Inte omöjligt att du har rätt, men att bryta ner en byråkrati med att starta en oändlig mängd med utredningar föder bara mer byråkrati, det har vi testat otaliga gånger.S Sweetme skrev:Själv är jag övertygad om att demonteringen av ”byråkratin” mer handlar om bryta ner det som har varit men att det kommer bytas ut till en annan byråkrati där amerikanska oligarker kommer kunna stärka sin makt ännu mer och där sk woke och DEI mm kan raderas enklare om så önskas.
Fortsätter Republikanerna på den inslagna vägen och på något sätt kan behålla makten någon mer mandatperiod så skulle det inte förvåna mig om vi kommer se en form av Handmaid’s Tale ta form i USA.
En krympt (i bästa fall) myndighet byts mot 2-3 nya där avdankade politiker får plats för att skapa ännu mera byråkrati.
Kanske att Musks och Trumps Alexanderhugg är den rätta vägen, och att det leder till efterföljare även på andra ställen.
Här skulle det vara mycket välkommet, inte minst i de kommunala och regionala institutionerna.
Vi kan använda mer vetenskapsbaserade metoder och hitta 100-tals miljarder i svensk förvaltning. Och då är det absolut inte bara inom bidragssektorn.mikethebik skrev:
Inte omöjligt att du har rätt, men att bryta ner en byråkrati med att starta en oändlig mängd med utredningar föder bara mer byråkrati, det har vi testat otaliga gånger.
En krympt (i bästa fall) myndighet byts mot 2-3 nya där avdankade politiker får plats för att skapa ännu mera byråkrati.
Kanske att Musks och Trumps Alexanderhugg är den rätta vägen, och att det leder till efterföljare även på andra ställen.
Här skulle det vara mycket välkommet, inte minst i de kommunala och regionala institutionerna.
Jo den "gröna omställningen" blev ju ett fiasko och Ukraina får betala ett mycket dyrt pris för Angela Merkels fossilgas från Putin.Von der Leyen är då "skolad" av Angela men nu blåser det ju nya vindar i Europa och klart intressant om kansler Merz, Tyskland får ihop en regering och "vingklipper" von der Leyen?Dan_Johansson skrev:
Det läggs onekligen massor med pengar på nonsens även här, men metoden är ju det som får kritik i detta fall. Med all rätta, om man skall ha en åsikt.K karlmb skrev:
Såklart jag håller med om Trumps svagheter. En lite primadonna. Det som jag däremot inte håller med om, är vurmandet över Biden.mikethebik skrev:
Kanske läge att andra går in i tråden som inte kallar de med andra åsikter för "i behov av medicin, eller vilka mediciner äter du?"
Min egen medicin heter kaffe och med hjälp av detta livselixir har jag konstaterat att oavsett åsikter så finns det ingen som kan säga att den andre har helt fel, om vi utesluter fysik t.ex.
Finns väl få som tror att Trump inte har narcissistiska drag, finns väl ingen som tror att Musk inte har hybris, finns väl få som tror att Trumps kabinett enbart består av drivna, meriterade och diplomatiskt skickliga politiker osv.
Men tänk om, bara tänk, att de lyckas med att krympa en byråkratisk koloss till ett vettigt dito som är häften så dyrt och dubbelt så bra.
Vore ju en fantastisk språngbräda för andra länder att haka på så vi blir friare och kan återgå till att fatta våra egna beslut om det som rör vårt eget, om vi tänker förmyndar-Sverige då.
Övriga stolligheter från WH hoppas vi att det mesta är munväder och att det lugnar ner sig med tiden, eller så blir det värre...
Dags för en dos medicin igen från Java.
Likaså är det massiva motståndet mot Musks projekt att minska statsskulden som i förlängningen kan hjälpa till att rädda USA från att gå i putten. För redan nu har USA med råge kvalificerat sig för en förnedrande genomgång framför Lyxfällans skuldtavla.
Ni som förfasar er över detta. -Vad skall USA göra istället?
Här är länken igen.
Det berättas bland annat Om att 3.000.000.000USD som skulle gått till nya U-båtar är borta. Ingen vet var de tagit vägen. Mycket av den statliga administration arkiveras fortfarande för hand på papper. Samt bedrägerier med socialbidrag. Etc.
Har ju inget med Biden att göra, han ändrade ju inte på mkt under sina år. Som i Sverige är ju slöseriet institutionaliserat så det knappt ifrågasätts längre.Intet skrev:
Såklart jag håller med om Trumps svagheter. En lite primadonna. Det som jag däremot inte håller med om, är vurmandet över Biden.
Likaså är det massiva motståndet mot Musks projekt att minska statsskulden som i förlängningen kan hjälpa till att rädda USA från att gå i putten. För redan nu har USA med råge kvalificerat sig för en förnedrande genomgång framför Lyxfällans skuldtavla.
Ni som förfasar er över detta. -Vad skall USA göra istället?
Här är länken igen.
[media]
Det berättas bland annat Om att 3.000.000.000USD som skulle gått till nya U-båtar är borta. Ingen vet var de tagit vägen. Mycket av den statliga administration arkiveras fortfarande för hand på papper. Samt bedrägerier med socialbidrag. Etc.
Det eventuellt bakomliggande syftet får nog i det här fallet anses vara det absolut viktigaste, som jag ser det.mikethebik skrev:
Inte omöjligt att du har rätt, men att bryta ner en byråkrati med att starta en oändlig mängd med utredningar föder bara mer byråkrati, det har vi testat otaliga gånger.
Att populistiskt kapa myndigheter och statsanställda hej vilt skulle eventuellt kunna vara en positiv sak i längden men allt hänger på det bakomliggande syftet (om det nu finns vilket allt tyder på).
Att det finns onödiga kostnader i form av överdriven och ineffektiv byråkrati, korrupta och inkompetenta politiker och slöa tjänstemän både i USA och här i Sverige kan vi nog alla hålla med om.
Det har det naturligtvis. Biden, som den nickedocka han var, skrev bara på fler skuldebrev, liksom de före honom.K karlmb skrev:
Som sagt. Vad skulle Lyxfällans ekonomer rekommenderat.
Blunda och låna vidare eller-spara spara spara?
Vad jag har förstått så ökade USA's statsskuld ungefär lika mycket under Trumps tid (7,8B USD) som Bidens tid (6,7B USD). Svårt att avgöra exakt hur mycket som gick till pandemin under resp period.Intet skrev:
En sak är dock säker och det är att Trump införde skattesänkningar som medförde en ökning av skulden med ca 2B USD medan Biden lade mer på Infrastruktur och jobb...
Jo men man måste ju hålla isär begreppen.K karlmb skrev:
Kärnfrågan i Trumpens resonemang är ju hur mycket USA ska betala för internationella insatser?
Helt tydligt så med den mest akuta frågan Ukraina så är stödviljan nu mycket stor bland Europas länder.
Sen Muskens projekt med intern byråkrati i USA är ju något helt annat men påverkar ju statens kassabok.
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 580 inlägg
P paralun skrev:Jo men man måste ju hålla isär begreppen.
Kärnfrågan i Trumpens resonemang är ju hur mycket USA ska betala för internationella insatser?
Helt tydligt så med den mest akuta frågan Ukraina så är stödviljan nu mycket stor bland Europas länder.
Sen Muskens projekt med intern byråkrati i USA är ju något helt annat men påverkar ju statens kassabok.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Än så länge verkar staten under Trump spendera mer pengar än förra året...
Jo det är väl det som Trumpen vill ha stopp på?Dan_Johansson skrev:
Jag blev glad över att vi i Sverige äntligen visar maximalt stöd för Ukraina.
Kan inte minnas att jag någonsin sett en summa som 16miljarder SEK i stöd.
Nytt miljardpaket till Ukraina – störst hittills
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1362191
Och samma sak ser man i land efter land i Europa.
Sen är min egen förhoppning då att man får ihop ett fredsavtal så att pengarna går till en återuppbyggnad av Ukraina.