Förlåt att jag spammar dig med ogenomtänkta och dåliga idéer men vad tror du om en släde där stocken kläms/tvingas fast från ändarna. Ungefär som med svarvdubbar?
Det som sågas av ligger utanför släden och stocken fästs med ett par dubbar i varje ände som förhindrar tippning/rotation.

Minimal skadegörelse och enkel justering tror jag beroende på hur man bygger släden.

//Ronnie

Edit:

Ja se där, självklart hade @Frustrator koll på en lösning! Underbart!

• Gilla
ivp
  • Laddar…
Väntar på lim. Använde kvarten till att göra en påskjutare.
Handgjord träpåskjutare på arbetsbänk i verkstadsmiljö, skapad under väntetid på limning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träpåskjutare på ett träbord, skapad under ett byggprojekt.
Skapa konto

Behöver öva på detta så att de blir snygga…
Mvh Findus

• Gilla
  • Älska
  • Haha
vcx och 31 till
  • Laddar…
Bra med ett finger man kan såga i utan att behöva åka till akuten 👍

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Eftersom det inte är fredag säger jag inte vad jag tyckte första bilden såg ut som.

• Haha
Immobil och 6 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Eftersom det inte är fredag säger jag inte vad jag tyckte första bilden såg ut som.
Det var inte bara jag då 🫣

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Du borde nog gå till en urolog.

Kämpar med plankor, köpte en plabhyvel bara för att kunna hyvla breda plank med. De bredaste är 290mm, längder 4 och 6 meter. Ska bli till ett golv i mitt snickeri, ytan är nästan 40 kvadratmeter . Har hyvlar i två hela dagar nu men kineshyveln uppfyllde mina skepsis mot kvaliteten. Det började med rullarna som sitter överst på hyveln lossnade vid tre tillfällen. Pressade i axeln i änden på rullen men skiten ville trilla ur igen. Tillsist gav drivningen till kuttern upp men matarvalsarna funkar. Har varit försiktig med avverkningen ett halvt varv i taget och de ger 1/2 mm. Tjockleken var ca 50mm på råplanken, hyvlades ner till 44mm och det blir 12 rundor på varje planka. Den hyveln är en Vevor med två växlar och det finns överlasningsskydd. Vevor-planhyvel som hyvlar en bred planka utomhus, kopplad till en spånutsugningsapparat, omgiven av grönskande trädgård.
Skapa konto
Breda plankor i trä lagda i ett rum, del av golvbygge i snickeri, omgivna av träreglar och verktyg.
Skapa konto
Planhyvel med träplanka på matarbord, ansluten till dammsugarslang i en trädgård. Hyveln används för golvplankor i snickeri.
Skapa konto

• Gilla
vcx och 11 till
  • Laddar…
Nu då? 😀

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S
Det har tydligen blivit mode med böjda väggar så i onsdags och torsdags gjorde jag en till ett annat hus än tidigare.

Fick den här bilden av kunden med en fråga om vi kan runda av hörnet som byggarna reglat upp.
Böjd vägg under konstruktion vid trappa, visar träram och rördragning, temporärt uppställd, med synlig trappa i behov av reparation och justering.
Skapa konto

Blev till att fräsa fram stommen i plywood och så hade vi en 7 mm böjbar plywood hemma som jag använda.
Böjd väggkonstruktion av plywood och gips ligger på ett bord, visar hur hörnet rundats av innan trappstegen ska justeras.
Skapa konto

Sen blöta 6 mm gips och böja.

Våt och böjbar plywood och gips, temporärt placerad för runda väggar i byggprojekt, visar konstruktion av en böjd vägg.
Skapa konto

Böjd väggkonstruktion med plywood och blöt gips, fastspänd temporärt med klämmor på arbetsbänk i verkstad.
Skapa konto

Böjda gipsskivor temporärt uppställda, del av byggprojekt för rundade väggar. Skivorna är monterade på plywoodstomme och böjda i 6 mm tjocklek.
Skapa konto

Så här blev det när de ställt dit den temporärt.

Böjd vägg under konstruktion med plywood och gips bredvid en trätrappa, visar tillfälligt monterad struktur i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Böjd vägg av 7 mm böjbar plywood och 6 mm gips, i trapphustillbyggnad. Temporärt placerad, omgivande trappsteg ska höjas och breddas.
Skapa konto

Sen så ska trappstegen höjas och breddas.

• Gilla
  • Älska
vcx och 22 till
  • Laddar…
tommib
Jättesnyggt böjt hörn men blir det inte knepigt när de ska ansluta trappan mot det? För det antar jag ska göras.

• Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
Bytt länkarm på dotterns bil. Jag saknar Volvo 240. Dom behövda man inte demontera halva bilen för att serva.

Bil med avmonterad främre stötfångare och verktyg på marken under arbete med länkarmen.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
  • Haha
vcx och 10 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Bytt länkarm på dotterns bil. Jag saknar Volvo 240. Dom behövda man inte demontera halva bilen för att serva.

[bild]
Att byta generator på en 500 är också en spännande upplevelse!

Mamma ringde kl 10 från fjällen och sa att en granne hade ringt och sagt att båten på hennes land var vattenfylld.

Tur jag var på jobbet där vi har pumpar och generatorer ståendes.

Kl 11 vad jag på plats och 12 var båten tömd och fick även med att dra en repa för att få ut det sista ur kölen. Skönt man har bra resurser på jobbet. 13 var det fredagsfika med hallontårta.

• Båt vid brygga delvis fylld med vatten, räddningsaktion efter samtal från fjällen.
    Skapa konto
  • Gilla
richardtenggren och 7 till
  • Laddar…
Provkörde uppgraderade stocksågen. Diverse uppgraderingar, men framförallt ny stomme som klarar bredare blad, klara nu lite över 90cm breda snitt. Test offret var blev en 3.1 meter lång stock på runt 70cm i diameter:
Uppgraderad stocksåg med ny stomme sågar en 3,1 meter lång stock, cirka 70 cm i diameter, omgiven av grönska och höstfärger.
Skapa konto

Uppgraderad stocksåg med ny stomme, kapar en lång stock liggande på marken. Spån och sågspån synliga runtom.
Skapa konto

Gick riktigt fint, inte snabbt, men tuggar sig genom :) Tyvärr så slog överhettningsskyddet på motorn till, så det blev till att hålla kväll. Kvällen blir istället fylld av Googling efter en ersättningsmotor. Den gamla jet pumpsmotorn på 1kW räcker helt enkelt inte :(

• Gilla
vcx och 13 till
  • Laddar…
Använt gröna faran igen, till att få lite ved i garaget.

En grön teleskoplastare lyfter ved på en byggarbetsplats vid en bil, belyst i mörkret.
Skapa konto

3m i takhöjd, lite högre skulle inte skada.
Grönt redskap utanför ett upplyst garage på natten, träväggar, öppna dörrar, verktyg och material synligt inuti.
Skapa konto

En gul lyftarm hänger en säck med ved i ett garage. Verktyg och lådor syns på väggarna och golvet runtom.
Skapa konto

Fick in 4st säckar, vedförrådet rymmer 6st
Fyra säckar ved i ett garage med verktyg och material, där tre meter i takhöjd ger utrymme för vedförvaring.
Skapa konto

• Gilla
pjgb och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.