Hej,

Hade ett liknande problem med min cardinal 5130 (3 år gammal). I mitt fall var det en kass lödpunkt för reläet som styr ut värmeelementet.

Från sökning på internet till fixat problem tog det mindre än 30 minuter. Inte illa. Som sagt, tack för informationen som snabbt ledde mig på rätt spår.

Mvh/Leif
 
Husqvarna Cardinal 5020. inköpt ny 2003;
För 1 1/2 år sedan (visste inte om detta forum då...) strömbrytare av/på byttes.
För en vecka sedan, inget varmvatten/värme. Har läst tråden och skall på det i kväll, tack tack för tipsen här. Uppdaterar inläggget med facit/bild sedan.
 
Tyvärr så höll det ett halvt år nu är det samma sak igen. vad gör man?
 
Vill bara säga en sak...Löda kortet, visst ok om man provar själv men att lägga ner pengar på en elektriker som gör det är ju helt knasigt... Kommer inte att hålla så länge och är då helt utslängda pengar. Jag jobbar som elektriker med inriktning vitvaruservice och har själv lödat några kort på kundens begäran men har ändå avrått dem.... Dum snålt tyvärr.. Men att göra det själv är väl helt ok..
Vet inte hur många kretskort jag har bytt, samma lödning till reläet på samtliga kort.
Elux har till och med gått ut med en varning för en viss serie som kan orsaka brand i värsta fall......VAR FÖRSIKTIGA OM NI NU SJÄLV LÖDAR!!!!
 
continue vad försökte du säga med din inlägg??? Fattar ingenting. Ska man skita i löddningen och köpa nytt kort eller?? Denna gången diskar den med varmt vatten men torken kommer aldrig igån.
 
Jag menar bara att det känns ganska meningslöst att lägga pengar på att låta en elektriker löda kortet, men tycker det är helt ok att löda det om man kan göra det själv. Kolla bara upp så att du inte har det kortet som Electrolux gick ut och varna för .
Den diskmaskinen har ett genomströmmnings element alltså inget öppet element i botten på diskmaskinen, så elementet har ingenting med torken att göra.....
 
Har en Electrolux Intuition 2410 och har fått precis samma problem med att den ibland diskar kallt. Jag har tagit ut kretskortet, och tror att jag har hittat felet men är inte helt säker och törs inte löda innan jag vet. Jag lägger upp lite bilder som visar den lödbana jag tror är problemet. Jag har inte hittat något annat på kortet som ser ut att vara fel.

Problemet ser ut att vara en lödbana där det saknas en massa lödtenn, den verkar vara av helt eller nästan helt på två ställen. Det ser helt klart ut som om det inte är tänkt att det ska vara så.

På den här bilden jag har ringat in den lödbana jag tror är felaktig med rött:
imgp1855te4.th.jpg

imgp1853hb4.th.jpg

imgp1854so2.th.jpg

Tack
 
Du brukar alltid kunna se var det har "smällt" i lådan som kortet sitter i, och jag kan garantera att det är precis på det stället som reläet sitter...
 
continue skrev:
Du brukar alltid kunna se var det har "smällt" i lådan som kortet sitter i, och jag kan garantera att det är precis på det stället som reläet sitter...
Jag kan inte hitta någon lödpunkt som ser ut att helt ha smällt, och i den vita lådan kortet låg i är det inga märken efter något sånt vad jag kan se. Visst, en av lödpunkterna till reläet ser ut att vara en kall lödning, men den ser ändå ut att sitta som den ska.
 
Har du kollat elementet?? Ta en vanlig spänningsprovare och kolla om du har spänning dit, det tar dock ganska lång tid innan maskinen kopplar in elementet...Typ 6-8 min.
 
continue skrev:
Har du kollat elementet?? Ta en vanlig spänningsprovare och kolla om du har spänning dit, det tar dock ganska lång tid innan maskinen kopplar in elementet...Typ 6-8 min.
Det har jag inte provat. Ska testa det och får återkomma efter att jag testat.

Tack.

Ps. Ser den inringade lödningen i min bild okej ut?
 
Det syns lite dåligt, men av alla kretskort jag har bytt så har det varit samma lödpunkt som har smällt och har det med elementet att göra så är det reläet på kortet. Så lödningen måste isåfall vara i närheten av reläet..
 
Ser onekligen skumt ut - kan möjligen ha gått så varmt att lodet har börjat smälta... Men det ser ju inte bränt ut iafa.

Har du tillgång till en multimeter så kan du ju prova att mäta resistansen mellan ändpunkterna på ledningsbanan, den borde vara nära 0. Iofs kan den bli detta ändå beroende på hur komponenterna (och vilka) som sitter monterade, och även om den är nära noll när man mäter så kanske den inte klarar av att släppa igenom den ström som krävs för att allt ska fungera.

Jag skulle nog prova att ta lite koppartrådar på en kabel och försöka löda fast mot ledningsbanan - det är säkrare att du får bra ledningsförmåga med koppartråden än genom att bara lägga på mer lod direkt, det kan iofs räcka det med...

Lycka till och meddela gärna ev. resultat!
 
Oj, haft så mycket att göra så jag glömde helt av den här tråden.

Efter mycket betänkande så lade jag på mer lödtenn på den bana som jag tyckte såg ut att sakna. Jag passade även på att smälta och lägga på mer lödtenn på reläets lödpunkter (delvis för att vara säker på att det är perfekt kontakt och delvis för att mer värme ska kunna transporteras bort).

Efter det pysslet så har jag diskat tre diskar och den har diskat varmt alla gånger:) Jag får diska fler gånger och se om det håller i sig (den varierade mellan att diska varmt och kallt förut) men det verkar positivt för tillfället.

Bra tips med koppartråden. Om det blir problem igen ska jag testa med det. Testade inte heller med multimeter (det borde jag förstås ha gjort innan jag "lagade" för att vara säkrare att det var det som var orsaken).

Jag har även funderat på att sätta på någon typ av kylfläns på kortet för att kanske försöka förhindra att reläet bränner sönder sin lödpunkt. Vet inte om det får plats dock.

Tyvärr blev resultet en hel diskmaskin + en ensam skruv :p Får försöka hitta hålet till den när jag får tid igen. Tack för alla svar.
 
Hallo.
Köpte hu i höstas fick med en diskmaskin som såg rätt fräsch ut.................
Skönt att man inte är ensam om problemet.

Håll i er nu det är en Cardinal 5020 och den har slutat diska med varmt vatten.

Har plockat ut det kretskortet och synat det men ser inget bränt eller konstigt ut.
Vita plastfodralet har inga märken.

Nån som löst problemet på nått annat vis än att löda på kortet??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.