Det finns ett gammalt talesätt.J jawen skrev:
-"När USA får snuva, får Europa influensa.
Kan du utveckla det, åtminstone lite?J jawen skrev:
Jag blev nyligen Kallad för USA-HATARE av humoristen från Österbotten och nu anklagar du mig för motsatsen😁. Hur skall ni tevespelande grabbar ha det? Är jag för USA? Eller emot?😀J jawen skrev:
Engelskan där har sina brister tror jag, eller vi är inte tillräckligt bra på avancerad engelska. Men det är en mkt värdefull informationskälla om man hjälpligt tar sig till slutet av sidan.Intet skrev:
Här är en mkt bra analys från England idag. https://www.svd.se/a/bmbj3B/lat-inte-trump-eller-putin-splittra-oss
Det är omöjligt att se en vettig logik med allt Trump säger och gör såväl numera som historiskt SÅVIDA man inte ser Trump som:
En extrem narcissist som vid barnsben fick lära sig att använda pengar och makt för att få det han vill ha vilket är "mer". Han fick också lära sig att aldrig nöja sig, att aldrig förlora eller erkänna sig besegrad, att omge sig med giriga, omoraliska men smarta människor precis som vilken gangster som helst.
Dum i huvudet (svårt att förstår relativt komplexa frågor) och oberäknelig vilket är dels en taktik för att göra hans motståndare osäker men även en konsekvens av hans dumhet (drar förhastade eller felaktiga slutsatser)och på senare år är även hans begynnande demens en faktor.
Har lärt sig genom åren att media kan vara ens värsta fiende eller bästa vän beroende på hur den kan styras.
Moral, etik och empati existerar inte i Trumps värld.
Då kan en röd tråd skönjas genom hela Trumps liv och allt blir förståligt även om det fortfarande är knasigt.
Strategier och taktik från EU eller andra länder och ledare bör utformas utifrån denna bakgrund vilket inte är lätt då han osannolikt men de facto är världens mäktigaste människa och tillika idiot.
En extrem narcissist som vid barnsben fick lära sig att använda pengar och makt för att få det han vill ha vilket är "mer". Han fick också lära sig att aldrig nöja sig, att aldrig förlora eller erkänna sig besegrad, att omge sig med giriga, omoraliska men smarta människor precis som vilken gangster som helst.
Dum i huvudet (svårt att förstår relativt komplexa frågor) och oberäknelig vilket är dels en taktik för att göra hans motståndare osäker men även en konsekvens av hans dumhet (drar förhastade eller felaktiga slutsatser)och på senare år är även hans begynnande demens en faktor.
Har lärt sig genom åren att media kan vara ens värsta fiende eller bästa vän beroende på hur den kan styras.
Moral, etik och empati existerar inte i Trumps värld.
Då kan en röd tråd skönjas genom hela Trumps liv och allt blir förståligt även om det fortfarande är knasigt.
Strategier och taktik från EU eller andra länder och ledare bör utformas utifrån denna bakgrund vilket inte är lätt då han osannolikt men de facto är världens mäktigaste människa och tillika idiot.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 571 inlägg
Jag förstår men försök strunta i det där, jag vill gärna höra dina tankar om USA och vad detta kan innebära för framtiden, jag är rädd för att en ny världsordning knackar på dörren med en hotfull, impulsiv och oorganiserad kaospresident. Klarar demokratin att stå emot??Dan_Johansson skrev:
Kanske läge att andra går in i tråden som inte kallar de med andra åsikter för "i behov av medicin, eller vilka mediciner äter du?"
Min egen medicin heter kaffe och med hjälp av detta livselixir har jag konstaterat att oavsett åsikter så finns det ingen som kan säga att den andre har helt fel, om vi utesluter fysik t.ex.
Finns väl få som tror att Trump inte har narcissistiska drag, finns väl ingen som tror att Musk inte har hybris, finns väl få som tror att Trumps kabinett enbart består av drivna, meriterade och diplomatiskt skickliga politiker osv.
Men tänk om, bara tänk, att de lyckas med att krympa en byråkratisk koloss till ett vettigt dito som är häften så dyrt och dubbelt så bra.
Vore ju en fantastisk språngbräda för andra länder att haka på så vi blir friare och kan återgå till att fatta våra egna beslut om det som rör vårt eget, om vi tänker förmyndar-Sverige då.
Övriga stolligheter från WH hoppas vi att det mesta är munväder och att det lugnar ner sig med tiden, eller så blir det värre...
Dags för en dos medicin igen från Java.
Min egen medicin heter kaffe och med hjälp av detta livselixir har jag konstaterat att oavsett åsikter så finns det ingen som kan säga att den andre har helt fel, om vi utesluter fysik t.ex.
Finns väl få som tror att Trump inte har narcissistiska drag, finns väl ingen som tror att Musk inte har hybris, finns väl få som tror att Trumps kabinett enbart består av drivna, meriterade och diplomatiskt skickliga politiker osv.
Men tänk om, bara tänk, att de lyckas med att krympa en byråkratisk koloss till ett vettigt dito som är häften så dyrt och dubbelt så bra.
Vore ju en fantastisk språngbräda för andra länder att haka på så vi blir friare och kan återgå till att fatta våra egna beslut om det som rör vårt eget, om vi tänker förmyndar-Sverige då.
Övriga stolligheter från WH hoppas vi att det mesta är munväder och att det lugnar ner sig med tiden, eller så blir det värre...
Vad får dig att tro att Trump & CO’s syfte är att ge tillbaka mer makt till ”folket”?mikethebik skrev:
läge att andra går in i tråden som inte kallar de med andra åsikter för "i behov av medicin, eller vilka mediciner äter du?"
Det syftet är mycket tveksamt att han har, men att syftet är att minska den byråkratiska kolossen är väl ganska klart.S Sweetme skrev:
Något jag gärna ser här också och om det lyckas där kanske det finns andra som tar efter.
Byråkratin dödar alla civilisationer och samhällen till slut.
Jaha, så nu ber du mig också förklara utifrån att jag ska vara en "maskin", trotts att vi är människor.Intet skrev:
"Känslor" är det som gör att vi däggdjur finns kvar på jordklotet & det som gjort att vi inte dött ut igenom evolutionen.
Skulle inte "moderskänslor" & liknande funnits, så kan jag lova dig att precis alla däggdjur hade slagit ihjäl & ätit upp sin avkomma inom dem 2 första veckorna av skrik & hunger.
Även språket, & alla nyanser av språkets betydelse i text & ord minimeras utan att "känslor" hade funnits..
Hur skulle ens en människa kunna återge en händelse till en annan människa, OM inte alla dessa nyanser av "känslor" hade fått oss att utöka vårt vokabulär?
Du kanske längtar tillbaka till stenåldern.
Du menar egentligen Weltpolitik !Intet skrev:
Och att större länder bara ska se jordklotet som ett stort smörgåsbord, där man tar vad man vill ha?
Fyllt av Asbets & PCB ?...Har du någon källa på det?Intet skrev:
Bägge dessa ämnen (samlingsnamn) är i sort sett utfasade sedan ca 50 år, & uppmätta PCB-värden hos människor idag är enbart 25% av värdet som uppmättes i människor 1970.
Menar du att väst skickar vapen & material från 1960-70-talet till Ukraina ?
Tror mer att du ska bekymra dig för PFAS & alla oljetankers som läcker ut på vårt jordklot.
Och detta HELT utan några krig!
Själv är jag övertygad om att demonteringen av ”byråkratin” mer handlar om bryta ner det som har varit men att det kommer bytas ut till en annan byråkrati där amerikanska oligarker kommer kunna stärka sin makt ännu mer och där sk woke och DEI mm kan raderas enklare om så önskas.mikethebik skrev:
Fortsätter Republikanerna på den inslagna vägen och på något sätt kan behålla makten någon mer mandatperiod så skulle det inte förvåna mig om vi kommer se en form av Handmaid’s Tale ta form i USA.
Jag håller med. Problemet för dem är inte byråkratin och systemen i sig, utan att "fel" personer har nytta av dem.S Sweetme skrev:
Jo men det tar ju sig sakta men säkert och mycket klarsynt så hotar Ttrumpen med ett oljeembargo.mikethebik skrev:
Kanske läge att andra går in i tråden som inte kallar de med andra åsikter för "i behov av medicin, eller vilka mediciner äter du?"
Den ryska skuggflottan har ju kunnat leverera stora mängder olja främst till BRICS-länder.
https://www.dn.se/varlden/trump-forbannad-pa-putin-hotar-med-tullar/
Sen tog vi själva fram det största stödpaketet till Ukraina, 16 miljarder och min förhoppning är att pengarna går till återuppbyggnad av allt som förstörts om man lyckas få till en fred. än att köpa missiler/granater för pengarna.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1362191
Jo, tänkte så också i februari. Men med tanke på de kognitiva färdigheterna, hantering av tex Signal-läckan är ju bara ett enda exempel på helt sjuka saker, så är det ju inget annat är rasering vi kommer att få se.mikethebik skrev: