34 908 läst · 148 svar
35k läst
148 svar
Vad göra med 1,5 miljoner?
Blir tyvärr för litet med 1,5 Mkr, även här nere på landsbygd, för att få köpa ett skifte om du inte redan äger närliggande mark.SågspånPappspikEternit skrev:
Om någon frågar mig brukar jag säga 1Mkr/10ha om ni kan/får köpa.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 554 inlägg
Åtminstone jag kan inte se från telefonen var TS bor. Att köpa en befintlig fastighet går bra oavsett fastighetens storlek, det är om det görs avstyckning eller fastighetsreglering det krävs viss areal för att inte Lantmäteriet ska göra tummen ner.A AndersS skrev:
Nu vet vi inget mera om ts, men att få avkastastning utan att låsa pengar till nästa generation, nja inte mitt råd utifrån skog😆SågspånPappspikEternit skrev:
Som gifta med större belopp än garantigränsen ( om man litar på varandra) öppnar man var sitt konto och får dubbla garantin.A AndersS skrev:
Dessvärre kommer alla bankkonton med ränta bli uppäten av inflationen. Köp någon fastighet med avkastning eller var mer aktiv när du ett innehav i aktier.
Eller har gemensamt, fungerar på samma sätt, blir då det dubbla, idag 2,1 Mkr, var tvungen att kolla vad som gällde och enligt Riksgälden.D Dilato skrev:
Om ditt konto omfattas av garantin har du rätt till ersättning motsvarande det belopp du satt in inklusive ränta fram till konkursbeslutet eller beslutet om att garantin ska träda in. Beloppet är upp till 1 050 000 kronor per person och institut. Om ett konto är öppnat i två eller flera personers namn räknas varje person för sig.
Riksgälden insättningsgaranti
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 554 inlägg
Det finns i skrivande stund 113 jord- och skogsbruksfastigheter som kostar max 1,5 miljon till salu på Hemnet. Senast utlagt är 13 hektar i Hovsta utanför Örebro, ser ut att vara en obebyggd skogsfastighet, begärt pris 1,4 miljoner.F fribygg skrev:
Om intresse finns är det fullt möjligt att köpa en mindre fastighet.