Det var dags att rotera skären på hyveln. Lite rengöring när jag ändå var igång. Att rengöra en spiralkutter är inte så enkelt, sprayar man på något rinner det rakt av. Tycker dock det funkar hyfsat med papper indränkt med hartslösare som får ligga o marinera en stund.
Skruvar på ett rosa lock och spiralkutterblad som ligger i marrinad av hartslösare i en genomskinlig plastbehållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spiralkutter med papper indränkt i hartslösare för rengöring.
Skapa konto

Närbild av spiralkutter med metallskär i en hyvel, visar detaljer och yta innan rengöring har genomförts.
Skapa konto

Flera kvadratiska hyvelskär med hål ligger utspridda på ett bord för rengöring och rotation enligt instruktioner i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Spiralkutter med roterbara skär på en hyvel, rengjord med hartslösare, där skärens skarpa kanter syns tydligt.
Skapa konto

• Gilla
vcx och 12 till
  • Laddar…
En liten detalj om hårdmetall. Hårdmetall må vara hårt, men det är extremt känsligt för stötar mot annan hårdmetall. Att hälla skär i en burk är typiskt ett mycket bra sätt att skapa skador i eggarna som dels ger sämre yta, men främst minskar eggens livslängd påtagligt.

Det finns ett skäl till varför skär säljs i fackindelade askar med ett skär i varje fack.

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Gjorde ett bad idag för mina sågklingor. Mycket nöjd med resultatet.

Och angående hartslösare... inga problem att återanvända det?

Eller finns det billigare mirakelmedel där ute?

Flaska med sågbladsrengörare och glasburk med rengöringsvätska, gul tandborste ligger framför.
Skapa konto

PNO PNO skrev:
En liten detalj om hårdmetall. Hårdmetall må vara hårt, men det är extremt känsligt för stötar mot annan hårdmetall. Att hälla skär i en burk är typiskt ett mycket bra sätt att skapa skador i eggarna som dels ger sämre yta, men främst minskar eggens livslängd påtagligt.

Det finns ett skäl till varför skär säljs i fackindelade askar med ett skär i varje fack.
Ja det där vet jag väl om egentligen. Var dock inte så sugen på 50 separata bad o tyckte jag var försiktig med skären.

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
B Bomba skrev:

[bild]
Hittade till slut mitt gamla inlägg.
https://www.byggahus.se/forum/threa...verktyg-och-maskiner-idag.250889/post-5290231

Köpte rengöring för sekatörer och sågar och hittade ett billigare alternativ, dock inte testat själv.

Kan Ars och CMT innehålla ungefär samma saker? Kan ugnsrengöring göra jobbet?

Edit:
Här fanns det i lager till bra pris, men med lite väl dyr frakt:
https://officeandprint.se/produkt/grillfixol-p43-1l/

Men har som sagt ingen erfarenhet om det faktiskt fungerar.

Redigerat:
B Bomba skrev:
Äntligen fått upp hyvlarna på väggen. Två sakar hände. Hyvlarna försvann ifrån snickarbänken och ett begär efter en 4 ½ väcktes. Visst finns de plats längst ner..

[bild]
Vad för virke använde du till french cleats? Har ganska mycket vägg som ska täckas och försöker komma fram till hur billigt jag kan komma undan 😅

@JFrisk Tack, ska undersöka lite här. 😊 Men jag tror den du länkar till innehåller lut. Söker nog något lite snällare (mot mig).

@Taren43 12 mm furuplywood BB/X. Visst kostar lite men du får ut rätt mycket av en skiva.

ClasseClas
B Bomba skrev:

[bild]
Just den där CMT är ju makalöst effektiv. Jag flinar varje gång jag använder den för hartsen formligen flyger bort från klingorna. Dyr men bra. För övrigt sprejar jag på medel och skippar badandet. Det räcker tycker jag.

B Bomba skrev:
@JFrisk Tack, ska undersöka lite här. 😊 Men jag tror den du länkar till innehåller lut. Söker nog något lite snällare (mot mig).
Det tror jag stämmer, liksom det dyra medel jag köpte för trädgårdsredskapen som jag misstänkte var ungefär samma som hartslösarna var, vad innehåller CMTs lösare?

Edit:
CMT verkar använda kaliumkarbonat istället för kaliumhydroxid. Här känner jag att mina kemikumskaper kommer till korta...

Redigerat:
B Bomba skrev:

@Taren43 12 mm furuplywood BB/X. Visst kostar lite men du får ut rätt mycket av en skiva.
Perfekt! Få köpa sån för 300kr/skivan så det blir perfekt!

@JFrisk Mina med... men den känns "snäll". Blir o testa och återbruka. 👍

@ClasseClas Den är fantastiskt effektiv. Roligare med bad dock!

@Taren43 Bra pris! Posta bilder när allt är uppe 😎

• Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Bytt bromsklossar på grabbens cykel.
Verktyg som krävdes var vinkelslip, borrmaskin, blandade tänger. Vem kom på den befängda tanken att sätta en M4 insex-skruv att hålla beläggen på plats?
Byta bromsklossar på cykel, hand håller i bromsok med tång, olika verktyg synliga på golvet.
Skapa konto

Bromsbelägg med en M4 insex-skruv på ett golv.
Skapa konto

Cykelns bromsklossar och en M4 insex-skruv ligger utspridda på en träyta efter byte av bromsbelägg.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Anderscurl och 6 till
  • Laddar…
Veckans kvällsprojekt klart. Shoothing board x2. Borde egentligen skålas in, men vi får hålla oss till imorgon... 🍺

Två shooting boards på en arbetsbänk i verkstaden, omgivna av verktyg och träbitar.
Skapa konto
Träplanka mäts med stålskala i ett snickeri. Verktyg syns i bakgrunden på en hylla.
Skapa konto

• Gilla
vcx och 8 till
  • Laddar…
Inte i dag men under min bortavaro de senaste månaderna. Lyft ett kyrktorn med domkrafter och passat in nytt timmer där det var ruttet i väggarna. Till största delen ensam. Här är ett exempel: Runda timmerstockar i en byggställning, nyare ljusa timmerstockar utbytta bland mörkare gamla timmerväggar.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
fatsug och 45 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Inte i dag men under min bortavaro de senaste månaderna. Lyft ett kyrktorn med domkrafter och passat in nytt timmer där det var ruttet i väggarna. Till största delen ensam. Här är ett exempel:[bild]
Tack @heimlaga , var redan lite orolig efter att inte sett några inlägg av dej sen i somras. 🙂

• Gilla
ivp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.