S StaffanL74 skrev:
Jag har också samma fel som @bollen och @Tkd. Jag tänker testa att ta bort hela nätdelen och ersätta med ett externt 24V nätagg. Har beställt ett som kan leverera 6.5A kontinuerligt (men runt 3A peak borde eg räcka tror jag).

Efter mätning på min fungerande C-35'a (jag har två st och bara den ena är trasig) har jag kommit fram till att den ska matas med +24V på en pinne och +12V på en annan (av de sex som kopplar samman nätdelen med svagströmsdelen). De resterande pinnarna ska rimligen jordas.

För att få 12V från 24V har jag beställt en step down regulator som klarar 1,5A (vilket borde vara mer än tillräckligt eftersom det rimligen är 24V-delarna som står för det mesta av effektuttaget). Men, iom att regulatorn inte har något överhettningsskydd (vad jag vet) så tänker jag ändå sätta en säkring på 1,25A i serie här.

En enklare lösning hade ju varit att använda ett nätagg som kan leverera både 24V och 12V samtidigt, men något sådant har jag inte hittat ...

Jag återkommer med rapport senare. Och kanske bilder, om min lösning faktiskt fungerar! :)
S StaffanL74 skrev:
Jag har också samma fel som @bollen och @Tkd. Jag tänker testa att ta bort hela nätdelen och ersätta med ett externt 24V nätagg. Har beställt ett som kan leverera 6.5A kontinuerligt (men runt 3A peak borde eg räcka tror jag).

Efter mätning på min fungerande C-35'a (jag har två st och bara den ena är trasig) har jag kommit fram till att den ska matas med +24V på en pinne och +12V på en annan (av de sex som kopplar samman nätdelen med svagströmsdelen). De resterande pinnarna ska rimligen jordas.

För att få 12V från 24V har jag beställt en step down regulator som klarar 1,5A (vilket borde vara mer än tillräckligt eftersom det rimligen är 24V-delarna som står för det mesta av effektuttaget). Men, iom att regulatorn inte har något överhettningsskydd (vad jag vet) så tänker jag ändå sätta en säkring på 1,25A i serie här.

En enklare lösning hade ju varit att använda ett nätagg som kan leverera både 24V och 12V samtidigt, men något sådant har jag inte hittat ...

Jag återkommer med rapport senare. Och kanske bilder, om min lösning faktiskt fungerar! :)
Om du jordar resterande stift kommer du att skapar en kortslutning när värmen slår till. Detta ska du undvika.
Koppla inte ngt direkt på stiften.
Koppla istället på kretskortet.
Stiften som är i mitten är kopplad ihop, det är dem som är GND.

För mer info se mitt förgående meddelande.

Fråga gärna.
Jag kan det mesta i systemet nu.;)
 
@Tkd Inte råkar du ha en bild på din lösning? Är själv in på andra söndriga kretsen redan. Skulle vara bra att få inkopplat en vanlig nätadapter med 24V istället!
 
D DanielFinell skrev:
@Tkd Inte råkar du ha en bild på din lösning? Är själv in på andra söndriga kretsen redan. Skulle vara bra att få inkopplat en vanlig nätadapter med 24V istället!
Om din cirkulations pump är inkopplad separat, dvs direkt på vägguttaget 220Vac. Kommer det räcka med en 24 Vdc nätadapter. Men har du cirkulations pump kopplat i kretskortet också, då kommer det inte att fungera. Reläet styr pumpen. Den behöver sin 12 vdc, den aktivera när en av termostater slår till.
Ta gärna bilder på ditt system,
Hur många styrdon har du?
 
Tkd Tkd skrev:
Om du jordar resterande stift kommer du att skapar en kortslutning när värmen slår till. Detta ska du undvika.
Koppla inte ngt direkt på stiften.
Koppla istället på kretskortet.
Stiften som är i mitten är kopplad ihop, det är dem som är GND.
Okej, jag kanske testar din lösning @Tkd! Lägg gärna upp bild på hur du har kopplat in 24V direkt på kondensatorn!

Jag har 6 st styrdon. Ingen cirkulationspump kopplad till enheten.
 
@Tkd 11 styrdon här, ingen cirk.pump. Sätt gärna upp bild på var du kopplat in 24V. :)
 
S StaffanL74 skrev:
Okej, jag kanske testar din lösning @Tkd! Lägg gärna upp bild på hur du har kopplat in 24V direkt på kondensatorn!

Jag har 6 st styrdon. Ingen cirkulationspump kopplad till enheten.
Koppla mellan +24 Vdc och GND. Minst 2A.

Jag uppskattar om jag får en feedback.
Samt ni alla som läser detta här och fick nytta av min upplagda bild.
Handskriven skiss av en 6-pins kopplingsschema för Uponor C-33/35 med anvisningar för strömförsörjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ewascar och 5 till
  • Laddar…
D DanielFinell skrev:
@Tkd 11 styrdon här, ingen cirk.pump. Sätt gärna upp bild på var du kopplat in 24V. :)
S StaffanL74 skrev:
Okej, jag kanske testar din lösning @Tkd! Lägg gärna upp bild på hur du har kopplat in 24V direkt på kondensatorn!

Jag har 6 st styrdon. Ingen cirkulationspump kopplad till enheten.
Koppla mellan +24 Vdc och GND. Minst 2A.

Jag uppskattar om jag får en feedback.
Samt ni alla som läser detta här och fick nytta av min upplagda bild.
Visa bilaga 356893
 
  • Gilla
ewascar
  • Laddar…
I helgen kopplade jag ihop det enligt din rekommendation @Tkd och det verkar fungera fint. (Har verifierat att jag får 12V på den övre vänstra pinnen också.) Så tack så mycket för hjälpen!

Så här ser hela installationen ut nu:
Installation av ett LRS-150-24 nätaggregat och styrsystem för uponor golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nätagget är ett LRS-150-24 (24V, 6.5A) som jag beställde från elfa.

Hoppas att det håller några år till nu ... :)
 
  • Gilla
jlipsane och 2 till
  • Laddar…
Ser ju helt kanon ut, jag upptäckte något nytt idag. Min Reglercentral C-35 slutade att fungera i helgen. Den röda lampan på centralen lyste inte. När jag idag kopplade ur termostater/styrdon och tog bort Reglercentral och anslöt den till 220 igen lyste lampan och allt fungerade som det skulle. Så prova koppla ur nätdelen ca 30 min och anslut igen. Det funkade för mig
 
Min har också gått sönder en gång tidigare, för kanske ett halvår sedan. Då öppnade jag bara plastlocket och petade lite på sladdarna (centralen kanske hade varit död i ett dygn då) och så hoppade den igång igen. Jag tänkte då att det kanske var glappkontakt, men nu lutar jag mera åt att den kan bli överhettad. Ev kan den återhämta sig från detta några gånger, men nu senast så var min död för gott. (Fortfarande stendöd efter en vecka.) När jag plockade bort den kunde jag också se spår av överhettning (missfärgad plast på baksidan). Så om din har börjar strula nu @Mrmotor så är det nog tyvärr troligt att den kommer att lägga av helt inom att år eller så ...

Jag har en C-35'a till, som fortfarande fungerar. Men den är varm, så jag planerar nu att sätta på en kylfläkt på den, vilket möjligen kan förlänga livstiden. Kanske också bra att se till att det finns en luftspalt bakom enheten, så att den inte är skruvad direkt mot en vägg (vilket min var).
 
  • Gilla
mangeurds
  • Laddar…
S StaffanL74 skrev:
Min har också gått sönder en gång tidigare, för kanske ett halvår sedan. Då öppnade jag bara plastlocket och petade lite på sladdarna (centralen kanske hade varit död i ett dygn då) och så hoppade den igång igen. Jag tänkte då att det kanske var glappkontakt, men nu lutar jag mera åt att den kan bli överhettad. Ev kan den återhämta sig från detta några gånger, men nu senast så var min död för gott. (Fortfarande stendöd efter en vecka.) När jag plockade bort den kunde jag också se spår av överhettning (missfärgad plast på baksidan). Så om din har börjar strula nu @Mrmotor så är det nog tyvärr troligt att den kommer att lägga av helt inom att år eller så ...

Jag har en C-35'a till, som fortfarande fungerar. Men den är varm, så jag planerar nu att sätta på en kylfläkt på den, vilket möjligen kan förlänga livstiden. Kanske också bra att se till att det finns en luftspalt bakom enheten, så att den inte är skruvad direkt mot en vägg (vilket min var).
Tack för tipsen @StaffanL74
 
S StaffanL74 skrev:
I helgen kopplade jag ihop det enligt din rekommendation @Tkd och det verkar fungera fint. (Har verifierat att jag får 12V på den övre vänstra pinnen också.) Så tack så mycket för hjälpen!

Så här ser hela installationen ut nu:
[bild]

Nätagget är ett LRS-150-24 (24V, 6.5A) som jag beställde från elfa.

Hoppas att det håller några år till nu ... :)
Hej Staffan,
Det ser bra ut. Men det ideella är att du reparerar power kortet. Jag har tagit det bara som en provisorisk lösning. Komponent är på väg.
Mvh.
 
Jag är inte speciellt intresserad av att laga powerkortet iom att det verkar vara en rätt dålig konstruktion från början. Det var därför jag ville ha ett helt nytt nätagg. Och att det skulle vara externt, så att det är enklare att byta om det väl pajar ...
 
Nu har jag satt på en fläkt på min andra C-35'a, alltså den som fortfarande fungerar för egen maskin. Den var ganska varm, så jag tänker att en aktiv kylning kommer att förlänga livstiden. Fläkten är en lågvarvig 12V avsedd för datorchassi och spänningskällan är en överbliven usb-laddare (5V, 1A) och så har jag en enkel step-up regulator för att få 12V, se bild. Dessutom har jag monterat ett par distanser bakom burken för att få en liten luftspalt.

Fläkt monterad på värmesystemets styrenhet med synlig step-up regulator och kablage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Kanske inte syns så tydligt på bilden men självklart har jag tagit upp ett stort hål i plasten under fläkten.)
 
Tkd Tkd skrev:
Koppla mellan +24 Vdc och GND. Minst 2A.

Jag uppskattar om jag får en feedback.
Samt ni alla som läser detta här och fick nytta av min upplagda bild.
[bild]
Tack @Tkd för bilden, hade själv kommit fram till samma schema, men hade missat 12V:en. Testade med en universal power 24V 3,5A, men styrkortet är tyvärr helt dött. Blir ett nytt system efter att försäkringsbolaget kommit emot. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.