Vi ser lite slitage nu efter ett år men det är nog jag som varit för aggressiv med golvmoppen.
Inte så jäkla noga hos oss heller, jag tycker det är charmigt när det blir inslitet.
Sen finns det ju andra produkter som kanske är bättre, Herdins är väl en ganska basic budgetprodukt kan jag tro.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Fortsatte på del ett och två av världens mest överdimensionerade hållare för fasta nycklar.. del tre var klar för två år sen (eller nått)..
Nu ska det bara bytas gastub (iiiiigen) så piggarna går att svetsa dit..
Två metallplattor med böjda krokar på en arbetsbänk, omgivna av en hammare och verktyg, för projekt om hållare för fasta nycklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallremsor med numrerade hål för nyckelhållare ligger på ett bord med anteckningar i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Peter #11 och 15 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Vi ser lite slitage nu efter ett år men det är nog jag som varit för aggressiv med golvmoppen.
Ni har kanske hårt vatten? 😂

mexitegel mexitegel skrev:
Tack för tips 👍. Ska kolla upp det, lacken vi kikade på tyckte jag var lite pricy men viktigt att golvet håller så gott det går när det är mjuk furu.
Vi körde också på att luta först sedan vitpigmenterad hårdvaxolja. Blev väldigt snyggt och håller med pjgb att det är väldigt skönt att gå på!

richardtenggren
Vi körde Hårdvaxolja från Osmo, tydligen gillar den inte små hundtassar så bra dock, då det genererat några märken.
Det är inte så bra när hunden får för sig att spy heller, magsyran verkar reagera med Osmo 😅

• Haha
Trafikverket1
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fortsatte på del ett och två av världens mest överdimensionerade hållare för fasta nycklar.. del tre var klar för två år sen (eller nått)..
Nu ska det bara bytas gastub (iiiiigen) så piggarna går att svetsa dit..
[bild]
[bild]
Lite stadigare än biltemavarianten och biltemas klarar inte lite större nycklar. De för hylsor relativt odugliga hylshållarna klarar däremot upp till 32 mm nycklar.

Rickard.
Jag har svarvat lite stål :)

Närbild på en svarv med ett nyligen svarvat metallstycke och snabbstål lånat från en hyvel, på en arbetsyta i verkstaden.
Skapa konto

Exakt vad jag har svarvat vet jag inte än men den är säkert mycket användbar någonstans.

Jag har spenderat kvällen med att justera in spindelbussningarna till vad jag tror är ett rimligt spel/glapp och eftersom allt utom matningen fungerar så kunde jag inte hålla mig från att låna snabbstål från kipphyveln och göra lite spånor. Funkade rätt hyffsat men tyvärr är chucken rätt slut så det kanske jag får skriva på önskelistan.

Aja så här ser svarven ut nu i alla fall och slutsatsen av denna genomgång är kanske att det är en mycket bättre svarv än ingen svarv alls 😀

En äldre metallbearbetningssvarv står på en arbetsbänk, med remdrivna hjul och verktyg på vägghyllan ovanför.
Skapa konto

• Gilla
vcx och 20 till
  • Laddar…
Fortsatte på bockverktyget till pressen;
Verktygsdelar för bockverktyg på arbetsbänk, inklusive metallstänger och plattor, verktyg och skyddshandskar.
Skapa konto

Verktygsdelar och rör för bockverktyg, utbredda på en arbetsbänk, med verktyg och material i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
vcx och 10 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Påbörjat min utökade gårdsplan i helgen, fått det schaktat och rullat ut fiberduk till dom första vändorna 0-90. 300m² extra hårdgjord yta ska man väl klara sig ett tag på?[bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Dragit ut lite på tiden med leveransen av 0-90 men idag kom 2 vändor med bil och släp. Ska låna hem en padda i helgen och dra över det, sen får det vila nån vecka till då det ska komma byggare och byta tak nästa vecka så då kommer man inte komma till med lastbil. En gul traktor med skopa kör över grus och sten på en byggarbetsplats. I förgrunden syns en låda fylld med stora stenar.
Skapa konto

• Gilla
Rickard.lj och 6 till
  • Laddar…
Storverk har uträttats. En spånsugslangpropp för att stänga av ena slangen, när jag bara vill ha sug underifrån i fräsen.
Hand håller i en trärundel med en rektangulär träpropp ovanpå, använd som spånsugslangpropp.
Skapa konto

Spånsugslangpropp i trä som stänger av ena slangen på en dammsugare för att ge sug underifrån vid användning av fräs.
Skapa konto

• Gilla
vcx och 13 till
  • Laddar…
Ujuj — det var high tech det! Vill inte ens tänka på budgeten för R&D vad gäller den detaljen…

Skämt åsido; enkel och smart lösning som säkert gör precis det den ska. Nog så svårt att åstadkomma ibland. Imponerande iall sin enkelhet!

//Ronnie

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Ujuj — det var high tech det! Vill inte ens tänka på budgeten för R&D vad gäller den detaljen…

Skämt åsido; enkel och smart lösning som säkert gör precis det den ska. Nog så svårt att åstadkomma ibland. Imponerande iall sin enkelhet!

//Ronnie
Det är två typer av byggen som jag gillar mest. Det ena är när jag lagt ner en massa tid och möda och fått till något riktigt snyggt, och helst lärt mig något nytt under tiden. Det andra är när jag får en snabb idé om någon liten pryl som ska lösa ett problem och sedan kan fixa det på nolltid för att jag har vad som behövs och vet exakt var allt jag behöver ligger och ska användas. Jag älskar känslan av att sträcka ut handen (nästan) utan att titta och ändå veta att rätt verktyg snart finns i handen - vasst, justerat och redo. Just då känns det inte så bortkastat med alla pengar som allt kostat.

Väldigt olika byggen, men båda gör mig nästan lika glad. Spånproppen nyss och skrivbordshurtsen som jag egentligen tänkt spara till att visa senare, då den saknar sin bror och lite ytbehandling. Fast den gjordes ”klar” samma dag så den får smygvisas här i väntan på att det är dags i skryttråden.
En träskrivbordshurts med rulljalusi, stående på ett arbetsbord i en verkstadsmiljö. Skruvtvingar och träplankor syns i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
vcx och 33 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Bild på båten vill vi ju gärna ha :)
Testat min nya slipmaskin på några bord.
Vill ogärna ta på färgen samt över axelhöjd utan stegen.

Träbåt under reparation i ett tält, delar av skrovet nyslipat. Stege vid sidan indikerar arbete över axelhöjd.
Skapa konto
Slipmaskin med sandpapper och verktyg i en grön låda utomhus, omgiven av trä och blå presenning.
Skapa konto

• Gilla
mexitegel och 7 till
  • Laddar…
Bara en liten pryl, men vad gör man när saker inte finns att köpa längre. Ett trasigt handtag alltså.
Bilderna talar väl för dig själva, hoppas det håller i 30 år till.
Trasigt handtag i närbild monterat i skruvstäd på en arbetsbänk, del av DIY-reparationsprojekt.
Skapa konto
Trasigt svart plast-handtag med en fyrkantig del och tre skruvar, placerat på arbetsbänk.
Skapa konto
Reparation av trasigt handtag med Loctite 406 lim på arbetsbänk, omgiven av verktyg och reservdelar.
Skapa konto
Ett trasigt handtag med slitage, troligen av plast eller metall, fotograferat på en arbetsbänk med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
vcx och 9 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Bara en liten pryl, men vad gör man när saker inte finns att köpa längre. Ett trasigt handtag alltså.
Bilderna talar väl för dig själva, hoppas det håller i 30 år till.
[bild][bild][bild][bild]
Är det 2mm armeringsjärn eller 2mm trapetsgängad axel?!?!?!?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.