34 908 läst · 148 svar
35k läst
148 svar
Vad göra med 1,5 miljoner?
Kanske delvis fond med försvarsindustri? Den lär gå bra framöver.C Civilpolisen skrev:När jag skriver detta inlägget slår det mig att ett attraktivt alternativ är att låta en större del vara kvar, för man har bankgarantin att tänka på! Men vad är oddsen att Handelsbanken och Swedbank skulle gå i stöpet...!? Det finns ju liksom inte!
[bild]
Min nuvarande strategi är att låta alla pengarna vara kvar på 0% räntekonto som jag har på Swedbank.
Trump byter handelshinder som en annan byter kalsonger...! Marknaden gillar varaktighet, långsiktighet och löften man lovar att hålla. Med detta sagt, Tesla har nu två besvärande hinder. Elon Musk som klappar högervinden medhårs. I England finns en gräsrotsfinansierad organisation som gärna uppmärksammar omvärlden om Elons förkärlek till vit makt och Hitlerhälsningar. Medvetet eller omedvetet kan man låta vara osagt.
Det andra är Teslas beroende av en internationell arena fri från handelshinder... Hela Teslas framgång och dess existens bygger på idén om att "köpa varor där varan produceras billigast", vilket i klartext definitivt inte är av välavlönade amerikanska fabriksarbetare!
Även om Eloin Musk kliver av upprensningsprogrammet DOGE kommer dessa två saker bestå. Förtroende tar årtionden att uppnå men kan vara borta på en eftermiddag!
x x x
Med ovanstående resonemang i åtanken, här är mina tänkta alternativ: Jag har skrivit om ekonomi tidigare i detta forumet och då fått återkopplingen att "jag hade aldrig gjort som du" och "skulle jag vara dig hade jag gjort bättre" ... Så... "bring it on!!"Jag är öppen för din agenda och för dina val!
1. Låta banken sköta hanteringen. (Inget för mig, om jag ska vara ärlig!)
2. Tessin , investera i husbyggen. ca 12-14% avkastning. Inga objekt ute just nu. Kan bli tufft den närmsta tiden. [länk]
3. Avanza, aktier med hög direktavkastning.
[länk]
4. Näringslivsbilagan i SvD, listar ett intressant företag varje vecka tillsammans med Affärsvärlden.
5. Morningstar rating. Listar bästa fonderna fem år tillbaka i tiden. Väldigt svajigt just nu då stora investeringar har gjorts i “Magnificent Seven”, vilket inkluderar globala tillverkningsföretag så som Apple och Tesla.
[länk]
Det finns inga lån att betala av, jag har inga lån.
Kan väl fungera, men för 2Mkr för 10 år sedan fick man i vårt område 30-40 ha.Nissens skrev:
Idag 10 år senare och 1,5Mkr som ts har blir det kanske 15 ha.
Så storlek på mark har viss betydelse om man vill få avkastning på sin skog.
Men ts har inte återkommit med mera info utifrån vilka förutsättningar som är aktuella så vi gissar hejdlöst på olika alternativ som kanske inte alls är aktuella.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 095 inlägg
70% av Tessinlånen ligger i default just nu.... Så fundera en gång till på detta.C Civilpolisen skrev:
Latmasken för att räkna ut risk är att risken att inte få tillbaka pengarna är samma % som räntan. Dvs får du 10% ränta,så är det 1/10 dels chans till att du inte får tillbaka pengarna alls.
Ja, jag fick 50Ha så det låter rimligt.A AndersS skrev:
Nja, men procenten på avkastningen påverkas nog inte så mycket av storleken.A AndersS skrev:
I tråden har man visat att det finns en bra bit över 100 skogsmarker till salu på hemnet som passar ts budget…A AndersS skrev:
Hur får du det till gissningar?
Ja, med de förutsättningar min mark har, men det varierar ju över landet och lokala förutsättningar.F fribygg skrev:
Oavsett, så är det ju lite som att köpa aktier. Även om de aktier man köper är en väldigt liten ägarandel av företaget så är det procenten som är viktig.
För små fastigheter ÄR svåra att få lekonomisktönsamma, det kostar lika mycket att traila in en skogsmaskin oavsett om fastigheten är på 1 eller 100ha så det blir ofta en högre avverkningskostnad per kubik på småfastigheter.Nissens skrev:
Den lilla fastigheten för 1,5 mille kan ju kanske skötas utan dyrbara maskiner och generera avkastning i form av ved, jakt odlingsmöjligheter och boende så är man intresserad av ett alternativt liv kan det ju vara en god ide likafullt även om den ekonomiska avkastningen i kronor och ören lär bli låg.
Du kan ju läsa rubriken på tråden…det räcker väl?A AndersS skrev:
Redigerat:
Därför samordnar man lämpligtvis det med avverkningar i närheten. Det är sällan det är akut med att ta ner skog.F fribygg skrev:
Även mina 50 Ha har mycket låga omkostnader och kräver inga större maskiner. Men sådant beror ju mycket på typ av skog, ålder och annat. Har man ungskog kommer man långt med röjsåg och motorsåg.F fribygg skrev:Den lilla fastigheten för 1,5 mille kan ju kanske skötas utan dyrbara maskiner och generera avkastning i form av ved, jakt odlingsmöjligheter och boende så är man intresserad av ett alternativt liv kan det ju vara en god ide likafullt även om den ekonomiska avkastningen i kronor och ören lär bli låg.
Nu när börserna rasat så skulle jag gå in på en fond som presterar bra (exempelvis Avanza Zero). Jag har också 1,5 miljoner över och jag kommer denna vecka att placera 300 000 av dessa hos vardera vuxna barnet på Avanza som en startplåt till lägenhetsmarknaden. Resten stoppar jag in på industriaktier som tagit mycket stryk nu.
Tack så mycket för era reflektioner i tråden! Det glädjer mig att det blir en dialog som kan komma många till godo!
Jag ska försöka svara på några av de frågor som har kommit upp.
Jag bor i Östergötland.
Skog har jag önskat mig men inte tänkt på i just detta fallet.
På er inrådan har jag tittat både på Areal och på Hemnet. Jag tycker 1,5 miljoner är för lite i dessa sammanhang.
Det som jag däremot HAR tänkt på är sommarhus eller sommarstuga. Där kan man välja 5-8 hundra tusen = rätt mycket att göra, 1,5 miljoner och uppåt rätt så fint.
Jag har inga barn och just nu ingen fru.
x x x
Glömde skriva i min analys:
6. Aktiegubben. En man med ett trevligt nyhetsbrev där han rekommenderar olika aktier.
Detta alternativet utgår för stunden då aktier kräver en hel del handpåläggning och mitt liv är inte kompatibelt med det just nu. Inte i Aktiegubbens tempo!
x x x
Vad gäller den annalkande krisen... Tidigare kriser har varit lite mildare. Finanskrisen 2008, pandemin och krisen den 22 februari 2022, när Ryssland klev in i Ukraina har varit rätt så kortlivade. Typ 6-8 månader.
Min tro är att krisen som nu Trump & Musk arrangerar är betydligt med varaktig och långtgående. Den kanske håller i sig hela mandatperioden? I så fall är det tre år och 8 månader kvar...
Det finns givetvis vinnare i varje kris men denna gången tror jag att även proffsen har svårt att vaska fram de vinnande korten. Den befintliga fondportföljen vittnar om det.
x x x
För just min del är dessa pengar inte alla pengar men mera kommer senare. Jag vet inte när. Så möjligheten att köpa skog eller fastighet för 2 miljoner utan att använda alla pengarna finns, men inte just nu. Jag måste ju sitta på kapitalet en stund och denna tråden och inläggen har varit till stor hjälp i den processen!
Jag ska försöka svara på några av de frågor som har kommit upp.
Jag bor i Östergötland.
Skog har jag önskat mig men inte tänkt på i just detta fallet.
På er inrådan har jag tittat både på Areal och på Hemnet. Jag tycker 1,5 miljoner är för lite i dessa sammanhang.
Det som jag däremot HAR tänkt på är sommarhus eller sommarstuga. Där kan man välja 5-8 hundra tusen = rätt mycket att göra, 1,5 miljoner och uppåt rätt så fint.
Jag har inga barn och just nu ingen fru.
x x x
Glömde skriva i min analys:
6. Aktiegubben. En man med ett trevligt nyhetsbrev där han rekommenderar olika aktier.
Detta alternativet utgår för stunden då aktier kräver en hel del handpåläggning och mitt liv är inte kompatibelt med det just nu. Inte i Aktiegubbens tempo!
x x x
Vad gäller den annalkande krisen... Tidigare kriser har varit lite mildare. Finanskrisen 2008, pandemin och krisen den 22 februari 2022, när Ryssland klev in i Ukraina har varit rätt så kortlivade. Typ 6-8 månader.
Min tro är att krisen som nu Trump & Musk arrangerar är betydligt med varaktig och långtgående. Den kanske håller i sig hela mandatperioden? I så fall är det tre år och 8 månader kvar...
Det finns givetvis vinnare i varje kris men denna gången tror jag att även proffsen har svårt att vaska fram de vinnande korten. Den befintliga fondportföljen vittnar om det.
x x x
För just min del är dessa pengar inte alla pengar men mera kommer senare. Jag vet inte när. Så möjligheten att köpa skog eller fastighet för 2 miljoner utan att använda alla pengarna finns, men inte just nu. Jag måste ju sitta på kapitalet en stund och denna tråden och inläggen har varit till stor hjälp i den processen!