34 908 läst · 148 svar
35k läst
148 svar
Vad göra med 1,5 miljoner?
Folksam kapitalspar...eller Ziklo bank...Ziklo kan man
ha kopplat via deras kort vilket var tidigare bilbolaget volvo.
Bra ränta ... där kan man åtminstone gömma bort en del av sitt
kapital för framtida bruk... men kom ihåg
"Man får inget ta med sig" när man lämnar jordelivet så
lev upp slantarna eftersom
ha kopplat via deras kort vilket var tidigare bilbolaget volvo.
Bra ränta ... där kan man åtminstone gömma bort en del av sitt
kapital för framtida bruk... men kom ihåg
"Man får inget ta med sig" när man lämnar jordelivet så
lev upp slantarna eftersom
Renoverare
· Stockholm
· 18 763 inlägg
Jag är för ointerresad för att bolla med de summorna på dagsbasis. Normalt sätt kansake jag har så mycket på hela min aktieportfölj. Resten på fonder.O skrev:
Men med den stora dippen och med Gripen affären mot colombia kändes det rätt safe.
Just nu känns det ganska riskfyllt att råda vad investera i. Otroligt trist läge om man inte är väldigt intresserad och lyckas köpa och sälja och tajma upp och nedgångar. För sådana som mig som har några sparkonton för barnen och pensionssparande och inte aktivt köper och säljer och inte vill bevaka börsen varje timme suger det. Jag har inte sålt nåt, det känns svårt att veta när man isåfall ska köpa igen, när boten är nådd. Men hade jag 1.5M skulle jag nog avvakta att köpa innan man såg vart allt är på väg. Trump är en idiot verkligen. Flera års sparande försvinner på nån vecka. Nu lär väl Trump antingen ta sitt förnuft till fånga eller så krashar USA totalt så han får gå (har det nånsin hänt förut?) och så fort idioten är borta så lär det väl vända upp igen. Tyvärr är risken det tar en hel mandatperiod och då har mycket skada redan gjorts.
Ang. SAAB. Tyvärr sitter det ju amerikanska motorer i gripen E, JAS är ju rätt gammal nu, hur länge kan man leva på den? Även om det verkar bättre än tex F16 och inte så mycket sämre än F35. Men SAAB gör ju massor av annat också. Som gammal SAAB-bilsälskare så är jag positiv bara pga namnet.
Försvarsaktier baserade i Europa är nog bra ett tag framåt. Många fonder har väl tyvärr inte dessa pga etiska regler. Jag är dock själv positiv då jag inbillar mig att majoriteten av dessa faktiskt är försvar, inte sälja till diktaturer.
Ang. SAAB. Tyvärr sitter det ju amerikanska motorer i gripen E, JAS är ju rätt gammal nu, hur länge kan man leva på den? Även om det verkar bättre än tex F16 och inte så mycket sämre än F35. Men SAAB gör ju massor av annat också. Som gammal SAAB-bilsälskare så är jag positiv bara pga namnet.
Renoverare
· Stockholm
· 18 763 inlägg
Gripen E är ett helt nytt plan, inte vidarutveckling på Gripen C. Men ja motorn måste bort. Jag röstar för Rolls Royce så min aktie ökar i värdeJ JohanLun skrev:Just nu känns det ganska riskfyllt att råda vad investera i. Otroligt trist läge om man inte är väldigt intresserad och lyckas köpa och sälja och tajma upp och nedgångar. För sådana som mig som har några sparkonton för barnen och pensionssparande och inte aktivt köper och säljer och inte vill bevaka börsen varje timme suger det. Jag har inte sålt nåt, det känns svårt att veta när man isåfall ska köpa igen, när boten är nådd. Men hade jag 1.5M skulle jag nog avvakta att köpa innan man såg vart allt är på väg. Trump är en idiot verkligen. Flera års sparande försvinner på nån vecka. Nu lär väl Trump antingen ta sitt förnuft till fånga eller så krashar USA totalt så han får gå (har det nånsin hänt förut?) och så fort idioten är borta så lär det väl vända upp igen. Tyvärr är risken det tar en hel mandatperiod och då har mycket skada redan gjorts.
Ang. SAAB. Tyvärr sitter det ju amerikanska motorer i gripen E, JAS är ju rätt gammal nu, hur länge kan man leva på den? Även om det verkar bättre än tex F16 och inte så mycket sämre än F35. Men SAAB gör ju massor av annat också. Som gammal SAAB-bilsälskare så är jag positiv bara pga namnet.Försvarsaktier baserade i Europa är nog bra ett tag framåt. Många fonder har väl tyvärr inte dessa pga etiska regler. Jag är dock själv positiv då jag inbillar mig att majoriteten av dessa faktiskt är försvar, inte sälja till diktaturer.
Det knepiga är väl vad Trump kan hitta på som göra att det kommer trassla med jänkarmotorn.AndersMalmgren skrev:
Tyvärr, som han håller på, kommer många företag utanför US försöka byta ut alla sina US leverantörer. Man kan inte lita på att han inte sätter upp handelshinder, tullar osv.
Trump ändrar ju tullarna varje dag. Några dubblas, några pausas i några månader, några förhandlas... 15% upp eller 15% ner beroende på vad han straffar för länder eller marknader den dagen. Visst, om man gillar att gamblea kan man säkert tjäna mycket pengar snabbt.
Finns många US talkshows som är rätt kul att se, tex denna...
Förhandla om tullarna?
Apple, MS, TSMC, AMD, Intel mfl upp minst 15% direkt efter Trumps "paus" på vissa tullar. Tesla upp 23%, AMD 24%. Saab verkade stänga på minus, men det var ju innan Trumps besked, fast SAAB påverkas kanske inte så mycket av tullar... Insiderhandel?
Redigerat:
Köp Guld 😊C Civilpolisen skrev:När jag skriver detta inlägget slår det mig att ett attraktivt alternativ är att låta en större del vara kvar, för man har bankgarantin att tänka på! Men vad är oddsen att Handelsbanken och Swedbank skulle gå i stöpet...!? Det finns ju liksom inte!
[bild]
Min nuvarande strategi är att låta alla pengarna vara kvar på 0% räntekonto som jag har på Swedbank.
Trump byter handelshinder som en annan byter kalsonger...! Marknaden gillar varaktighet, långsiktighet och löften man lovar att hålla. Med detta sagt, Tesla har nu två besvärande hinder. Elon Musk som klappar högervinden medhårs. I England finns en gräsrotsfinansierad organisation som gärna uppmärksammar omvärlden om Elons förkärlek till vit makt och Hitlerhälsningar. Medvetet eller omedvetet kan man låta vara osagt.
Det andra är Teslas beroende av en internationell arena fri från handelshinder... Hela Teslas framgång och dess existens bygger på idén om att "köpa varor där varan produceras billigast", vilket i klartext definitivt inte är av välavlönade amerikanska fabriksarbetare!
Även om Eloin Musk kliver av upprensningsprogrammet DOGE kommer dessa två saker bestå. Förtroende tar årtionden att uppnå men kan vara borta på en eftermiddag!
x x x
Med ovanstående resonemang i åtanken, här är mina tänkta alternativ: Jag har skrivit om ekonomi tidigare i detta forumet och då fått återkopplingen att "jag hade aldrig gjort som du" och "skulle jag vara dig hade jag gjort bättre" ... Så... "bring it on!!"Jag är öppen för din agenda och för dina val!
1. Låta banken sköta hanteringen. (Inget för mig, om jag ska vara ärlig!)
2. Tessin , investera i husbyggen. ca 12-14% avkastning. Inga objekt ute just nu. Kan bli tufft den närmsta tiden. [länk]
3. Avanza, aktier med hög direktavkastning.
[länk]
4. Näringslivsbilagan i SvD, listar ett intressant företag varje vecka tillsammans med Affärsvärlden.
5. Morningstar rating. Listar bästa fonderna fem år tillbaka i tiden. Väldigt svajigt just nu då stora investeringar har gjorts i “Magnificent Seven”, vilket inkluderar globala tillverkningsföretag så som Apple och Tesla.
[länk]
Det finns inga lån att betala av, jag har inga lån.
Tackor eller krugerrand tex. 😊

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
[citat]
För att avgöra om 100 gram rent guld för 81 000 kronor är en bra affär, kan vi jämföra priset med aktuella marknadspriser för 24 karat guld:
- **Finguld** listar dagspriset för 24K guld till **849 kr/g**[1].
- Enligt **Exchange Rates**, ligger det genomsnittliga priset för april 2025 på cirka **990,12 kr/g**, med ett högsta pris på **1 004,92 kr/g**[2].
Om vi beräknar värdet baserat på dessa priser:
- Vid **849 kr/g**: 100 gram skulle vara värda **84 900 kr**.
- Vid genomsnittspriset **990,12 kr/g**: 100 gram skulle vara värda **99 012 kr**.
Priset på **81 000 kronor** är alltså lägre än både dagspriset och genomsnittspriset på marknaden, vilket gör det till en potentiellt bra affär. Dock bör du kontrollera att guldet verkligen är rent (24 karat) och att det inte finns andra avgifter eller villkor som kan påverka kostnaden.
Citations:
[1] https://finguld.se/guldpris/
[2] https://www.exchange-rates.org/sv/adelmetaller/guld/sverige/2025
[3] https://www.guldcentrum.se/blogg/tanka-pa-nar-du-ska-salja-guld
[4] https://www.guldbrev.se/guldpris/
[5] https://tavex.se/guldpriset-nar-nya-rekordnivaer-i-sek-och-euro/
[6] https://www.myntkompaniet.se/salja-guld
[7] https://tavex.se/guld/100g-valcambi-guldtacka/
[8] https://tavex.se/hur-kommer-guldpriset-att-utvecklas-2025/
[/citat]
Enligt Perplexity är 100 gram för 81.000 ett bra pris.
Handlar mest med Tavex och liknande företag. Lycka till 😊
Jag skulle:S Stefan.o skrev:
1. Helt avbelåna mig, sålde aktier och köpte ny bil kontant i mars innan börsfallet, vilket känns väldigt bra nu
2. Köpa lite guld (fysiskt), för kanske 50-100 tkr
3. Köpa allt du behöver NU med tanke på kommande inflation och tullavgifter- dvs solceller, reparation och underhåll av hus, ny TV el dyl
4. Dela absolut upp sparandet, pengar över insättningsgarantin tar riksgälden allra först om en bank har risk för obestånd och du får inget tillbaka. Avanza, din vanliga bank och en trygg bank till . Avanza är bra för då kan du snabbt köpa aktier (kanske olja, telecom, Nvidia) efter bottenraset om en månad kanske och verkligen tjäna pengar till sommarhus och dylikt. Storutdelande aktier ger mer avkastning än sparkonto. Skulle inte binda pengarna utan hålla mig till räntan som vanliga sparkonton ger fram till dess att man ser vart världsekonomin bär hän.
Efter dryga hundra inlägg med diverse förslag, så återstår ändå frågan när, var och hur vill jag använda mina pengar och vilket intresse/kunskap har jag av att värdera placering, tid och risker.
Tråden är lite av "hela havet stormar" med förslag.😉
Tråden är lite av "hela havet stormar" med förslag.😉
Guld tror jag kan vara lite riskfyllt i dagsläget, guldpriset är nästan på rekordnivåer genom tiderna. De allra flesta investeringar brukar gå ut på att köpa ”billigt” / prisvärt och invänta någon form av uppgång.
Som Anders säger beror allt och vilken variant av sparande man väljer och vilken horisont man har.
Tror man på ”storfräsare ” i spar- och investeringsbranschen kan man ta rygg på Warren Buffet som i dagsläget lär ha ovanligt mycket kapital utanför aktiemarknaden, bida sin tid till dess att oroligheterna gått över och därefter investera i det man tror på.
Mvh
Som Anders säger beror allt och vilken variant av sparande man väljer och vilken horisont man har.
Tror man på ”storfräsare ” i spar- och investeringsbranschen kan man ta rygg på Warren Buffet som i dagsläget lär ha ovanligt mycket kapital utanför aktiemarknaden, bida sin tid till dess att oroligheterna gått över och därefter investera i det man tror på.
Mvh
Guldet kommer nog att gå upp ännu mer om hedgefonder och andra skapar likviditetskris. 10 % guld brukar man ofta rekommendera. Fonder var problem i förra krisen att snabbt sälja vid kursfall, aktier är bättre eftersom du kan sälja direkt. Annars tror jag att man gott kan ta rygg på Warren Buffet och åtminstone ha en månadslön i kontanter helt utanför bank och aktiemarknad. Men risken finns att man över en helg meddelar att vi gått över till euron eller digital valuta och får växla in kontanterna till en skräpkurs förstås. En isländsk vän till min son var med om i förra krisen att han blev fast i Italien och inte hade råd att åka hem eftersom valutan plötsligt tappade så mycket i värdeS Stefan.o skrev:Guld tror jag kan vara lite riskfyllt i dagsläget, guldpriset är nästan på rekordnivåer genom tiderna. De allra flesta investeringar brukar gå ut på att köpa ”billigt” / prisvärt och invänta någon form av uppgång.
Mvh
https://www.di.se/live/guldpriset-pa-ny-rekordniva-drar-med-sig-lundin-gold/
Dagens industri skriver att gulden når "all time high" idag.
Dumt att kliva på tåget när det är som dyrast...? Spontan tanke!
Det är svårt att veta hur man ska köpa och sälja guld. Hur säljer man!? Lägga ut en blänkare på Blocket? Facebook Marketplace?
"Nån som vill köpa 1 hg guld för 860.000? Bra deal vid snabb affär! Kvitto finns!"
I det sammanhanget känns banktransaktioner aningen mer lättnavigerade...!
Dagens industri skriver att gulden når "all time high" idag.
Dumt att kliva på tåget när det är som dyrast...? Spontan tanke!
Det är svårt att veta hur man ska köpa och sälja guld. Hur säljer man!? Lägga ut en blänkare på Blocket? Facebook Marketplace?
"Nån som vill köpa 1 hg guld för 860.000? Bra deal vid snabb affär! Kvitto finns!"
I det sammanhanget känns banktransaktioner aningen mer lättnavigerade...!