34 908 läst · 148 svar
35k läst
148 svar
Vad göra med 1,5 miljoner?
Hej
Att ta risk på svenskt storbolagsindex kan vara rätt. Bankgaranti & noll valutarisk.
Hävstång 2 skulle jag satsa på - SHBs ETF ”Xact Bull 2”
https://handelsbanken-marknadsinformation.se/app/instrument/XACT%20BULL%202i/17921/Översikt
Dela på två banker t.ex 750K på ISK Nordnet och 750K ISK Avanza
Dela in köpen i 6 kakor om 250K.
Starta omgående med att tråla in 250K (2025-02-24 var den över 2000:-/st , f.n 1230:-/st)
Vänta minst 3 - 5 dagar med nästa 250K kaka (sjunker kursen 300 ytterligare skulle jag dock inte vänta)
Worst case (banker kraschar) bör bottna på 300-500 men med uthållighet kommer den på sikt åter upp över 1800:-. Undvik onödiga försäljningar/daytrading.
Is i magen, uthållighet och tålamod 😎
Att ta risk på svenskt storbolagsindex kan vara rätt. Bankgaranti & noll valutarisk.
Hävstång 2 skulle jag satsa på - SHBs ETF ”Xact Bull 2”
https://handelsbanken-marknadsinformation.se/app/instrument/XACT%20BULL%202i/17921/Översikt
Dela på två banker t.ex 750K på ISK Nordnet och 750K ISK Avanza
Dela in köpen i 6 kakor om 250K.
Starta omgående med att tråla in 250K (2025-02-24 var den över 2000:-/st , f.n 1230:-/st)
Vänta minst 3 - 5 dagar med nästa 250K kaka (sjunker kursen 300 ytterligare skulle jag dock inte vänta)
Worst case (banker kraschar) bör bottna på 300-500 men med uthållighet kommer den på sikt åter upp över 1800:-. Undvik onödiga försäljningar/daytrading.
Is i magen, uthållighet och tålamod 😎
Tack för tips! Detta var kanske det mest avancerade och mest kompetenta svaret av dom alla!
Jag hänger inte riktigt med... men det går väl rimligen att läsa på om dessa saker!
Det finns andra marknader och andra plattformar för daytrading, det är i sin ordning. Jag skulle kunna göra en affär i veckan, det är i sin ordning....
Jag förstår inte riktigt vad du skriver! Så...! Om inte annat, jag kan ju börja med att ens förstå vad du skriver!
Tack för ett intressant svar!
Jag hänger inte riktigt med... men det går väl rimligen att läsa på om dessa saker!
Det finns andra marknader och andra plattformar för daytrading, det är i sin ordning. Jag skulle kunna göra en affär i veckan, det är i sin ordning....
Jag förstår inte riktigt vad du skriver! Så...! Om inte annat, jag kan ju börja med att ens förstå vad du skriver!
Tack för ett intressant svar!
Medlem
· Västra Götaland
· 3 095 inlägg
Hade du haft 1,5 mkr investerat i Xact bull 2 så hade du förlorat 150 000 kr idag. Dvs du hade bara haft 1,35 Mkr. Det går fort i Mellerud...)
Men han ger ett bra råd, förutom att du bara borde köpa vanliga Xact som följer index. Men tiden du DCAar(snittar in dig) in i marknaden bör vara längre. Blir det recession, (vilket ingen vet) så är genomsnittslängden på en "vanlig" recession 18 månader. Så du har tid på dig, jag kommer ihåg sommaren 2007 när den senaste riktiga nedgången började, den tog slut i april 2009. Det var många som förlorade allt på vägen dit, även de som köpte sommaren 2008. John Skogman köpte i September 2008, han förlorade 50% till April 2009. Och då ska betänkas att han då jobbade på Pareto som anställd trader. Helt bankrutt.
Men han ger ett bra råd, förutom att du bara borde köpa vanliga Xact som följer index. Men tiden du DCAar(snittar in dig) in i marknaden bör vara längre. Blir det recession, (vilket ingen vet) så är genomsnittslängden på en "vanlig" recession 18 månader. Så du har tid på dig, jag kommer ihåg sommaren 2007 när den senaste riktiga nedgången började, den tog slut i april 2009. Det var många som förlorade allt på vägen dit, även de som köpte sommaren 2008. John Skogman köpte i September 2008, han förlorade 50% till April 2009. Och då ska betänkas att han då jobbade på Pareto som anställd trader. Helt bankrutt.
Redigerat:
Man ska inte gotta sig i andras misslyckanden. Det känns inte rätt.
Jag tänker så här, "alla gör helt rätt, där och då, med den informationen man har, där och då"!
Det gäller ju många saker i livet! Val av kvinna, val av man, val av hem, val av bil... Där och då gör du ju alltid rätt!
x x x
"Alla lever i sin egen bubbla". Musk hänger på sin egen X / Twitter tillsammans med andra Tesla Fanboys. Trump är samma, fast på Social Truth. Ryggdunkare som bekräftar och hejar på!
De stora demonstrationerna betraktade ju Trump som påkostade statister...
Det är en imponerande förmåga till tunnelseende som Vita Huset ägnar sig åt.
Med detta i åtanke är jag rätt tveksam till 18 månader... "med den informationen jag har här och nu", ska tilläggas!
Trump är ju egentligen mest intresserad av att vinna sina egna golftävlingar...!
Detta med globalisering och dess inverkan på olika saker ... verkar gått honom helt förbi.
Jag tänker så här, "alla gör helt rätt, där och då, med den informationen man har, där och då"!
Det gäller ju många saker i livet! Val av kvinna, val av man, val av hem, val av bil... Där och då gör du ju alltid rätt!
x x x
"Alla lever i sin egen bubbla". Musk hänger på sin egen X / Twitter tillsammans med andra Tesla Fanboys. Trump är samma, fast på Social Truth. Ryggdunkare som bekräftar och hejar på!
De stora demonstrationerna betraktade ju Trump som påkostade statister...
Det är en imponerande förmåga till tunnelseende som Vita Huset ägnar sig åt.
Med detta i åtanke är jag rätt tveksam till 18 månader... "med den informationen jag har här och nu", ska tilläggas!
Trump är ju egentligen mest intresserad av att vinna sina egna golftävlingar...!
Detta med globalisering och dess inverkan på olika saker ... verkar gått honom helt förbi.
Tanken är att starta med 250K (inte 1500K !).I InsidersUnited skrev:Hade du haft 1,5 mkr investerat i Xact bull 2 så hade du förlorat 150 000 kr idag. Dvs du hade bara haft 1,35 Mkr. Det går fort i Mellerud...)
Helt riktigt att ingångarna behöver sträckas ut om vi ska ner under 500:- i Bull2.
Hade han köpt 250K vid lågpunkten i morse hade han haft 293K nyss (16:13 ) (men det är i mina ögon ointressant att tänka på sälj på dagens nivåer)
Saknar historik tidigare än Nov 1 2009, men 1500K inlagda där hade nyss varit värda 10700K (16:13) ) (men det är i mina ögon ointressant att tänka på sälj på dagens nivåer)
😎
Medlem
· Västra Götaland
· 3 095 inlägg
Det är väldigt få som lyckas pricka in generationsbottnar. Det är betydligt fler som säger att de har. =)
Renoverare
· Stockholm
· 18 763 inlägg
Räntebärande papper är hyffsat säkert. DOck har även de påverkats av Trumpen. Jag tappade 0,06% tex senaste veckan. Men än så länge gjort mer än sparkonto med hög ränta.
Problemet, har jag erfarat, med alla fonder där de underliggande tillgångarna inte har hög likviditet, är dock likviditetsrisken. Dvs. om för många vill sälja så måste fondens tillgångar avyttras i förtid vilket påverkar värdet, osv., fonden säljstoppas och så sitter man där...AndersMalmgren skrev:
Östergötland är ju inte direkt billigt att köpa fastighet i, men det är nära både till Närke och Småland där iaf jag uppfattar priserna rimligare.C Civilpolisen skrev:
Om du är händig kan du ju överväga att köpa en kåk och hyra ut, det behöver ju knappast vara din dröm vilka eller sommarstuga om du hittar rätt kåk och rätt hyresgäst. Att hyra ut bostad anser jag vara skattegynnat, man får ju ta ut mer än 40 000skattefritt.
Ha pengarna på ett sparkonto med extra ränta. Vänta tills världsläget lugnar sig lite (förhoppningsvis). Sen sätter du in pengarna på en global index fond. Gärna så bred som möjligt som inte exkluderar vissa branscher. Gärna med låg kostnad kring 0,4%. Historiskt sätt kan du dubblera pengarna på 10 år. Morning star rating är inte jättebra. Kom ihåg du är redan rikC Civilpolisen skrev:När jag skriver detta inlägget slår det mig att ett attraktivt alternativ är att låta en större del vara kvar, för man har bankgarantin att tänka på! Men vad är oddsen att Handelsbanken och Swedbank skulle gå i stöpet...!? Det finns ju liksom inte!
[bild]
Min nuvarande strategi är att låta alla pengarna vara kvar på 0% räntekonto som jag har på Swedbank.
Trump byter handelshinder som en annan byter kalsonger...! Marknaden gillar varaktighet, långsiktighet och löften man lovar att hålla. Med detta sagt, Tesla har nu två besvärande hinder. Elon Musk som klappar högervinden medhårs. I England finns en gräsrotsfinansierad organisation som gärna uppmärksammar omvärlden om Elons förkärlek till vit makt och Hitlerhälsningar. Medvetet eller omedvetet kan man låta vara osagt.
Det andra är Teslas beroende av en internationell arena fri från handelshinder... Hela Teslas framgång och dess existens bygger på idén om att "köpa varor där varan produceras billigast", vilket i klartext definitivt inte är av välavlönade amerikanska fabriksarbetare!
Även om Eloin Musk kliver av upprensningsprogrammet DOGE kommer dessa två saker bestå. Förtroende tar årtionden att uppnå men kan vara borta på en eftermiddag!
x x x
Med ovanstående resonemang i åtanken, här är mina tänkta alternativ: Jag har skrivit om ekonomi tidigare i detta forumet och då fått återkopplingen att "jag hade aldrig gjort som du" och "skulle jag vara dig hade jag gjort bättre" ... Så... "bring it on!!"Jag är öppen för din agenda och för dina val!
1. Låta banken sköta hanteringen. (Inget för mig, om jag ska vara ärlig!)
2. Tessin , investera i husbyggen. ca 12-14% avkastning. Inga objekt ute just nu. Kan bli tufft den närmsta tiden. [länk]
3. Avanza, aktier med hög direktavkastning.
[länk]
4. Näringslivsbilagan i SvD, listar ett intressant företag varje vecka tillsammans med Affärsvärlden.
5. Morningstar rating. Listar bästa fonderna fem år tillbaka i tiden. Väldigt svajigt just nu då stora investeringar har gjorts i “Magnificent Seven”, vilket inkluderar globala tillverkningsföretag så som Apple och Tesla.
[länk]
Det finns inga lån att betala av, jag har inga lån.
Tror jag hade haft kvar dess 1.5 milj i någon form av kontantinvestering / räntekonto i dagsläget, till dess man ser var marknaden är på väg.
Om du är rädd din föredragna bank kan gå i kk, kan du väl alltid dela upp sparandet på två räntekonton i olika banker.
Mvh
Om du är rädd din föredragna bank kan gå i kk, kan du väl alltid dela upp sparandet på två räntekonton i olika banker.
Mvh
Jag vet inte varför Elon Musk och Tesla kom upp, för att investera direkt i Tesla är jag väldigt frågande till.
Det finns räntefonder att lägga pengarna i som har betydligt bättre avkastning än traditionella sparkonton i alla fall om man vill vara risk-off
Det finns räntefonder att lägga pengarna i som har betydligt bättre avkastning än traditionella sparkonton i alla fall om man vill vara risk-off
"What are the Magnificent 7 stocks? The Magnificent 7 stocks are seven of the world's biggest and most influential tech companies: Apple, Microsoft, Amazon, Alphabet (Google's parent company), Meta (formerly Facebook), Nvidia, and Tesla."
Källa:
https://www.home.saxo/learn/guides/...-stocks-what-they-are-and-why-you-should-care
x x x
För att Elon Musk, tillsammans med Trump, är en del av anledningen till den stora proteströrelsen i USA. Många fondbolag och pensionsfonder har investerat i Tesla. I huvudsak är Teslaägare nöjda med sina fordon, men företaget Tesla kommer aldrig klä upp sig i "the magnificent seven" igen.
Så ska man kanske inte säga, men inte inom överskådlig tid. Det är det jag menar. Dels för Elon Musk som person med upprensningen DOGE, dels vit-makt vinkarna som på inget sätt har med fordionsindustrin att göra. Mycket förtroende har sinkats på väldigt kort tid.
Vill Musk vara en del av "Magnificent Seven" , fullt rimligt, får han kavla upp ärmarna och säga hej då till Vita Huset och andra potlitiska övningar! På riktigt och för evigt!
Källa:
https://www.home.saxo/learn/guides/...-stocks-what-they-are-and-why-you-should-care
x x x
För att Elon Musk, tillsammans med Trump, är en del av anledningen till den stora proteströrelsen i USA. Många fondbolag och pensionsfonder har investerat i Tesla. I huvudsak är Teslaägare nöjda med sina fordon, men företaget Tesla kommer aldrig klä upp sig i "the magnificent seven" igen.
Så ska man kanske inte säga, men inte inom överskådlig tid. Det är det jag menar. Dels för Elon Musk som person med upprensningen DOGE, dels vit-makt vinkarna som på inget sätt har med fordionsindustrin att göra. Mycket förtroende har sinkats på väldigt kort tid.
Vill Musk vara en del av "Magnificent Seven" , fullt rimligt, får han kavla upp ärmarna och säga hej då till Vita Huset och andra potlitiska övningar! På riktigt och för evigt!
Redigerat:
C Civilpolisen skrev:"What are the Magnificent 7 stocks? The Magnificent 7 stocks are seven of the world's biggest and most influential tech companies: Apple, Microsoft, Amazon, Alphabet (Google's parent company), Meta (formerly Facebook), Nvidia, and Tesla."
Källa:
[länk]
x x x
Vill Musk vara en del av "Magnificent Seven" , fullt rimligt, får han kavla upp ärmarna och säga hej då till Vita Huset och andra potlitiska övningar! På riktigt
Är nog lite mer än att kavla upp ärmarna, tycker inte det finns någon fundamental som stödjer att Tesla ska räknas in i Mag7, är mest upphaussat av Musk själv och levererar dåligt mot sin hausse.C Civilpolisen skrev:"What are the Magnificent 7 stocks? The Magnificent 7 stocks are seven of the world's biggest and most influential tech companies: Apple, Microsoft, Amazon, Alphabet (Google's parent company), Meta (formerly Facebook), Nvidia, and Tesla."
Källa:
[länk]
x x x