67 510 läst · 2 237 svar
68k läst
2,2k svar
Trump/Vance?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Medlem
· Blekinge
· 10 830 inlägg
Ordspråket är ungefär som "Timeo danaos et dona ferentes" på latin, som betyder ungefär " Jag fruktar danaorena (greker) även om dom skickar presenter".H heimlaga skrev:R
Ryssä on ryssä vaikka voissa paistetaan....... ett finskt ordspråk som betyder "En ryss är en ryss om man så steker den i smör".
Du är avslöjad och det hjälper inte hur du vrider dig och hittar på anklagelser mot mig. Jag vet inte vem du är men jag vet vem som skriver ditt manus. Det finns så många andra rysspropagandister som följer exakt samma manus överallt på nätet att man helt enkelt inte kan undgå att märka det.
När en väldig massa människor plötsligt börjar skriva på olika språk om exakt samma saker, med samma lättavslöjade lögner och samma bortförklaringar och samma misstolkningar då kan man se att det är ryssjävlar inblandade.
Jag vill tillägga att finnarna har två ord för ryss. "Ryssä" hör man numera oftast användas om Putinregimen och dess anhängare i alla former. Silniki och vatniki och oligarker och nomenklatura militär och propagandister och allt patrask som dit hör.
"Venäläinen" används om vanliga hederliga människor av rysk nationalitet.
Så har jag som finlandssvensk uppfattat skillnaden i munnen på finnar som jag känner. Kanske någon finne kan bekräfta om jag har uppfattat det rätt?
Jag tycker vi borde införa en liknande åtskillnad på svenska.
På tyska finns ingen språklig skillnad mellan elaka och vanliga ryssar. "Die Russen kommen!" är ett vanligt skräckscenario, lika som "Die Schweden kommen!" var det i norra Tyskland när jag var liten. "Ta in tvätten, svenskarna kommer!" hörde jag som liten.
P paralun skrev:
Du jag börjar efterforska dina tidigare inlägg också RysstrollP paralun skrev:
Tex detta
https://www.byggahus.se/k/6016652/?m=image&u=509783
Du har över 11 inlägg per dag sedan du registrerat ditt konto!
stäng ner, Rysstroll.
Administrator
· Skåne
· 8 005 inlägg
Den här tråden har spårat ur helt, stänger den.
/Moderator
/Moderator
Klicka här för att svara