Tack för ditt svar, Bo, jag är väl också inne på att det är något sådant som hänt. Fundering då: någon här som vet hur "flödeskontrollventilen" fungerar? Skulle den kunna orsaka överström pga att den blivit fysiskt blockerad eller något sådant.? Är den en välkänd felkälla eller har vi haft stor otur....?
 
A
det är vanligt att det läcker igenom vatten i den här spolarmsväxlaren och då blir det kortslutning. triacen ryker
så byt spolarmsväxlare och triac/kretskort
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
God kväll!

Har en Huskvarna/Electrolux anno ca 2010/2011 som enbart värmer vattnet på 30-minutersprogrammet, i enstaka fall inte ens detta. När maskinen var som den skulle så var det ju riktigt varmt i maskinen när man öppnade luckan efter avslutat program. Nu är de fesljummet när man öppnar luckan på snabbprogrammet. Hilfe!!

//Johan
 
electroluxaren skrev:
det är vanligt att det läcker igenom vatten i den här spolarmsväxlaren och då blir det kortslutning. triacen ryker
så byt spolarmsväxlare och triac/kretskort
 
N noralv skrev:
Hej! Samma fel som för de flesta, kretskortet var trasigt på min 4 år gamla cardinal 5180. Fick det utbytt men en månad senare rasade maskinen helt pga andra fel.
Den vanliga hemförsäkringen täcker faktiskt en stor del av kostnaderna.
Hur som helst så tog jag ur det nya kretskortet innan jag kastade maskinen, så det ligger hemma och "skräpar" om någon är intresserad.
Hej,
Har samma problem med min Husqvarna QB5191 diskmaskin, men är osäker om ett nytt kretskort löser problemet. Har du kvar detta kretskort, samt inte har en användning för den så tar jag gärna emot den och testar på min diskmaskin.
 
Bränt kretskort med reparerad lödning på en diskmaskinsmodul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tackar så mycket alla!
Har en integrerad Q6221i från 2008 som slutade värma vattnet och torka. Hittade, tack vare bilder på tråden, en lödning på undersidan kretskortet som smällt bort. Lödde dit en kabel och sen diskade den varmt igen!
 
  • Gilla
bsba
  • Laddar…
Tack för denna tråden!!! fixade precis vår Ikea diskmaskin renlig (Electrolux), fixade lödningen, besparade mig en resa o inköp på Ikea på ny! Dock snart 10år gammal... får se hur länge det håller
 
Även jag får tacka för den här tråden efter att vår E-lux ESL6251 slutat värma. Märkte det inte direkt eftersom den körs på varmvatten, men disken var blöt när programmen var klara.

Precis som de andra postade bilderna är det en reläpinne som är dåligt lödd och troligtvis även matningen. Lödde om båda.

Kretskort med markerade lödpunkter som indikerar en felsökning eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kloge
  • Laddar…
A
Löd om samtliga pinnar på reläet du kan se sprickor i de övriga oxå
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Löd om samtliga pinnar på reläet du kan se sprickor i de övriga oxå
Jag funderade på just detta i efterhand. Reläet står ju och slår mekanisk och visst på borde alla lödöar drabbas? På’n igen. Tack för tipset!
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Lång gammal tråd som nu hjälpt mej att laga vår (nästan) lika gamla Cardinal 5180 som plötsligt slutade värma vattnet. Inget uppenbart fel på reläets lödningar (samma kretskort), men en av dem såg lite ”annorlunda” ut så jag lödde om alla samt hade kontraktspray på alla kretskortskontakter. Nu funkar den igen!
 
  • Gilla
bsba och 2 till
  • Laddar…
Många långa år efter trådstart tycks det här med Husqvarna som diskar kallt fortsätta plåga oss stackars diskare. Det blir alltså till att skruva isär diskmaskinen imorgon.
 
Husqvarna tycks ha bytt till mindre, och mindre uppenbart trasig, elektronik.
 
  • Elektronikkort märkt "Electrolux" med olika elektronikkomponenter och en svart plastkontakt, utan synliga skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller så har de bara flyttat det kortet till en mindre tillgänglig del av maskinen.
 
Nämen, titta! Gömt längst bak.
 
  • Kretskort och kablar synliga inuti en byggnadsutrustning, dolt bakom annan apparatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.