215 592 läst · 245 svar
216k läst
245 svar
Trasig Husqvarna, Diskmaskin
Tack för ditt svar, Bo, jag är väl också inne på att det är något sådant som hänt. Fundering då: någon här som vet hur "flödeskontrollventilen" fungerar? Skulle den kunna orsaka överström pga att den blivit fysiskt blockerad eller något sådant.? Är den en välkänd felkälla eller har vi haft stor otur....?
God kväll!
Har en Huskvarna/Electrolux anno ca 2010/2011 som enbart värmer vattnet på 30-minutersprogrammet, i enstaka fall inte ens detta. När maskinen var som den skulle så var det ju riktigt varmt i maskinen när man öppnade luckan efter avslutat program. Nu är de fesljummet när man öppnar luckan på snabbprogrammet. Hilfe!!
//Johan
Har en Huskvarna/Electrolux anno ca 2010/2011 som enbart värmer vattnet på 30-minutersprogrammet, i enstaka fall inte ens detta. När maskinen var som den skulle så var det ju riktigt varmt i maskinen när man öppnade luckan efter avslutat program. Nu är de fesljummet när man öppnar luckan på snabbprogrammet. Hilfe!!
//Johan
Hej,N noralv skrev:Hej! Samma fel som för de flesta, kretskortet var trasigt på min 4 år gamla cardinal 5180. Fick det utbytt men en månad senare rasade maskinen helt pga andra fel.
Den vanliga hemförsäkringen täcker faktiskt en stor del av kostnaderna.
Hur som helst så tog jag ur det nya kretskortet innan jag kastade maskinen, så det ligger hemma och "skräpar" om någon är intresserad.
Har samma problem med min Husqvarna QB5191 diskmaskin, men är osäker om ett nytt kretskort löser problemet. Har du kvar detta kretskort, samt inte har en användning för den så tar jag gärna emot den och testar på min diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tackar så mycket alla!
Har en integrerad Q6221i från 2008 som slutade värma vattnet och torka. Hittade, tack vare bilder på tråden, en lödning på undersidan kretskortet som smällt bort. Lödde dit en kabel och sen diskade den varmt igen!
Medlem
· Västra Götaland
· 4 inlägg
Tack för denna tråden!!! fixade precis vår Ikea diskmaskin renlig (Electrolux), fixade lödningen, besparade mig en resa o inköp på Ikea på ny! Dock snart 10år gammal... får se hur länge det håller
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 765 inlägg
Även jag får tacka för den här tråden efter att vår E-lux ESL6251 slutat värma. Märkte det inte direkt eftersom den körs på varmvatten, men disken var blöt när programmen var klara.
Precis som de andra postade bilderna är det en reläpinne som är dåligt lödd och troligtvis även matningen. Lödde om båda.
Precis som de andra postade bilderna är det en reläpinne som är dåligt lödd och troligtvis även matningen. Lödde om båda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 765 inlägg
Lång gammal tråd som nu hjälpt mej att laga vår (nästan) lika gamla Cardinal 5180 som plötsligt slutade värma vattnet. Inget uppenbart fel på reläets lödningar (samma kretskort), men en av dem såg lite ”annorlunda” ut så jag lödde om alla samt hade kontraktspray på alla kretskortskontakter. Nu funkar den igen!
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Många långa år efter trådstart tycks det här med Husqvarna som diskar kallt fortsätta plåga oss stackars diskare. Det blir alltså till att skruva isär diskmaskinen imorgon.
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Eller så har de bara flyttat det kortet till en mindre tillgänglig del av maskinen.
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg