När jag skriver detta inlägget slår det mig att ett attraktivt alternativ är att låta en större del vara kvar, för man har bankgarantin att tänka på! Men vad är oddsen att Handelsbanken och Swedbank skulle gå i stöpet...!? Det finns ju liksom inte!
Min nuvarande strategi är att låta alla pengarna vara kvar på 0% räntekonto som jag har på Swedbank.
Trump byter handelshinder som en annan byter kalsonger...! Marknaden gillar varaktighet, långsiktighet och löften man lovar att hålla. Med detta sagt, Tesla har nu två besvärande hinder. Elon Musk som klappar högervinden medhårs. I England finns en gräsrotsfinansierad organisation som gärna uppmärksammar omvärlden om Elons förkärlek till vit makt och Hitlerhälsningar. Medvetet eller omedvetet kan man låta vara osagt.
Det andra är Teslas beroende av en internationell arena fri från handelshinder... Hela Teslas framgång och dess existens bygger på idén om att "köpa varor där varan produceras billigast", vilket i klartext definitivt inte är av välavlönade amerikanska fabriksarbetare!
Även om Eloin Musk kliver av upprensningsprogrammet DOGE kommer dessa två saker bestå. Förtroende tar årtionden att uppnå men kan vara borta på en eftermiddag!
x x x
Med ovanstående resonemang i åtanken, här är mina tänkta alternativ: Jag har skrivit om ekonomi tidigare i detta forumet och då fått återkopplingen att "jag hade aldrig gjort som du" och "skulle jag vara dig hade jag gjort bättre" ... Så... "bring it on!!"
Jag är öppen för din agenda och för dina val! 
1. Låta banken sköta hanteringen. (Inget för mig, om jag ska vara ärlig!)
2. Tessin , investera i husbyggen. ca 12-14% avkastning. Inga objekt ute just nu. Kan bli tufft den närmsta tiden. https://tessin.com/sv/
3. Avanza, aktier med hög direktavkastning.
https://www.avanza.se/aktier/hitta.html?o=0&s=directYield.desc&mp=se&standardTab=true
4. Näringslivsbilagan i SvD, listar ett intressant företag varje vecka tillsammans med Affärsvärlden.
5. Morningstar rating. Listar bästa fonderna fem år tillbaka i tiden. Väldigt svajigt just nu då stora investeringar har gjorts i “Magnificent Seven”, vilket inkluderar globala tillverkningsföretag så som Apple och Tesla.
https://www.investopedia.com/magnificent-seven-stocks-8402262
Det finns inga lån att betala av, jag har inga lån.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min nuvarande strategi är att låta alla pengarna vara kvar på 0% räntekonto som jag har på Swedbank.
Trump byter handelshinder som en annan byter kalsonger...! Marknaden gillar varaktighet, långsiktighet och löften man lovar att hålla. Med detta sagt, Tesla har nu två besvärande hinder. Elon Musk som klappar högervinden medhårs. I England finns en gräsrotsfinansierad organisation som gärna uppmärksammar omvärlden om Elons förkärlek till vit makt och Hitlerhälsningar. Medvetet eller omedvetet kan man låta vara osagt.
Det andra är Teslas beroende av en internationell arena fri från handelshinder... Hela Teslas framgång och dess existens bygger på idén om att "köpa varor där varan produceras billigast", vilket i klartext definitivt inte är av välavlönade amerikanska fabriksarbetare!
Även om Eloin Musk kliver av upprensningsprogrammet DOGE kommer dessa två saker bestå. Förtroende tar årtionden att uppnå men kan vara borta på en eftermiddag!
x x x
Med ovanstående resonemang i åtanken, här är mina tänkta alternativ: Jag har skrivit om ekonomi tidigare i detta forumet och då fått återkopplingen att "jag hade aldrig gjort som du" och "skulle jag vara dig hade jag gjort bättre" ... Så... "bring it on!!"
2. Tessin , investera i husbyggen. ca 12-14% avkastning. Inga objekt ute just nu. Kan bli tufft den närmsta tiden. https://tessin.com/sv/
https://www.avanza.se/aktier/hitta.html?o=0&s=directYield.desc&mp=se&standardTab=true
4. Näringslivsbilagan i SvD, listar ett intressant företag varje vecka tillsammans med Affärsvärlden.
5. Morningstar rating. Listar bästa fonderna fem år tillbaka i tiden. Väldigt svajigt just nu då stora investeringar har gjorts i “Magnificent Seven”, vilket inkluderar globala tillverkningsföretag så som Apple och Tesla.
https://www.investopedia.com/magnificent-seven-stocks-8402262
Flytta till Multitude bank så får du i vart fall 2,8% ränta med utbetalning varje månad.C Civilpolisen skrev:
Beror även på din ålder.
Vår/min planering var att vid pension minskat aktieplacering och ha placerat kapital i fonder, samt valt med lägre risknivå. Viss del finns i räntebaserat i två olika risknivåer.
Och sedan kunnat luta mig tillbaka och använda kapital om behov uppstår.
Vår/min planering var att vid pension minskat aktieplacering och ha placerat kapital i fonder, samt valt med lägre risknivå. Viss del finns i räntebaserat i två olika risknivåer.
Och sedan kunnat luta mig tillbaka och använda kapital om behov uppstår.
Varför ett konto med 0% ränta? Hade jag valt att ha pengar på bankkonton så hade jag åtminstone valt en bank med insättningsgaranti som erbjuder några procents ränta.
Omöjligt att ge någon guidening när vi inte vet resten om din story.C Civilpolisen skrev:När jag skriver detta inlägget slår det mig att ett attraktivt alternativ är att låta en större del vara kvar, för man har bankgarantin att tänka på! Men vad är oddsen att Handelsbanken och Swedbank skulle gå i stöpet...!? Det finns ju liksom inte!
[bild]
x x x
Med ovanstående resonemang i åtanken, här är mina tänkta alternativ: Jag har skrivit om ekonomi tidigare i detta forumet och då fått återkopplingen att "jag hade aldrig gjort som du" och "skulle jag vara dig hade jag gjort bättre" ... Så... "bring it on!!"Jag är öppen för din agenda och för dina val!
2. Tessin , investera i husbyggen. ca 12-14% avkastning. Inga objekt ute just nu. Kan bli tufft den närmsta tiden. [länk]
[länk]
[länk]
Däremot ska du absolut inte ha pengarna på något nollräntekonto. Multitude, morrow, borgo mfl har iaf strax över 2% ränta än. Självklart måste du ha en buffert kvar på primärbanken, men ditt inlägg förtäljer inte informationen som krävs för att ge något inslag med större precision.
Passar inte något av Handelsbankens alternativ?
Multitude är väl en Malta-bank? Jag har iaf tvingats SMS-låna av de en gång och det var inte billigt och låg på Malta då.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Multitude är väl en Malta-bank? Jag har iaf tvingats SMS-låna av de en gång och det var inte billigt och låg på Malta då.
Har valt räntefond/lågrisk istället för vanligt sparkonto, men kan ju variera lite.
Glömde skriva, sedan bör man fördela sitt kapital på olika sparformer t.ex. vanliga fonder, indexfonder, räntefonder, kanske några aktier, ev. räntekonto, osv, om man har miljonbelopp. Och det finns mycket mera men då utgår från hela den ekonomiska situationen man har.
Glömde skriva, sedan bör man fördela sitt kapital på olika sparformer t.ex. vanliga fonder, indexfonder, räntefonder, kanske några aktier, ev. räntekonto, osv, om man har miljonbelopp. Och det finns mycket mera men då utgår från hela den ekonomiska situationen man har.
Redigerat:
Låst sparkonto med bra ränta så att du åtminstone får lite vinst av att ge banken 1,5miljoner och få noll för det. Låst sparkonto innebär att du själv väljer att låsa kontot för uttag under den tid du väljer. Ju längre tid desto bättre ränta 😄
Jag har haft pengar där i snart ett år och fått bra ränta som betalats ut varje månad..som högst var räntan 4.3%.Appendix skrev:
Jag har både satt in och tagit ut, det tar en dag.

Logga in
Skapa konto
Malta är ett EU-land och kontot omfattas av statlig insättningsgaranti.
Svenska bankers ränta är ett skämt.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 499 inlägg
Köp en skogsfastighet i din närhet! Beroende på var du bor kan du få olika stor fastighet för dina pengar.
I dag får man om man nyöppnar ett sparkonto med fria uttag och insättningsgaranti maxB Brotorpet skrev:
2,25 % hos Marginalen Bank (2,50-2,55 om man binder 3 månader eller mer).
2,60 % på Resurs Bank sparkonto Max.
2.80 % hos Multitude Bank (3.0% om man binder 3 månader).
Jag vet vad jag väljer 😎
Bra att det finns alternativ till de vanliga bankernas 0 % ränta!D Dilato skrev: