Tkd Tkd skrev:
Yes both boards should be placed. You kan sold even the cables on the power board instead.
Let me know if you made it?
Good luck.
I Used a defekt C35 for a testinstallation and it Works!. Why is a power unit 150W necessary. Uponor mentioned a max. of 90W, when fully equiped…
 
A A-M Muller skrev:
I Used a defekt C35 for a testinstallation and it Works!. Why is a power unit 150W necessary. Uponor mentioned a max. of 90W, when fully equiped…
I wrote 24 VDC , 2A. It gives 48W in my case.
But it’s related by how much valves have you on you regulation system. It’s about 100 mA for each one.
 
Tack som tusan för denna tråd.
Letade rätt på en gammal PC-nätadapter, 19V 3,6A och vips så var min C-56-central igång igen.
1 timme och 0:- kostade kalaset.
/Hasse
 
H HasseP skrev:
Tack som tusan för denna tråd.
Letade rätt på en gammal PC-nätadapter, 19V 3,6A och vips så var min C-56-central igång igen.
1 timme och 0:- kostade kalaset.
/Hasse
Bra jobbat, jag är glad att min lösning hjälpte 100 tals personer. Super
Tack för din kommentar Hasse.
 
Tkd Tkd skrev:
Bra jobbat, jag är glad att min lösning hjälpte 100 tals personer. Super
Tack för din kommentar Hasse.
H HasseP skrev:
Tack som tusan för denna tråd.
Letade rätt på en gammal PC-nätadapter, 19V 3,6A och vips så var min C-56-central igång igen.
1 timme och 0:- kostade kalaset.
/Hasse
Letade också fram en gammal adapter, 19V, 3,6A. Inga problem att följa den fina anvisningen och centralen kickade igång. Jag får dock inte termostaterna att kommunicera med centralen, ingen kontakt. Har provat omregistrering och reset men det hjälper inte. Mätte spänningarna och 24/12V är i verkligheten 19,6/7V, kan det vara orsaken tror ni?
 
Brassie Brassie skrev:
Letade också fram en gammal adapter, 19V, 3,6A. Inga problem att följa den fina anvisningen och centralen kickade igång. Jag får dock inte termostaterna att kommunicera med centralen, ingen kontakt. Har provat omregistrering och reset men det hjälper inte. Mätte spänningarna och 24/12V är i verkligheten 19,6/7V, kan det vara orsaken tror ni?
Första steget i felsökning bör i all fall vara att utesluta spänningen så kan du hitta något som matar som originaltransformatorn så börja där
 
M myrstack skrev:
Första steget i felsökning bör i all fall vara att utesluta spänningen så kan du hitta något som matar som originaltransformatorn så börja där
Helt rätt, beställt ett 24V-aggregat och hoppas det löser problemet. Min central är en C-56 men under skalet ser spänningsdelen likadan ut. Återkommer med resultat.
 
  • Gilla
Tkd
  • Laddar…
Brassie Brassie skrev:
Helt rätt, beställt ett 24V-aggregat och hoppas det löser problemet. Min central är en C-56 men under skalet ser spänningsdelen likadan ut. Återkommer med resultat.
Kopplade in ett nytt 24V/2A-aggregat och allt fungerade perfekt. Grym tråd detta, jag lyfter särskilt på hatten för Tkd med sin eminenta ritning.

Noterbart är att jag klantade mig och lyckades kortsluta två stift vid mätning så att 12V-stiftet nu visar 24V. Men kommunikationen med termostaterna och regleringen av styrdonen fungerar ändå som det ska. Puuhh!

So far so good.
 
  • Gilla
Tkd
  • Laddar…
T Tebi skrev:
Hej!

Vill bara rikta ett stort TACK till @Tkd och @StaffanL74 och alla andra som har hittat lösningar för detta!

Min C-33a började lägga av från och till under senaste året (gick till en början att lösa genom att dra ur strömkontakten ett par minuter och sedan sätta i den så hoppade reglercentralen igång igen), men nu efter sommaren så funkade inte det längre så den var helt död.
Jag kontaktade först Uponor, svaret jag fick där var att dessa reglercentraler inte görs längre och en ny reglercentral plus nya termostater (då gamla termostater inte funkar med deras nya system) skulle landa på över 12000:- (plus arbete om man inte installerar själv)).
Jag beslutade mig för att försöka mig på lösningarna här istället även om jag inte har någon erfarenhet av denna typen av el-installation. Beställde nätaggregat LRS-150-24 (24V, 6.5A) från elfa och kopplingstråd + ett enkelt lödningskit från Kjell&Co, monterade ner centralen kopplade ihop allt och fick uppleva lyckan över att det funkade när jag satte i sladden!
Monterade tillbaka reglercentralen plus nätaggregat, allt tog kanske 1,5 timme totalt.
[bild]
Ska fixa till så kablarna går lite snyggare och det var lite tight att få plats med nätagget, men har kollat att det inte blir varmt någonstans och allt verkar funka fint.
Förra veckan var kall men nu är det varmt och skönt igen :D
Så totalkostnaden blev ca 700:- (inklusive lödningskittet som jag kan ha till framtida projekt) istället för över 12000kr.
Tack igen allihopa :)
Hej!
Kan du dela med dig om den kondensator som sitter i botten av nätdelen?
Den bruna cylindriska.

Mvh
Beazfa
 
Tkd Tkd skrev:
Helt rätt. Följ instruktionerna noggrant.
Jag har min cirkulationspump inkopplad direkt på vägguttaget.
[bild]
Har fått samma problem som er andra, vill bara få ett litet förtydligande ska 220V:en fortfarande vara inkopplat på det trasiga nät aggregatet?

Mvh Kent
 
Hej!
Jag tänkte att byta min C-33 regelrcentral mot Smatrix Base reglercentral X-145 Bus 6X.

Har någon erfarenhet om denna ersättnings modellen ?

Mvh
Beazfa
 
Kenta64 Kenta64 skrev:
Har fått samma problem som er andra, vill bara få ett litet förtydligande ska 220V:en fortfarande vara inkopplat på det trasiga nät aggregatet?

Mvh Kent
Kenta64 Kenta64 skrev:
Har fått samma problem som er andra, vill bara få ett litet förtydligande ska 220V:en fortfarande vara inkopplat på det trasiga nät aggregatet?

Mvh Kent
Hej,
Nej det ska den inte göra.
Mvh
 
Tkd Tkd skrev:
Helt rätt. Följ instruktionerna noggrant.
Jag har min cirkulationspump inkopplad direkt på vägguttaget.
[bild]
Hur ser man med säkerhet vilken "pin" som är vilken? Alltså vad motsvarar upp på ritningen och lika dant på kretskortet?

Mvh Kent
 
Kenta64 Kenta64 skrev:
Hur ser man med säkerhet vilken "pin" som är vilken? Alltså vad motsvarar upp på ritningen och lika dant på kretskortet?

Mvh Kent
Jag hoppas att det hjälper 🙂
 
  • Kretskort med komponenter, lysdiod, kabel, QR-kod, ingen människa synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Inge_Holmqvist
  • Laddar…
Tkd Tkd skrev:
Jag hoppas att det hjälper 🙂
Tack, det gör det säkert! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.