217 563 läst · 245 svar
218k läst
245 svar
Trasig Husqvarna, Diskmaskin
För upp ytterligare 4000 kronor på listan över insparade pengar tack vare 20 minuters pyssel med lödkolv och skruvmejsel...
Efter att ha plockat isär maskinen och tittat på alla prylarna i botten var jag inställd på att hosta upp pengarna för att köpa en ny diskmaskin... elektroniken lär ju inte vara paj om maskinen kan fixa allt utom att värma vatten... trodde jag...
Tackar för hjälpen...
Efter att ha plockat isär maskinen och tittat på alla prylarna i botten var jag inställd på att hosta upp pengarna för att köpa en ny diskmaskin... elektroniken lär ju inte vara paj om maskinen kan fixa allt utom att värma vatten... trodde jag...
Tackar för hjälpen...
Jävlars vad det är drygt att handdiska:eek:
sigsap- Var det bränt på kortet på din maskin också?
Har haft fram mitt kort och granskat det igen, hittar inget, ser helt fräscht ut.
Vart kommer man åt det elementet från för håll?? Bak under??
Har dragit fram den men vet inte riktigt vad jag letar efter.
Kul att det händer under helgen......dåligt med reparatörer och mycket gäster som
äter en massa på olika tallrikar
sigsap- Var det bränt på kortet på din maskin också?
Har haft fram mitt kort och granskat det igen, hittar inget, ser helt fräscht ut.
Vart kommer man åt det elementet från för håll?? Bak under??
Har dragit fram den men vet inte riktigt vad jag letar efter.
Kul att det händer under helgen......dåligt med reparatörer och mycket gäster som
äter en massa på olika tallrikar
Har tidigare skrivit om värme som försvann men det var ett tag sen.
Så här gick det för mig och min Cardinal 5020 från 2003;
Tog isär och ur kretskortet menittade ingenying alls så satte ihop skräpet igen.
Noterade att svart gegga-isolering smält fast på kablarna så tydligen blir det lite varmt där...
Tänkte sen att jag provar innan jag pillar med själva elementet men se, den diskade varmt och har gjort så sen dess. Kanske det glappar någonstans?
Så här gick det för mig och min Cardinal 5020 från 2003;
Tog isär och ur kretskortet menittade ingenying alls så satte ihop skräpet igen.
Noterade att svart gegga-isolering smält fast på kablarna så tydligen blir det lite varmt där...
Tänkte sen att jag provar innan jag pillar med själva elementet men se, den diskade varmt och har gjort så sen dess. Kanske det glappar någonstans?
Jo det var kretskortet på vår maskin också... syntes ingenting på framsidan av kortet... men plockade man loss kortet och kikade på baksidan var det uppenbart varför det inte funkade... en lödning var "bränd" och saknade helt kontakt med resten av kretskortet...
Elementet kom jag åt bakifrånunder på vår maskin... jag fick skruva bort en mindre plåt längst ned bak på maskinen... ingen öppen slinga utan en liten burk (som ser ut som lite grann ljuddämparen på en hoj fast mindre förståss) med en gummikoppling i varje ända...
Elementet kom jag åt bakifrånunder på vår maskin... jag fick skruva bort en mindre plåt längst ned bak på maskinen... ingen öppen slinga utan en liten burk (som ser ut som lite grann ljuddämparen på en hoj fast mindre förståss) med en gummikoppling i varje ända...
Tack för beskrivningen
Hittade elementet och provade att koppla ström på det.
Vart varmt så det fungerade.
Kretskortet har jag haft ur helt ur fodralet två gånger och synat.
Inga konstiga lödpunkter och inget bränt.
Någon som har nån ide på vad det kan vara då som strular???
Har kontaktat en reparatör men mycket helger nu och mycket disk

Har kontaktat en reparatör men mycket helger nu och mycket disk
Jösses vilken bra tråd!
Jag måste bara ställa mej till skaran som tackar för hjälpen. Min Cardinal 5175 hade samma fel som det flesta andra. Nämligen ett trasigt lödning på kretskortet. Bara att löda dit en grov tråd så är den som "ny" igen.
Jag måste bara ställa mej till skaran som tackar för hjälpen. Min Cardinal 5175 hade samma fel som det flesta andra. Nämligen ett trasigt lödning på kretskortet. Bara att löda dit en grov tråd så är den som "ny" igen.
Garanterat kortet som det är fel på, släng på lite lödtenn på reläets lödpunkter och prova igen..Pansarharry skrev:Tack för beskrivningen
Har kontaktat en reparatör men mycket helger nu och mycket disk![]()
Jahapp nu är jag tillbaka här igen. Efter att ha diskat cirka 8 varma diskar så diskade den en kall idag. Det blir väl till att kolla igen om något är trasigt på kortet, men det hela verkar ju nästan vara ett glapp någonstans om nu inte den jobbiga lödpunkten verkligen HAR bränts den här gången.
EDIT: När jag tänker efter är det nog dessutom många fler än 8 varma diskar på raken.
EDIT: Och nu har jag testat att diska igen och den diskar kallt nu också.
EDIT: När jag tänker efter är det nog dessutom många fler än 8 varma diskar på raken.
EDIT: Och nu har jag testat att diska igen och den diskar kallt nu också.
Redigerat:
mm, det är en lösning, men det jobbiga är ju om problemet uppstår igen, då måste man ju byta kortet ännu en gång. Det borde ju finnas en permanent lösning tycker jag.
Bättre relä kanske, men jag har för mig att det var för stort och inte fick plats i boxen. Man kanske kan göra någon typ av förlängning och ha reläet utanför boxen.
I värsta fall får jag dock byta kort, men jag ska ge den allt vad den tål minst en gång till innan jag ger upp (jag har mycket tid men mindre pengar
).
EDIT: Var inte reläet feldimensionerat? Eller är det här felet med att diskmaskiner diskar kallt ganska ovanligt i det stora hela? Det kanske är en på tio eller en på fem att kortet kommer utveckla ett problem?
EDIT2:
Har nu öppnat diskmaskinen igen, och inte heller denna gång ser kretskortet skadat ut.
EDIT3: Mäter nu spänningen över elementet, och det visar cirka 217 V växelspänning, så då verkar väl kortet vara okej, och resten fram till elementet.
EDIT4: Jag testar nu diskmaskinen och mäter spänningen över elementet och den visar cirka 212 V och den värmer vattnet. Bra underligt det här. Efter att ha plockat isär den, rengjort några kontakter med alkohol och satt ihop den igen så fungerar den. Det måste vara nåt glapp eller nåt.
EDIT5. För alla som inte sett det så har jag alltså inte samma diskmaskin som trådskaparen, utan en elektrolux, men har ett liknande problem.
Bättre relä kanske, men jag har för mig att det var för stort och inte fick plats i boxen. Man kanske kan göra någon typ av förlängning och ha reläet utanför boxen.
I värsta fall får jag dock byta kort, men jag ska ge den allt vad den tål minst en gång till innan jag ger upp (jag har mycket tid men mindre pengar
EDIT: Var inte reläet feldimensionerat? Eller är det här felet med att diskmaskiner diskar kallt ganska ovanligt i det stora hela? Det kanske är en på tio eller en på fem att kortet kommer utveckla ett problem?
EDIT2:
Har nu öppnat diskmaskinen igen, och inte heller denna gång ser kretskortet skadat ut.
EDIT3: Mäter nu spänningen över elementet, och det visar cirka 217 V växelspänning, så då verkar väl kortet vara okej, och resten fram till elementet.
EDIT4: Jag testar nu diskmaskinen och mäter spänningen över elementet och den visar cirka 212 V och den värmer vattnet. Bra underligt det här. Efter att ha plockat isär den, rengjort några kontakter med alkohol och satt ihop den igen så fungerar den. Det måste vara nåt glapp eller nåt.
EDIT5. För alla som inte sett det så har jag alltså inte samma diskmaskin som trådskaparen, utan en elektrolux, men har ett liknande problem.
Redigerat:
Tjo.
Igår gav jag det ett försök till..........
Bort med fronten fram med kretskortet.
Synade det ännu en gång men det ser helt ok ut.
Lödde ändå på mer tenn på punkterna till reläet.
Gjorde rent kontaktytorna på kortet och kontakterna.
Skruvade ihop maskinen och slog på ett diskprogram.
Höll tummarna men icke
. Fortfarande kallt
.
och ingen reparatör......diskhögarna växer......
Igår gav jag det ett försök till..........
Bort med fronten fram med kretskortet.
Synade det ännu en gång men det ser helt ok ut.
Lödde ändå på mer tenn på punkterna till reläet.
Gjorde rent kontaktytorna på kortet och kontakterna.
Skruvade ihop maskinen och slog på ett diskprogram.
Höll tummarna men icke
och ingen reparatör......diskhögarna växer......
Har inte mätt.
Gjorde som Continue så längre ner i tråden.
En sladd med stickpropp och två kabelskor direkt på elementet.
Det vart varmt direkt. Så verkar fungera.
Pratade med reparatören som varit sjuk.
Han nämde något om att det kunde vara ett överhettningsskydd som löst ut??
Nån som vet vart det sitter och hur man kollar/återställer det???
Skulle försöka komma i början av nästa vecka
en helg till med handdiskning
Gjorde som Continue så längre ner i tråden.
En sladd med stickpropp och två kabelskor direkt på elementet.
Det vart varmt direkt. Så verkar fungera.
Pratade med reparatören som varit sjuk.
Han nämde något om att det kunde vara ett överhettningsskydd som löst ut??
Nån som vet vart det sitter och hur man kollar/återställer det???
Skulle försöka komma i början av nästa vecka