Tack för en bra, informativ och inspirerande tråd. I mitt fall var det en Upinor reglercentral C35, vars power supply del hade brunnit. Jag valde att inte försöka mig på att behålla den eftersom den såg lite farlig ut, utan avlägsnade den helt och hållet och matade med två externa enheter; en 21 V nätaggregat som var överbliven från en skrotad Automower, och en inköpt 12 V från Kjell & Company för 400 kr. Funkade klockrent! Inkoppling av 24 V på de två övre stiften, 12 V på de mellersta (nollan till vänster, spänning till höger).
De nedre stiften används inte då jag reläerna i power supply delen inte används.
Konsekvens? Rörmokaren skulle ha 20 000 kr för att uppgradera hela systemet, detta hack kostade 400 kr.
Fast nog tycker jag det är jättedåligt av Upinor att inte tillhandahålla reservdelar
/Rolf
 
  • Gilla
majlack och 2 till
  • Laddar…
Ännu en i mängden som tackar ödmjukast för denna tråd, har i veckan återupplivat min c-56 central efter tipsen från Tkd m.fl.
Stort tack!!🌼
(Har såklart kopplat ur inkommande 230v kabel efter bilden togs, innan driftsättning)
 
  • Inuti elektronisk enhet, kretskort, kondensatorer, kablar, mönsterkort skadat, kopplingskomponenter, dammigt, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tkd
  • Laddar…
Stort tack för alla bra tips i den här tråden!

Jag bytte kretsen mot ICE3BR0665J och samtidigt säkringen och sense-motstånden (två parallella 1 ohmare), men den nya säkringen gick direkt när jag spänningssatte.

Funderar nu att testa med externt spänningsaggregat.

Men, när jag lägger på 24 V på spänningsförsörjningskortet (alltså inte inkopplat med det andra kortet) får jag även 24 V på den pinne som ska ge 12V. Blir därför lite orolig att bränna något om jag kopplar ihop korten.

Behövs 12 V om man inte har någon cirkulationspump inkopplad?
 
J Jimmie skrev:
Stort tack för alla bra tips i den här tråden!

Jag bytte kretsen mot ICE3BR0665J och samtidigt säkringen och sense-motstånden (två parallella 1 ohmare), men den nya säkringen gick direkt när jag spänningssatte.

Funderar nu att testa med externt spänningsaggregat.

Men, när jag lägger på 24 V på spänningsförsörjningskortet (alltså inte inkopplat med det andra kortet) får jag även 24 V på den pinne som ska ge 12V. Blir därför lite orolig att bränna något om jag kopplar ihop korten.

Behövs 12 V om man inte har någon cirkulationspump inkopplad?
Ja, som jag förstår det så driver 24 V ställdon och 12 V kretskortet
 
  • Gilla
Jimmie
  • Laddar…
J Jimmie skrev:
Stort tack för alla bra tips i den här tråden!

Jag bytte kretsen mot ICE3BR0665J och samtidigt säkringen och sense-motstånden (två parallella 1 ohmare), men den nya säkringen gick direkt när jag spänningssatte.

Funderar nu att testa med externt spänningsaggregat.

Men, när jag lägger på 24 V på spänningsförsörjningskortet (alltså inte inkopplat med det andra kortet) får jag även 24 V på den pinne som ska ge 12V. Blir därför lite orolig att bränna något om jag kopplar ihop korten.

Behövs 12 V om man inte har någon cirkulationspump inkopplad?
Tror det skall vara OK, jag heller inte någon cirkulationspump Jag installerade ett externt aggregat och lyckades kortsluta två stift vid mätning så att 12V-stiftet visade 24V men kommunikationen med termostaterna och regleringen av styrdonen fungerade ändå perfekt. Har kört så i drygt 10 månader och allt fungerar fortfarande fint.
 
  • Gilla
Jimmie
  • Laddar…
Tack alla för bra info!

Jag har gjort lite reversed-engineering och kom fram till att 12 V inte har en egen regulator. Pinnen kommer visa 24 V när korten inte är ihopkopplade men blir 12 V när de är anslutna. (Brassie, ditt kort är antagligen helt!)

Bifogar några skisser om det kan vara till hjälp för någon.

I mitt fall hade FUSE1, kretsen F3 och R12 (två parallella 1 ohmare) brunnit. Men det måste vara ytterligare något eftersom FUSE1 fortsätter att gå sönder. Misstänker optoomkopplaren, men har gett upp att laga och har beställt ett externt 24 V aggregat istället.
 
  • Elektroniskt kretsschema för rekommenderad PCB-design från Infineon, innefattar kondensatorer, motstånd och andra komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad elektronisk kretsschema med olika komponenter, resistanser, transistorer och spänningar noterade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Brassie
  • Laddar…
Tack för alla tips, hjälp och idéer i denna tråd. Idag fick jag reparerat ett kort. IC kretsen var hel i denna men säkringen, X2 kondensatorn efter L1, likriktarbryggan, transientskyddsdioden och inkommande elektrolyt var söndriga. När det var fixat och det fungerade så böt jag även kondensatorerna på sekundärsidan för säkerhets skull. De 3 1000uF visade sig vara i skick men de mindre 220 och 470uF var dåliga. Till skillnad från Jimmie här ovanför har jag 12V på pinnen utan andra kortet.
Ett annat kort som en VVSare hade åt mig så gav 9V istället för 12 med extern matning så det är troligtvis 470uF kondensatorn som är slut.
 
Någon som har erfarenhet av att det andra kortet är trasigt ? Tror det på min c33. Jag kopplar dit ett nätagg från en funktionell c33 men inget händer….
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.