Finular lite över spånhantering till bordssågen.
Jobbar på rätt form till en fast del. Sen kommer det till en del som får följa med klingan upp och ner.

Då jag har bra dammsugare och saknar vettig spånsug siktar jag på en lösning för dammsugare, vilket känns mer rätt för typen av spån.

Jobbar på lämplig infästning och korrekta spår för hållaren som går med klingan upp och ner. Klingan rör sig runt en pivot medan klyvkniven har ett tvärstag som verkar skjuta den mer eller mindre vinkelrätt upp och ner så finns lite blandad mekanik redan att ta hjälp av.
En mall 1 och 2, lite justeringar kvar att göra. Besvärligt att komma åt och mäta så jobbat mer med enkla mallar att justera från. Rör sig ju både upp och ner och roterar i sidled.
Mall för spånhantering till bordssåg, monterad delvis på sågen med remskiva och fastsättning, med justerbara hållare och mekanik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mall för spånhantering vid bordssåg, visar en del som rör sig med klingan, med fokus på infästning och spår för hållaren.
Skapa konto

• Gilla
Rickard.lj och 9 till
  • Laddar…
ullberg
Från
Vit motorbåt med röd täckning ligger förtöjd vid en brygga, omgiven av grönska och vatten under en blå himmel med moln.
Skapa konto

Till
Båt i tält med belysning, interiör sedd från fördäck, blått sken reflekterar inifrån båttältet på natten.
Skapa konto

Båtens sittbrunn belyses med blått ljus och syns genom ett stort fönster, inramad av mörker, vilket ger en stämningsfull effekt.
Skapa konto

Trailer täckt med blå presenning i skymning nära bil och skog.
Skapa konto

En stor objekt täckt med blå presenning utomhus, belyst i mörkret.
Skapa konto

Vi kallar den laxen när den ligger i vattnet - kanske får kalla den smurfen på land…

Belysningen på så vi ser vad vi gör nu när det blir mörkt så tidigt, för grannsämjan ska jag strax stänga av den

Maskinerna var en hissingstraktor, trailer och högtryckstvätt

/U

• Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
S
Ser ut som ett riktigt partytält.

• Gilla
ullberg
  • Laddar…
Efter att ha underskattat geometrierna/komplexiteten lite tog jag fram en ordentlig lampa och lite fler hjälpmedel för att mäta från grunden fick jag fram ett utkast som faktiskt går arbeta skarpt från.

Nu ska jag ju bara försöka komma ihåg vad jag hade för initial plan för det hela...

Maskinkomponenter med rem och hjul samt en vit plåt med utskärningar, del av skyddskonstruktion för sågblad i verkstadsmiljö.
Skapa konto
Närbild av maskinkomponenter med en vit ram monterad över skivor och remmar i ett komplext byggprojekt.
Skapa konto

Tänker mig en fast "ram" i toppen och utanpå den ett klingskydd/dammuppsamlare som går utanpå ramen och är fixerad i cylindrarna som nu går i slitsarna.

Högre hålet går fritt från klingan medan vänstra hamnar bakom. Behöver nog bestå av två delar, kanske yttre delen kan fixeras genomgående i båda delar i högra infästningen.

Eller sitter skyddet runt klingan bättre ett armen för klyvkniven som har en vinkelrät rörelse upp och ner?🤔

• Gilla
Klaugust och 3 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
[bild]

Vi kallar den laxen när den ligger i vattnet - kanske får kalla den smurfen på land…

/U
Vad väger ett sådant ekipage med trailer?

ullberg
Jag tror runt, kanske drygt, 2,5t så det är lite på håret att jag klarar bruttovikt bil > bruttovikt släp när jag kör på undantaget för båtupptagningsvagn - jag gjorde mitt bästa för att maxlasta bilen men hade nog blivit lite svettigt vid en kontroll…

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vad har du för bil som får ha den lasten på dragkroken? Måste väl nästan vara någon SUV typ eller?

ullberg
Hissingstraktorn jag använde tar 2,4 (utan att jag skulle kalla den SUV) - så även här ev lite över även om jag inte vet exakt vad totalt ekipage väger, kan vara inom ramen om jag har lite tur

• Gilla
  • Haha
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Blev less att hålla på med diverse olika nycklar och hylsor så jag uppgraderade kipphyveln med lite vev.
Inte mycket kärlek i dessa men det kanske kan vara lite inspiration till andra som har gamla maskiner med samma "problem".
Letar man i både M och tumsortimentet av 12kantiga hylsor/nycklar så är chansen bra att man hittar en med riktigt bra passform på fyrkantiga huvuden.

Med dom här tre kan jag köra maskinens alla funktioner/justeringar och handsnurra maskinen (vilket jag märkt jag gör ofta).

Tre vevhandtag och nycklar i metall för maskinjustering, placerade på ett mönstrat golv.
Skapa konto

Uppgraderad kipphyvel med Biltema-verktyg för förbättrad manuell användning; synlig vev och hylsa för justering av maskinens funktioner.
Skapa konto

• Gilla
vcx och 14 till
  • Laddar…
Smart, hade du handtagen i en "bra att ha låda" eller var får man tag på dessa?

R roli skrev:
Kolla i frugans sängbordslåda.

• Haha
  • Wow
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kolla i frugans sängbordslåda.
Då blir det ju dyrt...

Rickard.
R roli skrev:
Lilla handtaget som jag svetsade tog jag från veven till vänster i bild som följde med (med utsliten fyrkantsfattning) och dom två roterande köpte jag direkt från Kina https://www.amazon.se/gp/aw/d/B0D6B98LX3?psc=1&ref=ppx_pop_mob_b_asin_title.

Tänker absolut inte rekommendera dom men har inga klagomål än så länge och trevlig storlek.

• Gilla
roli
  • Laddar…
Gjort och gjort, håller på... Bytte ut den lite läskiga men absolut inte täppta slangen från köksfläkten mot en nya. Den nya hade mindre avstånd mellan spiraltråden så det är tajt att få på den. Någon som sitter inne med ett bra knep?
Ny installerad köksfläktslang med metallklämma och tätning vid taket.
Skapa konto

FreQa FreQa skrev:
Gjort och gjort, håller på... Bytte ut den lite läskiga men absolut inte täppta slangen från köksfläkten mot en nya. Den nya hade mindre avstånd mellan spiraltråden så det är tajt att få på den. Någon som sitter inne med ett bra knep?
[bild]
Kan du inte sätta en sån här emellan, den har ju mindre diameter o tänkt att passa inuti rören.

Metallkoppling med mindre diameter för att passa inuti rör, med två gummitätningar.

Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.