Är inte inloppsventilen och avstängningsventilen samma sak? Dvd magnetventilen till inflödande vatten?
Finns det någon annan nivå kontoll?

Som jag förstår det så är det så att strömmen till värmaren fårs endast då presostaten har slagit till. Det borde vara samma sak med cirkulationspumpen. Dvs att varken värmaren eller cirkulationspumpen kan fungera utan att det finns vatten i systemet.

Det kan ju vara så att pressostaten inte fungerar för de stift som jag tror att den ska fungera för.

Finns det någon som har ett elschema?
 
Vad menar du med att 60 sekunder är max tid?
Maxtid för vad? Inflöde eller tid efter?
 
A
Ja jag refererade till din tid och om inte nivå uppstått inom Max 60s så stannar programwt
 
A
Komplettering
Läste inte så noga
Avstängningsventilen menar jag den som slangen sitter vid i huset ofta diskbänksblandaren.
Då tycker jag att du kollar att du har bra drag på vattnet därifrån, jag höst varit med om att själva blandaren har gett upp och det inte är fl. på diskmaskinen. Koppla loss diskmaskinen och öppna kranen fullt för att se att hela köket blir blött
Det finns ingen annan nivåkontroll än tid och pressostat.
Har du provat att vända kontakten? Nä. Nå nu är det så att maskinen är inkopplad på en fas 230v ( hoppas jag). Det betyder att beroende på hur kontakten är i satt i väggen ligger det konstant spänning på ena sidan av förbrukarna. Vilken då ändras när mab skiftar plats på fas o nolla.
Detta behöver man inte förstå för det är enklare att vrida stickproppen
Det kan inte gå ström genom värmaren om inte lägsta nivån på vattnet är uppnådd men den kan vara spänningsatt beroende på stickproppens montering. Inget av ovanstående syns på elschemat. Elschemat är inte någon hjälp överhuvudtaget då det är gjort på tyskt vis. Ingen förklaring på vilka förbrukare som visas eller hur de inbördes interagerar inga färger på kablar, inga enskilda kablar utritade utan bara stammar osv.
Cirkulationspumpen kan/skall gå oavsett om det är vatten i eller inte.
Anslutningarna på pressostaten är inte utritade på elschemat ej heller hur många sladdar som är anslutna.
Har du flyttat sladdarna.... God luck.
Jag kan därför heller inte se hur många funktioner som är inkopplat på din pressostat.
Men i ditt fall är det säkert att det beror på att tiden 60sekunder är överstigen.
Skulle det vara pressostaten och vattentrycket vore rätt, skulle det inom denna tid fullkomligt forsa vatten på köksgolvet.
Fel är oftast enklare att åtgärda än vad man tror. Risken är oftast att man skruvar sönder mer än reparerar.
 
Hej Electroluxaren.

Lessen att jag inte berättade att jag hade vänt på kontakten. Jag är helt och fullt medveten om skillnaderna. Sorry.

Från mitt perspektiv så är det så att jag behöverförstå på ett ungefär hur det fungerar. Jag har arbetat med elektronik konstruktion och är ganska duktig att felsöka bara jag förstår.

Vattnet är kopplat direkt på en ballofix på huvudstammen så där ska det inte vara några problem. Trycket är nog så högt som det ska vara ... Flödet också. Tillopet är tryckbegrensande med sin inlopps funktion.

Det jag behöver veta tror jag är om det finns någon annan nivå hantering. Finns det någon annat sätt att få igång cirkulations pumpen?

Tror jag.
 
A
Hej
Nej ingen annan nivåreglering finns
 
A
Cirkulationspumpen kan du koppla 230v på direkt om du bara vill ha i gång den
Sen finns det en känd felorsak till i10, och det är slangen till pressostaten
Den skall fästas uppåt så den kommer så långt upp som möjligt på mitten
Det skall ju bara vara luft i slangen men hänger den ner kan det bli fukt och vatten i hänget och då funkar det inte men din maskin är ju ny så den bör vara uppfäst
Sen är det ju klart om du har höjt upp maskinen på ett skåp kan du ju få häverteffekt och tömmer den snabbare än den fyller på då får du oxå i10, eller att den inte sitter på ett vattenlås
Hur mycket vatten är det i maskinen när pressostat klickar?
I och med att du bara har en pressostat har den flera funktioner, såväl lägsta nivå som högstanivå
Blåser du i den skall den klicka två ggr om du kollat det.
Det går ju inte sätt lägga upp pdf filer på forumet annars kunde du få se schemat

I
 
A
Nu har jag läst igenom hela tråden igen.
jag har missat lite och varit oklar
men så här brukar det fungera
tömning för att säkerställa att inget vatten finns, pressostaten skall även vara tillslagen på stift 10-11
maskinen tar in vatten till nivå, pressostaten slår till, motorn startar tid för detta är max 60sek.
överskrids max tid får du larm 10

nu börjar det dynamiska intaget i 10 sek, avbrott i 10 sek, kör igen i 10 sek ökar varvet i max 20sek
överskrids tiden larmar den 0F

i och med att du ser nivån i röret och hör klicket och motorn inte startar är det antingen fel på pressostaten eller sladdarna eller kretskortet.
11 år kan det troligen vara så att pressostaten inte riktigt funkar slitage på el-blecken eller membranet eller hävarms-mekanismen (ta i sär o titta så förstår du vad jag menar).

ELLER så skulle motorn gått men den står stilla då får kretskortet inte återkopplingen för de första 10 sek av det dynamiska intaget då vete f-n vad den indikerar men antingen nått av ovanstående eller 50 som är motorfel (snurrar ej)
flinta metoden gör gällande att man byter till det fungerar och börjar med det billigaste dvs pressostaten...
mät anslutningarna på motorn och se om du får fram 230V ev mindre på det initialt låga varvet.
Jag har bytt mångdubbelt fler motorer än pressostater.
 
IMG_1135.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1132.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej igen. Jag har tagit bild på min pressostat. Den klickar bara en gång. Det finns ingen övre nivå. Lite tryck på luften så klickar det.

Då blir det kontakt mellan stift 11 och 14 på pressostaten.
Det är det jag vet just nu. Jag ska fortsätta och mäta på motorn. Men jag vet inte vart just nu. Det sitter ju en transformator där i närheten som jag inte riktigt förstår vad den gör 230 till 11 volt

/T
 
A
Den här typen av pressostat skall klicl
 
A
Provar vi igen...
Den här typen av pressostat skall klicka två ggr
Motorn har en plint med fyra anslutningar
Två går till tachogeneratorn på motorgavlen det är bara att följa de andra skall vid fullvarv ha nätspänning 230V
 
A
Kontakt mellan 11-12 när den är trycklös
Kontakt mellan 11-14 vid nivå
Kontakt mellan 16-17 maxnivå
 
Men du. Jag undrar om den verkligen ska klicka 2 ggr.
Om du tittar på min andra bild så ser du att min pressomat har bara kopplingar till nr 1, 16, 11, 14. Kopplingspunkten 12 och 17 används inte. Koppling 17 saknar till och med metall.

Så det kanske inte är pressomaten! Utan något annat. som gör att maskinen inte startat.
 
A
Nä jag ser det nu du har ju inga sladdar i kontaktstycket
Dom har försvunnit, där är felet!!!
Jag skall se om jag hittar något j-va schema som stämmer.
När maskinerna började tillverkas i Polen blev det två pressostater
Återkommer
 
Oj ... nu tror jag att jag har hittat felet. Jävla va nära det var att huset hade brunnit ned.
Ska det behöva vara så här?!?

IMG_1137.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.