39 174 läst · 122 svar
39k läst
122 svar
Ström på trots att säkringarna varit av
Tack för info! Här lärde jag mig något nytt!L Leif i Skåne skrev:När du bryter matningen på säkringarna så är fortfarande kondensatorer i nätdelar i hällen uppladdade, det är den energien du fick i dig. Hade du testat med en provpenna mellan jord och faserna på hällen så hade den troligen lyst till ett kort ögonblicket och sedan hade kondensatorer varit urladdade.
Jag antar att du syftar på de runda gula ringarna med siffrorna på ledningarna, eller? Jag vet faktiskt inte ens vad dessa är till för. Men som konsument kan jag väl tycka att det kanske underlättar vid en eventuell felsökning. Snyggt och prydigt skulle jag tycka dock, men är inte insatt i detta.Bo.Siltberg skrev:
När brukar man / brukar inte partmärka?
Där fick vi svaret varför JFB löste ut. Med allra störst sannolikhet kom N och PE i kontakt med varandra, precis som du skriver. Detta trots att strömmen varit av.Bo.Siltberg skrev:
Jag vill gärna tro att elanläggningen är säker och att allting gjorts bythebook. Dessvärre säger min erfarenhet av den firman och det här uppdraget mig precis motsatsen. Därför överväger jag att anlita en oberoende elbesiktningsman för att se om allting har gjorts som det ska. Frågan är hur ingående dessa är med sina kontroller. Tror knappast att de öppnar upp varenda eluttag, strömbrytare, o dylikt för att se om t.ex. trådarna är delvis blottlagda eller om dessa är ordentligt intryckta i apparaten utan att FK syns.Bo.Siltberg skrev:
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Den där spisen kan du enligt installationsanvisningen koppla med en eller tre faser. Vilket även du har en bild på.nzsc skrev:
Det står heller inget där om att fasföljden är kritisk. (Vilket skulle vara väldigt konstigt för en spis)
Fasföljden är kritisk när det gäller roterande maskiner.
Nä jag är rätt säker på att något hände när du kopplade om, alternativet är att nåt hände när du rev runt i centralen, skönt att den funkar i vilket fall som helst
Hoppas du kollade jordkontinuitet med när du kopplade in den
Då är jag med och finns en förklaring till att du blir fundersam.E Emil_K skrev:
Först "rättade jag till" under hällen så anslutningen skulle se ut som på installationsanvisningen. Men det hjälpte inte.
Sedan bytte jag L2 med L3 i kopplingsdosan och hällen funkar nu.
Dessa handlingar är de enda jag har erhållit från elfirman. Jag har inte redigerat/dolt något. Misstänker att jag som konsument bör få betydligt fler papper som dessutom visar vem som har genomfört installationen, när, hur, osv... Kan någon ge återkoppling på detta?
Jag kunde lika bra skrivit ut detta själv och fyllt i. Finns ju inget namn, stämpel, org.nr behörighet osv ju...
Jag kunde lika bra skrivit ut detta själv och fyllt i. Finns ju inget namn, stämpel, org.nr behörighet osv ju...

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Om det inte funkade först och sen funkar så är det fortfarande något skumt, det skulle funkat med L2 eller L3. Tex att det inte var kontakt på L2.nzsc skrev:
Men som sagt det verkar ju funka nu. För att vara lite säkrare så dra lite försiktigt i alla kablar så dom säkert sitter fast. Bryt strömmen först.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 174 inlägg
Sanningen är att den aldrig varit speciellt hårt reglerad. Det finns krav på de behöriga elinstallatörerna, men de obehöriga elektrikerna, de som vanligen ringer på hemma, finns det inga som helst krav på. Det var förr upp till elinstallatören, och numera upp till elfirman, att "se till" att de har nödvändiga kunskaper. Så vill man hempula, så är det "enda" man behöver göra att hitta en elfirma som säger "du kan!", man behöver idag inte ens vara anställd.nzsc skrev:
Nu verkar det som att svaret på frågan i tråden var en glappande anslutning någonstans som gjorde att hällen tappade en fas.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Nej då, det jag skrev var lite underförstått i min mening.nzsc skrev:
Att kolla att du har jordkontinuitet är den viktigaste mätningen och den absolut enklaste du kan göra och som ska göras när man har kopplat in en apparat eller maskin som kräver jord.
Faktiskt är det så att du inte ”ska” få något egentligen. Anläggningen ska provas på ett betryggande sätt. Däremot finns inga krav på att resultatet av provningen ska överlämnas till kund. Viss dokumentation ska dock finnas, gruppschema är en sådan handling. Men ärligt talat så är detta dokument inte värt mkt. Som du säger, namn och datum saknas. Vidare har han bockat i att skenkapningsr är rätt utförda och att ändavslutningar finns. Jäkla sopa rent ut sagt. Skenkapningarna ser ut som grisen och ändavslutningar saknas. Fasskenor bör inte sågas med bågfil då risken finns att metallspån kan kortsluta. Övrig provning kan också ifrågasättas eftersom det finns brister. Ett isolationsvärde på 659 MegaOhm låter även det väl högt.nzsc skrev:
Dessa handlingar är de enda jag har erhållit från elfirman. Jag har inte redigerat/dolt något. Misstänker att jag som konsument bör få betydligt fler papper som dessutom visar vem som har genomfört installationen, när, hur, osv... Kan någon ge återkoppling på detta?
[bild][bild][bild][bild]
Produkter som diskuteras: "bågfil"

Bågfilar
Bågfilar är det ultimata verktyget för exakt och detaljerat arbete. Oavsett om du behöver en liten, fickstor bågfil för att jobba med små detaljer, eller en stor 12-tums bågfil för större projekt, kan du lita på att våra bågfilar
Läs mer
Typiskt svenskt dubbelmoral. Saxat från Elsäkerhetsverket:
”...Det är du som husägare som enligt lag är ansvarig för att dina fasta elinstallationer är säkra och inte utgör risk för olyckor eller skador. Till sådana installationer räknas utrustning som används permanent på en och samma plats, till exempel ett uttag i köket och elledningar i väggarna...”
Vilket ansvar har elföretaget undrar jag då?
Finns väl en anledning till att en konsument anlitar en behörig elfirma. När det kommer till elen är det väl oftast för att man saknar de nödvändiga kunskaper. Ska en konsument ha det ansvaret och dessutom behöva vägleda elektrikern hur hen ska genomföra elinstallation, vilket material hen ska använda, m.m., då kan konsumenten utföra allting själv i och med att hen har de kunskaper som krävs.
Börjar inse nu att elbranschen inte är exkluderad från fiffel och oseriösa aktörer. Hjälper inte särskilt mycket av att kunden faktiskt anlitar ett behörigt elbolag.
”...Det är du som husägare som enligt lag är ansvarig för att dina fasta elinstallationer är säkra och inte utgör risk för olyckor eller skador. Till sådana installationer räknas utrustning som används permanent på en och samma plats, till exempel ett uttag i köket och elledningar i väggarna...”
Vilket ansvar har elföretaget undrar jag då?
Finns väl en anledning till att en konsument anlitar en behörig elfirma. När det kommer till elen är det väl oftast för att man saknar de nödvändiga kunskaper. Ska en konsument ha det ansvaret och dessutom behöva vägleda elektrikern hur hen ska genomföra elinstallation, vilket material hen ska använda, m.m., då kan konsumenten utföra allting själv i och med att hen har de kunskaper som krävs.
Börjar inse nu att elbranschen inte är exkluderad från fiffel och oseriösa aktörer. Hjälper inte särskilt mycket av att kunden faktiskt anlitar ett behörigt elbolag.