Önskat att kapsågen gått till 60°, men lyckades lösa det såhär 😅 akutrenovering efter att regnvatten smög in i hallen...
Väntar på att färgen ska torka på de nykapade ytorna

• Bord med fogsåg och skivor på en arbetsplats för akutrenovering efter vattenläcka i hallen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
K snickarn och 4 till
  • Laddar…
B
Svetsat ihop ett par fula krokar för att kunna hänga kap&ger-sågen på väggen.

Svetsade krokar på en vägg för att hänga en kap- och geringssåg.
Skapa konto

• Gilla
Anderscurl och 6 till
  • Laddar…
Röda träbalkar med fastsatt ventilationssystem i växthus, infälld takpanel syns.
Skapa konto

Stängda vädringsluckor i rött trä invändigt i ett växthus, redo för vintern.
Skapa konto

Vädringsluckor till växthuset på plats och stängda inför vintern.
Adapter och metallkomponenter till dragbegränsare på en arbetsbänk i en verkstad.
Skapa konto

Adapter till den nya dragbegränsaren. Lite finputs och färg så kan jag starta pannan...

• Gilla
Anderscurl och 7 till
  • Laddar…
Fönster med ofärdig fönsterbräda ovanför ett element, verktyg och material på bordet, utsikt mot bilar och skog.
Skapa konto

Äntligen fått tummen ur och kommit igång med fönsteromfattning.
Fönsterbrädan ska betsas även i framkant 👍
Bara 1 år sen vi bytte fönster 🤣

• Gilla
Anderscurl och 4 till
  • Laddar…
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
[bild]
Äntligen fått tummen ur och kommit igång med fönsteromfattning.
Fönsterbrädan ska betsas även i framkant 👍
Bara 1 år sen vi bytte fönster 🤣
Du har gott om tid, jag är uppe i 2 år. Visserligen är smygar klara men omålade. Men vilken dag som helst!

• Haha
Skogspromenix och 1 till
  • Laddar…
Svetsproffset har varit framme, denna gång skapades fästen för två ledramper till gummans Golf Alltrack.
Skruvdtäd, vinkelslip, borrmaskin, hammare, svets.
Svetsade fästen för ledramper på en Golf Alltrack, visar monterade bracketar och skruvar framför bilen.
Skapa konto

Närbild av en fästmonterad LED-ramp under motorhuven på en Golf Alltrack, med svetsade gafflar och skruvar.
Skapa konto

Fronten av en Golf Alltrack med monterade fästen för ledramper, fronten är avmonterad och platsen för ramperna syns tydligt.
Skapa konto

Framsidan av en röd bil med monterade LED-ramper bakom grillen, samt registreringsskylt.
Skapa konto

Hittade fästpunkter att använda och gjorde gafflar för skruvarna till fästena för ramperna (400 spänn styck hos led24.se)
Funkar kanonbra och är stadigt.
Kopplar in imorgon, tror jag har hittat can hi/lo på pinne 1 och 2 till xenonlampan. Bilen har sån där fräsig dynamisk ljusassistans så man kan inte sno vanliga elektroner från en kabel till hjälprelä utan måste gå via en canm8-burk. Den köpte jag på blocket för 400 kr inkl kablage till ramperna. Så 1200 spänn och ett plattjärn för 70 kr, klart överkomligt!

Redigerat:
  • Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
J jonko skrev:
Hur många centimeter är måttet enligt bild?
Ja den är underbar!
Någon har kanske redan svarat men den kan bli ännu kortare vid skruvning. Ta bort chucken så finns en bitshållare i axeln, använd 25 mm bits så är den kanske 6-7 cm hög + skruv.

Måltavla gjord av spånskiva med målade svarta och vita ränder samt en blå streckgubbe; placerad utomhus på gräs med skog i bakgrunden.
Skapa konto

Igår blev det ett i det allra enklaste ett mål till fotbollskillen. 12 v Bosch cirkelsåg och slagskruvdragare samt slägga användes.
Träbjälke fäst i metallstolpe på gräsmatta, omgiven av träbitar.
Skapa konto

Jag provade om det var sten i marken med ett litet spett som fastnade i lerjord en. Lite tankekraft och hävkraft fick loss den!
Kortad träsäng med blått mönstrat påslakan, anpassad för att passa in i mindre rum.
Skapa konto

Idag fick jag korta en säng 7 cm så den passade rummet.
Borrning av hål i träbit med borrmaskin fastspänd i klämma på arbetsbänk, omgiven av snickeriverktyg.
Skapa konto

Använd är mig av de avkapade stommen som mall.

• Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
richardtenggren
pjgb pjgb skrev:
Svetsproffset har varit framme, denna gång skapades fästen för två ledramper till gummans Golf Alltrack.
Skruvdtäd, vinkelslip, borrmaskin, hammare, svets.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

Hittade fästpunkter att använda och gjorde gafflar för skruvarna till fästena för ramperna (400 spänn styck hos led24.se)
Funkar kanonbra och är stadigt.
Kopplar in imorgon, tror jag har hittat can hi/lo på pinne 1 och 2 till xenonlampan. Bilen har sån där fräsig dynamisk ljusassistans så man kan inte sno vanliga elektroner från en kabel till hjälprelä utan måste gå via en canm8-burk. Den köpte jag på blocket för 400 kr inkl kablage till ramperna. Så 1200 spänn och ett plattjärn för 70 kr, klart överkomligt!
Annars är ju XBB-relä smidigt 👍

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
[bild]
@Pysslarn jag gjorde en släde i helgen med inspiration från @Frustrators inlägg. Gjorde några t-spår i en skiva så jag klämma fast en jigg med en 1m limknekt så stockens tyngdpunkt alltid är över skivan så den inte tippar. Stora skillnaden är att jag inte använde spåret i bordet, har med framgång tidigare använt ett "punktanhåll" som bara håller konstant avstånd precis vid bladet så kan man kompensera för drift.

Tyvär så fuckade jag upp lite och lyckades såga sönder även den här jiggen på andra plankan men jag vet jag gjorde fel och det borde inte vara omöjligt att fästa punktanhållet lite bättre nästa gång.

Ska även sätta en temporär kloss på mitten för att minska vibrationerna i limknekten. Men den behöver man enkelt kunna ta bort om stocken är kortare än 50cm.

Arbetsbord med en träskiva, t-spår, en jigg och en limknekt i verkstadsmiljö. Skyddshörlurar och verktyg syns i bakgrunden.
Skapa konto

Bandsåg med träbit på arbetsbordet, klämd med limknekt och dammsugarslang för sågspån. Ett träblock och borste ses bredvid.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
I ivp skrev:
@Pysslarn jag gjorde en släde i helgen med inspiration från @Frustrators inlägg. Gjorde några t-spår i en skiva så jag klämma fast en jigg med en 1m limknekt så stockens tyngdpunkt alltid är över skivan så den inte tippar. Stora skillnaden är att jag inte använde spåret i bordet, har med framgång tidigare använt ett "punktanhåll" som bara håller konstant avstånd precis vid bladet så kan man kompensera för drift.

Tyvär så fuckade jag upp lite och lyckades såga sönder även den här jiggen på andra plankan men jag vet jag gjorde fel och det borde inte vara omöjligt att fästa punktanhållet lite bättre nästa gång.

Ska även sätta en temporär kloss på mitten för att minska vibrationerna i limknekten. Men den behöver man enkelt kunna ta bort om stocken är kortare än 50cm.

[bild]
[bild]
Ett rullstöd bakom sågbordet också så du inte riskerar att allt tippar ner?

Frustrator Frustrator skrev:
Ett rullstöd bakom sågbordet också så du inte riskerar att allt tippar ner?
Släden är så stor att den skymmer rullstödet på bilden:)

• Gilla
MrJozk och 1 till
  • Laddar…
Skulle såga lite rostfritt Hand som håller i en rostfri metallcylinder i ett garage med en blå cykel i bakgrunden.
Skapa konto

Men bladet var slitet. Så det vart bara att ta fram bandsågssvetsen.

Kapa

Bandsågssvets i verkstadsmiljö, med justeringsknappar och sågblad i fokus.
Skapa konto

Ställ in Närbild på en bandsåg med slitet blad och svetsfog i verkstadsmiljö.
Skapa konto

Svetsa och avhärda lagom
Bandsåg med slitet blad i verkstadsmiljö, redo för svetsning och slipning av svetsfogen.
Skapa konto

Sen slipade jag lite för mycket på svetsfogen, men eftersom jag ska såga rostfritt lär tänderna ändå vara utslitna innan skarven ger upp Närbild av en tandad klinga med svetsfog på vad som verkar vara ett bandsågblad, placerat på en yta med textilt mönster.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
I vår grupp använder vi bandsåg för trä. Här är vår 92-åring, Birgitta, Äldre kvinna i gul tröja använder en grön bandsåg i en träverkstad, medan en annan person arbetar i bakgrunden.
Skapa konto
som använder vår "gröna" medan vi andra använder den "röda"

• Gilla
  • Älska
vcx och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.