3 401 849 läst · 18 288 svar
3402k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Förlåt att jag spammar dig med ogenomtänkta och dåliga idéer men vad tror du om en släde där stocken kläms/tvingas fast från ändarna. Ungefär som med svarvdubbar?
Det som sågas av ligger utanför släden och stocken fästs med ett par dubbar i varje ände som förhindrar tippning/rotation.
Minimal skadegörelse och enkel justering tror jag beroende på hur man bygger släden.
//Ronnie
Edit:
Ja se där, självklart hade @Frustrator koll på en lösning! Underbart!
Det som sågas av ligger utanför släden och stocken fästs med ett par dubbar i varje ände som förhindrar tippning/rotation.
Minimal skadegörelse och enkel justering tror jag beroende på hur man bygger släden.
//Ronnie
Edit:
Ja se där, självklart hade @Frustrator koll på en lösning! Underbart!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 684 inlägg
Eftersom det inte är fredag säger jag inte vad jag tyckte första bilden såg ut som.
Kämpar med plankor, köpte en plabhyvel bara för att kunna hyvla breda plank med. De bredaste är 290mm, längder 4 och 6 meter. Ska bli till ett golv i mitt snickeri, ytan är nästan 40 kvadratmeter . Har hyvlar i två hela dagar nu men kineshyveln uppfyllde mina skepsis mot kvaliteten. Det började med rullarna som sitter överst på hyveln lossnade vid tre tillfällen. Pressade i axeln i änden på rullen men skiten ville trilla ur igen. Tillsist gav drivningen till kuttern upp men matarvalsarna funkar. Har varit försiktig med avverkningen ett halvt varv i taget och de ger 1/2 mm. Tjockleken var ca 50mm på råplanken, hyvlades ner till 44mm och det blir 12 rundor på varje planka. Den hyveln är en Vevor med två växlar och det finns överlasningsskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 216 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 216 inlägg
Det har tydligen blivit mode med böjda väggar så i onsdags och torsdags gjorde jag en till ett annat hus än tidigare.
Fick den här bilden av kunden med en fråga om vi kan runda av hörnet som byggarna reglat upp.
Blev till att fräsa fram stommen i plywood och så hade vi en 7 mm böjbar plywood hemma som jag använda.
Sen blöta 6 mm gips och böja.
Så här blev det när de ställt dit den temporärt.
Sen så ska trappstegen höjas och breddas.
Fick den här bilden av kunden med en fråga om vi kan runda av hörnet som byggarna reglat upp.
Logga in
Skapa konto
Blev till att fräsa fram stommen i plywood och så hade vi en 7 mm böjbar plywood hemma som jag använda.
Logga in
Skapa konto
Sen blöta 6 mm gips och böja.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så här blev det när de ställt dit den temporärt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen så ska trappstegen höjas och breddas.
Mamma ringde kl 10 från fjällen och sa att en granne hade ringt och sagt att båten på hennes land var vattenfylld.
Tur jag var på jobbet där vi har pumpar och generatorer ståendes.
Kl 11 vad jag på plats och 12 var båten tömd och fick även med att dra en repa för att få ut det sista ur kölen. Skönt man har bra resurser på jobbet. 13 var det fredagsfika med hallontårta.
Tur jag var på jobbet där vi har pumpar och generatorer ståendes.
Kl 11 vad jag på plats och 12 var båten tömd och fick även med att dra en repa för att få ut det sista ur kölen. Skönt man har bra resurser på jobbet. 13 var det fredagsfika med hallontårta.
Provkörde uppgraderade stocksågen. Diverse uppgraderingar, men framförallt ny stomme som klarar bredare blad, klara nu lite över 90cm breda snitt. Test offret var blev en 3.1 meter lång stock på runt 70cm i diameter:
Gick riktigt fint, inte snabbt, men tuggar sig genom Tyvärr så slog överhettningsskyddet på motorn till, så det blev till att hålla kväll. Kvällen blir istället fylld av Googling efter en ersättningsmotor. Den gamla jet pumpsmotorn på 1kW räcker helt enkelt inte
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Gick riktigt fint, inte snabbt, men tuggar sig genom Tyvärr så slog överhettningsskyddet på motorn till, så det blev till att hålla kväll. Kvällen blir istället fylld av Googling efter en ersättningsmotor. Den gamla jet pumpsmotorn på 1kW räcker helt enkelt inte
Använt gröna faran igen, till att få lite ved i garaget.
3m i takhöjd, lite högre skulle inte skada.
Fick in 4st säckar, vedförrådet rymmer 6st
Logga in
Skapa konto
3m i takhöjd, lite högre skulle inte skada.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fick in 4st säckar, vedförrådet rymmer 6st
Logga in
Skapa konto