34 908 läst · 148 svar
35k läst
148 svar
Vad göra med 1,5 miljoner?
Jag provocerar kanske lite men säger köp bankaktier för pengarna?. Tex seb nordea handelsbanken samt Aklass investmentbolagen. Du får en direkt avkastning på bankerna som nu närmar sig 10%. Mycket bättre än bankontot.. högre risk men ge det 5 år och du är (rätt) safe. Ett uppslag, ingen rådgivning.
Redigerat:
Jag tror att du måste var öppen och förstå Trumps och Musks skäl till varför de gör som de gör - då kanske du kan sätta pengarna på rätt häst. Det finns mer än "byter kalsonger", "klappar högervinden medhårs", "vit makt och Hitlerhälsningar" etc - man måste förstå.C Civilpolisen skrev:När jag skriver detta inlägget slår det mig att ett attraktivt alternativ är att låta en större del vara kvar, för man har bankgarantin att tänka på! Men vad är oddsen att Handelsbanken och Swedbank skulle gå i stöpet...!? Det finns ju liksom inte!
[bild]
Min nuvarande strategi är att låta alla pengarna vara kvar på 0% räntekonto som jag har på Swedbank.
Trump byter handelshinder som en annan byter kalsonger...! Marknaden gillar varaktighet, långsiktighet och löften man lovar att hålla. Med detta sagt, Tesla har nu två besvärande hinder. Elon Musk som klappar högervinden medhårs. I England finns en gräsrotsfinansierad organisation som gärna uppmärksammar omvärlden om Elons förkärlek till vit makt och Hitlerhälsningar. Medvetet eller omedvetet kan man låta vara osagt.
Det andra är Teslas beroende av en internationell arena fri från handelshinder... Hela Teslas framgång och dess existens bygger på idén om att "köpa varor där varan produceras billigast", vilket i klartext definitivt inte är av välavlönade amerikanska fabriksarbetare!
Även om Eloin Musk kliver av upprensningsprogrammet DOGE kommer dessa två saker bestå. Förtroende tar årtionden att uppnå men kan vara borta på en eftermiddag!
x x x
Med ovanstående resonemang i åtanken, här är mina tänkta alternativ: Jag har skrivit om ekonomi tidigare i detta forumet och då fått återkopplingen att "jag hade aldrig gjort som du" och "skulle jag vara dig hade jag gjort bättre" ... Så... "bring it on!!"Jag är öppen för din agenda och för dina val!
1. Låta banken sköta hanteringen. (Inget för mig, om jag ska vara ärlig!)
2. Tessin , investera i husbyggen. ca 12-14% avkastning. Inga objekt ute just nu. Kan bli tufft den närmsta tiden. [länk]
3. Avanza, aktier med hög direktavkastning.
[länk]
4. Näringslivsbilagan i SvD, listar ett intressant företag varje vecka tillsammans med Affärsvärlden.
5. Morningstar rating. Listar bästa fonderna fem år tillbaka i tiden. Väldigt svajigt just nu då stora investeringar har gjorts i “Magnificent Seven”, vilket inkluderar globala tillverkningsföretag så som Apple och Tesla.
[länk]
Det finns inga lån att betala av, jag har inga lån.
För 1,5 miljoner kan man köpa ett rejält skogsskifte och en motorsåg och en 50 år gammal traktor och därefter ha fri tillgång på värme och byggnadsvirke i flera generationer framåt.
Värme som man måste arbeta hårt för är billigare än värme man inte har råd att köpa.
Värme som man måste arbeta hårt för är billigare än värme man inte har råd att köpa.
Har ni agerat enligt plan?A AndersS skrev:
Som den gamle privatekonomiexperten Anders Andersson brukade svara: Vad ska du ha pengarna till?C Civilpolisen skrev:När jag skriver detta inlägget slår det mig att ett attraktivt alternativ är att låta en större del vara kvar, för man har bankgarantin att tänka på! Men vad är oddsen att Handelsbanken och Swedbank skulle gå i stöpet...!? Det finns ju liksom inte!
[bild]
Min nuvarande strategi är att låta alla pengarna vara kvar på 0% räntekonto som jag har på Swedbank.
Trump byter handelshinder som en annan byter kalsonger...! Marknaden gillar varaktighet, långsiktighet och löften man lovar att hålla. Med detta sagt, Tesla har nu två besvärande hinder. Elon Musk som klappar högervinden medhårs. I England finns en gräsrotsfinansierad organisation som gärna uppmärksammar omvärlden om Elons förkärlek till vit makt och Hitlerhälsningar. Medvetet eller omedvetet kan man låta vara osagt.
Det andra är Teslas beroende av en internationell arena fri från handelshinder... Hela Teslas framgång och dess existens bygger på idén om att "köpa varor där varan produceras billigast", vilket i klartext definitivt inte är av välavlönade amerikanska fabriksarbetare!
Även om Eloin Musk kliver av upprensningsprogrammet DOGE kommer dessa två saker bestå. Förtroende tar årtionden att uppnå men kan vara borta på en eftermiddag!
x x x
Med ovanstående resonemang i åtanken, här är mina tänkta alternativ: Jag har skrivit om ekonomi tidigare i detta forumet och då fått återkopplingen att "jag hade aldrig gjort som du" och "skulle jag vara dig hade jag gjort bättre" ... Så... "bring it on!!"Jag är öppen för din agenda och för dina val!
1. Låta banken sköta hanteringen. (Inget för mig, om jag ska vara ärlig!)
2. Tessin , investera i husbyggen. ca 12-14% avkastning. Inga objekt ute just nu. Kan bli tufft den närmsta tiden. [länk]
3. Avanza, aktier med hög direktavkastning.
[länk]
4. Näringslivsbilagan i SvD, listar ett intressant företag varje vecka tillsammans med Affärsvärlden.
5. Morningstar rating. Listar bästa fonderna fem år tillbaka i tiden. Väldigt svajigt just nu då stora investeringar har gjorts i “Magnificent Seven”, vilket inkluderar globala tillverkningsföretag så som Apple och Tesla.
[länk]
Det finns inga lån att betala av, jag har inga lån.
Vad som är klokt att investera i beror på när du tänker använda pengarna.
Om du är nöjd med det kör på! Man gör vad man vill med sina pengar.C Civilpolisen skrev:
Behöver du ingen avkastning spelar det ju ingen roll om det finns alternativa konton med högre ränta. Och då finns det heller ingen anledning att ta minsta risk.
Jag vänder mig till @pacman42. Trots att det inte är någon fråga. Det är värt att tänka över detta en gång till.
Det finns ett antal risker med det.
Det är i så fall barnens pengar som de kan göra vad de vill med utan att du kan hindra det.
Barnen kanske köper knark för pengarna eller spela bort dem istället
Barnet kan få en dominerande partner som gör att du inte vill slösar bort pengarna mot din och ditt barns innersta vilja.
Om man vill hjälpa barnen till lägenhetsköp kommer de troligen inte att behöva exakt lika många kronor för att kunna köpa sina lägenheter. Det kan vara mest rättvist att varje barn ges möjlighet till ett eget boende snarare än att de får lika mycket pengar. Lägenhetspriserna i Stockholm, Göteborg, Vara och Skellefteå skiljer väldigt mycket. Men bruksvärdet på en 3-rumslägenhet är det samma oavsett var den ligger och vad den kan säljas för. Marknadspriset är sekundärt. Det viktiga är att ha en bostad.
Det finns fler negativa saker med att "spara till barnen" med gåvor...
Med allt detta sagt skulle jag rekommendera att du behåller kontrollen över pengarna själv. Och bara säger till barnen att när ni skall köpa bostad tänker jag hjälpa till med kontantinsatsen om det behövs. Då vet alla inblandade vad som gäller. Och den klokaste (som jag antar är du själv) har full kontroll.
Exempel på bra placering kan vara en kapitalförsäkring på barn, som du äger och med barnet som förmånstagare. (finns på Avanza). Då har du kontroll över pengarna. Och händer det dig något är barnen garanterade sina pengar. Vill du ändra fördelningen eller betala ut till ett barn kan du göra det precis när du vill. Och hur mycket du vill.
Kanske kan detta vara något för TS att tänka på även om det inte finns barn idag.
Avser du ge bort pengarna som gåva till barnen?pacman42 skrev:
Det är i så fall barnens pengar som de kan göra vad de vill med utan att du kan hindra det.
Barnet kan få en dominerande partner som gör att du inte vill slösar bort pengarna mot din och ditt barns innersta vilja.
Om man vill hjälpa barnen till lägenhetsköp kommer de troligen inte att behöva exakt lika många kronor för att kunna köpa sina lägenheter. Det kan vara mest rättvist att varje barn ges möjlighet till ett eget boende snarare än att de får lika mycket pengar. Lägenhetspriserna i Stockholm, Göteborg, Vara och Skellefteå skiljer väldigt mycket. Men bruksvärdet på en 3-rumslägenhet är det samma oavsett var den ligger och vad den kan säljas för. Marknadspriset är sekundärt. Det viktiga är att ha en bostad.
Med allt detta sagt skulle jag rekommendera att du behåller kontrollen över pengarna själv. Och bara säger till barnen att när ni skall köpa bostad tänker jag hjälpa till med kontantinsatsen om det behövs. Då vet alla inblandade vad som gäller. Och den klokaste (som jag antar är du själv) har full kontroll.
Exempel på bra placering kan vara en kapitalförsäkring på barn, som du äger och med barnet som förmånstagare. (finns på Avanza). Då har du kontroll över pengarna. Och händer det dig något är barnen garanterade sina pengar. Vill du ändra fördelningen eller betala ut till ett barn kan du göra det precis när du vill. Och hur mycket du vill.
Kanske kan detta vara något för TS att tänka på även om det inte finns barn idag.
👍Ett mycket bra alternativ. Bankaktier är långsiktigt mycket bra och säkert.A Andreas Mur skrev:
Det finns ingen insättningsgaranti. Men i praktiken kommer man nog väldigt nära. Om banken riskerar att gå omkull och staten riskerar behöva betala ut insättningsgaranti till alla sparare blir det dyrt. Mycket dyrt. För staten och därmed oss skattebetalare är det nästan alltid bättre att gå in med kapital (köpa aktier) och rädda banken, bli ägare helt enkelt. För att när banken går riktigt bra igen kunna sälja sina aktier och få pengarna tillbaka. Det har även den som hade aktier innan banken krisade nytta av. Bankaktier är långsiktigt mycket säkert.
Så inte provocerar man genom att påpeka detta bland investerare välkända faktum.
👍Exakt min fråga oxo till TS.S saltis99 skrev:
🤔Mitt intryck är att TS inte har något egentligt behov av pengarna.
Eftersom 0-räntekonto är ett alternativ och eftersom det skulle komma mera pengar senare. Och om man inte har investeingar som hobby så är mitt förslag att "sätta sprätt" på pengarna.
Spendera dem på något som gör tillvaron lite bättre, ha kul helt enkelt. Men jag uppmanar inte till att slösa bort pengarna. Utan att använda dem på ett sätt så man år något tllbaka. En hobby. Skaffa en om man ingen har. Det finns många hobbys som kräver kapital, men som inte förbrukar detta kapital.
Att köpa en >10 år gammal bil som är värd 1,5M som exempel och åka på bilsemester. En så gammal och dyr bil kan säkert säljas med vinst eter några år
Jo, jag har tänkt igenom allt detta själv redan. Jag har två ytterst ansvarstagande avkommor som jag litar helt och fullt på. Att förlora 300 000 kr är inte hela världen heller, det är bara en liten del av vad de kommer att ärva någon gång i framtiden. Fördelen med att ge just 300 000 kr är att ISK är skattefritt upp till detta belopp.O skrev:
Jag vänder mig till @pacman42. Trots att det inte är någon fråga. Det är värt att tänka över detta en gång till.
Avser du ge bort pengarna som gåva till barnen?
Upp till 150000 är skattefritt i ett ISK, eller rättare sagt 150k av det sammanlagda sparandet i ISK och Kapitalförsäkringar.pacman42 skrev:
Jo, jag har tänkt igenom allt detta själv redan. Jag har två ytterst ansvarstagande avkommor som jag litar helt och fullt på. Att förlora 300 000 kr är inte hela världen heller, det är bara en liten del av vad de kommer att ärva någon gång i framtiden. Fördelen med att ge just 300 000 kr är att ISK är skattefritt upp till detta belopp.
Sen tycker jag att det är bättre att ha barn/arvinge-sparande i en kapitalförsäkring istället. Man kan sätta barnet som förmånstagare, sen får man själv välja när KFen tillfaller förmånstagaren. Skillnad från ISK som du tappar kontrollen över den dagen barnet fyller 18. Finns andra fördelar med KF men generellt enklare skulle jag säga.