I det falket är det väl så att du vill sälja en bil för 60 000 kr och din granne vill köpa den för 30 000 kr. Nu kommer jag från sidan och säger att jag ska förhandla om priset.Intet skrev:
Men om vi istället skulle förhandla om priset på min tjugoåriga Chrysler som jag säljer och du vill köpa. Jag kommer att få lite eller mer troligt, ingen framgång ifall jag börjar förhandladet genom att kräva nypris plus inflation. Lika dåligt går det för dig om du kräver att få den gratis. Därför sätter jag ett pris på 60.000.kr. För att ha lite prutmån. Du gör detsamma och säger 30.000kr. Först efter det startar det egentliga förhandlandet där vi kommer överens om ett pris däremellan beroende på en mängd faktorer.
Enligt min gissning har Trump gjort samma kalkyl när han inledde samtalen med Putin.
Att Trump istället skulle göra som jag fruktar att många här skulle tyckt. Dvs, ha som utgångspunkt att all mark skall lämnas tillbaka och förhandla utifrån det, hade inte lett någonstans.
Därför måste allt förhandlade utgå från något båda parter kan se som en utgångspunkt.
Allt annat är dödsdömt på förhand och används därför av de som inget avtal vill ha.
Mitt första bud är att grannen betalar 10 kr för bilen, ditt hus, din hund och dina pensionsavsättningar.
Hur får du noll kr för din Chrysler att likna att Putin drar sig ur ett land han invaderat?Intet skrev:
Men om vi istället skulle förhandla om priset på min tjugoåriga Chrysler som jag säljer och du vill köpa. Jag kommer att få lite eller mer troligt, ingen framgång ifall jag börjar förhandladet genom att kräva nypris plus inflation. Lika dåligt går det för dig om du kräver att få den gratis. Därför sätter jag ett pris på 60.000.kr. För att ha lite prutmån. Du gör detsamma och säger 30.000kr. Först efter det startar det egentliga förhandlandet där vi kommer överens om ett pris däremellan beroende på en mängd faktorer.
Enligt min gissning har Trump gjort samma kalkyl när han inledde samtalen med Putin.
Att Trump istället skulle göra som jag fruktar att många här skulle tyckt. Dvs, ha som utgångspunkt att all mark skall lämnas tillbaka och förhandla utifrån det, hade inte lett någonstans.
Därför måste allt förhandlade utgå från något båda parter kan se som en utgångspunkt.
Allt annat är dödsdömt på förhand och används därför av de som inget avtal vill ha.
Det skrev jag ovan. Förhandlandet börjar alltid med något båda parter kan ha som en rimlig utgångspunkt. I detta fall Trump och Putin.K karlmb skrev:
Dvs. Att Trump skulle ha som utgångspunkt att Ryssland skulle återge allt de tagit hade varit meningslöst likt att köparen av min bil skulle sagt -"jag tar den gratis!" Som säljare skulle jag/du sagt -"ta dig i dalen. Kom tillbaka med ett riktigt bud!"
Hur svårt kan det vara att förstå?
Jo vete tusan vart du vill komma?Intet skrev:
Det skrev jag ovan. Förhandlandet börjar alltid med något båda parter kan ha som en rimlig utgångspunkt. I detta fall Trump och Putin.
Dvs. Att Trump skulle ha som utgångspunkt att Ryssland skulle återge allt de tagit hade varit meningslöst likt att köparen av min bil skulle sagt -"jag tar den gratis!" Som säljare skulle jag/du sagt -"ta dig i dalen. Kom tillbaka med ett riktigt bud!"
USA gjorde ju tidigt helt klart hur de ser på gränserna år 2014.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/usa-orealistiskt-att-ukraina-aterfar-2014-ars-granser
Och där är vi!
Det där är ett rätt begränsat synsätt på krigets kostnader för Ryssen. Nyanserar man bilden så kan man ju påtala att ryssen ådragit sig omfattande sanktioner, inflation som vida överstiger väst, skuldsättning osv. Skulle en göra någon sorts poänguträkning för vad Putin åstadkommit de senaste åren så hamnar Ryssland på ett tydligt minus. Att få behålla sönderbombade kvadratkilometer av Ukraina är rent ut sagt en skitsak jämfört med att återigen få tillträde till världsmarknaden och förstås att de frysta tillgångarna frigörs. Nu tänker förstås inte Putin på sånt men en normalbegåvad despot typ Saddam Hussein hade nog accepterat läget och dragit sig tillbaka.Intet skrev:
Det skrev jag ovan. Förhandlandet börjar alltid med något båda parter kan ha som en rimlig utgångspunkt. I detta fall Trump och Putin.
Precis så menar jag. Ändå verkar majoriteten här anse att Trump skulle haft som utgångspunkt att allt skulle lämnas tillbaka. -Trots att ingen verkar tro att så kommer att ske. Alltså, att gå in i en förhandling med något för motparten, helt orimligt krav, är helt enkelt ett inkompetent förfarande och meningslöst agerande. På vanlig svenska kallas det för "skambud".P paralun skrev:
Jo det kostar multum för Ryssland och den stora kunten är nog Kinas stöd.H Huzzbutt skrev:Det där är ett rätt begränsat synsätt på krigets kostnader för Ryssen. Nyanserar man bilden så kan man ju påtala att ryssen ådragit sig omfattande sanktioner, inflation som vida överstiger väst, skuldsättning osv. Skulle en göra någon sorts poänguträkning för vad Putin åstadkommit de senaste åren så hamnar Ryssland på ett tydligt minus. Att få behålla sönderbombade kvadratkilometer av Ukraina är rent ut sagt en skitsak jämfört med att återigen få tillträde till världsmarknaden och förstås att de frysta tillgångarna frigörs. Nu tänker förstås inte Putin på sånt men en normalbegåvad despot typ Saddam Hussein hade nog accepterat läget och dragit sig tillbaka.
Ja, du tänker logiskt och förutsätter att din motpart också gör det och då fungerar det, alla är nöjda.Intet skrev:
Trump tänker inte logiskt, inte ens ett första steg. Han fick lust att förnedra Ukrainas president vid besöket i Vita Huset och då inleder han med att kommentera gästens fula klädsel.
Han ljuger och bryr sig inte om att han avslöjas, det är välkänt hur han fuskar på golfbanorna genom att kasta eller sparka in golfbollen, ingen säger något utom han själv som skryter i vanlig ordning hur duktig han är.
Det är kaos i Vita huset, han sitter och skriver sina presidentdekret där kongressen och domstolarna körs över, de tre ben som demokratin skall vila på består numera av Trump och hans dekret.
Hans grandiosa personlighet blir aldrig mätt, detta hände igår;
"Ett amerikanskt krav har satt känslorna i svall bland europeiska företag.
I ett brev från amerikanska ambassader uppmanas företag i EU att överge riktlinjer för mångfald och inkludering – annars kan de förlora affärer med USA."
USA har blivit för litet, nu bestämmer han över Europeiska företag också.
Världens mäktigaste ämbete innehas av en självupptagen, brutal person vars självkänsla inte tål några motsägelser alls. Ingen har ännu haft modet att säga ifrån, hela världen tiger, kanske av chock, kanske av rädsla?
Menar du allvar med att denna person verkligen har en idé, en utgångspunkt och är beredd att sätta sig ned vid ett förhandlingsbord?
Jag vet naturligtvis inte, för jag känner honom lika dåligt som du.A Abies koreana skrev:Ja, du tänker logiskt och förutsätter att din motpart också gör det och då fungerar det, alla är nöjda.
Trump tänker inte logiskt, inte ens ett första steg. Han fick lust att förnedra Ukrainas president vid besöket i Vita Huset och då inleder han med att kommentera gästens fula klädsel.
Han ljuger och bryr sig inte om att han avslöjas, det är välkänt hur han fuskar på golfbanorna genom att kasta eller sparka in golfbollen, ingen säger något utom han själv som skryter i vanlig ordning hur duktig han är.
Det är kaos i Vita huset, han sitter och skriver sina presidentdekret där kongressen och domstolarna körs över, de tre ben som demokratin skall vila på består numera av Trump och hans dekret.
I ett brev från amerikanska ambassader uppmanas företag i EU att överge riktlinjer för mångfald och inkludering – annars kan de förlora affärer med USA."
Världens mäktigaste ämbete innehas av en självupptagen, brutal person vars självkänsla inte tål några motsägelser alls. Ingen har ännu haft modet att säga ifrån, hela världen tiger, kanske av chock, kanske av rädsla?
Menar du allvar med att denna person verkligen har en idé, en utgångspunkt och är beredd att sätta sig ned vid ett förhandlingsbord?
Jag kommenterade inlägget att utgångspunkten skulle varit att allt skulle återlämnas.
Jo nu är jag helt övertygad om att Starmer/Macron tänker mycket logiskt.A Abies koreana skrev:Ja, du tänker logiskt och förutsätter att din motpart också gör det och då fungerar det, alla är nöjda.
Men det behåver ju inte betyda att våra PK önskningar faller in,
Så är det ja, vi kan bara reagera på det som förmedlas dagligen, vi får samma information.Intet skrev:
Jag ser en vald president med personliga problem som dagligen överskrider demokratins gränser, du ser en person som du hoppas sätter sig vid förhandlingsbordet och sköter sitt ämbete på ett sätt som i alla fall liknar det hans företrädare har åstadkommit.
Kan du precisera problemet utan att "flooda" forumet med skit.A Abies koreana skrev:Så är det ja, vi kan bara reagera på det som förmedlas dagligen, vi får samma information.
Jag ser en vald president med personliga problem som dagligen överskrider demokratins gränser, du ser en person som du hoppas sätter sig vid förhandlingsbordet och sköter sitt ämbete på ett sätt som i alla fall liknar det hans företrädare har åstadkommit.
Givevist så skiter ju Trumpen totalt i all kritik utan kör på.
Nu startade väl Trump direkt med att Ryssland skulle få allt dom ville ha och gärna lite till samt att Trumpen själv ville en stor bit av kakan och sen skulle Ukrainarna vara nöjda med det dom fick behålla av det som faktiskt är deras land.Intet skrev:
Snacka om mäster förhandlare!!!
Det är väl bara din förutfattade mening. Eller vet du vilket Ukrainas "utgångspris" var? Dvs, på vilken nivå det en var meningsfullt att starta kohandeln på?A Argastesnickaren skrev:
Självklart vill Trump ha ersättning för levererat material och tjänster enligt hans vallöfte till väljarna. -America first!A Argastesnickaren skrev:
Något sådant.A Argastesnickaren skrev:
Som sagt. Du har inte en susning om förutsättningarna för att förhandlandet över huvud taget skulle kunna äga rum. Eller hur?A Argastesnickaren skrev: