Min har hållit över 1 år nu.
Det jag gjorde var att jag plockade loss reläet putsade rent allt och skarvade i en bit kabel där ledningsbanan var dålig.
 
Vår 6 år gamla maskin böjade också diska kallt i veckan och idag kollade jag upp kretskortet. Samma fel som för många andra med bränd folie vid relästiftet :@ som nu är fixat med extra koppar för att få bra kontakt.

TACK alla ni som delat med er av era erfarenheter för att hjälpa oss andra !!!!d^_^b
 
Tack för tipset, jag hittar dock inget kretskort på sprängskissen, finns det inget?
 
Kan vara så, vad har du för PNC nummer?
 
Produktnummer? 911324055 tror jag.
 
Du har rätt, du har ett programverk som styr din maskin och då finns det nog inget kretskort.
Så du får mäta dig fram till var felet är.
 
Tjena! Jag har precis samma problem med min maskin, den är identisk med dina bilder där det släppt en lödning. Däremot har det inte bränt sönder ngn bana utan bara släppt på en punkt typ. Var det samma med din? Och lödde du bara dit den så var problemet fixat?



sanson skrev:
Hej hopp!

Var ett tag sedan senaste inlägget, så det kanske inte är så hett längre, men i alla fall...

Har också en Husqvarna Cardinal 5170 (-03 gissar jag eftersom huset är byggt då). I helgen började den diska kallt, och efter några försök så sökte jag på nätet och hittade denna tråd...

Rev bort fronten och meckade loss knappsatsen/kretskorten - och vad hittade man på baksidan av kretskortet?
Jodå, en (kall?)lödning som släppt och brännt sönder ledningsbanorna på kortet... (tack tecco för tipset!) Det positiva var att man inte direkt behövde leta efter felet - om det nu inte är något mer som brunnit upp.

Har precis lappat ihop det och moterat ihop maskinen, men provkörningen får nog vänta tills i morgon kväll. Vill inte sitta brandvakt inatt... =)

Verkar inte som att Husqvarna är sååå himla duktiga på elektroniken, eftersom det nästan verkar vara någon form av generalfel...

Kan fixa fram bilder på kortet om någon är intresserad...

Gonatt!!
 
Hej
Sorry, har inte kollat här på några dar...
Ja, allt löste sig med en lödkolv.
Jag plockade isär fronten och tog fram elektroniklådan.
Öppnade lådan och tog fram kortet. Där såg man tydligt en lödning som släppt.
Lödde ihop detta med hjälp av en kamrat, men hade lugnt kunnat göra detta själv.
Ihop med allt igen och allt har nu fungerat dess.
Busenkelt. Även för en annan som inte har någon utbildning i ämnet.
Tyvärr har jag inga bilder, men jag ska plocka isär en likadan maskin inom mkt kort.
Tar lite bilder och lägger ut om allt går bra.

Och servicekillarna som aldrig har hört talas om problemet, men var klart villiga på att komma hem och felsöka samt byta elektoniklåda. För kortet kan man inte laga. De hade ju aldig hört talas om detta problem....
De ska väl leva de också, men fy fasen så dåligt att de inte vill kännas vid detta problem som är så allmänt känt att det skrivs kilometer om detta på weben.
Lycka till.
//Rello
 
Vilken "följetong"!

Är alla Husqvarna maskiner dåliga, eller är det bara en slump att vi samlats här..?

I alla fall, jag har en Cardinal 5180 (3 år och 11 månader ) som slutade fungera igårkväll. I samband med att den slutade fungera gick strömmen/jordskyddet löste ut.. Fick testa alla säknringar tills jag hittade vad som var fel. Det visade sig att Diskmaskinen var boven.

Nu undrar jag om ni också fick denna felindikation, (att jordskydd löste ut alt. att särkring pajade?)??

Sen, ja , om det nu är kretskortet som verkar vara boven i många fall i denna tråd, och man inte har nån lödkolv.... ör det idé att laga, ringa elektriker, eller är det bara att kasta o köpa nytt??

Borde väl köpa ett annat märke då, rekommendation?
 
Nej min löste varken jordfelsbrytare eller säkring, bara slutade värma vattnet.
Låter inte som samma fel.
Efter att före jul ha fått vatten över hela köksgolvet har jag tröttnat på skiten och köpt nytt, blev en tysk. Den gamla står fortfarande kvar i garaget om nån skulle behöva reservdelar (kortet är omlött och fungerar förmodligen fortfarande).;)
 
Måste tacka Sanson för den fantastiska guiden gällande kretskortet! Ännu en havererad Cardinal som återupplivats tack vare den eminenta guiden. Återigen, stort tack!
 
Tack snälla ni! Ni räddade min dag! Jag bättrade på lödningen kring relät även om den såg fin ut. När jag skulle skruva ihop fronten så lyckades jag dock klanta mig så att dörren gick i baklås, men det löste sig genom att skruva ur den lilla muttern på ovansidan. Nu verkar vattnet bli varmt igen. Jag är en riktig klåpare vad gäller lödning så jag är förvånad om den funkar i en vecka till, men en vecka är iallafall en vecka och jag känner mig mäkta nöjd nu. Speciellt då min sambo bara skrattade åt mig när jag sa att jag skulle laga diskmaskinen :)
 
Hej alla!

Suverän tråd, denna räddade kvar våran schletna Husqvarna Cardinal 5170 ytterligare någon tid. Jag har också lagat den brända lödpunkten under reläet. Det var dock så bränt att ledningsbanan var helt bortbränd ca 2 mm, så jag lade dit en bit 1,5 mm kabel. Överdimensionering skadar nog inte i detta fall...

Några tips till andra som felsöker:

1) Blås på lite elektronikrengöringsspray på alla kontakter i slutet av arbetet (alternativt lite tsprit på en tops). Det tar bort ev gammal oxid samt fett från fingrarna som kan ha kommit dit under arbetet.

2) Hittar ni en kallödning, rätta till den! Även om komponenten sitter bra eller lödningen ser mestadels ok ut så kan en kallödning ge intermitent funktion (kontakten upphör när komponenten blir varm eller liknande). Och att fixa en kallödning innebär att ta bort gammalt tenn, rengöra och flussa, sedan löda igen med nytt tenn. Annars kan kallödningen ligga kvar under ett tjockt lager nytt tenn.

Fixa på!

/D
 
  • IMG_0975s.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0977s.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0978s.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0979s.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.