34 908 läst · 148 svar
35k läst
148 svar
Vad göra med 1,5 miljoner?
Jag säljer tillbaka till ex Tavex.C Civilpolisen skrev:[länk]
Dagens industri skriver att gulden når "all time high" idag.
Dumt att kliva på tåget när det är som dyrast...? Spontan tanke!
Det är svårt att veta hur man ska köpa och sälja guld. Hur säljer man!? Lägga ut en blänkare på Blocket? Facebook Marketplace?
"Nån som vill köpa 1 hg guld för 860.000? Bra deal vid snabb affär! Kvitto finns!"
I det sammanhanget känns banktransaktioner aningen mer lättnavigerade...!![]()
Blocket är ej aktuellt i sådana ärenden. Inte för mig iaf 😊
Hej alla och tack för era svar! 
Nu är det snart dags för utbetalning och min strategi just nu är att sätta in allt i Robur Technlogy och sen i lugn takt köpa in mig på de rekommendationer som finns i Svenska Dagbladet.
SvD publicerar varje vecka ett företag i samarbete med Affärsvärlden. Min tanke är att om texten först går genom alla ögon på Affärsvärlden och dessutom genom SvD Näringsliv är ett skapligt trovärdigt såll att förhålla sig till.
Haken med detta upplägget är att jag inte anser att Robur Technology är stabil nog att förlita sig till. Det gungar lite för mycket fortfarande...
x x x
USA har ett stort problem, som alla vet. Jag tittar på mycket film om dessa saker på Youtube. Men verkligen svårt att så en allsidig och neutral syn på situationen. "Alla har sin egen agenda", så att säga!
Dessa "åsiktsmstare", influensers med mycket åsikter, kan i sak ha rätt, men dom är ofta rätt gapiga och jag tröttnar på dom , dom stressar mig.
Bäst hittills på denna arenan är en kvinna som har verksamhet i USA med produktion i Kina och som beskriver hur hon vill, men inte kan, flytta sin produktion till USA.Hon ber om återkoppling i kommentarsfältet och nästan 3.000 svar har kommit in!
Om hon, en ensam företagare, har dessa problem, ... då har hela USA samma problem, med leverantörskedjor, produktion, verktyg och annat. Titta gärna på filmen och läs kommentarerna.
Robur Technology, med flera, hanterar pensionen för många av oss och det finns givetvis vinnare i detta kaos! Men jag tror att vinnarna dröjer lite med att uppenbara sig, typ sex månader från starten av börskraschen vilket var fredagen den 23 mars.
En stor oväntad förlorare är turismen. Dels ropar några delstater efter Kanadensiska turister, dels avbokas flygningar, dels blir det rörigt för Boeing med tullar på artiklar i varje flygplan som flygbolagen inte längre har råd att köpa... eller vill avvakta med. Svenska CTT gör avfuktningssystem till passagerarplanen.
Stora näringar går omkull i USA när Kanadensarna inte kommer.
I ett tidigare inlägg skrev jag att jag kanske vill ha mina pengar på ett 0% konto och det var inte ett mål i sig utan just för att vänta ut detta kaos av osäkerhet som just nu finns och som kommer finnas en tid framöver. Någon gav exempel på konto med lite ränta och det kan passa!
Nu är det snart dags för utbetalning och min strategi just nu är att sätta in allt i Robur Technlogy och sen i lugn takt köpa in mig på de rekommendationer som finns i Svenska Dagbladet.
SvD publicerar varje vecka ett företag i samarbete med Affärsvärlden. Min tanke är att om texten först går genom alla ögon på Affärsvärlden och dessutom genom SvD Näringsliv är ett skapligt trovärdigt såll att förhålla sig till.
Haken med detta upplägget är att jag inte anser att Robur Technology är stabil nog att förlita sig till. Det gungar lite för mycket fortfarande...
x x x
USA har ett stort problem, som alla vet. Jag tittar på mycket film om dessa saker på Youtube. Men verkligen svårt att så en allsidig och neutral syn på situationen. "Alla har sin egen agenda", så att säga!
Dessa "åsiktsmstare", influensers med mycket åsikter, kan i sak ha rätt, men dom är ofta rätt gapiga och jag tröttnar på dom , dom stressar mig.
Bäst hittills på denna arenan är en kvinna som har verksamhet i USA med produktion i Kina och som beskriver hur hon vill, men inte kan, flytta sin produktion till USA.Hon ber om återkoppling i kommentarsfältet och nästan 3.000 svar har kommit in!
Om hon, en ensam företagare, har dessa problem, ... då har hela USA samma problem, med leverantörskedjor, produktion, verktyg och annat. Titta gärna på filmen och läs kommentarerna.
Robur Technology, med flera, hanterar pensionen för många av oss och det finns givetvis vinnare i detta kaos! Men jag tror att vinnarna dröjer lite med att uppenbara sig, typ sex månader från starten av börskraschen vilket var fredagen den 23 mars.
En stor oväntad förlorare är turismen. Dels ropar några delstater efter Kanadensiska turister, dels avbokas flygningar, dels blir det rörigt för Boeing med tullar på artiklar i varje flygplan som flygbolagen inte längre har råd att köpa... eller vill avvakta med. Svenska CTT gör avfuktningssystem till passagerarplanen.
Stora näringar går omkull i USA när Kanadensarna inte kommer.
I ett tidigare inlägg skrev jag att jag kanske vill ha mina pengar på ett 0% konto och det var inte ett mål i sig utan just för att vänta ut detta kaos av osäkerhet som just nu finns och som kommer finnas en tid framöver. Någon gav exempel på konto med lite ränta och det kan passa!
Att råda någon att ge bort sin egendom för att undvika betala skatt på den är ett väl så "intressant" sätt att se på saken.Alfredo skrev:
Vill man skydda sitt kapital från att "brinna inne" är nog det sämsta man kan göra att ge bort det.
Familjer beskattas inte som en enhet och har därför inget gemensamt skattefritt utrymme. Sambeskattning är avskaffat i Sverige. Alla individer beskattas var för sig. Att ge bort något innebär att avsäga sig rätten och kontrollen över det. Oavsett vem man ger bort det till...
Ett av de drygaste inläggen jag sett på detta forumet.O skrev:
Det låter iofs vettigt om man bara vill ge dem en slant att göra vad de vill med. Och då finns det egentligen inte heller någon anledning att specificera vad gåvan skall användas till.
Men om givarens tanke är att pengarna endast skall användas till något speciellt ändamål ser jag ingen poäng med att ge bort pengarna förrän de faktiskt behövs.
Visst det blir ISK-skatt på 300000kr. 2025 blir det 2664kr. Men om det inte är "hela världen" att förlora 300000kr ser jag ingen anledning att bry sig om den lilla kostnaden.
Istället innebär upplägget att man lägger beslag på barnens skattefria utrymme så att hela deras egna ISK-sparande kommer över gränsen för beskattning. Fram till den dagen de skall använda sina 300000kr till att köpa sina bostäder.
Man gör som man vill och jag begriper att du har tänkt igenom detta noga. Jag har inga invändningar alls utan tycker det är utmärkt att man gör som man själv vill och trivs med. Se mina kommentarer som rent generella tankar i ämnet från "någon i ett forum på nätet". Inte några personliga råd. Det är oftast bäst i det långa loppet att göra som man själv vill.
Är det inte färdigläskat för din del snart? 🙄
Om du skall använda pengarna på ett sätt så du får minsta lilla nytta av dem ser jag ingen vinst med att vänta. Det verkar snarare ganska dumt att inte få nytta av dem direkt nu.C Civilpolisen skrev:
Att investera pengar du egentligen inte behöver (enl vad du skrivit) på räntebärande konton, i fonder, aktier eller skogsfastigheter istället för att spendera dem direkt på något som ger dig nytta, nöje eller glädje tycker jag är rent ut sagt mycket dumt.
Tänk om en skogsfastighet ger nytta, nöje och glädje då?O skrev:
Så är det för mig. Dessutom är det även en god ekonomisk investering.
Om det är syftet tycker jag det är en utmärkt idé! 👍Nissens skrev:
Vad bra!Nissens skrev:
Även om man inte har behov av just det är det självklart inget som helst fel. Tvärtom!Nissens skrev:
Att äga en skogsfastighet är som med mycket annat. För vissa är det ett rent nöje. För andra ger det bara arbete och ansvar man helst vill slippa.
O skrev:
Jag har lite svårt att förstå vad du egentligen rekommenderar...O skrev: