Reläet drar kanske inte!! Överhettningsskydd är inget jag har råkat ut för, men frågan är om det går spänning fram till reläet??
 
Tja.
Reparatören var hem för en vecka sedan. Tog med sig kortet.
Ringde han idag. Han sa att det var kortet men att han ej kunde hjälpa mig utan skickade mig till en auktoriserad service för att inhandla ett nytt.
Ringde dit 1906 SEK + frakt 50 SEK ggrrrrr

Vet inte om reläet drar. Går det isåfalla att ersätta det med nått standardrelä?? Husqvarna säljer bara hela kort.

Byter man maskin eller vad gör man????
 
Hade samma fel i morse på min E-lux Selection från -04, hittade denna tråd kanon! Tack alla som bidragit! Hade dock spänning på elementet under körning men det var kallt ändå, kopplade på 220 volt från egen strömkälla och det blev varmt så strömstyrkan var alltså för svag.
Kortet hade hela lödpunkten från ett av reläets ben helt bortbränd och en rejäl svart fläck i plasten. Lödde på ny tenn och vips så blev elementet varmt igen när jag körde maskinen. Det är pinsamt, och säker brandfarligt, att Electrolux mfl släpper sån skit på marknaden!
 
det är ju så med dagens maskiner. Kretskorten blir överhettade, jag felsökte en torktumlare Elektro Helios som inte värmde och vad hittar jag om inte ett bränt relä...... Men saken var det att när jag kopplade in det nya kortet så susade det lite från kortet så jag tror dem har monterat in en fläkt som kyler kretskortet........Inte dumt!!!
 
Hej ännu en gång allihopa. Tror ni inte den har börjat diska kallt igen nu? Den kanske bara är ute efter uppmärksamhet.

Den börjar diska kallt, jag plockar isär den helt. ruskar på saker och pillar utan att veta vad jag söker efter. Hittar inget som helst fel, sätter ihop den igen och den fungerar perfekt i en halv till en månad. Elementet får ström och blir varmt under körning. Men sen då efter cirka en halv månad börjar den först strula och diska kallt ibland och till sist är det kallt jämt.

Nu har jag den isärplockad igen och den visar inget som helst problem. Jag tycker liksom allt pekar på glapp någonstans, men kan inte komma på var.

Att det skulle vara kortet är så bisarrt då den verkligen fungerar perfekt under långa perioder åt gången.

EDIT:
Kan det vara att det är nåt filter någonstans som sätter igen?

EDIT2:
Som vanligt nu. Jag plockar isär den, pillar lite här och där. Nu står den halvt ihopsatt och diskar varmt igen. Det är bra skumt det här.
 
Redigerat:
Hej och tack! Har följt hela tråden... (Har ett internt vad med min far om vems diskmaskin som håller längst) och när värmen inte fungerade i maskinen vart jag besviken självklart. Hittade denna tråden snabbt och nu en halvtimme senare sitter en ny lödning på plats under reläet till temp. elementet. Hoppas nu bara det fungerar! :) Stort jätte tack!
Husqvarna 5170 Cardinal
 
Hallojs!
Jag är ytterligare en i raden som vill tacka alla hjältar som beskrivit fel och lösning här i tråden. Ffa vill jag framhålla Sanson som föredömligt lagt ut bilder så att man ser vad man ska plocka isär och var felet finns.
På vår Cardinal 5170 var det bara lödningen till ett ben på relät som brännt loss. Kallödning?Hallojs!
Jag är ytterligare en i raden som vill tacka alla hjältar som beskrivit fel och lösning här i tråden. Ffa vill jag framhålla Sanson som föredömligt lagt ut bilder så att man ser vad man ska plocka isär och var felet finns.
På vår Cardinal 5170 var det bara lödningen till ett ben på relät som brännt loss. Kallödning? Eller är relät underdimmensionerat så att det blir varmt tro?
Den lila kabeln mellan kortet och av/på-knappen hade smält in lite i isoleringen. Allt är väl underdimmensionerat.

Kanske ska köpa ett annat fabrikat nästa gång...undras om Cylinda är bättre...

Vårt kretskort såg inte riktigt likadant ut som Sansons. Dock verkar relät vara detsamma (bortsett att jag inte kan läsa texen på det i bilden, men det ser likadant ut...och då finns det väl bara en miljon olika varianter det kan vara, men ändå...)

Ska försöka lägga upp en bild sen. Tog dock ingen bild på framsidan av kortet, men väl en på lödbanorna och den brända punkten.

Den lila kabeln mellan kortet och av/på-knappen hade smält in lite i isoleringen på vår maskin oxå. Allt är väl underdimmensionerat.
Kanske ska köpa ett annat fabrikat nästa gång...undras om Cylinda är bättre...

Än en gång TACK till alla hjältar som lägger upp mektips här och till alla som arbetar med att hålla igång detta förträffliga forum!
 
Hej alla lyckliga Husqvarna-ägare...
Ytterligare en med som det verkar samma fel.
Husqvarna-service hade två veckors väntetid och "har ingen aning om vad det kan vara för fel". Tror de att man vågar beställa service efter ett sånt svar? Tog mig 10 minuter på webben, och jag tror mig ha svaret...
Men hur fasen får man fram den vita boxen? Har lossar alla stjärnskruvar som håller fronten, utom de två torxskruvarna som verkar vara handtaget. Men jag kommer inte in luckan. Har jag missat något? Mkt tacksam för svar då fingrarna redan ser ut som svampar.
Husqvarna QB6210l
*************************************************************************************************
Hej igen
Tack alla som bidragit med lösningar i detta ämne.
På min maskin var det en lödning till reläet på elektronik-kortet som släppt.
Inga problem att fixa. Husqvarna-service skulle ha 2021:- för ett nytt kort + mindebitering på 805:-...Med andra ord har jag minst sparat 2826:- :)
Känns så jä..... bra just nu.
//Rello
 
Redigerat:
Hej

Jättetack till alla inlägg betr denna maskin som uppenbarligen ofta lägger av att diska med varmt vatten, nån måtta får det vara på energibesparingar.

Jag hade idag exkat samma fel, nämligen att löddningen på baksiadan av kretskortet bränt.
Det var enkelt fixat , man får vara lite försiktig när kretskortet lyftes ur sin plats men med små skruvmejslar går det bra. En ny löddroppe och problemet var fixat och man är lite småhjälte fn. :)

Hälsningar
Lars i Malmö
 
Tröttnat nu, efter 3 isärtagningar och utan att hitta nåt synbart fel på kortet, så har jag kopplat den på varmvattnet isf kallt.

Diskar bra och fast torkningen tar lite längre tid så spar vi på elen, tror jag.

Jag tycker det är skandal att sälja sånt här skit, aldrig mer detta/dessa märken för mig.
Jag känner mig kanonlurad, köpte maskinen 2004 och den pajar 2008 och skall då kosta "ett nytt kretskort" som det kanske är... sen ett värmeelement "som det även kan vara".

Jag var stolt över Hva en gång i tiden men nu skäms jag.
 
Sparar el vet jag inte om du gör, vattnet ska ju värmas upp någonstans
 
Tord_Lj skrev:
Tröttnat nu, efter 3 isärtagningar och utan att hitta nåt synbart fel på kortet, så har jag kopplat den på varmvattnet isf kallt.

Det gjorde jag också, men inget jag rekomenderar. Ett program förbrukar ca 20l vatten och det blir snabbt kallt utan värmelement. Så värmelementet måste fungera om man vill ha en OK diskresultat i längden.
 
Samma problem här, lödde på och den funkade 1 vecka.
Bättrade på lödningen med tråd, men det hjälpte inte.
Fler ideer innan jag plockar isär igen? (frun börjar bli irriterad och hotar med reparatör)
 
Innan ni tar dit en"reparatör" så kan ni fundera på om det är lönt att lägga 1000 - 2000kr på maskinen, och du verkar ju kunna skruva lite i maskinen så då räcker det ju att du beställer ett kretskort och byter det själv.. I ditt fall hade jag nog gett upp med lödningen.. Lycka till!!
 
Plockade isär skiten en gång till och tog bort reläet, putsade av anslutningarna (väldigt klena, undra på att det blir dålig kontakt) testade reläet och lödde fast igen.
Nu funkar den , men nästa gång åker den ut.
Tror att korten till denna är ganska dyra och jag kommer inte byta det, då det finns fler fel på maskinen (spruckna kanppar, skev lucka mm), utan köper i så fall nytt (eller beg).
Känns lite surt då vi ska bygga om köket om nåt år och då kanske en ny maskin inte passar in i alla fall, så jag hoppades att jag skulle få den att överleva tills dess..
Bara skit med Electrolux produkter nuförtiden, förr stod de för kvalitet.
Har kyl, frys och tvättmaskin också ,smäck och krånglar så fort garantin gått ut
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.