Om slingorna är rätt injusterade borde det gå att köra helt utan ställdon. Om! Uponor har en lite lustig syn på det där och hävdar att man istället kan använda självmodulering (om man köpt till det) för injustering av slingor. Då kan det gå ut fullt flöde i alla slingor och det kan bli väldigt spännande klimat i huset då :)
 
Har själv åkt på byte av reglercentral. Den första, som installerades 2008, höll i tre år, men jag tror det var åskan som tog den. Bet i sura äpplet och beställde från Rinkaby för 2100:- inklusive m. Den höll tills häromdan. (ingen åska)

Men - på förfrågan säger Uponor att de har 5 års garanti på C-56 centralerna (de som ersatte C-55). Bara man går via någon av deras åf.

Vad gäller den trasiga nätdelen betyder det att man bara byter ut den integrerade kretsen så funkar det igen? Någon? Hittade också den nämnda för 22 SEK styck från Hong Kong. Kan ju vara bra att ha en central i reserv...
 
Hej,

Yes, jag provade att byta switchregulatorn (den 8-pinnars integrerade kretsen) på powersupply-kretskortet, och centralen har funkat fint i ett par veckor nu!

Ett par varningens ord dock:

* den största kondensatorn på kortet är kopplad till primärsidan, dvs den får en spänning på drygt 300V. Den saknar bleedermotstånd, så även många timmar efter att man kopplat ur strömmen (med trasig switchregulator) kan man få en rätt saftig stöt om man råkar komma åt dess anslutningar (har testat :p ).

* kretsen är inte helt enkel att löda loss, då den är lödd mot stora kopparytor utan "thermal pads". Iaf om man inte har superproffsiga avlödningsverktyg rekommenderar jag att klippa av alla benen först.

* kretsen är en primärswitchad regulator med switchtransistorn inbyggd, dvs 300V är kopplat direkt in på dess pinnar. Vilket iaf föranledde mig att stressa upp mig lite kring att försöka löda någorlunda snyggt och göra rent ordentligt efteråt.
 
  • Gilla
Oscar Jifält
  • Laddar…
Jag har också problem med min 4år gamla Uponor C-35.
Det som händer är att där är ett relä som har börjat klicka högt och det är kallt i rummen.
När termostaterna är på så lyster inte dioden inte stadigt utan blinkar när relät 'klickar'.
Och styrdonen rör sig inte.
Jag har plockat bort styrdonen för att får varmt, och jag skall ringa till Uponor imorgon.
Förhoppningsvis kan jag tjata mig till en ny central.

/Martin
 
Redigerat:
ICE3BR0665J
Heter väl den uppdaterade varianten av kretsen eller har jag fel?
Har ingen ström ut ser ingen trasig säkring att ersätta på kortet heller.
Tips eller bild på säkring på omvandlarkortet så man kan mäta om det är trasigt där.
 
Någon som helt och hållet ersatt nätdelen med en annan universal 24V nätdel, tänkte främst på de 6 stiften mellan nätdelen och reglerkortet, någon som har koll på vilka som behöver 24V för att reglerkortet skall kunna funka. Behöver inte pumpreläfunktionen. :)
 
  • Gilla
Jacob Wiqvist
  • Laddar…
B bollen skrev:
Hej,

Yes, jag provade att byta switchregulatorn (den 8-pinnars integrerade kretsen) på powersupply-kretskortet, och centralen har funkat fint i ett par veckor nu!

Ett par varningens ord dock:

* den största kondensatorn på kortet är kopplad till primärsidan, dvs den får en spänning på drygt 300V. Den saknar bleedermotstånd, så även många timmar efter att man kopplat ur strömmen (med trasig switchregulator) kan man få en rätt saftig stöt om man råkar komma åt dess anslutningar (har testat :p ).

* kretsen är inte helt enkel att löda loss, då den är lödd mot stora kopparytor utan "thermal pads". Iaf om man inte har superproffsiga avlödningsverktyg rekommenderar jag att klippa av alla benen först.

* kretsen är en primärswitchad regulator med switchtransistorn inbyggd, dvs 300V är kopplat direkt in på dess pinnar. Vilket iaf föranledde mig att stressa upp mig lite kring att försöka löda någorlunda snyggt och göra rent ordentligt efteråt.
B BiggeTheKing skrev:
ICE3BR0665J
Heter väl den uppdaterade varianten av kretsen eller har jag fel?
Har ingen ström ut ser ingen trasig säkring att ersätta på kortet heller.
Tips eller bild på säkring på omvandlarkortet så man kan mäta om det är trasigt där.
/**************************************************************************************************************
Hej,
Har detta fungerat när du bytte kretsen?

Med vänlig hälsning.
 
  • Gilla
goken och 1 till
  • Laddar…
D DanielFinell skrev:
Någon som helt och hållet ersatt nätdelen med en annan universal 24V nätdel, tänkte främst på de 6 stiften mellan nätdelen och reglerkortet, någon som har koll på vilka som behöver 24V för att reglerkortet skall kunna funka. Behöver inte pumpreläfunktionen. :)
**************************************************************
Hej,
Samma problem här.
Har du löst det?
Hur gick det till?
Jag har Felsökt kretskortet, ICE3B2565 har blivit kass. Jag kommer att byta den mot ICE3BR0665J, och prova.

Tack för info.
 
Tkd Tkd skrev:
**************************************************************
Hej,
Samma problem här.
Har du löst det?
Hur gick det till?
Jag har Felsökt kretskortet, ICE3B2565 har blivit kass. Jag kommer att byta den mot ICE3BR0665J, och prova.

Tack för info.
Jag bytte till ett nytt exemplar av samma krets som satt där innan, dvs ICE3B2565.
 
B bollen skrev:
Jag bytte till ett nytt exemplar av samma krets som satt där innan, dvs ICE3B2565.
*********************************
Tack.
Det känns att det är svårt att få fatt i en sån krets nu!
Var kan man få en sån?
Tack för hjälp.
 
Har inte funnit någon ersättningskrets tyvärr
 
Är det den uppgraderade kretsen som tål värme bättre än den föregående?
Frågar pga jag fick tag på en begagnad orange Box och det är alltid bra att ha en lagad reserv .
 
Jag har också samma fel som @bollen och @Tkd. Jag tänker testa att ta bort hela nätdelen och ersätta med ett externt 24V nätagg. Har beställt ett som kan leverera 6.5A kontinuerligt (men runt 3A peak borde eg räcka tror jag).

Efter mätning på min fungerande C-35'a (jag har två st och bara den ena är trasig) har jag kommit fram till att den ska matas med +24V på en pinne och +12V på en annan (av de sex som kopplar samman nätdelen med svagströmsdelen). De resterande pinnarna ska rimligen jordas.

För att få 12V från 24V har jag beställt en step down regulator som klarar 1,5A (vilket borde vara mer än tillräckligt eftersom det rimligen är 24V-delarna som står för det mesta av effektuttaget). Men, iom att regulatorn inte har något överhettningsskydd (vad jag vet) så tänker jag ändå sätta en säkring på 1,25A i serie här.

En enklare lösning hade ju varit att använda ett nätagg som kan leverera både 24V och 12V samtidigt, men något sådant har jag inte hittat ...

Jag återkommer med rapport senare. Och kanske bilder, om min lösning faktiskt fungerar! :)
 
  • Gilla
bollen
  • Laddar…
Jag har löst det med att koppla parallellt en nät agrerat som levererar 24 Vdc 2A till en kondensator på kortet.
Jag hjälper gärna om jag får lite mer info om hur många styrdon är inkopplat...

Min installation fungerar bra nu.

Om du kopplar enligt min beskrivning så kommer du inte behöva en till för 12v.
Du får det automatiskt.

Fråga gärna. Jag känner mig expert på det nu ;)
 
  • Gilla
Nille168
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.