Idag blev det punktsvetsning med bygget igår. Det funkade över förväntan utom att 6mm2 kablarna som går till spetsarna blev för varma att hålla i efter ca 10-15 svetsar så då blev det pauser.

Batteripack punktsvetsat med metallremsor ovanpå, omgivet av en korkunderlägg; avbitartång och låsringstång synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BMS inkopplad balansering av grupperna kvar och test på golfbanan imorgon.

Hembyggt batteripaket uppbyggt av flera cylindriska celler i lila, sammankopplade med metallband och trådar, ligger på en korkbas.
Skapa konto

• Gilla
nino och 11 till
  • Laddar…
Jag köpte T8 LED lysrör på Jula idag, 5.99€ stycket var billigt (Biltema ville ha 17€/st). Det funkade över förväntan. De var enkla att byta ut, man behöver inte dra om nån el, lysrören kom med nya LED glimtändare. De lyser också 360 grader så de passar i alla lysrörsarmaturer.

Förr verkade det vanligare att LED rör lyste bara 180 grader och då kunde de funka dåligt i vissa armaturer.

Stor skillnad i mängden ljus tyckte jag också, samt slut på det eviga surrandet.

• Gilla
nino och 4 till
  • Laddar…
O

Rann dåligt i vasken! Så det var bara att rensa, självklart på det smidigaste sättet ;)

• Gilla
nino och 4 till
  • Laddar…
Efter långt uppehåll med snickrade så blev garaget äntligen förnyat med färg på golv väggar o tak....o lite rejälare maskiner. Precis fått baxat in den nya bandsågen och en träsvarv som kom med i köpet. Sågen känns jäkligt stabil när man jämför med min lille Inca jag hade förrut 😄
Nyrenoverat garage med ljusa väggar och golv, utrustat med gröna träbearbetningsmaskiner, inklusive en bandsåg och en svarv.
Skapa konto

• Gilla
Rickard.lj och 25 till
  • Laddar…
Jag har också haft ett långt uppehåll men så smått börjat snickra lite igen. Installerade rejäl belysning i garaget i somras och skaffade en spånsug för någon månad sen och sen dess funkar det åtminstone hjälpligt att snickra i mitt garage.

Tyvärr inga foton på eländet i garaget. Men här är iaf en takarmatur jag byggt åt sonen. Installerades ikväll!

Den färgade ledlisten upp mot taket och de varmvita nedåtriktade går att tända, släcka och dimra separat med en återfjädrande kronbrytare. För att byta färg får man använda trådlös fjärrkontroll.

Hemgjord takarmatur med trälameller och integrerad belysning i olika färger och riktningar; monterad mot ett ljust tak.
Skapa konto
Hemgjord takarmatur med varmvita och blå LED-ljus monterad i taket. Ljuset kan tändas, släckas och dimras separat.
Skapa konto
Takarmatur med inbyggda LED-lister i rött och varmvitt ljus, monterad i ett rum med vit dörröppning.
Skapa konto
Hemgjord takarmatur med träelement och LED-ljus, monterad på ett tak, med röd färgad belysning som lyser uppåt.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Rickard.lj och 17 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Tyvärr inga foton på eländet i garaget. Men här är iaf en takarmatur jag byggt åt sonen. Installerades ikväll!
Med tanke din standardnivå så tror jag ändå att det där garaget är top notch jmf med.många av våra hemmaverkstäder ;)

• Haha
  • Gilla
trycklös och 1 till
  • Laddar…
T
Frustrator Frustrator skrev:
Med tanke din standardnivå så tror jag ändå att det där garaget är top notch jmf med.många av våra hemmaverkstäder ;)
Ja man kan nog komma in i det garaget utan att först plocka ut minst en cykel/gräsklippare/bandsåg... :D

Gjutit ett fundament till nya brevlådan. Betongfundament för brevlåda med bult i mitten, placerad på asfalterad mark nära en stenmur.
Skapa konto

• Gilla
Norrtull och 12 till
  • Laddar…
Tar tag i renoveringen av en rikt och plan som inköptes för nått år sen. Har precis prov passat nu motor. Blev tight men stativet till plan bordet går fritt… mer bilder kommer

• Närbild på en monterad motor i ett renoveringsprojekt, blått motorhölje med kablar, på en träyta.
    Skapa konto
  • Gilla
Chiippe och 4 till
  • Laddar…
B
Fått på snökedjor och hängt på vajerspelet på traktorn. Spelet hade halkat till lite där det stod lutat mot trädet, var lite pyssel att räta till det innan det gick att hänga på.

Traktor med snökedjor på däcken och vajer monterad på sidan, vid ett träd på gräsbeklätt område.
Skapa konto

Efter det blev det äntligen till att räta upp ena blocket där vi fäster kedjan som är för infarten. Kedjan började kännas kort... Men nu finns det marginal igen.

Före
Ett lutande betongblock på en skogsväg, omringad av gräs och timmer, med träd och skog i bakgrunden.
Skapa konto

Efter
Betongblock i skogsmiljö med skogsbryn i bakgrunden och en grusväg vid sidan.
Skapa konto

• Gilla
saiter och 6 till
  • Laddar…
Hur gick du tillväga för att räta upp blocket?

Lekt med gröna faran igen.
Grön teleskoplastare parkerad bredvid en röd byggnad med trädgård och träd i bakgrunden.
Skapa konto

Redo för äventyr utanför tomtgränsen.
Instrumentpanel i en arbetsmaskin, visar lägena "P", "N", "1", och "2" med färgmarkeringar och text "Merlo".
Skapa konto

Så här till vardags blir det mest 1'an
Vy från en grön traktor som kör på en smal skogsväg kantad av buskar och träd, en typisk landsbygdsscen.
Skapa konto

Kontrollpanel av en Merlo-fordon med knappar märkta "P", "1", "N" och "2", samt en växelspak i förgrunden.
Skapa konto

Men när man åket iväg på äventyr blir det till att motionera 2'an också.
Grön kran vid sjö, växtbeklädd strand, träbrygga över vattnet, höstlöv på marken.
Skapa konto
Brygga vid vasskant med delvis nedsjunken båt i sjön, rep på bryggan och en metallstege som leder ned i vattnet.
Skapa konto
Sjunken båt under vatten vid brygga, omgiven av vass.
Skapa konto

Som vanligt har båten sjunkit, det händer minst två gånger per år, nu på senare tid även med motorn monterad.
Sjunken båt vid brygga och vass, med en grön kranbil synlig i bakgrunden.
Skapa konto

Bara släpa upp på land.

• Gilla
  • Älska
nino och 8 till
  • Laddar…
Konverterat min Einhell spånsug lite.

Det som är kvar att förbättra är att göra det smidigare att byta påsen där spånen hamnar. Ska klura lite på en bättre lösning där.

• Einhell spånsug med modifierad uppsättning i en verkstad, omgiven av olika verktyg och material.
    Skapa konto
  • Modifierad Einhell spånsug med en påse för uppsamling av spån, stående i ett verktygsutrymme.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
vcx
De två senaste eftermiddagarna har gått till att få användning för tre av de fyra l-stöden jag köpte på nätet. Tanken är att det ska bli plats för hela vagnsparken bredvid garaget så jag slipper ha fordon utspridda över hela tomten samt en lastkaj så jag slipper använda grävmaskinen för att lyfta av och på saker. Dessutom kände jag att det var läge att låta diket jag grävde tvärs över tomten för några dagar sen torka upp lite också. Och ju fler projekt i gång samtidigt, ju roligare är det... 🙂

Dike med vatten vid grävt landskap och röd byggnad i bakgrunden, redo för att installera l-stöd vid garaget.
Skapa konto

En grävmaskin vid en byggarbetsplats där L-stöd placeras i marken, omgiven av jordhögar och skog i bakgrunden.
Skapa konto

Grävmaskin vid rödmålat garage, l-stöd placerade i marken, omgiven av träd och natur.
Skapa konto

• Gilla
karlmb och 12 till
  • Laddar…
Köpte ett set med Wera mejslar. Perfekt helgprojekt att fixa en liten hylla.

Blev sugen på Joker blocknycklarna nu... fan.

En rad med svarta och gröna Wera skruvmejslar placerade på en verktygshållare monterad på en trävägg i en verkstad.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
TriNitro och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.