Lödningen blir väl dålig med tiden pga värme från komponenten som sitter fastlödd i det hålet. Har man tillgång till det så är lödtenn med högre smältpunkt bra så man slipper laga fler gånger.
 
Jag vill lägga till mitt TACK till alla er andras bidrag på denna tråd. En 2004 års Cardinal 5160 som aldrig tidigare haft värmeproblem lagades på 20 minuter tack vare denna tråd. Jag noterade att inga problem med kretskortsbanor eller synliga brända lödpunkter fanns - på vår maskin var det istället kallödningar på samtliga reläets lödpunkter (svårlokaliserat men syntes i 5x förstorlingsglas) som var problemet. I och med att reläet var den misstänkta problemkällan så gick det snabbt att lokalisera ändå. Så bort med det gamla tennet via en lödsug och nytt lödtenn därpå gjorde att maskinen värmde vatten som avsett.
 
Hej. Sedan vi ”trimmade” kretskortet i vår Husqvarna Cardinal Interiör 6221 med ett nytt relä har vi diskat varmt (varmt på ett sätt som vi inte upplevt sedan diskmaskinens första år hos oss, inköpt 2009-12-17). Jag vill passa på att utrycka ett väldigt stort tack till sanson som fick mig att bli konstruktiv och öppna upp maskinen (http://www.byggahus.se/forum/kok/71560-trasig-husqvarna-diskmaskin-2.html), Kloge som publicerade bilder som fick mig att inse att jag förmodligen behövde byta relät, och electroluxaren som tipsade om det relä som jag slutligen inhandlade på Elfa (http://www.byggahus.se/forum/vitvaror/212397-felkod-pa-e-lux-diskmaskin.html#post1750064) och Diil som tipsade om elektronikrengöringsspray för att tvätta bort mina jordnöttsringar-fingrar mm (http://www.byggahus.se/forum/kok/71560-trasig-husqvarna-diskmaskin-8.html). Och tack till alla er andra för att ni hjälpt till att fylla i mina totala kunskaps luckor och dela med er av era erfarenheter.

Vår maskin började diska kallt för ett par dagar sedan (men redan för ungefär ett år sedan övergav vi det snabbprogram som vi använt större delen av tiden eftersom det ofta inte blev rent). Efter lite googlande kontaktade jag service som meddelade att OM det var kretskortet som felade skulle jag räkna med 2000-3000 kr i reparationskostnader. Servicepersonen uttryckte att det förmodligen var bättre att jag köpte en ny maskin och då kunde jag dessutom få 5 års garanti. Jag blev förbannad över hans svar eftersom jag anser att maskinen är relativt ny och dessutom dyr i inköp – 7725:-. För vår familj var det en stor utgift men vi resonerade att det var bättre att satsa på riktigt bra kvalitet (finns det längre?).

Idag köpte jag ett nytt relä (https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=37-076-19&toc=18836) för 23:- och en analog lödstation (REA!) (http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/lodning/lodkolvar/analog-lodstation-48w-p40065) avlödningsfläta, lödtenn, krokodilarmar med förstoringsglas, antistatarmband, spray för rengöring och bättre kontakt samt lite lödövning (senast jag lödde var i högstadiet för drygt 20 år sedan). Totalt kostade materialet 500:- inkl bensin och värdeminskning på bilen J

Jag läste lite lödguider och tittade på lite lödfilm på youtube. Sedan satte jag igång. Mitt arbete blev allt annat än bra – rent estetiskt. Särskilt stora problem hade jag med avlödningsflätan. Jag fick inte bort all den gamla lödningen men jag körde vidare ändå. Lödningen blev stökig och på något av reläts ben blev det en riktigt full och fet bulle.

Jag är väldigt glad över att ha lyckats med det jag ville göra – få diskmaskinen att fungera igen. Samtidigt som jag är införstådd med att mitt hantverk är undermåligt och amatörmässigt gjort och att det när som helst kan gå sönder är jag riktigt glad över att jag med ER hjälp fick uppleva tillfredställelsen att känna värmen igen om än bara för en dag ;-)

Liten anekdot: killarna på Kjell&Company tyckte att det var dumt att jag släpade runt på diskmaskinens kretskort i en vanlig fryspåse som jag lagt i en plastmatlåda så de gav mig en gratis antistatisk påse. Tack till killarna på K&C
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Ville bara meddela att diskmaskinen gick hädan för ett år sen. Det var dock inte ovanstående som var fel, det var en packning som lossnade och var genomrutten. Har nu införskaffat en Miele, den bör hålla lite längre. Men åter igen, tack för ovanstående tips! Det gav oss tid att planera för en ny maskin
 
K
Bra tråd! Samma fel här, Elektrolux, inköpt 2003. Bränt kretskort, folien borta runt reläet. Förstärkte med lite tråd på båda kopplingarna till starkströmmen. Funkar fint nu. För klena konstruktioner till värmaren verkar det som.

IMG_1291.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1292.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hej

Nu har min 5170 fått ett nytt fel. Jag har skruvat sönder maskinen och börjat leta fel.

Jag får fel i10.

Händelseförlopp

Slår på maskinen.
Avloppspumpen pumpar ca 30 sek
Vatten fylls på.
Det klickar i pressostaten
Vatten fortsätter att fylla på tills lagom nivå eller så. Jag kan se vattnet stiga i röret som pumpar runt vattnet förbi värmeelementet.
Då pumpar maskinen ut vattnet igen och ger fel i10

i10 betyder att maskinen inte får in vatten.

Vad gör pressostaten? Den verkar slå på strömmen till värme elementet då det finns tillräckligt med vatten i maskinen. Har den någon annan funktion. Slår den inte av inkommande vatten när det kommit in rätt mängd?
Har någon ett elschema som beskriver hur maskinen fungerar?

Tack på förhand
 
A
Hej
Startar cirkulationspumpen?
Det är ju först ett statiskt vattenintag därefter startar C-pumpen för det dynamiska
I10 kan oxå tala om att det tar för lång tid att uppnå nivå
Tar det lång tid att fylla på?
Det kan bero på täppt filter eller bara att ventilen för påfyllnaden är kass
Hur gammal är maskinen?
Sitter den kopplad på varmvatten?
 
Hej igen

Nej cirkulationspumpen startar inte vad jag kan förstå. Eller vad jag hör.
Hur fungerar det dynamiska?
För att prova vatten tillförseln så har jag startat maskinen. Öppnat dörren och hällt in ett par liter vatten för att simulera snabbare vatten flöde. Det hjälpte inte.
Jag vet inte vad som är fort eller långsamt. Det går ganska fort tills det hörs ett klick i presostaten.
Maskinen är 11 år. Filtren på tillopps sidan innan magnetventilen är rengjorda.
Den är inte kopplad till varmvatten.
 
A
Kan vara överslag i värmeelementet
Prova att vända stickkontakten i väggen
 
A
Vattentillförsel
Steg1
Tar in vatten till nivå (pressostaten) max10sekunder

Steg 2
Startar cirkpumpen och ånyo in vatten till nivå max10sekunder

Överstigs nivån eller tiden stannar programmet
 
Så du menar det tar för lång tid att få in vattnet.
Att det är kalk i inflödet?!? På något sätt? Inte tar det 10 sekunder. Jag ska mäta

/T
 
Ny har jag mätt
1, Avloppspumpen går i 45 sek
2, Det tar 25 sekunder till att presostaten slår till.
3, Vattnet fyller på i ytterligare 65 sekunder innan den slår av till att pumpa ut vattnet. Dvs fyller på vatten i 90 sekunder innan den pumpar ut.

Är det för långsamt
 
Jag har också plockat isär och ren gjort tilloppet fram tills att det rinner in in maskinen. Det verkar inte vara något problem fram tills dess.

Är det någon som har något ytterligare förslag på vad som kan vara fel?
Det verkar inte som cirkulationspumpen går igång ...

Hur vet maskinen att den ska spola ut vattnet? När den precis har spolat in det?

/T
 
A
60s är maxtid
Byt inloppsventil
 
A
Eller kolla avstängningsventilen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.