Det här är inte en stormakt.R Rejäl skrev:Vinst eller ej har jag inte diskuterat överhuvudtaget utan det var bara att någon ifrågasatte eller påstod att Ryssland inte var en militär stormakt som jag ville ge en mer nyanserad bild om vad Wikipedia och annan media anser!
Det andra får ni spekulera kring har aldrig hållt på Ryssland och kommer inte att göra det heller men vi ska inte fara med osanningar som lätt skapas av Troll på nätet!
Det handlar inte om att föra fram sin åsikt, utan att "stävja" rena översittares upprepade freaks-inlägg.Intet skrev:
Ovårdat språk tar jag inte fram särskilt lätt, men tillslut räcker det med översittar-svar, otrevliga svar & svammel hur man ska definiera "stormakt"
Kan du ge några exempel?J jawen skrev:
Det är ju därför vi diskuterar det i detta eminenta diskussionsforumJ jawen skrev:
Är det inte bättre att framföra sina åsikter på ett civiliserat sätt, än att skvätta sand ropandes -dumma dig?
Gå in på rejäls sida & hans inlägg & läs lite av hans inlägg, så får du se.Intet skrev:
Jag pallar inte lägga tid på kopiera & klistra in.
Absolut!Intet skrev:
Men Ibland får man bara nog.
Tittar du in på min profil & mina gjorda inlägg sedan 2007, så ser du hur sjyst jag normalt sett skriver.
& alla jag hjälper inom all byggnation.
Så bra. Jag skall kolla. Min profil är naturligtvis även den öppen.J jawen skrev:Gå in på rejäls sida & hans inlägg & läs lite av hans inlägg, så får du se.
Jag pallar inte lägga tid på kopiera & klistra in.
Absolut!
Men Ibland får man bara nog.
Tittar du in på min profil & mina gjorda inlägg sedan 2007, så ser du hur sjyst jag normalt sett skriver.
& alla jag hjälper inom all byggnation.
Med tanke på Rysslands bruttonationalprodukt och de oerhörda kostnaderna för att underhålla kärnvapen så de förblir i ett fungerande skick så påstår jag att deras angivna antal stridsspetsar är en papperstiger. Tyvärr lär tillräckligt många fungera ändå för att ställa till det, men det är ju uppenbart att Ryssland öppet använder det som en utpressningsmetod främst, och ett egentligt militärt hot i andra hand.BirgitS skrev:
Edit: Med det sagt så måste Europa med stor skyndsamhet utveckla ett helt eget kärnvapenparaply, oberoende av numera opålitliga USA. Tråkigt nog krävs den typen av avskräckning i dagens värld.
Redigerat:
Nåväl, det finns evidens för att vissa har blandat in känslor bland fakta när dom har lagt in text på Wikipedia. Så ska vi inte glömma bort alla taffliga översättningar som skapat syftningsfel. Så att det händer här på BH är inget som förvånar.Alfredo skrev:
Det är mycket humor i Trumps femdimensionella plan
With a 10% global tariff, and significantly higher rates for 60 countries, Trump & Vance have unilaterally raised the US average tariff rate to one of the highest in the world. We are now worse than Venezuela, Cuba, and other dysfunctional dictatorships. Some "liberation."
11:40 PM Apr 2, 2025-23.3K Views
The Trump administration has put a 10 percent tariff on the Heard Island and McDonald which has a population of O people and is inhabited only by penguins.
Inga tullar på varor från Ryssland, men 10 procent för Ukraina.
With a 10% global tariff, and significantly higher rates for 60 countries, Trump & Vance have unilaterally raised the US average tariff rate to one of the highest in the world. We are now worse than Venezuela, Cuba, and other dysfunctional dictatorships. Some "liberation."
11:40 PM Apr 2, 2025-23.3K Views
The Trump administration has put a 10 percent tariff on the Heard Island and McDonald which has a population of O people and is inhabited only by penguins.
Inga tullar på varor från Ryssland, men 10 procent för Ukraina.
När jag gissar skriver jag verkligen inte "det är jag säker på", vilket är vad du gjorde. #401P paralun skrev:
Ska vi hädanefter tro att när du skriver att du är säker på något så innebär det att du gissar hej vilt?
Och naturligtvis ändå bättre om de erövrar mer mark. Vilket jag skrev om #394 men som du opponerade dig mot.P paralun skrev:
Det har väl varit den allmänna åsikten i ungefär 3 år.P paralun skrev:
R Rejäl skrev:
Nu var det just frasen "militär stormakt" det gällde och inte ordet "stormakt" i största allmänhet.R Rejäl skrev:”En stormakt är ett land med möjlighet att påverka världshändelser och manifestera sin makt i stor skala, men inte i samma skala som en supermakt. Traditionella stormakter har stark militär, ekonomisk och politisk makt samt stor folkmängd.
[bild]Det svenska stormaktsväldet.
Det är inte självklart vilka länder som kan betraktas som stormakter och världsutvecklingen gör också att statusen förändras över tid. Utöver USA, som betraktas som en supermakt, kan man i 2000-talets början normalt betrakta Kina och Ryssland som stormakter. Samtliga dessa länder har permanent plats i FN:s säkerhetsråd, har kärnvapen och stora militära krafter även i övrigt samt har visst politiskt inflytande över vissa andra länder. ”
[länk]
Här nämns inte militära segrar på det sättet som du och några få vill framhäva.
Det var också just nu det gällde och inte hur det var för 20 år sen som ditt citat skriver om.
Så hur definierar just du "militär stormakt"?