214 137 läst · 242 svar
214k läst
242 svar
Trasig Husqvarna, Diskmaskin
Underbart, tack för tips, info och bilder!
Exakt samma fel på min diskmaskin Cardinal 5170. Nu räddades både kalas imorgon med massa disk och semesterkassan. TACK !!
Jag tycker Både electrolux och Husqvarna sakerna börjar bli riktigt dåliga numera. Allt mitt är från 2004. Förra året gav värmelelementet till ugnen upp. Hade kontakt med HVA (Electrolux, men de ville absolut inte säga att det var tidigt, (vilket reparatören sa att det var ovanligt dåligt).
Exakt samma fel på min diskmaskin Cardinal 5170. Nu räddades både kalas imorgon med massa disk och semesterkassan. TACK !!
Jag tycker Både electrolux och Husqvarna sakerna börjar bli riktigt dåliga numera. Allt mitt är från 2004. Förra året gav värmelelementet till ugnen upp. Hade kontakt med HVA (Electrolux, men de ville absolut inte säga att det var tidigt, (vilket reparatören sa att det var ovanligt dåligt).
Den här forumtråden verkar ligga nära lösningen på mitt problem. Jag skulle laga ett mekaniskt fel i handtaget (barnspärren!) på min Cardinal 5020 och kopplade då ur kretskortet.
Efter att jag kopplat in allt och skruvat ihop luckan igen lyser bara strömlampan. Inget händer när jag trycker på programknapparna och inga lampor tänds.
Finns det någon som kanske har ett tips på hur jag kan påbörja felsökningen?
Från vänster till höger: svart, röd, [tom], röd, svart, lila, blå
Till saken hör att jag inte har använt en multimeter på 10 år. Jag funderar på att skaffa en digital variant för 150kr på Clas Ohlson. Kan det räcka för den här typen av mätningar?
Efter att jag kopplat in allt och skruvat ihop luckan igen lyser bara strömlampan. Inget händer när jag trycker på programknapparna och inga lampor tänds.
Finns det någon som kanske har ett tips på hur jag kan påbörja felsökningen?
Från vänster till höger: svart, röd, [tom], röd, svart, lila, blå
Till saken hör att jag inte har använt en multimeter på 10 år. Jag funderar på att skaffa en digital variant för 150kr på Clas Ohlson. Kan det räcka för den här typen av mätningar?
När jag fixade min råkade jag dra ur en kontakt som satt på andra sidan, eftersom kabeln var så kort, då fick jag nåt skumt fel som påminner om ditt. Öppna och kolla att alla kontakter sitter i ( följ kablarna så långt det går).
Lite kontaktspray på kontakterna på kretskortet kanske.
Den billiga multimetern funkar säkert ok annars, nackdelen är att man kan inte mäta några större strömmar med dom, men det är sällan man behöver,
(Min maskin har funkat 1½ månad nu sen sista lagningen.)
Den billiga multimetern funkar säkert ok annars, nackdelen är att man kan inte mäta några större strömmar med dom, men det är sällan man behöver,
(Min maskin har funkat 1½ månad nu sen sista lagningen.)
Tack för tipsen! Jag håller på att undersöka kablarna - kommer jag åt dem från baksidan? Behöver jag vara rädd för några kondensatorer?bsba skrev:När jag fixade min råkade jag dra ur en kontakt som satt på andra sidan, eftersom kabeln var så kort, då fick jag nåt skumt fel som påminner om ditt. Öppna och kolla att alla kontakter sitter i ( följ kablarna så långt det går).
De kablar som strulade för mig satt på insidan av luckan, alltså demontera luckans insida, det har du väl redan gjort en gång om du haft loss kretskortet.
Kolla alla kablarna som går ut från kretskortet och ner i maskinen.
Det troliga är ju att det är något som du rört som strular.
Kolla alla kablarna som går ut från kretskortet och ner i maskinen.
Det troliga är ju att det är något som du rört som strular.
Nu har jag tittat noggrant på kablarna på alla möjliga ställen (insidan av locket, undersidan av maskinen) och inget sitter löst. Frågan är om jag i ett tankspritt ögonblick har ritat fel ordning på kablarna - jag kan inte komma på någon annan anledning till varför den plötsligt skulle börja krångla?
@bsba: jag ska testa med kontaktspray och multimeter också - tack för dina råd!
@bsba: jag ska testa med kontaktspray och multimeter också - tack för dina råd!
Hej continue, tack för tipset! Jag har undersökt det och felet uppträder även när luckmekaniken är i stängt läge. Har nu också uteslutit glapp i kontakterna mellan kablar och kretskort.continue skrev:
Nu har jag fått liv i maskinen!
Lärdomen av händelsen är att man inte ska försöka reparera saker en fredagkväll.
Jag hade kopplat två av kablarna till fel uttag. Anslutningarna på 5020 är lite luriga eftersom uttagen inte är lika breda som kontakterna.
Mental note: Rita ett noggrant kopplingsschema (endast färgordning räcker inte) innan du kopplar ur saker.
Lärdomen av händelsen är att man inte ska försöka reparera saker en fredagkväll.
Jag hade kopplat två av kablarna till fel uttag. Anslutningarna på 5020 är lite luriga eftersom uttagen inte är lika breda som kontakterna.
Mental note: Rita ett noggrant kopplingsschema (endast färgordning räcker inte) innan du kopplar ur saker.
Tackar gud för att jag hittade den här tråden =)
Farsan ringde och klagade på att diskmaskinen inte fick vattnet varmt och bara stod å tuggade på samma ställe hela tiden... Tänkte att det skadar väl inte att kolla runt lite på nätet först, och sagt å gjort så läste jag igenom den här tråden..
Farsan har en electrolux esf6223.
Skruvade bort fronten och pillade lös kretskortet.
Hittade två brända lödpunkter under reläet, sprang över till grannen och lödde fast dom igen och vipps så hade jag världens gladaste far som just sparat in ett antal tusen kronor..
Här kommer två bilder.
Farsan ringde och klagade på att diskmaskinen inte fick vattnet varmt och bara stod å tuggade på samma ställe hela tiden... Tänkte att det skadar väl inte att kolla runt lite på nätet först, och sagt å gjort så läste jag igenom den här tråden..
Farsan har en electrolux esf6223.
Skruvade bort fronten och pillade lös kretskortet.
Hittade två brända lödpunkter under reläet, sprang över till grannen och lödde fast dom igen och vipps så hade jag världens gladaste far som just sparat in ett antal tusen kronor..
Här kommer två bilder.
Qxxxx - Husqvarna från ca 2005.
Hittade denna tråd och fixade maskinen i ett nafs. Lödning vid reläet som de flesta haft. Ser dock att många får tillbaka problemen. Hoppas det inte gäller mig...
Stort tack.
Hittade denna tråd och fixade maskinen i ett nafs. Lödning vid reläet som de flesta haft. Ser dock att många får tillbaka problemen. Hoppas det inte gäller mig...
Stort tack.
Micke M skrev:
Du kanske har kopplat maskinen på varmvattnet?
Då är ju vattnet varmt, dock inte tillräckligt varmt om ditt element inte värmer på dom extra graderna.
Jag hade precis det felet på min Husqvarna Cardinal 5170, det var just lödningen på kretskortet som var svart. I och med att maskinen var kopplad på varmvattnet så märkte jag inte det först, disken var ju ljummen. En liten lödning så började det fungera igen, får se hur länge det håller. Antar att det inte är en helt dum ide att köpa nytt kretskort...
Man ska inte koppla maskiner på varmvattnet enligt uppgift, hos mig var det tidigare boende som installerade maskinen.