Hej!

Vill bara rikta ett stort TACK till @Tkd och @StaffanL74 och alla andra som har hittat lösningar för detta!

Min C-33a började lägga av från och till under senaste året (gick till en början att lösa genom att dra ur strömkontakten ett par minuter och sedan sätta i den så hoppade reglercentralen igång igen), men nu efter sommaren så funkade inte det längre så den var helt död.
Jag kontaktade först Uponor, svaret jag fick där var att dessa reglercentraler inte görs längre och en ny reglercentral plus nya termostater (då gamla termostater inte funkar med deras nya system) skulle landa på över 12000:- (plus arbete om man inte installerar själv)).
Jag beslutade mig för att försöka mig på lösningarna här istället även om jag inte har någon erfarenhet av denna typen av el-installation. Beställde nätaggregat LRS-150-24 (24V, 6.5A) från elfa och kopplingstråd + ett enkelt lödningskit från Kjell&Co, monterade ner centralen kopplade ihop allt och fick uppleva lyckan över att det funkade när jag satte i sladden!
Monterade tillbaka reglercentralen plus nätaggregat, allt tog kanske 1,5 timme totalt.
Ett öppnat uppvärmningssystemskåp med reglercentral, kablar och rörkopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska fixa till så kablarna går lite snyggare och det var lite tight att få plats med nätagget, men har kollat att det inte blir varmt någonstans och allt verkar funka fint.
Förra veckan var kall men nu är det varmt och skönt igen :D
Så totalkostnaden blev ca 700:- (inklusive lödningskittet som jag kan ha till framtida projekt) istället för över 12000kr.
Tack igen allihopa :)
 
  • Gilla
BeAzFa och 4 till
  • Laddar…
Har du många rumsgivare har du?

Smart lösning att låta kretsen sitta kvar, är det godkänt?
Annars får du väl höra det på forat tills det är avsäkrat.
Better safe than sorry, no offence.

Själv brukar jag tänka utanför boxen, men provade att byta ut kretsen vilket inte fungerade.
Kanske mönsterkortet fått för mycket akumulerat värmestryk då, får bli lärpengar och "framtidssäkring"

7500:- för finessrika uppkopplade Uponor Smartrix Wave Puls med fyra st Rumsgivare.
(Istället förRumstermostater med visning och knappar som kostar ca 500:- mer per styck.)

LK´s motsvarighet med fyra rumstermostarer kostar 10´000:-

Thermotec och Devi kanske har kanske även de.

Lärofyllt
 
Redigerat:
T Tebi skrev:
Hej!

Vill bara rikta ett stort TACK till @Tkd och @StaffanL74 och alla andra som har hittat lösningar för detta!

Min C-33a började lägga av från och till under senaste året (gick till en början att lösa genom att dra ur strömkontakten ett par minuter och sedan sätta i den så hoppade reglercentralen igång igen), men nu efter sommaren så funkade inte det längre så den var helt död.
Jag kontaktade först Uponor, svaret jag fick där var att dessa reglercentraler inte görs längre och en ny reglercentral plus nya termostater (då gamla termostater inte funkar med deras nya system) skulle landa på över 12000:- (plus arbete om man inte installerar själv)).
Jag beslutade mig för att försöka mig på lösningarna här istället även om jag inte har någon erfarenhet av denna typen av el-installation. Beställde nätaggregat LRS-150-24 (24V, 6.5A) från elfa och kopplingstråd + ett enkelt lödningskit från Kjell&Co, monterade ner centralen kopplade ihop allt och fick uppleva lyckan över att det funkade när jag satte i sladden!
Monterade tillbaka reglercentralen plus nätaggregat, allt tog kanske 1,5 timme totalt.
[bild]
Ska fixa till så kablarna går lite snyggare och det var lite tight att få plats med nätagget, men har kollat att det inte blir varmt någonstans och allt verkar funka fint.
Förra veckan var kall men nu är det varmt och skönt igen :D
Så totalkostnaden blev ca 700:- (inklusive lödningskittet som jag kan ha till framtida projekt) istället för över 12000kr.
Tack igen allihopa :)
Skönt, den känsla att lyckas har inget pris. Eller hur? Jag är glad för din skulle. Tack för feedback.
 
Har en c-33 som lagt av. Fungerar ca 5 min efter ”norsk reset” men sen dörr den. Om jag tolkar tidigare inlägg rätt så skulle en extern 24v gnd lött på kortet på 6-pin kretsen uppe till vänster i bifogad bild lösa problemet eller har jag missat något.
Systemet har två termostater och tre styrdon samt externt strömförsörjd pump. Tackar på förhand.
. Inre kretskort för värmesystem med synlig 6-pinkrets, kablar och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Pallewea skrev:
Har en c-33 som lagt av. Fungerar ca 5 min efter ”norsk reset” men sen dörr den. Om jag tolkar tidigare inlägg rätt så skulle en extern 24v gnd lött på kortet på 6-pin kretsen uppe till vänster i bifogad bild lösa problemet eller har jag missat något.
Systemet har två termostater och tre styrdon samt externt strömförsörjd pump. Tackar på förhand.
.[bild]
Helt rätt. Följ instruktionerna noggrant.
Jag har min cirkulationspump inkopplad direkt på vägguttaget.
Handskriven skiss av en sexpolig koppling för Uponor C-33/35 med tekniska anmärkningar och instruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för din hjälp. Återkommer när jag fått tag på en LRS-150-24 och fått dit den.
Lite strul med int. transporter i dessa tider.
 
Hello all ! Sorry that I write in English. My Swedish in technical issues is not as good as I could write using it :)

Thank you so much to all who have given tips and instructions how to manage in a situation where the power supply part of Uponor C-35 has broken down !

I also used same solution as many others have. I bought that external MEAN WELL LRS-150-24 (24V, 6.5A) DC power supply. For safety reasons I installed 5A fuse in + wire. Also for safety I installed plastic cover on top of the outputs of the power supply.

My system has worked now perfectly already 2 months. Here some photos of my system.

With Best Regards,
Kari
 
  • Uppdaterad elcentral med Uponor C-35, MEAN WELL LRS-150-24 strömförsörjning, säkring och plastskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • MEAN WELL strömförsörjning monterad på vägg med säkring och plastskydd, bredvid eluttag och kabeldragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uponor C-35 system med extern MEAN WELL LRS-150-24 strömförsörjning och säkerhetsåtgärder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tb3sato och 1 till
  • Laddar…
KariH KariH skrev:
Hello all ! Sorry that I write in English. My Swedish in technical issues is not as good as I could write using it :)

Thank you so much to all who have given tips and instructions how to manage in a situation where the power supply part of Uponor C-35 has broken down !

I also used same solution as many others have. I bought that external MEAN WELL LRS-150-24 (24V, 6.5A) DC power supply. For safety reasons I installed 5A fuse in + wire. Also for safety I installed plastic cover on top of the outputs of the power supply.

My system has worked now perfectly already 2 months. Here some photos of my system.

With Best Regards,
Kari
Hello,
You are welcome.
Great that you implemented my solution and it works.
 
Har problem med min C-33a. Tror det uppkom efter en kraftig åska.
Spänningslampan lyser.
Har enligt TKD:s ritnig.
12v spänning
24v spänning
12v signal styrning för andra relä på power kort
0v styr ena relä på power kort (Borde jag ha spänning här?)

När jag vrider upp en termostat (T-35 Wired), flader blinkar lampan i termostaten. Har för mig att den ska lysa konstant när den kallar på värme.
Inget händer med styrdonet.
Vissa gånger börjar även ett relä klicka i C-33an.
Vilken spänning ska termostaten ha 12/24 vdc?

Någon som har någon ide, eller haft samma fel?
Tacksam för kloka idéer :D
 
Hej,
Det kan vara styrdonet som gick sönder. Har du testat den separat?
Nu ligger temperatur ute fortfarande uppe från kurvans gräns? Har du kontrollerat det?
Mvh.
 
Tkd Tkd skrev:
Hej,
Det kan vara styrdonet som gick sönder. Har du testat den separat?
Nu ligger temperatur ute fortfarande uppe från kurvans gräns? Har du kontrollerat det?
Mvh.
Provat att mata styrdonen med ett separat 24v agg och då funkar dom.
Provade också att mata C-33an direkt på stiften enligt din skiss. Men samma resultat som när centralen använde sin egna nät del.
Så verkar som den har gett upp! :(
 
Någon som har reparerande övre styrkortet och varit med om vilka triacer som brukar gå sönder
 
S Snickaren46 skrev:
Jag köper dom på Elektrokit Malmö ICE3BR0665J den har lite högre effekt men annars samma.
Funkar det bra med kretsbytet? Är det värt jobbet jmf köpa externt 24V agg och koppla in? Min cirkulationspump är styrd och inkopplad, så jag behöver tillgång till det relät… men det är väl bara en pol, så jag behöver ju inte koppla in nollan och strömsätta det kassa nätagget… eller?
 
[QUOTE = "StaffanL74, post: 3430931, lid: 263966"] Dit weekend heb ik het aangesloten volgens uw aanbeveling [USER = 185547] @Tkd [/ USER] en het lijkt goed te werken. (Ik heb geverifieerd dat ik ook 12V krijg op de linker joystick.) Dus heel erg bedankt voor de hulp!

Zo ziet de hele installatie er nu uit:
[BIJVULLEN] 357405 [/ BIJVULLEN]

Het netlabel is een LRS-150-24 (24V, 6.5A) die ik bij elfa heb besteld.

Ik hoop dat het een paar jaar duurt tot nu ... :)[/ Thanks for the nice and simple solutions. I live in the Netherlands and also have problems with the Uponor C35; Sorry for my question in English. Question: when I make the external 24V-connection can the 6 pins stay in place?
 
A A-M Muller skrev:
[QUOTE = "StaffanL74, post: 3430931, lid: 263966"] Dit weekend heb ik het aangesloten volgens uw aanbeveling [USER = 185547] @Tkd [/ USER] en het lijkt goed te werken. (Ik heb geverifieerd dat ik ook 12V krijg op de linker joystick.) Dus heel erg bedankt voor de hulp!

Zo ziet de hele installatie er nu uit:
[BIJVULLEN] 357405 [/ BIJVULLEN]

Het netlabel is een LRS-150-24 (24V, 6.5A) die ik bij elfa heb besteld.

Ik hoop dat het een paar jaar duurt tot nu ... :)[/ Thanks for the nice and simple solutions. I live in the Netherlands and also have problems with the Uponor C35; Sorry for my question in English. Question: when I make the external 24V-connection can the 6 pins stay in place?
Yes both boards should be placed. You kan sold even the cables on the power board instead.
Let me know if you made it?
Good luck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.