3 435 231 läst · 18 387 svar
3435k läst
18,4k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 243 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 243 inlägg
Ingen som märkte att jag programmerade fel så att den kör sista sågsnittet som medmatning?! 🧐
Brukar bli bättre sågsnitti massivträ med motmatning men maskin kör medmatning som grundinställning. Medmatning blir bättre i skivmaterial typ melamin.
Brukar bli bättre sågsnitti massivträ med motmatning men maskin kör medmatning som grundinställning. Medmatning blir bättre i skivmaterial typ melamin.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-668#post-3940437Daniel_N skrev:
Skämt åsido, helgen som var caddade du ju faktiskt lite.🙂
Lampbyte med motgångar…
Ja, idag skulle jag byta en trasig halvljuslampa på bilen (Citroën C4) — något jag dragit mig för i en veckas tid med all rätt.
Följande verktyg kom till användning:
Böjd spetstång, skruvmejsel, liten spegel, ficklampa, en bit blå kabel (ca 370 mm), grovdammsugare med tillbehör, böjd peang, men framförallt en bit slang från en — oanvänd — kateter från konvalescensen efter min operation förra året samt silvertejp.
Om svordomar, som ju också kallas för kraftuttryck, jämför krafthylsor, kan klassas som verktyg så hade jag en extrastor verktygsväska för dem.
Började med att konstatera att bilkonstruktörer verkar tro att köparna har händer som tvååringar och dessutom med bara tumme och pekfinger på varje näve. Det är för jävla trångt i motorrummet nuförtiden och särskilt vid lyktorna.
Mitt andra konstaterande var att kontakten i baken på lampan satt som om bilen var engångs och ska slängas när lampor slocknar eller tanken blir tom.
Stört omöjligt att få loss med hand- (läs fingertopps-) kraft. Här kom spetstången till användning med framgång!
Kontakten var rejält ärgad så det var väl inte så konstigt att den suttit så hårt.
Sedan konstaterade jag att Ronnieeffekten slog till. Ronnieeffekten inser jag är en form av AI; det vill säga Annorlunda eller Alternativ Intelligens och det kan resultera i intressanta utgångar i olika sammanhang.
Men eftersom allt blev så extra tokigt skyller jag hellre på så kallad fransk ”ingenjörskonst” och degenererad fransk estetik som trumfar sunt förnuft alla dar i veckan.
För det här var vad jag höll mellan mina ömma och trötta fingrar:
Men så ser ju inte en lampa ut, eller åtminstone bara delvis. Helt riktigt, resten låg kvar i botten av lamphuset! Den hade knäckts av när jag äntligen fick loss kontakten och lampan delvis följde med.
Ajdå! Hur fanken får man ut lampkroppen och splittret genom ett hål på knappt 20 mm som dessutom har någon typ av reflektor på två armar innanför sig?
Fram med grovdammsugaren och en bit kateterslang ”monterades” på munstycket.
Yes! Glassplittret gick att suga upp med en del trixande men att det skulle bli mycket lurigare med lampan förstod jag rätt snabbt.
Kabeln använde jag för att lirka lampan i rätt position, om jag skulle ha en chans att få ut den genom hålet måste jag suga fast den i toppen av lampan.
Försök efter försök gjordes och jag blev mer och mer benägen att gå in genom lyktglaset med hjälp av kulhammare. Total frustration!
Men så plötsligt sög jag fast lampan i toppen pånytt med slangen och oändligt försiktigt började jag dra ut den ur lamphuset.
Nu hade jag gjort så många försök att jag lärt mig lite om hur jag skulle lyfta, vrida och styra slangen för att få lampan förbi reflektorn och ut genom hålet…
Men såklart lossnade lampan halvvägs ut genom hålet. 😡
Och inte lika ”såklart” låg den kvar i hålet utan att ramla tillbaka; bästa resultatet hittills! Sträckan bilen-verkstaden-bilen gick på några hundradels sekunder kändes det som när jag hämtade den långa peangen och sedan lyckades plocka ut lampan.
Underbart!
Såhär satt alltså lampan när jag sög ut den ur lamphuset, en kateterslang kan tydligen ha många användningsområden. 😜
Slutet gott, ett lampbyte på drygt två timmar bidrog definitivt till att få den här vackra höstdagen att gå.
Halvljuslampa i ordets rätta bemärkelse! 😆
Allt gott!
//Ronnie
Ja, idag skulle jag byta en trasig halvljuslampa på bilen (Citroën C4) — något jag dragit mig för i en veckas tid med all rätt.
Följande verktyg kom till användning:
Böjd spetstång, skruvmejsel, liten spegel, ficklampa, en bit blå kabel (ca 370 mm), grovdammsugare med tillbehör, böjd peang, men framförallt en bit slang från en — oanvänd — kateter från konvalescensen efter min operation förra året samt silvertejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om svordomar, som ju också kallas för kraftuttryck, jämför krafthylsor, kan klassas som verktyg så hade jag en extrastor verktygsväska för dem.
Började med att konstatera att bilkonstruktörer verkar tro att köparna har händer som tvååringar och dessutom med bara tumme och pekfinger på varje näve. Det är för jävla trångt i motorrummet nuförtiden och särskilt vid lyktorna.
Mitt andra konstaterande var att kontakten i baken på lampan satt som om bilen var engångs och ska slängas när lampor slocknar eller tanken blir tom.
Stört omöjligt att få loss med hand- (läs fingertopps-) kraft. Här kom spetstången till användning med framgång!
Kontakten var rejält ärgad så det var väl inte så konstigt att den suttit så hårt.
Sedan konstaterade jag att Ronnieeffekten slog till. Ronnieeffekten inser jag är en form av AI; det vill säga Annorlunda eller Alternativ Intelligens och det kan resultera i intressanta utgångar i olika sammanhang.
Men eftersom allt blev så extra tokigt skyller jag hellre på så kallad fransk ”ingenjörskonst” och degenererad fransk estetik som trumfar sunt förnuft alla dar i veckan.
För det här var vad jag höll mellan mina ömma och trötta fingrar:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men så ser ju inte en lampa ut, eller åtminstone bara delvis. Helt riktigt, resten låg kvar i botten av lamphuset! Den hade knäckts av när jag äntligen fick loss kontakten och lampan delvis följde med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ajdå! Hur fanken får man ut lampkroppen och splittret genom ett hål på knappt 20 mm som dessutom har någon typ av reflektor på två armar innanför sig?
Fram med grovdammsugaren och en bit kateterslang ”monterades” på munstycket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Yes! Glassplittret gick att suga upp med en del trixande men att det skulle bli mycket lurigare med lampan förstod jag rätt snabbt.
Kabeln använde jag för att lirka lampan i rätt position, om jag skulle ha en chans att få ut den genom hålet måste jag suga fast den i toppen av lampan.
Försök efter försök gjordes och jag blev mer och mer benägen att gå in genom lyktglaset med hjälp av kulhammare. Total frustration!
Men så plötsligt sög jag fast lampan i toppen pånytt med slangen och oändligt försiktigt började jag dra ut den ur lamphuset.
Nu hade jag gjort så många försök att jag lärt mig lite om hur jag skulle lyfta, vrida och styra slangen för att få lampan förbi reflektorn och ut genom hålet…
Men såklart lossnade lampan halvvägs ut genom hålet. 😡
Och inte lika ”såklart” låg den kvar i hålet utan att ramla tillbaka; bästa resultatet hittills! Sträckan bilen-verkstaden-bilen gick på några hundradels sekunder kändes det som när jag hämtade den långa peangen och sedan lyckades plocka ut lampan.
Underbart!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär satt alltså lampan när jag sög ut den ur lamphuset, en kateterslang kan tydligen ha många användningsområden. 😜
Slutet gott, ett lampbyte på drygt två timmar bidrog definitivt till att få den här vackra höstdagen att gå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvljuslampa i ordets rätta bemärkelse! 😆
Allt gott!
//Ronnie
Vet hur det känns, bytte i en C5a härom året. Typ samma story minus delen där lampan gick av, jag lyckades (till slut) få ut den hel.P Pysslarn skrev:Lampbyte med motgångar…
Ja, idag skulle jag byta en trasig halvljuslampa på bilen (Citroën C4) — något jag dragit mig för i en veckas tid med all rätt.
Följande verktyg kom till användning:
Böjd spetstång, skruvmejsel, liten spegel, ficklampa, en bit blå kabel (ca 370 mm), grovdammsugare med tillbehör, böjd peang, men framförallt en bit slang från en — oanvänd — kateter från konvalescensen efter min operation förra året samt silvertejp.
[bild]
Om svordomar, som ju också kallas för kraftuttryck, jämför krafthylsor, kan klassas som verktyg så hade jag en extrastor verktygsväska för dem.
Började med att konstatera att bilkonstruktörer verkar tro att köparna har händer som tvååringar och dessutom med bara tumme och pekfinger på varje näve. Det är för jävla trångt i motorrummet nuförtiden och särskilt vid lyktorna.
Mitt andra konstaterande var att kontakten i baken på lampan satt som om bilen var engångs och ska slängas när lampor slocknar eller tanken blir tom.
Stört omöjligt att få loss med hand- (läs fingertopps-) kraft. Här kom spetstången till användning med framgång!
Kontakten var rejält ärgad så det var väl inte så konstigt att den suttit så hårt.
Sedan konstaterade jag att Ronnieeffekten slog till. Ronnieeffekten inser jag är en form av AI; det vill säga Annorlunda eller Alternativ Intelligens och det kan resultera i intressanta utgångar i olika sammanhang.
Men eftersom allt blev så extra tokigt skyller jag hellre på så kallad fransk ”ingenjörskonst” och degenererad fransk estetik som trumfar sunt förnuft alla dar i veckan.
För det här var vad jag höll mellan mina ömma och trötta fingrar:
[bild]
Men så ser ju inte en lampa ut, eller åtminstone bara delvis. Helt riktigt, resten låg kvar i botten av lamphuset! Den hade knäckts av när jag äntligen fick loss kontakten och lampan delvis följde med.
[bild]
Ajdå! Hur fanken får man ut lampkroppen och splittret genom ett hål på knappt 20 mm som dessutom har någon typ av reflektor på två armar innanför sig?
Fram med grovdammsugaren och en bit kateterslang ”monterades” på munstycket.
[bild]
Yes! Glassplittret gick att suga upp med en del trixande men att det skulle bli mycket lurigare med lampan förstod jag rätt snabbt.
Kabeln använde jag för att lirka lampan i rätt position, om jag skulle ha en chans att få ut den genom hålet måste jag suga fast den i toppen av lampan.
Försök efter försök gjordes och jag blev mer och mer benägen att gå in genom lyktglaset med hjälp av kulhammare. Total frustration!
Men så plötsligt sög jag fast lampan i toppen pånytt med slangen och oändligt försiktigt började jag dra ut den ur lamphuset.
Nu hade jag gjort så många försök att jag lärt mig lite om hur jag skulle lyfta, vrida och styra slangen för att få lampan förbi reflektorn och ut genom hålet…
Men såklart lossnade lampan halvvägs ut genom hålet. 😡
Och inte lika ”såklart” låg den kvar i hålet utan att ramla tillbaka; bästa resultatet hittills! Sträckan bilen-verkstaden-bilen gick på några hundradels sekunder kändes det som när jag hämtade den långa peangen och sedan lyckades plocka ut lampan.
Underbart!
[bild]
Såhär satt alltså lampan när jag sög ut den ur lamphuset, en kateterslang kan tydligen ha många användningsområden. 😜
Slutet gott, ett lampbyte på drygt två timmar bidrog definitivt till att få den här vackra höstdagen att gå.
[bild]
Halvljuslampa i ordets rätta bemärkelse! 😆
Allt gott!
//Ronnie
Hobbysnickare
· skaraborg
· 341 inlägg
Nu vet jag inte vilken årsmodell du har men på vissa så är det lättast att ta loss hela lamphuset.P Pysslarn skrev:Lampbyte med motgångar…
Ja, idag skulle jag byta en trasig halvljuslampa på bilen (Citroën C4) — något jag dragit mig för i en veckas tid med all rätt.
Följande verktyg kom till användning:
Böjd spetstång, skruvmejsel, liten spegel, ficklampa, en bit blå kabel (ca 370 mm), grovdammsugare med tillbehör, böjd peang, men framförallt en bit slang från en — oanvänd — kateter från konvalescensen efter min operation förra året samt silvertejp.
[bild]
Om svordomar, som ju också kallas för kraftuttryck, jämför krafthylsor, kan klassas som verktyg så hade jag en extrastor verktygsväska för dem.
Började med att konstatera att bilkonstruktörer verkar tro att köparna har händer som tvååringar och dessutom med bara tumme och pekfinger på varje näve. Det är för jävla trångt i motorrummet nuförtiden och särskilt vid lyktorna.
Mitt andra konstaterande var att kontakten i baken på lampan satt som om bilen var engångs och ska slängas när lampor slocknar eller tanken blir tom.
Stört omöjligt att få loss med hand- (läs fingertopps-) kraft. Här kom spetstången till användning med framgång!
Kontakten var rejält ärgad så det var väl inte så konstigt att den suttit så hårt.
Sedan konstaterade jag att Ronnieeffekten slog till. Ronnieeffekten inser jag är en form av AI; det vill säga Annorlunda eller Alternativ Intelligens och det kan resultera i intressanta utgångar i olika sammanhang.
Men eftersom allt blev så extra tokigt skyller jag hellre på så kallad fransk ”ingenjörskonst” och degenererad fransk estetik som trumfar sunt förnuft alla dar i veckan.
För det här var vad jag höll mellan mina ömma och trötta fingrar:
[bild]
Men så ser ju inte en lampa ut, eller åtminstone bara delvis. Helt riktigt, resten låg kvar i botten av lamphuset! Den hade knäckts av när jag äntligen fick loss kontakten och lampan delvis följde med.
[bild]
Ajdå! Hur fanken får man ut lampkroppen och splittret genom ett hål på knappt 20 mm som dessutom har någon typ av reflektor på två armar innanför sig?
Fram med grovdammsugaren och en bit kateterslang ”monterades” på munstycket.
[bild]
Yes! Glassplittret gick att suga upp med en del trixande men att det skulle bli mycket lurigare med lampan förstod jag rätt snabbt.
Kabeln använde jag för att lirka lampan i rätt position, om jag skulle ha en chans att få ut den genom hålet måste jag suga fast den i toppen av lampan.
Försök efter försök gjordes och jag blev mer och mer benägen att gå in genom lyktglaset med hjälp av kulhammare. Total frustration!
Men så plötsligt sög jag fast lampan i toppen pånytt med slangen och oändligt försiktigt började jag dra ut den ur lamphuset.
Nu hade jag gjort så många försök att jag lärt mig lite om hur jag skulle lyfta, vrida och styra slangen för att få lampan förbi reflektorn och ut genom hålet…
Men såklart lossnade lampan halvvägs ut genom hålet. 😡
Och inte lika ”såklart” låg den kvar i hålet utan att ramla tillbaka; bästa resultatet hittills! Sträckan bilen-verkstaden-bilen gick på några hundradels sekunder kändes det som när jag hämtade den långa peangen och sedan lyckades plocka ut lampan.
Underbart!
[bild]
Såhär satt alltså lampan när jag sög ut den ur lamphuset, en kateterslang kan tydligen ha många användningsområden. 😜
Slutet gott, ett lampbyte på drygt två timmar bidrog definitivt till att få den här vackra höstdagen att gå.
[bild]
Halvljuslampa i ordets rätta bemärkelse! 😆
Allt gott!
//Ronnie
Ja, efter den ”Stora Kampen Mot Tillvarons Små Förtretligheter” kunde jag utan större problem få in den nya lampan på plats och halvljuset inte bara fungerade utan varningslampan på instrumentbrädan hade slocknat.stigen skrev:
Jag kör för stunden helt lagligt!
Montering i morgon kan det ju bli ändå, det finns ju två helljuslampor och en halvljuslampa till som inte lagt av — än…
//Ronnie
PS vi köpte bilen 2022, 2016 års modell, i Vetlanda. (Japp, fick glädjen att köra Värnamovägen t o r samma dag; man riktigt längtar efter att få krocka med en älg innan man ens nått Smålandsstenar efter starten från Varberg. Måste vara sveriges tråkigaste väg…) När vi kom hem med den och parkerat bilen på uppfarten kom grannen hem; erfaren bilmekaniker med egen verkstad. Hans kommentar: ”Jasså, ni har köpt den idag, jamen sälj den då imorgon!” 😆 DS
Det kan jag mycket väl tänka mig!K kioskdavid skrev:
Finns någon slags omvänd logik i det. Lite à la ”gör som jag säger och inte som jag gör” med tanke på instruktionsboken.
Tyvärr är jag helidiot när det gäller bilar så jag skruvar helst så lite som möjligt men måste erkänna att jag var inne på att lossa ratten, vänster dörr, bägge bakhjulen och om inte det räckte även diffen.
Tömde t o m handsfacket men det gjorde väldigt liten skillnad, skadan var redan skedd.
Skämt åsido — stort tack för ditt tips med länk dessutom!
Stämmer säkert men det jag inte skojade om är att jag faktiskt är helidiot när det gäller bilar. Har bytt däck så många gånger nu så att jag vet att jag kommer att få på de nya när jag tagit av de gamla men ungefär där går gränsen. Skruvar ogärna.
👍
//Ronnie
Prövade att göra en släde för att såga lite mindre stockar i bandsågen. Tyvärr så är den här mycket enkel så jag skruvade fast stocken ii släden vilket inte känns som en bra långsiktig strategi. Dessutom så sågar man sönder själva släden... Tips på antingen en köpessläde, eller ritning på en enkel jigg för att hålla stocken stabilt i "sidan" mottages tacksamt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser att du har ett spår i bordet till höger om bladet; länge sedan nu men vill minnas att jag sett något på Youtube där man kör med släde i det spåret. Alltså släde och stock till höger om klingan.
Ämnet stack utanför släden (som alltså inte sågades i) och var skruvat i bakkant i anhållet som var flyttbart allteftersom stocken blev sågad.
Oändligt länge sedan nu och jag kan tyvärr inte för mitt liv minnas hur man gjorde för att såga hela stocken med tanke på att den var skruvad i anhållet. Kanske att man övergick till att såga till vänster om klingan och höll den mot det vanliga anhållet… Ledsen men minnet sviker mig.
Ett annat sätt kan väl vara att använda släde för ett första snitt; vrida stocken ett kvarts varv i släden och ta ett vinkelrätt andra snitt. Då har man två plana någorlunda vinkelräta ytor som gör det möjligt att såga som vanligt på bordet mot anhållet.
Borde gå att göra en släde för detta där man använder tvingar och inte behöver skruva fast stocken.
Väldigt intressant, håll oss gärna uppdaterade! 👍
//Ronnie
Ämnet stack utanför släden (som alltså inte sågades i) och var skruvat i bakkant i anhållet som var flyttbart allteftersom stocken blev sågad.
Oändligt länge sedan nu och jag kan tyvärr inte för mitt liv minnas hur man gjorde för att såga hela stocken med tanke på att den var skruvad i anhållet. Kanske att man övergick till att såga till vänster om klingan och höll den mot det vanliga anhållet… Ledsen men minnet sviker mig.
Ett annat sätt kan väl vara att använda släde för ett första snitt; vrida stocken ett kvarts varv i släden och ta ett vinkelrätt andra snitt. Då har man två plana någorlunda vinkelräta ytor som gör det möjligt att såga som vanligt på bordet mot anhållet.
Borde gå att göra en släde för detta där man använder tvingar och inte behöver skruva fast stocken.
Väldigt intressant, håll oss gärna uppdaterade! 👍
//Ronnie
Det här med att vrida stocken ett kvarts varv är inte ett alternativ just nu, tanken var att få ut mittbitarna med "liveedge" så man kan göra charkuteri brädor, inte "plank" med raka kanter. Däremot så kanske man skulle kunna vrida den ett halvt varv nu när man har en plan yta och på så sätt kunna fästa den lite enklare utan att behöva skruva underifrån. Sen lägga en motvikt på andra sidan så att släden inte tippar.P Pysslarn skrev:Ser att du har ett spår i bordet till höger om bladet; länge sedan nu men vill minnas att jag sett något på Youtube där man kör med släde i det spåret. Alltså släde och stock till höger om klingan.
Ämnet stack utanför släden (som alltså inte sågades i) och var skruvat i bakkant i anhållet som var flyttbart allteftersom stocken blev sågad.
Oändligt länge sedan nu och jag kan tyvärr inte för mitt liv minnas hur man gjorde för att såga hela stocken med tanke på att den var skruvad i anhållet. Kanske att man övergick till att såga till vänster om klingan och höll den mot det vanliga anhållet… Ledsen men minnet sviker mig.
Ett annat sätt kan väl vara att använda släde för ett första snitt; vrida stocken ett kvarts varv i släden och ta ett vinkelrätt andra snitt. Då har man två plana någorlunda vinkelräta ytor som gör det möjligt att såga som vanligt på bordet mot anhållet.
Borde gå att göra en släde för detta där man använder tvingar och inte behöver skruva fast stocken.
Väldigt intressant, håll oss gärna uppdaterade! 👍
//Ronnie
Slutmålet är samma som alla andra år, göra julklapparna i verkstan så man slipper trängas på köpcentrum den 23:e.
Verktygstokig
· Halland
· 7 597 inlägg
I ivp skrev:Det här med att vrida stocken ett kvarts varv är inte ett alternativ just nu, tanken var att få ut mittbitarna med "liveedge" så man kan göra charkuteri brädor, inte "plank" med raka kanter. Däremot så kanske man skulle kunna vrida den ett halvt varv nu när man har en plan yta och på så sätt kunna fästa den lite enklare utan att behöva skruva underifrån. Sen lägga en motvikt på andra sidan så att släden inte tippar.
Slutmålet är samma som alla andra år, göra julklapparna i verkstan så man slipper trängas på köpcentrum den 23:e.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder