A
Huvudströmbrytaren?
Mycket märj
 
A
Håll ordning på färgerna och sätt abico skor i stället
Ingen fara på taket då skall du se när kretskortet brinner....
 
A
Nytt dörrkablage kostar en tusing styvt reservdel 111 11 17 022
 
Ja det är huvudströmbrytaren.
Du menar att jag inte behöver byta huvudströmbrytaren?
Jag tror inte den mår så bra? eller?
Men nu ska jag kolla om jag kan få igång maskinen.
 
A
Det beror på att det varit dålig kontakt på stiften
Om man skrapar ren stiften och ser till att de nya hylsorna sitter rejält fast kan du i alla fall testköra
Huvudbrytarna i sig ger dig med tiden men det är ju inuti kostar inte massor men om maskinen funkar tycker jag att du byter den hur eller hur
 
Fast det verkar inte som att det är något fel på huvudströmbrytan. Det verkar mest som det har blivit varmt någon gång. Vad kan det bero på?
 
A
Elementet drar mycket kräm sen lite lösa hylsor då blir det varmt
Vad det gäller pressostaten verkar din vara rätt du har bara en slutande funktion
Transformatorn finns på vissa modeller och skall ge belastad 5V
Det är olika pressostater till 5V vs 230V
 
A
Det är nog läge att kolla motorn
Om den får spänning och inte roterar brukar man kunna känna på den att den surrar i alla fall
 
Nu har jag klippt av alla trasiga trådar och satt dit dem provisoriskt. Har köpt egen kabel så jag inte skall behöva köpa ny för 1000 SEK. så ska jag dra om kabeln.

Just nu fungerar diskmaskinen. Men jag ska inte köra den länge då det antagligen blir varmt igen ...

Tack för all hjälp. Kul var det.

Till alla andra där ute. Om det börjar låta om er maskin ... ett lite pipande ljud så är det det som gör att kablarna bränns av. Min fru började stänga av diskmaskinen för den lät tyckte hon.
 
A
Kul
Har du bara bra kontakt mellan kabel -kontakt-brytare är inte risken stor att det blir för varmt men ev har brytare tagit stryk av värmen på stiften.
Som alltid diska under uppsikt lämna aldrig maskinen
 
Hej igen!

Brytaren har inte tagit stryk. Jag har plockat isär den och plockat ihop den igen. Den var helt ok. Jag hade samma misstanke som du.

Men jag har en annan fråga. Det tjuter ifrån kretskortet på styrenheten.

IMG_1148.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1150.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den lilla runda svarta som det står 09 C på har ett pipande ljud. Det gjorde den inte i början. Nu mer så piper den mer och mer. Varför?
Stänger man av så tjuter den en stund och sedan så slutar den.

Jag tycker inte den ska göra det. Hur får jag bort ljudet?


Diskmaskiner är en robot. Den har ett visst ansvar att diska och fungera. Varför ska man inte ha den igång när man är borta? Jag tycker det verkar vara konstigt att man köper en maskin för 8-10 000 SEK och så kan man inte använda den. Är det inte fel på producenten? Eller är det något jag inte förstår?


Hälsningar T
 
En fråga till vad är det lilla runda ... det ser ut som en högtalare...
 
AaqaqAssqqaaadZQqqasq
 
A
Tjuter den runda som är en summer är det fel på kretskortet tejpa över eller löd bort

Vad är det som dom säger- när kokar mjölk?- när man vänder ryggen till!
Precis samtidigt läcker en diskmaskin.
Därför skall man aldrig lämna en diskmaskin som är igång.
Fast man kan ju chansa en vattenläcka är ju inte så farligt...
Av samma anledning skall man även stänga av kranen när maskinen inte används.
I ditt fall kunde felet lika gärna varit att vatten forsar in i maskinen och inget känner av detta ett par timmar senare är hela våningsplanet färdigt för renovering
 
A
De två kondensatorererna som sitter mitten till höger, gröna ser det ut som, ser konstiga ut, buktar toppen uppåt?
Jämför med den blå i underkant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.