3 434 949 läst · 18 387 svar
3435k läst
18,4k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Verktygstokig
· Norrbotten
· 840 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Vädringsluckor till växthuset på plats och stängda inför vintern.
Logga in
Skapa konto
Adapter till den nya dragbegränsaren. Lite finputs och färg så kan jag starta pannan...
Svetsproffset har varit framme, denna gång skapades fästen för två ledramper till gummans Golf Alltrack.
Skruvdtäd, vinkelslip, borrmaskin, hammare, svets.
Hittade fästpunkter att använda och gjorde gafflar för skruvarna till fästena för ramperna (400 spänn styck hos led24.se)
Funkar kanonbra och är stadigt.
Kopplar in imorgon, tror jag har hittat can hi/lo på pinne 1 och 2 till xenonlampan. Bilen har sån där fräsig dynamisk ljusassistans så man kan inte sno vanliga elektroner från en kabel till hjälprelä utan måste gå via en canm8-burk. Den köpte jag på blocket för 400 kr inkl kablage till ramperna. Så 1200 spänn och ett plattjärn för 70 kr, klart överkomligt!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hittade fästpunkter att använda och gjorde gafflar för skruvarna till fästena för ramperna (400 spänn styck hos led24.se)
Kopplar in imorgon, tror jag har hittat can hi/lo på pinne 1 och 2 till xenonlampan. Bilen har sån där fräsig dynamisk ljusassistans så man kan inte sno vanliga elektroner från en kabel till hjälprelä utan måste gå via en canm8-burk. Den köpte jag på blocket för 400 kr inkl kablage till ramperna. Så 1200 spänn och ett plattjärn för 70 kr, klart överkomligt!
Redigerat:
Logga in
Skapa konto
Igår blev det ett i det allra enklaste ett mål till fotbollskillen. 12 v Bosch cirkelsåg och slagskruvdragare samt slägga användes.
Logga in
Skapa konto
Jag provade om det var sten i marken med ett litet spett som fastnade i lerjord en. Lite tankekraft och hävkraft fick loss den!
Logga in
Skapa konto
Idag fick jag korta en säng 7 cm så den passade rummet.
Logga in
Skapa konto
Använd är mig av de avkapade stommen som mall.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Annars är ju XBB-relä smidigt 👍pjgb skrev:Svetsproffset har varit framme, denna gång skapades fästen för två ledramper till gummans Golf Alltrack.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
@Pysslarn jag gjorde en släde i helgen med inspiration från @Frustrators inlägg. Gjorde några t-spår i en skiva så jag klämma fast en jigg med en 1m limknekt så stockens tyngdpunkt alltid är över skivan så den inte tippar. Stora skillnaden är att jag inte använde spåret i bordet, har med framgång tidigare använt ett "punktanhåll" som bara håller konstant avstånd precis vid bladet så kan man kompensera för drift.Frustrator skrev:
Tyvär så fuckade jag upp lite och lyckades såga sönder även den här jiggen på andra plankan men jag vet jag gjorde fel och det borde inte vara omöjligt att fästa punktanhållet lite bättre nästa gång.
Ska även sätta en temporär kloss på mitten för att minska vibrationerna i limknekten. Men den behöver man enkelt kunna ta bort om stocken är kortare än 50cm.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 597 inlägg
Ett rullstöd bakom sågbordet också så du inte riskerar att allt tippar ner?I ivp skrev:@Pysslarn jag gjorde en släde i helgen med inspiration från @Frustrators inlägg. Gjorde några t-spår i en skiva så jag klämma fast en jigg med en 1m limknekt så stockens tyngdpunkt alltid är över skivan så den inte tippar. Stora skillnaden är att jag inte använde spåret i bordet, har med framgång tidigare använt ett "punktanhåll" som bara håller konstant avstånd precis vid bladet så kan man kompensera för drift.
Tyvär så fuckade jag upp lite och lyckades såga sönder även den här jiggen på andra plankan men jag vet jag gjorde fel och det borde inte vara omöjligt att fästa punktanhållet lite bättre nästa gång.
Ska även sätta en temporär kloss på mitten för att minska vibrationerna i limknekten. Men den behöver man enkelt kunna ta bort om stocken är kortare än 50cm.
[bild]
[bild]
Verktygstokig
· Halland
· 7 597 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 597 inlägg
Men bladet var slitet. Så det vart bara att ta fram bandsågssvetsen.
Kapa
Ställ in
Svetsa och avhärda lagom
Sen slipade jag lite för mycket på svetsfogen, men eftersom jag ska såga rostfritt lär tänderna ändå vara utslitna innan skarven ger upp
Kapa
Logga in
Skapa konto
Ställ in
Logga in
Skapa konto
Svetsa och avhärda lagom
Logga in
Skapa konto
Sen slipade jag lite för mycket på svetsfogen, men eftersom jag ska såga rostfritt lär tänderna ändå vara utslitna innan skarven ger upp
Logga in
Skapa konto