har en ESL66020 som inte söljer i varmvatten.
och det är nog så att diskvattnet inte blir tillräckligt varmt.
det jag har gjort är kollat alla lödningar
bytt kort
bytt värmare
bytt termostat
vad kan vara fel
 
A
Tachon?
 
electroluxaren skrev:
Tachon?
Har fått en ny dotter och inte hunnit kolla denna. Går att köpa löst? Pris ungefär?

Mvh
 
Tachon vad har den med värmen att göra borde man inte få ett felmedelande om den inte ger signal
amántar att det bara är att mäta resistansen
 
A
tachon sitter på motorn för att kolla varvtalet
alla maskiner har inte denna utan sitter på de "finare" tex ESL66020.
motorn kan i dessa maskiner anpassa flödet av vattnet för att passa olika situationer.
Men om denna tacho får ett avbrott i lindningarna, vilket kan ske intermittent, tror elektroniken att motorn står stilla.
risken är om motorn står stilla är att genomströmningsvärmaren kokar och detta vill man självklart inte utan maskinen stänger då av värmen.
samma sak sker om det är för lite vatten i.
tachon går inte att köpa löst av electrolux men det finns andra källor på nätet, vill minnas att någon i en tidigare tråd lyckats med detta.
På electrtolux-vis byter man hela motorn komplett med tacho! runt 2.000.- beroende på modell.
 
Har nu även provat med helt nytt kort utan framgång. Enligt källor så skall de snabba programmen ex 30min gå förbi tachometern och värma i alla fall. På så sätt kan man lokalisera felet om maskinen värmer på snabbprogrammet men inte på övriga program. Min var dock iskall även med nytt kort på 30min programmet.

Nu återstår bara pressostat och kabelbrott i stort sätt..

Jag har ett fullt fungerande värmeelement över om någon är intresserad. Mäter 28ohm vilket de skall göra..
 
Hittade denna tråd av en slump när jag sökte efter lämplig ny diskmaskin efter den gamla (AEG 10-15 år gammal) gett upp med en smäll och löst ut säkringarna.

Nyfiken som jag är plockade jag isär fronten (som luktade illa) och fann en brutal kortslutning på kretskortet. Kan säga att jag skulle vara glad om den den diskar kallt efter detta...eller kan jag bara löda på banorna? ;-)

Skämt å sido, mycket obehagligt. Jag ska vara extra noggrann att inte lämna diskmaskinen på eller levande ljus ensamma hemma efter detta. Alla diskmaskiner verkar vara uppbyggda på ungefär samma sätt.

IMG_5323.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_5325.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
A
Vanligt på electrolux fast din borde vara modifierad den är ju rätt ny.
Dålig kontakt på stiftanslutningarna är orsaken. Pga av felaktigt kontakteringsmaterial.
 
Ajdå, det lät ju inte bra. Lite förvånad att det hann brinna så mycket innan säkringen gick.

Electroluxaren, du verkar kunna det du pratar om. Är de flesta diskmaskiner byggda på samma konstruktion med kosmetiska variationer typ. Är någon bättre än andra avseende pålitlighet, eller är det ungefär samma och man får hoppas på ett bra ex? Alla märken verkar ju vara Electrolux eller en Bosch under olika varumärken.
 
A
Electrolux o Bosch Siémens har ju för några år sedan gått ut med dessa produkter vilka kunde ge detta fel, alla konsumenter kanske inte såg detta och missade möjligheten till kontroll av ev risker.

En del koncerner har likadana maskiner tex bosch siemens gaggenau neff eller AEG Husqvarna Electrolux elektrohelios zanussi, asko cylinda, men tillverkarna är många och väldigt olika under skalet.

Just diskmasiner har i dag väldigt kort bästföre datum....
Inte ens miele lever för evigt.
 
Hej!

Och tack alla som bidragit till en supertråd!
Har en 6221 från 2010 som fick felkod i60 och nu är problemet löst tack vare er!

Mitt bidrag till denna tråd:
Istället för att löda själv gick jag till den närmaste datorreparatören som lödde kretskortet åt mig för 50 spänn, han fick 25 kr i dricks också :)
 
  • Gilla
Kloge
  • Laddar…
E
Ytterligare en diskmaskin lagad tack vare Byggahus.
Testkörningen nu på morgonen gav lyckat resultat :D
2016-07-04 21.45.19.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min diskmaskin (ca 2008 års modell) husqvarna värmer på alla program, förutom snabbprogrammet (30min). Vad kan felet vara?

Problemet har varit till och från, för att nu gett upp helt att diska varmt under snabbprogrammet.
 
Redigerat:
Hej alla som har problem med E-lux/H-qvarna etc diskmaskiner, och alla hjälpsamma kunniga felavhjälpare!
Vi har en Electrolux ESL 67070R som har strulat till och från i cirka 3år nu, maskinen är från våren 2011... Vattennivåproblem beroende på smutsavlagringar i stigarkammaren till trycksensorn, ingen värmning alls ibland, oftast värmer den nu huvuddiskningen men inte till skölj eller tork.
Nu för en månad sedan så blåste den 10A gruppsäkringen, efter återställning av säkringen verkade allt ok igen och maskinen gick igång. Några dagar senare insåg vi att nedre spolarmen inte får något vatten... Har nu tagit ut styrkortet och fann en "sprängd" triac. Efter lite forskande fattar jag det som att maskinen har en flödeskontrollventil som fördelar vattenflödet mellan nedre och övre spolarmen(?). Mitt antagande nu är att den triac'en styr den kontrollventilen, och nu är den låst på att bara flöda till övre spolarmen... Jag vet dock inte om triac-haveriet berodde på ett fel i kontrollventilen, eller om triac'en brunnit av annan anledning.
Tips och idéer mottages tacksamt! (@electroluxaren? )
Mvh /Hans
Elektronikkort till diskmaskin med en skadad komponent och synliga triacar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.