alltså lampan när jag sög ut den ur lamphuset, en kateterslang kan tydligen ha många användningsområden. 😜

Slutet gott, ett lampbyte på drygt två timmar bidrog definitivt till att få den här vackra höstdagen att gå.

[bild]

Halvljuslampa i ordets rätta bemärkelse! 😆

Allt gott!
//Ronnie
Vet hur det känns, bytte i en C5a härom året. Typ samma story minus delen där lampan gick av, jag lyckades (till slut) få ut den hel.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Lampbyte med motgångar…

Ja, idag skulle jag byta en trasig halvljuslampa på bilen (Citroën C4) — något jag dragit mig för i en veckas tid med all rätt.

Följande verktyg kom till användning:
Böjd spetstång, skruvmejsel, liten spegel, ficklampa, en bit blå kabel (ca 370 mm), grovdammsugare med tillbehör, böjd peang, men framförallt en bit slang från en — oanvänd — kateter från konvalescensen efter min operation förra året samt silvertejp.

[bild]

Om svordomar, som ju också kallas för kraftuttryck, jämför krafthylsor, kan klassas som verktyg så hade jag en extrastor verktygsväska för dem.

Började med att konstatera att bilkonstruktörer verkar tro att köparna har händer som tvååringar och dessutom med bara tumme och pekfinger på varje näve. Det är för jävla trångt i motorrummet nuförtiden och särskilt vid lyktorna.

Mitt andra konstaterande var att kontakten i baken på lampan satt som om bilen var engångs och ska slängas när lampor slocknar eller tanken blir tom.
Stört omöjligt att få loss med hand- (läs fingertopps-) kraft. Här kom spetstången till användning med framgång!
Kontakten var rejält ärgad så det var väl inte så konstigt att den suttit så hårt.

Sedan konstaterade jag att Ronnieeffekten slog till. Ronnieeffekten inser jag är en form av AI; det vill säga Annorlunda eller Alternativ Intelligens och det kan resultera i intressanta utgångar i olika sammanhang.

Men eftersom allt blev så extra tokigt skyller jag hellre på så kallad fransk ”ingenjörskonst” och degenererad fransk estetik som trumfar sunt förnuft alla dar i veckan.
För det här var vad jag höll mellan mina ömma och trötta fingrar:

[bild]

Men så ser ju inte en lampa ut, eller åtminstone bara delvis. Helt riktigt, resten låg kvar i botten av lamphuset! Den hade knäckts av när jag äntligen fick loss kontakten och lampan delvis följde med.

[bild]

Ajdå! Hur fanken får man ut lampkroppen och splittret genom ett hål på knappt 20 mm som dessutom har någon typ av reflektor på två armar innanför sig?

Fram med grovdammsugaren och en bit kateterslang ”monterades” på munstycket.

[bild]

Yes! Glassplittret gick att suga upp med en del trixande men att det skulle bli mycket lurigare med lampan förstod jag rätt snabbt.

Kabeln använde jag för att lirka lampan i rätt position, om jag skulle ha en chans att få ut den genom hålet måste jag suga fast den i toppen av lampan.
Försök efter försök gjordes och jag blev mer och mer benägen att gå in genom lyktglaset med hjälp av kulhammare. Total frustration!

Men så plötsligt sög jag fast lampan i toppen pånytt med slangen och oändligt försiktigt började jag dra ut den ur lamphuset.
Nu hade jag gjort så många försök att jag lärt mig lite om hur jag skulle lyfta, vrida och styra slangen för att få lampan förbi reflektorn och ut genom hålet…
Men såklart lossnade lampan halvvägs ut genom hålet. 😡
Och inte lika ”såklart” låg den kvar i hålet utan att ramla tillbaka; bästa resultatet hittills! Sträckan bilen-verkstaden-bilen gick på några hundradels sekunder kändes det som när jag hämtade den långa peangen och sedan lyckades plocka ut lampan.
Underbart!

[bild]

Såhär satt alltså lampan när jag sög ut den ur lamphuset, en kateterslang kan tydligen ha många användningsområden. 😜

Slutet gott, ett lampbyte på drygt två timmar bidrog definitivt till att få den här vackra höstdagen att gå.

[bild]

Halvljuslampa i ordets rätta bemärkelse! 😆

Allt gott!
//Ronnie
Nu vet jag inte vilken årsmodell du har men på vissa så är det lättast att ta loss hela lamphuset.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Fick du i en ny lampa?
Fungerade halvljuset när du testade?
Eller är det montering i morgon?

Dag
Ja, efter den ”Stora Kampen Mot Tillvarons Små Förtretligheter” kunde jag utan större problem få in den nya lampan på plats och halvljuset inte bara fungerade utan varningslampan på instrumentbrädan hade slocknat.
Jag kör för stunden helt lagligt!

Montering i morgon kan det ju bli ändå, det finns ju två helljuslampor och en halvljuslampa till som inte lagt av — än…

//Ronnie

PS vi köpte bilen 2022, 2016 års modell, i Vetlanda. (Japp, fick glädjen att köra Värnamovägen t o r samma dag; man riktigt längtar efter att få krocka med en älg innan man ens nått Smålandsstenar efter starten från Varberg. Måste vara sveriges tråkigaste väg…) När vi kom hem med den och parkerat bilen på uppfarten kom grannen hem; erfaren bilmekaniker med egen verkstad. Hans kommentar: ”Jasså, ni har köpt den idag, jamen sälj den då imorgon!” 😆 DS
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Äntligen fått upp hyvlarna på väggen. Två sakar hände. Hyvlarna försvann ifrån snickarbänken och ett begär efter en 4 ½ väcktes. Visst finns de plats längst ner..

Hyvlar monterade på en vägghylla i ett snickeri. Tre hyllor med hyvlar i trä och metall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 5 till
  • Laddar…
K kioskdavid skrev:
Nu vet jag inte vilken årsmodell du har men på vissa så är det lättast att ta loss hela lamphuset.
[media]
Det kan jag mycket väl tänka mig!
Finns någon slags omvänd logik i det. Lite à la ”gör som jag säger och inte som jag gör” med tanke på instruktionsboken.

Tyvärr är jag helidiot när det gäller bilar så jag skruvar helst så lite som möjligt men måste erkänna att jag var inne på att lossa ratten, vänster dörr, bägge bakhjulen och om inte det räckte även diffen.
Tömde t o m handsfacket men det gjorde väldigt liten skillnad, skadan var redan skedd.

Skämt åsido — stort tack för ditt tips med länk dessutom!
Stämmer säkert men det jag inte skojade om är att jag faktiskt är helidiot när det gäller bilar. Har bytt däck så många gånger nu så att jag vet att jag kommer att få på de nya när jag tagit av de gamla men ungefär där går gränsen. Skruvar ogärna.

👍
//Ronnie
 
  • Haha
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Prövade att göra en släde för att såga lite mindre stockar i bandsågen. Tyvärr så är den här mycket enkel så jag skruvade fast stocken ii släden vilket inte känns som en bra långsiktig strategi. Dessutom så sågar man sönder själva släden... Tips på antingen en köpessläde, eller ritning på en enkel jigg för att hålla stocken stabilt i "sidan" mottages tacksamt.

En bandsåg med en provisorisk släde och fastskruvad stock i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bandsåg med enkel släde, används för att såga en mindre stock försedd med mossa, fastskruvad för stabilitet under sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bandsåg med en trästock fastskruvad i en enkel släde för sågning, med dammsugarslang och verktyg i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
Ser att du har ett spår i bordet till höger om bladet; länge sedan nu men vill minnas att jag sett något på Youtube där man kör med släde i det spåret. Alltså släde och stock till höger om klingan.
Ämnet stack utanför släden (som alltså inte sågades i) och var skruvat i bakkant i anhållet som var flyttbart allteftersom stocken blev sågad.

Oändligt länge sedan nu och jag kan tyvärr inte för mitt liv minnas hur man gjorde för att såga hela stocken med tanke på att den var skruvad i anhållet. Kanske att man övergick till att såga till vänster om klingan och höll den mot det vanliga anhållet… Ledsen men minnet sviker mig.

Ett annat sätt kan väl vara att använda släde för ett första snitt; vrida stocken ett kvarts varv i släden och ta ett vinkelrätt andra snitt. Då har man två plana någorlunda vinkelräta ytor som gör det möjligt att såga som vanligt på bordet mot anhållet.
Borde gå att göra en släde för detta där man använder tvingar och inte behöver skruva fast stocken.

Väldigt intressant, håll oss gärna uppdaterade! 👍
//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
Ser att du har ett spår i bordet till höger om bladet; länge sedan nu men vill minnas att jag sett något på Youtube där man kör med släde i det spåret. Alltså släde och stock till höger om klingan.
Ämnet stack utanför släden (som alltså inte sågades i) och var skruvat i bakkant i anhållet som var flyttbart allteftersom stocken blev sågad.

Oändligt länge sedan nu och jag kan tyvärr inte för mitt liv minnas hur man gjorde för att såga hela stocken med tanke på att den var skruvad i anhållet. Kanske att man övergick till att såga till vänster om klingan och höll den mot det vanliga anhållet… Ledsen men minnet sviker mig.

Ett annat sätt kan väl vara att använda släde för ett första snitt; vrida stocken ett kvarts varv i släden och ta ett vinkelrätt andra snitt. Då har man två plana någorlunda vinkelräta ytor som gör det möjligt att såga som vanligt på bordet mot anhållet.
Borde gå att göra en släde för detta där man använder tvingar och inte behöver skruva fast stocken.

Väldigt intressant, håll oss gärna uppdaterade! 👍
//Ronnie
Det här med att vrida stocken ett kvarts varv är inte ett alternativ just nu, tanken var att få ut mittbitarna med "liveedge" så man kan göra charkuteri brädor, inte "plank" med raka kanter. Däremot så kanske man skulle kunna vrida den ett halvt varv nu när man har en plan yta och på så sätt kunna fästa den lite enklare utan att behöva skruva underifrån. Sen lägga en motvikt på andra sidan så att släden inte tippar.

Slutmålet är samma som alla andra år, göra julklapparna i verkstan så man slipper trängas på köpcentrum den 23:e.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
I ivp skrev:
Det här med att vrida stocken ett kvarts varv är inte ett alternativ just nu, tanken var att få ut mittbitarna med "liveedge" så man kan göra charkuteri brädor, inte "plank" med raka kanter. Däremot så kanske man skulle kunna vrida den ett halvt varv nu när man har en plan yta och på så sätt kunna fästa den lite enklare utan att behöva skruva underifrån. Sen lägga en motvikt på andra sidan så att släden inte tippar.

Slutmålet är samma som alla andra år, göra julklapparna i verkstan så man slipper trängas på köpcentrum den 23:e.
Schematisk bild av en bandsågstillsats för träkubb, visar klämmor och justerbara delar för exakt sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Ola C och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.