215 193 läst · 245 svar
215k läst
245 svar
Trasig Husqvarna, Diskmaskin
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Stort tack till alla i tråden som berättat om felet på kretskortet.
Jag hade samma fel på en Electrolux ESF6227 (från 2004), slutade värma. Trodde att det var elementet och skaffade ett sånt. Men när jag väl hade plockat isär och mätte på det gamla elementet var det OK. Både objektiva bedömningar och fruns åsikter pekade mot skrotning.
Upptäckte då den här tråden som trots allt gav hopp: Ett jättevanligt fel i manöverpanelen (kretskortet) som går att laga. Och det var så enkelt! Det här var andra lagningen, förra gången var det en sprucken slang. Men nu lever den väl på övertid, så nästa gång nåt händer blir det nog byte. Kanske... Nu "känner man" den ju lite...
Bilden visar före och efter den vackra lagningen.
Jag hade samma fel på en Electrolux ESF6227 (från 2004), slutade värma. Trodde att det var elementet och skaffade ett sånt. Men när jag väl hade plockat isär och mätte på det gamla elementet var det OK. Både objektiva bedömningar och fruns åsikter pekade mot skrotning.
Upptäckte då den här tråden som trots allt gav hopp: Ett jättevanligt fel i manöverpanelen (kretskortet) som går att laga. Och det var så enkelt! Det här var andra lagningen, förra gången var det en sprucken slang. Men nu lever den väl på övertid, så nästa gång nåt händer blir det nog byte. Kanske... Nu "känner man" den ju lite...
Bilden visar före och efter den vackra lagningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
S sanson skrev:Hej!
Här kommer några bilder på kretskortet;
Monterat i övre delen på fronten:
[bild]
"Isärvikt", ovansidan, allt ser ok ut:
[bild]
"Baksidan", bränd lödning (matchar brännmärke i plastkåpan):
[bild]
(ytterligare bild [länk])
Lagad, lite koppartrådar från en kabel fastlödda mot ledningsbanan.
Inte värdens snyggaste lödning kanske - den riktigt seriöse hade naturligtvis skaffat ett rep-set för kretskort och klistrat på en ny ledningsbana, men det fungerar =)
[länk]
Inte speciellt svårt att fixa för den normalhändige/lödkunnige med lite tålamod - det största problemet var att demontera/montera fronten då denna får tas nedåt, och det sitter en stor frigolitbit innanför plåten. Man bör nog vara lite försiktig för att inte repa/buckla till plåten...
Nu är det bara att ge sig på kylskåpet, modell Husqvarna Opal Plus -03 (som omnämns i en annan tråd). Det har fått "hicka" och leker numera blinkersrelä titt som tätt.
Monterade bort kretskortet i ovankant (knappsats/display) i helgen i förhoppning att hitta liknande problem, men tyvärr inte... Så det blir att byta ut hela kretskortet, beställt nytt idag...
Sen är det bara frys, spishäll, ugn och micro kvar Husqvarna är nog bra grejer så länge de nu fungerar, vilket inte verkar vara överdrivet länge...
(hoppsan vad bilderna blev stora - sorry!)
Finns det nån chans att du kan ladda upp bilderna igen får dom finns inte längre?
Hej! Var sitter kretskortet på dessa maskiner? I luckan, eller på undersidan av maskinen, eller någon annan stans?Jerkerinorr skrev:
Har en E-lux Cardinal Interiör 6221.
Kretskortet sitter i luckan så det är enkelt att plocka bort för att löda om.
H Hobbyfixarn skrev:Kretskortet sitter i luckan så det är enkelt att plocka bort för att löda o
H Hobbyfixarn skrev:Stort tack! Vilka skruvar är det som man ska lossa på för att komma åt kretskortet (har integrerad diskmaskin, vissa skruvar torde hålla köksluckan)?E ErOg skrev:
Har inte maskinen kvar längre men om jag minns rätt så skruvar du bort den stora plåten på insidan av luckan, sen ser du hur du skruvar bort övre fronten för att komma åt kretskortet med kontakter.
Hej,
Gammal tråd som hjälpt många så jag försöker jag med:
IKEA renlig DW60 som plötsligt endast diskar kallt - eventuellt efter att diskat en kastrull med minimalt med bivax i. Den är kall under och efter körning ingen ånga eller liknande.
Jag har inte kunnat hitta eller googla mig till var elementet sitter eller hur jag ska kolla detta på denna modellen.
Jag har tagit fram kretskortet som såg lite ledsen ut -
.
Jag har lödat själv men blev inte heltnöjd -
.
Har testkört men är fortfarande kallt.
Ser flertal smäla plastdelar där kopplingarna suttit,
Vad göra nu? Hoppas någon kollar tråden och kan hjälpa. Har rengjort filter och dylikt med.
Gammal tråd som hjälpt många så jag försöker jag med:
IKEA renlig DW60 som plötsligt endast diskar kallt - eventuellt efter att diskat en kastrull med minimalt med bivax i. Den är kall under och efter körning ingen ånga eller liknande.
Jag har inte kunnat hitta eller googla mig till var elementet sitter eller hur jag ska kolla detta på denna modellen.
Jag har tagit fram kretskortet som såg lite ledsen ut -
Logga in
Skapa konto
Jag har lödat själv men blev inte heltnöjd -
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har testkört men är fortfarande kallt.
Ser flertal smäla plastdelar där kopplingarna suttit,
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vad göra nu? Hoppas någon kollar tråden och kan hjälpa. Har rengjort filter och dylikt med.