3 402 007 läst · 18 288 svar
3402k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Det var dags att rotera skären på hyveln. Lite rengöring när jag ändå var igång. Att rengöra en spiralkutter är inte så enkelt, sprayar man på något rinner det rakt av. Tycker dock det funkar hyfsat med papper indränkt med hartslösare som får ligga o marinera en stund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En liten detalj om hårdmetall. Hårdmetall må vara hårt, men det är extremt känsligt för stötar mot annan hårdmetall. Att hälla skär i en burk är typiskt ett mycket bra sätt att skapa skador i eggarna som dels ger sämre yta, men främst minskar eggens livslängd påtagligt.
Det finns ett skäl till varför skär säljs i fackindelade askar med ett skär i varje fack.
Det finns ett skäl till varför skär säljs i fackindelade askar med ett skär i varje fack.
Ja det där vet jag väl om egentligen. Var dock inte så sugen på 50 separata bad o tyckte jag var försiktig med skären.PNO skrev:En liten detalj om hårdmetall. Hårdmetall må vara hårt, men det är extremt känsligt för stötar mot annan hårdmetall. Att hälla skär i en burk är typiskt ett mycket bra sätt att skapa skador i eggarna som dels ger sämre yta, men främst minskar eggens livslängd påtagligt.
Hittade till slut mitt gamla inlägg.B Bomba skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...verktyg-och-maskiner-idag.250889/post-5290231
Köpte rengöring för sekatörer och sågar och hittade ett billigare alternativ, dock inte testat själv.
Kan Ars och CMT innehålla ungefär samma saker? Kan ugnsrengöring göra jobbet?
Edit:
Här fanns det i lager till bra pris, men med lite väl dyr frakt:
https://officeandprint.se/produkt/grillfixol-p43-1l/
Men har som sagt ingen erfarenhet om det faktiskt fungerar.
Redigerat:
Vad för virke använde du till french cleats? Har ganska mycket vägg som ska täckas och försöker komma fram till hur billigt jag kan komma undan 😅B Bomba skrev:
Just den där CMT är ju makalöst effektiv. Jag flinar varje gång jag använder den för hartsen formligen flyger bort från klingorna. Dyr men bra. För övrigt sprejar jag på medel och skippar badandet. Det räcker tycker jag.B Bomba skrev:
Det tror jag stämmer, liksom det dyra medel jag köpte för trädgårdsredskapen som jag misstänkte var ungefär samma som hartslösarna var, vad innehåller CMTs lösare?B Bomba skrev:
Edit:
CMT verkar använda kaliumkarbonat istället för kaliumhydroxid. Här känner jag att mina kemikumskaper kommer till korta...
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 142 inlägg
Bytt bromsklossar på grabbens cykel.
Verktyg som krävdes var vinkelslip, borrmaskin, blandade tänger. Vem kom på den befängda tanken att sätta en M4 insex-skruv att hålla beläggen på plats?
Verktyg som krävdes var vinkelslip, borrmaskin, blandade tänger. Vem kom på den befängda tanken att sätta en M4 insex-skruv att hålla beläggen på plats?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack @heimlaga , var redan lite orolig efter att inte sett några inlägg av dej sen i somras. 🙂H heimlaga skrev: