71 429 läst · 2 237 svar
71k läst
2,2k svar
Trump/Vance?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Oktiabrskij....Intet skrev:
Jo men soptunnorna är tömda och väntar väl på att någon lägger i säckarna.
Sen verkar de inte "plågas" av någon överdriven sopsortering.
Annars liknar det avfolkningssamhällen i inre Norrland och norra Värmland.
Enligt folk som jag känner och som har vistats i Ryssland och åtminstone i någon mån kan språket finns det en sådan misär där på vissa orter som vi i Finland inte har sett sedan början på 1920-talet.P paralun skrev:
Fast de områdena får inte fotograferas för Google Maps.
Här är litet rysk journalism åt er att se på:
https://www.youtube.com/@vasyainthehay/videos
Så är det juS Staffan-N skrev:
här tävlas det om att få en tråd att spåra ur snabbast och störst. ett genomsyrat begrepp på BH
tyvärr så ser en humanist ingen skillnad på en cykel och ett stridsfordon än mindre på en stridsvagn vs pansarvagn.frågan är skall man upplysa om detta eller låta de leva i villfarelsen att de kan allt?
Ja det är helt otroligt. Jag för min del skiter i konservburkarna nu.S Staffan-N skrev:
All död och förintelse i Ukraina är viktigare.
Jag har aldrig hört talas om att T34 skulle ha haft någon särskild förlaga från väst. Däremot inspirerades Sovjetunionen av tidiga västmodeller (och köpte in några olika) men det blev till helt andra stridsvagnar som fanns före T34 och inte hade några likheter i princip.K karlmb skrev:
Genomgång av hur den kom till från en mycket kompetent person:
Hela den kanalen är fantastisk för de som är intresserade av stridsvagnshistoria.
Edit: Den T34 museet har är utlånad från Finland som tog den från ryssarna. Tack @heimlaga !
Redigerat:
Kallar du mig humanist? Jag förväntar mig en ursäkt! Och du ska ha kostym på dig!returen skrev:
Så är det ju
här tävlas det om att få en tråd att spåra ur snabbast och störst. ett genomsyrat begrepp på BH
tyvärr så ser en humanist ingen skillnad på en cykel och ett stridsfordon än mindre på en stridsvagn vs pansarvagn.frågan är skall man upplysa om detta eller låta de leva i villfarelsen att de kan allt?
Tack.MultiMan skrev:
Jag har aldrig hört talas om att T34 skulle ha haft någon särskild förlaga från väst. Däremot inspirerades Sovjetunionen av tidiga västmodeller (och köpte in några olika) men det blev till helt andra stridsvagnar som fanns före T34 och inte hade några likheter i princip.
Genomgång av hur den kom till från en mycket kompetent person:
[media]
Hela den kanalen är fantastisk för de som är intresserade av stridsvagnshistoria.
Jag håller med alla inlägg.
Men jag lutar mer på annan bild vad detta handlar om.
Ekonomi och pengar.
Det Trump är fokuserad och inlåst på är Kina och inget annat tyvärr.
Geopolitiskt och ekonomiskt kommer USA att på sikt förlora sin ställning som ledande inom västvärldens dominans genom denna politik.
Trumps närmande till Ryssland har skapat spänningar inom NATO och fått europeiska ledare att överväga alternativa säkerhetsarrangemang oberoende av USA.
EU kan bli mer självständigt och börja utveckla en egen säkerhetspolitik oberoende av USA.
Detta kan innebära fler handelsavtal mellan Europa och Kina, samt mindre ekonomiskt beroende av USA.
Om USA närmar sig Ryssland för att minska Kinas makt, kan Ryssland ändå fortsätta sitt samarbete med Kina om det gynnar dem mer.
Om USA skulle försöka närma sig Ryssland för att balansera ett starkare ekonomiskt band mellan Europa och Kina, skulle det vara en geopolitisk strategi med stora risker.
På kort sikt skulle USA troligen klara sig, men på lång sikt skulle det vara ett stort strategiskt problem, särskilt om EU och Kina blir mer självständiga från den amerikanska ekonomin.
Trumps politik riskerar att göra USA mindre konkurrenskraftigt globalt, öka statsskulden och skapa en osäker ekonomisk miljö och höjd arbetslöshet.
Trumps nuvarande handelspolitik leder till stigande priser, inflationen ökar, vilket gör att Federal Reserve kommer behöva höja räntorna.
Jag tror att kongressen kommer att göra Trump till en "lame duck" 2026 trots att det är republikansk majoritet.
Den som lever får se.
Trump gör allt som en företagsledare inte ska göra, omge sig av ja sägare och göra förstora förändringar på för kort tid.
Men jag lutar mer på annan bild vad detta handlar om.
Ekonomi och pengar.
Det Trump är fokuserad och inlåst på är Kina och inget annat tyvärr.
Geopolitiskt och ekonomiskt kommer USA att på sikt förlora sin ställning som ledande inom västvärldens dominans genom denna politik.
Trumps närmande till Ryssland har skapat spänningar inom NATO och fått europeiska ledare att överväga alternativa säkerhetsarrangemang oberoende av USA.
EU kan bli mer självständigt och börja utveckla en egen säkerhetspolitik oberoende av USA.
Detta kan innebära fler handelsavtal mellan Europa och Kina, samt mindre ekonomiskt beroende av USA.
Om USA närmar sig Ryssland för att minska Kinas makt, kan Ryssland ändå fortsätta sitt samarbete med Kina om det gynnar dem mer.
Om USA skulle försöka närma sig Ryssland för att balansera ett starkare ekonomiskt band mellan Europa och Kina, skulle det vara en geopolitisk strategi med stora risker.
På kort sikt skulle USA troligen klara sig, men på lång sikt skulle det vara ett stort strategiskt problem, särskilt om EU och Kina blir mer självständiga från den amerikanska ekonomin.
Trumps politik riskerar att göra USA mindre konkurrenskraftigt globalt, öka statsskulden och skapa en osäker ekonomisk miljö och höjd arbetslöshet.
Trumps nuvarande handelspolitik leder till stigande priser, inflationen ökar, vilket gör att Federal Reserve kommer behöva höja räntorna.
Jag tror att kongressen kommer att göra Trump till en "lame duck" 2026 trots att det är republikansk majoritet.
Den som lever får se.
Trump gör allt som en företagsledare inte ska göra, omge sig av ja sägare och göra förstora förändringar på för kort tid.