70 444 läst · 2 237 svar
70k läst
2,2k svar
Trump/Vance?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Tror du har många poänger här.D Danne824 skrev:Jag håller med alla inlägg.
Men jag lutar mer på annan bild vad detta handlar om.
Ekonomi och pengar.
Det Trump är fokuserad och inlåst på är Kina och inget annat tyvärr.
Geopolitiskt och ekonomiskt kommer USA att på sikt förlora sin ställning som ledande inom västvärldens dominans genom denna politik.
Trumps närmande till Ryssland har skapat spänningar inom NATO och fått europeiska ledare att överväga alternativa säkerhetsarrangemang oberoende av USA.
EU kan bli mer självständigt och börja utveckla en egen säkerhetspolitik oberoende av USA.
Detta kan innebära fler handelsavtal mellan Europa och Kina, samt mindre ekonomiskt beroende av USA.
Om USA närmar sig Ryssland för att minska Kinas makt, kan Ryssland ändå fortsätta sitt samarbete med Kina om det gynnar dem mer.
Om USA skulle försöka närma sig Ryssland för att balansera ett starkare ekonomiskt band mellan Europa och Kina, skulle det vara en geopolitisk strategi med stora risker.
På kort sikt skulle USA troligen klara sig, men på lång sikt skulle det vara ett stort strategiskt problem, särskilt om EU och Kina blir mer självständiga från den amerikanska ekonomin.
Trumps politik riskerar att göra USA mindre konkurrenskraftigt globalt, öka statsskulden och skapa en osäker ekonomisk miljö och höjd arbetslöshet.
Trumps nuvarande handelspolitik leder till stigande priser, inflationen ökar, vilket gör att Federal Reserve kommer behöva höja räntorna.
Jag tror att kongressen kommer att göra Trump till en "lame duck" 2026 trots att det är republikansk majoritet.
Den som lever får se.
Trump gör allt som en företagsledare inte ska göra, omge sig av ja sägare och göra förstora förändringar på för kort tid.
Jag bara undrar hur en hel(halv) kongress inte inser detta och stoppar detta vansinne.
Om man är intresserad av rysk eller det forna Sovjets landsbygd kan man ta en titt på youtubekanalen Bald and bankrupt.
Han är sovjetromantiker och reser mycket i de områden som inte är städerna. Hanr en positiv kille som visar de positiva människorna men också misären som råder i det gamla sovjet.
Det är en resekanal och han har varit runt ganska mycket i världen men de bästa videorna är från gamla sovjet. Mycket Ryssland men även de andra frigjorda staterna.
Han kan ryska (hans videor är på engelska) och textar konversationerna med invånarna. De flesta han pratar med ute på landsbygden gillar det gamla sovjet och Stalins tid. Det säger en del om hur det är i Ryssland idag.
Han är sovjetromantiker och reser mycket i de områden som inte är städerna. Hanr en positiv kille som visar de positiva människorna men också misären som råder i det gamla sovjet.
Det är en resekanal och han har varit runt ganska mycket i världen men de bästa videorna är från gamla sovjet. Mycket Ryssland men även de andra frigjorda staterna.
Han kan ryska (hans videor är på engelska) och textar konversationerna med invånarna. De flesta han pratar med ute på landsbygden gillar det gamla sovjet och Stalins tid. Det säger en del om hur det är i Ryssland idag.
Jag har visserligen bara varit i riktiga Ryssland utanför Moskva och andra turistorter två ggr 7 mitt liv och då för kanske 25 år och 15 år sedan.
Jag var med om att starta upp
Volvo Lastvagnars fabrik i Kaluga 2009 som leverantör av datorsystem.
Jag har varit i Baku och installerat arcnet nätverk i oljeraffinaderiet där.
Levnadsstandarden där, då, var typiskt 40 år eller längre efter Sverige.
Jag var med om att starta upp
Volvo Lastvagnars fabrik i Kaluga 2009 som leverantör av datorsystem.
Jag har varit i Baku och installerat arcnet nätverk i oljeraffinaderiet där.
Levnadsstandarden där, då, var typiskt 40 år eller längre efter Sverige.
Redigerat:
Om du frågar mig,K karlmb skrev:
Det finns republikanska ledamöter som ifrågasätter Trumps strategi, men partiet är splittrat och saknar en enad opposition mot Trumps politik.
Många i kongressen följer väljaropinionen snarare än ekonomiska analyser.
Om Trumps väljarbas fortfarande stöder hans politik kan kongressledamöter vara ovilliga att ta avstånd från Trump linje.
Det återstår att se om de ekonomiska konsekvenserna av Trump handelspolitik blir så tydliga 2025 att kongressen tvingas agera i slutat av detta år.
Men just nu ser det ut som att partilojalitet och kortsiktiga intressen väger tyngre än långsiktig ekonomisk stabilitet.
USA står inför flera utmaningar som kan leda till en försvagning av deras geopolitiska makt under 2025.
Dessa inkluderar interna politiska förändringar, skiftande globala allianser (Ryssland) och ekonomiska förändringar.
Ett fullskaligt handelskrig, där stora ekonomier som Kina, EU och Kanada inför hårda motåtgärder, kan dra ner USA i en lågkonjunktur och leda till hundratusentals i arbetslöshet väldigt fort dvs redan i slutet av detta år.
Om omvärlden inte svarar upp med ett direkt handelskrig störs handeln tillräckligt mycket så att USA hamna i en mild recession inom 2–3 år.
OBS! Det är vad jag tror.
Jag tror du har rätt. Men han kommer förstås att säga att det är den förra administrationens, Europas eller Kinas fel, och hans väljare kommer att tro honom.D Danne824 skrev:
Vi får kjøpe Nokia mobil, Spotify musikk og andre europeiske produkter her er en stor guide (på Norsk):
https://www.tek.no/nyheter/guide/i/25wQ5r/beste-alternativer-til-amerikanske-tjenester
Alle Oligarkene på første rad ved Trumps innsettelse tjener penger på datatjenester.
Det er mange gode europeiske alternativer!!
https://www.tek.no/nyheter/guide/i/25wQ5r/beste-alternativer-til-amerikanske-tjenester
Alle Oligarkene på første rad ved Trumps innsettelse tjener penger på datatjenester.
Det er mange gode europeiske alternativer!!
Då är Trump trots allt en riktig politiker?B b8q skrev:
-Vi såg det inte komma.
-Nedläggningen av Ringhals fattades på företagsmässiga grunder!
-Vi kommer att bada i guld!
-Vi socialdemokrater har alltid varit restriktiva i invandrarfrågan!
Trump är nu en i gänget. Nja, det vet vi ju inte än. Men får forumets expertis rätt och den Anerikansk fel, så lär han skylla ifrån sig som en tvättäkta Sosse eller Miljöpartist eller Moderat eller ...
Nu har Trump enligt tv4 stoppat alla vapenleveranser. Ja, inte alla. Till Israel har de tyvärr istället ökat, så spenderandet av skattepengar har bara bytt fokus. Israel har ju mer eller mindre utplånat sin granne fullständigt. Så vad skall de med alla nya vapen till. Bomba nästa granne?
Redigerat:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 491 inlägg
Du kan bara titta på statistiken. Nästan alla kvinnor får barn även idag. Det är bara att första graviditeten ligger senare, rimligen p g a välståndet, utbildning, senare vuxenskap, senare parbildning, båda i paren på arbetsmarknaden o s v. Allt möjliggjort av preventivmedel. Börjar man sent så blir det inte lika många barn.RoTe skrev:
Nej han är ingen politiker utan en brutal affärsman med mäktiga vänner.Intet skrev:
Då är Trump trots allt en riktig politiker?
-Vi såg det inte komma.
-Nedläggningen av Ringhals fattades på företagsmässiga grunder!
-Vi kommer att bada i guld!
-Vi socialdemokrater har alltid varit restriktiva i invandrarfrågan!
Trump är nu en i gänget. Nja, det vet vi ju inte än. Men får forumets expertis rätt och den Anerikansk fel, så lär han skylla ifrån sig som en tvättäkta Sosse eller Miljöpartist eller Moderat eller ...
Nu har Trump enligt tv4 stoppat alla vapenleveranser. Ja, inte alla. Till Israel har de tyvärr istället ökat, så spenderandet av skattepengar har bara bytt fokus. Israel har ju mer eller mindre utplånat sin granne fullständigt. Så vad skall de med alla nya vapen till. Bomba nästa granne?
Sen det mest dumma var väl att köpa fossilgas från Putin för att lägga ner kärnkraft.
Angående att stoppa alla vapen leveranser....
"Donald Trumps beslut att pausa allt amerikanskt militärt bistånd till Ukraina kan bli ”förlamande” för landets krigsinsats, säger en expert till CNN.
Det uteblivna amerikanska stödet kan märkas av i Ukraina inom två till fyra månader, eftersom europeiskt stöd kan hålla Kiev under armarna tills dess. Det säger Mark Cancian, senior rådgivare vid tankesmedjan Center for strategic and international studies, CSIS.
– Effekten kommer att bli stor. Jag skulle kalla det förlamande, säger han till CNN.
– Om ens förnödenheter halveras kommer det så småningom att synas på frontlinjen. Deras frontlinjer kommer slitas och till slut kommer de att knäckas och Ukraina kommer att tvingas acceptera en negativ – eller till och med katastrofal – fredsuppgörelse."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...elenskyj-kommer-skriva-pa?pinnedEntry=1344197
Och där är vi!
Ja. Självklart är vi där.P paralun skrev:Nej han är ingen politiker utan en brutal affärsman med mäktiga vänner.
Sen det mest dumma var väl att köpa fossilgas från Putin för att lägga ner kärnkraft.
Angående att stoppa alla vapen leveranser....
"Donald Trumps beslut att pausa allt amerikanskt militärt bistånd till Ukraina kan bli ”förlamande” för landets krigsinsats, säger en expert till CNN.
Det uteblivna amerikanska stödet kan märkas av i Ukraina inom två till fyra månader, eftersom europeiskt stöd kan hålla Kiev under armarna tills dess. Det säger Mark Cancian, senior rådgivare vid tankesmedjan Center for strategic and international studies, CSIS.
– Effekten kommer att bli stor. Jag skulle kalla det förlamande, säger han till CNN.
– Om ens förnödenheter halveras kommer det så småningom att synas på frontlinjen. Deras frontlinjer kommer slitas och till slut kommer de att knäckas och Ukraina kommer att tvingas acceptera en negativ – eller till och med katastrofal – fredsuppgörelse."
[länk]
Och där är vi!
Om leveranserna pausas eller stoppas spelar ingen roll. De kan i båda fallen utebli helt eller återupptas.
För att Elon hotar dem med att om de avviker från "partilinjen", så kommer de att spendera massiva mängder pengar på att den som avviker inte ska bli omvald.K karlmb skrev:
Därav att motåtgärder specifikt mot Tesla kan vara effektiva i eventuella handelskrig. Kanada verkar fundera på att lägga tariffer på Tesla. (Kanada har ingen egen Teslatillverkning.)
Förr eller senare blir det förstås svårt för kongressledamöterna att hålla sig till Trumplinjen ändå - även om man inte förlorar pga Elon så riskerar man att förlora mot demokraternas kandidater, när man inte kan förklara varför ekonomin går åt helvete, medicaid slaktas, man drar ner brallorna åt Ryssland etc. T.ex. verkar Mike Johnson nu distansera sig från Trump.
Moskva och st.Petersburg är potemkinkulisser av Ryssland. Hur många ryssar har toalett och rinnande rent vatten? Hur korrupt är Ryssland? Vad är medellivslängden ? Vad dör invånarna av? Jag vet, vet du?Intet skrev:
Fantastiskt rolig läsning. Tack!
Läst flera gånger men blir inte klokare för det. St Petersburg och Moskva, skall inte besökas för där råder det missär. Eller inte? Ingen sophämtning, inga avlopp, inget dricksvatten, ingen sjukvård heller någonstans i världens största land! De enda som klarar sig med nöd och näppe, är poliser och säkerhetstjäntfolk. Såvida de inte beordras att blir parkbänksalkisar.
Övriga befolkningen klarar sig således inte alls?!
De som är kritiska till att Ukrainska soldater dör helt i onödan, är därför för sopor, trasiga avlopp, inget dricksvatten och sjukvård, underbetalda poliser och säkerhetstjäntfolk i missär och att resten har det än värre. 😱😀
Vilken kul typ. Riktigt uppfriskande, tänkte jag, men började sedan fundera -menar karln allvar? Kan verkligen en nation befolkad av trashankar som driver runt på de av sopor och översvämmade avlopp fyllda gatorna verkligen vara en god handelspartner för Trump och Vance? Naturligtvis inte!
Så för att ytterligare försäkra mig om att jag bevittnar ironi av hög klass vände jag mig till USA via Google Maps och spenderade en god timme genom att vandra runt på på Ryska gator i alla möjliga delar av landet. Så som jag egetligen redan visste, lyste den utpekade gatumissären med sin frånvaro. Ingenstans syntes berg av sopor eller floder av avloppsvatten. Jag hittade faktiskt inte ens en enda sopsäck eller annat täcken på missär någonstans! Förutom i en avlägsen by i öster där Mapsfotobilen förirrat sig in i ett litet industriområde som var förvirrande likt en del av Solna vid Tomteboda på 90talet.
Letade en stund till och hittade faktiskt några sopsäckar i en by.
[länk]
Att påstå att Ryssland är ett trevligt land i jämförelse mot väst är nog dagens mest hopplösa påstående.