39 291 läst · 122 svar
39k läst
122 svar
Ström på trots att säkringarna varit av
Anmäl firman till elsäkerhetsverket. Dom har ju bevisligen ljugit i protokollet...nzsc skrev:
Dessa handlingar är de enda jag har erhållit från elfirman. Jag har inte redigerat/dolt något. Misstänker att jag som konsument bör få betydligt fler papper som dessutom visar vem som har genomfört installationen, när, hur, osv... Kan någon ge återkoppling på detta?
Jag kunde lika bra skrivit ut detta själv och fyllt i. Finns ju inget namn, stämpel, org.nr behörighet osv ju...
[bild][bild][bild][bild]
Ja den hushållsmaskinen har jag försökt att uppfinna i 30 år! Den omvända mikrovågsugn!K kest skrev:
Ställ in halvljummen grogg, kör i 30 sekunder och den är kall, 30 sekunder till och där är istärningar i glaset.
Har din häll fungerat nån gång innan eller fick du felmeddelandet vid första användningen?
Att du fick en stöt från hällen när du pillade i anslutningen var inget konstigt, det är urladdning från kodning inne i hällen. Man vaknar till rätt bra av den.
Att du fick en stöt från hällen när du pillade i anslutningen var inget konstigt, det är urladdning från kodning inne i hällen. Man vaknar till rätt bra av den.
Redigerat:
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Som Johan456 skrev så finns det ingen skyldighet att lämna ut provprotokoll om inte det är överrenskommet/avtalat.nzsc skrev:
Dessa handlingar är de enda jag har erhållit från elfirman. Jag har inte redigerat/dolt något. Misstänker att jag som konsument bör få betydligt fler papper som dessutom visar vem som har genomfört installationen, när, hur, osv... Kan någon ge återkoppling på detta?
Jag kunde lika bra skrivit ut detta själv och fyllt i. Finns ju inget namn, stämpel, org.nr behörighet osv
Elfirman är skyldig att lämna en anläggning säker för människa och egendom.
Beviset på vem som har gjort elinstallationen har du med kvittot.
Det står för övrigt att alla anslutna apparater är testade i protokollet, var det den spisen du har nu som fanns när installationen gjordes? I så fall har de missat den med..
Redigerat:
Fattar inte.har den aldrig fungerat???eller varför ska du koppla om känns isåfall som felkoppling Hälsningar Elektrikernnzsc skrev:
Pratat med Siemens. De kan bara boka tekniker. Med andra ord kan de inte hjälpa mig. Teknikern kan de skicka ut tidigast om 4 dagar. Så länge tänker jag inte vänta. Men felkod E0531 betyder att hällen inte är rätt kopplad.
Pratat med elektrikern som säger att han mätt 230V L1-N, L2-N, L3-N samt 400V L1-L2, L2-L3, L3-L1. Han vill därför först veta vad felet är innan han kommer.
Alla är väl lata nuförtiden. Blir att skaffa spänningsmätare och leka McGyver på egen hand.
Om det står specificerat på plinten i hällen var faserna ska sitta så har väl fasföljden en betydande roll. Eller tänker jag fel vill nämligen minnas att det annars bara står L där faserna ska sitta. Om jag har fel hur är det annars uppmärkt på förbrukaren att fasföljden är i en viss ordning?
Spelar ingen roll i detta fall. En fas till höger sida. En fas till vänster sida. En fas till fläkten i mitten. Se apparaten som tre moduler ihopbyggda.S Skånegrunden skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 224 inlägg
Jo så är det. Det är egentligen inte så konstigt, för du som ägare är ju ansvarig för ditt hus och för saker där som ska skada andra. Sotaren ska ha säkra grejer att klättra på etc. Skillnaden är att elbranschen är lite stängd så det är svårt för innehavare att själv bedöma säkerheten hos sin elanläggning och när det är dags att ringa en elfirma för underhåll.nzsc skrev:
Typiskt svenskt dubbelmoral. Saxat från Elsäkerhetsverket:
”...Det är du som husägare som enligt lag är ansvarig för att dina fasta elinstallationer är säkra och inte utgör risk för olyckor eller skador. Till sådana installationer räknas utrustning som används permanent på en och samma plats, till exempel ett uttag i köket och elledningar i väggarna...”
Mer exakt säger elsäkerhetslagen att
6 § Den som innehar en starkströmsanläggning ska se till att 1) det fortlöpande kontrolleras att anläggningen ger betryggande säkerhet mot personskada och sakskada
Dvs man ,menar att folk ska lämna bort detta jobb med kontrollen också även om det inte sägs uttryckligen, och det är inte heller behörighetskrävande. Gissa hur många som regelbundet låter kontrollera sin anläggning... Men det är samtidigt uppenbart att många blundar för sin gamla anläggning som de ser behöver underhåll.
Men visst finns det tokigheter i elsäkerhetslagen. I samma paragraf finns ett stycke till:
6 § Den som innehar en starkströmsanläggning ska se till att 2) arbete som utförs på eller i anslutning till anläggningen görs på ett sådant sätt och utförs av eller under ledning av personer med sådana kunskaper och färdigheter att betryggande säkerhet ges mot personskada och sakskada.
jo, man har en skyldighet inför lagen att se till att elektrikern är kunnig, inte behörig utan kompetent och händig! (ELSV vill få det till att skyldigheten ska innefatta en kontroll att personen eller firman är "behörig" men det är fel) Lagen "moderniserades" 2017 och en ändring som infördes var att förtydliga just denna skyldighet. Det finns motsvarande paragrafer för elektriska apparater, skarvsladdställ och gadgets, allt, dvs man är även skyldig att se till att serviceteknikern som ska laga tvättmaskinen är kunnig. Gör man det själv, vilket man får när det handlar om elektriska förbrukare, har man samma skyldighet att se till att man själv har de kunskaper och färdigheter som krävs.
Så, hur uppfyller man dessa skyldigheter? Vad kommer att gillas om saken skulle prövas i domstol? Jo, att man anlitat antingen en behörig elinstallatör eller en elfirma som är registrerad hos ELSV. Dvs det är formalia som gäller. Vad denne person faktiskt innehar kunskaper och färdigheter är troligen helt ovidkommande, tyvärr. Det skulle behöva prövas då elsäkerhetslagen inte uttryckligen säger att man måste anlita en elfirma som är registrerad hos ELSV, det är "underförstått" i och med kraven på vem som får utföra elinstallationsarbete.
Så lagen borde egentligen säga att man är skyldig att ringa en elfirma. Men jag kan inte låta bli att påpeka att den registrering en elfirma måste göra hos ELSV inte har några som helst kvalitetskrav. Det sker ingen kontroll och firman blir inte "godkänd" på något sätt, utan det är enbart en registrering som vilken firma som helst kan göra. Det egenkontrollprogram som ska vara upprättat ska visas upp på begäran, det ingår inte i registreringen. Det enda av kvalitetsvärde är att registreringen kräver att man pekar ut en behörig elinstallatör som är knuten till firman, men det kan vara en pensionerad målvakt. Så en "riktig" elfirma kan ställa till med mycket elände innan ELSV får upp ögonen och gör en tillsyn.
En annan nyhet i elsäkerhetslagen som kom 2017 är ett aktsamhetskrav som inte funnit i tidigare lagar:nzsc skrev:
26 § Elinstallationsarbete ska utföras på ett sådant sätt att anläggningen ger betryggande säkerhet mot personskada och sakskada.
Man kan möjligen säga att även denna paragraf har samma andemening som 26 §:
24 § Ett elinstallationsföretag ska utöva egenkontroll över arbetet enligt ett egenkontrollprogram som säkerställer att elinstallationsarbete utförs enligt de krav som ställs i denna lag och föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen
Vad detta innebär i praktiken är svårt att säga. Det är inte mitt område. Det beror på vad som hänt.
- Om man vill anmäla en mindre felaktighet som firman gjort men som de vägrar åtgärda tror jag inte man får någon hjälp av elsäkerhetslagen. Man kan ju försöka anmäla elfirman till ELSV och de kanske finner skäl till att göra en tillsyn, som kanske leder till nån reprimand, inte mer. Du får ingen hjälp för att trycka på elfirman att fixa det åt dig.
- Om man vill anmäla ett farligt fel som firman gjort men som de vägrar åtgärda kanske det vid sidan om anmälan till ELSV kan gå att göra en polisanmälan om framkallande av fara eller nåt. ELSV kommer dock först att ålägga dig att skyndsamt åtgärda det farliga felet med egna pengar (genom att ringa en annan elfirma). Det ekonomiska är en annan fråga mellan dig och den felande elfirman. ELSV kan bara agera mot elfirman, och här kanske går ända fram och dels förbjuder elfirman att verka och dels återkallar behörigheten hos den elinstallatör som är knuten till firman. Ansvarsfördelningen mellan firman och elinstallatören är en intressant fråga som inte prövats vad jag vet. Det blir i vilket fall en jobbig process för alla.
- Om det sker en (allvarlig) olycka blir det återigen ett polisärende och kanske åtal, fast mot brottsbalken. Om elfirman eller montören "åker dit" återstår att se. ELSV agerar enligt föregående punkt.
Kan kan ju hitta felaktigheter långt efter att de utförts också vilket kan göra det svårare att visa på vem som gjorde det. Man får ju normalt inget dokument som talar om exakt vad elfirman gjort och inte gjort. Det finns fall där olyckor har skett på anläggningsdelar som inte omfattats av ett arbete, men kanske indirekt. Där kan de bli knivigt. Se https://www.byggahus.se/forum/threads/elinstallationsfoeretagens-skyldigheter.334141/#post-3189694
Sedan har vi även garanti som också är ett slags ansvar. Elfirman har ett ansvar att endast installera godkänd (CE-märkt) elmateriel. Och de lämnar garanti ifall grejerna går sönder.
Precis. Och man måste kunna lita på att elfirman gör ett bra jobb, man har ingen annan möjlighet. Man kan inte stå och kika över axeln och kommentera.nzsc skrev:
Finns väl en anledning till att en konsument anlitar en behörig elfirma. När det kommer till elen är det väl oftast för att man saknar de nödvändiga kunskaper. Ska en konsument ha det ansvaret och dessutom behöva vägleda elektrikern hur hen ska genomföra elinstallation, vilket material hen ska använda, m.m., då kan konsumenten utföra allting själv i och med att hen har de kunskaper som krävs.
Men samtidigt så övertar man ansvaret i det ögonblick som elfirman lämnar den ifrån sig, vanligen efter att de slagit på strömmen.
Såja, visst kan det klicka med kompetensen hos den person de skickar ut på ett servicejobb. Men jag kan inte säga annat än att de allra flesta elfirmor sköter sig, nu ungefär lika bra som förut... Kravet på registrering kan ju tolkas som att alla elfirmor är lurendrejare som kräver tillsyn, men så är det nog inte tänkt. Man får även se till vilka fördelar som elfirmorna fick i och med omläggningen 2017, slopat anställningsvillkor och bestämmanderätten tagen ifrån elinstallatörennzsc skrev:
Och det gjordes än ändring till 2017, det heter auktoriserad numera, inte behörig

hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 548 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 548 inlägg
Hur kommer det sig att Du inte skrev det i de andra tråden, jag tycker att det hör till god ton att återkoppla ett resultat så andra läsare kan bilda sig en uppfattning om liknande fallnzsc skrev:
Förvånar mig att ingen nämner något om fasföljden. Varför? Vi har en del elektriker engagerade i tråden.
Jag löste problemet med hällen genom att skifta plats på L2 och L3 i kopplingsdosan som framgår av inlägg #6. Köpte spänningstestare, Fluke T130. Vet inte om den är bra, men verkar uppfylla behovet åtminstone.
Pratat med elektriker ang. detta. Han ska komma vid ett tillfälle och skifta plats på L2 (bk) och L3 (gy) i elcentralen. Vid samma tillfälle ska han montera dit ändstycken på fasskenorna. Bra att någon påpekade något om att det var glapp i den översta fasskenan eftersom det är ingenting jag lagt märke till.
Gruppförteckningen saknas och behöver skrivas ut för att fästas vid elcentralen. Även detta är han medveten om. Något protokoll har jag fått, kontroll över elanläggning innan idrifttagande, så hette det vill jag minnas. Men jag vill även minnas att det saknas något stämpel, företagsnamn, underskrift, datum, m.m. I mina öron ganska viktiga delar som påvisar vem det är som installerat elen. Får ladda upp den senare idag och se om det finns några invändningar mot det.
Många pratar om märkningen av kablarna, jag antar att det är de här runda gula ringarna på ledarna. Det är ingenting jag som amatör reflekterat över, mer än att jag tycker att det ser snyggt och redigt ut och eventuellt underlättar en hel del vid eventuell felsökning.
Härligt att så många är engagerade i tråden och om någon har något att invända och anmärka på, feel free to do so!
Hursomhelst, precis som @Bo.Siltberg eller @hempularen nämnde är det samma firma det avser. Har fått nog så jag köpte till slut material ännu än gång, den här gången personligen bara för att komma vidare och få fungerande el i bostaden, vilket nu har hänt efter nästan två år.
Efter närmare undersökning har det visat sig att en av delägare i firman, tillika arbetsledare, har stulit från firman. Samma person alltså som påstått att de "levererat" materialet, men som numera "försvunnit", och därför inte velat "köpa samma material två gånger". Det verkar som att både fackförbund, polisen, skatteverket, m.fl. är inblandade i den biten. Detta enligt flera källor, inte minst från självaste regionchefen.
Jag är bara glad att elen fungerar. Nästa problem blir att jaga ersättning för materialet som de har tagit betalt för, men som de inte levererat. Trots att det endast är elen man enligt lagstiftningen inte får befatta sig med har jag konstigt nog haft mest med just elektriker att göra med. Tätskikt, VVS, m.m. får du göra själv, lagstiftningen förbjuder inte det. Jag har haft att göra med håltagare, konstruktörer, kontrollansvariga, rörmokare, plattsättare, m.fl., men den största huvudvärken har jag fått av elektrikerna.
Hur kan det slarvas så mycket i en bransch som är så hård reglerad i lagstiftningen?![]()

hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 548 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 548 inlägg
El dödar men syns inte, en krokodil dödar men syns så man kan hålla sig undanI ivarbe skrev:
Enligt manualen går en fas till fläkten och de andra två till värmen. Moderna spisar har inga flerfaslaster, utan bara separata enfasiga, så jag har svårt att se att det spelar någon roll rent tekniskt vilken ordning faserna sitter i. Troligen var det något annat fel eller glapp som gick till sig när du skruvade.nzsc skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En snabb liten fundering: Ska/Bör inte kopplingsdosan sitta fast?nzsc skrev:
Hmm... okej, vi utvecklar det.
Induktionshällen är av modell EX877LX33E. Den ger ifrån sig ett konstant klickande ljud och lyser E. Försöker jag att slå på den, piper den till två gånger bara.
[bild]
Håller jag i något av E visas 0 i mellersta fältet och 531 i högra fältet.
[bild]
Då tänkte jag att jag ska se hur det ser ut undertill med kopplingarna. I elcentralen slår jag av alla tre 16A säkringar som enbart går till hällen.
[bild]
Går under hällen och ser hur det ska vara kopplat.
[bild]
Plockar bort plastkåpan för att se kopplingarna och lägger märke till att de inte riktigt är kopplade enligt bilden. L1 sitter där L3 ska sitta, L2 sitter där L1 ska sitta och L3 sitter där L2 ska sitta. PE och N sitter där de ska sitta dock.
[bild]
Eftersom ”strömmen är av” kan jag väl rätta till det. Pillar bort samtliga för att testa och se om det blir bättre när jag byter plats på dem enligt bilden, men då får jag en kyss. Tar mig en funderare och tänker till om det var något som jag missat kanske. Nä, brytare är av ju! Hällen ska vara spänningsfri alltså! Hmm... I samband med att jag redan lossat och tagit ut samtliga försöker jag åtminstone räta ut dem så att de kan hamna på sin rätta plats, men då löser JFB ut och hela huset slocknar. Nu är strömmen av åtminstone!
Lägger tillbaka dem på sin rätta plats, spänner fast dem, och under tiden strömmen är av passar jag på att kolla hur det är kopplat i kopplingadosan.
[bild]
Hällen fungerar fortfarande inte, trots att jag kopplat in ledningarna enligt bilden på hur det ska vara. Någon som vet vad felet kan vara?
Jag fick en mindre kyss, men JFB löste inte ut. Någon som vet varför? JFB ska väl skydda en från personskador och lösa ut?
JFB löste ut till slut, efter att ledarna rört vid varandra. Strömmen var alltså fortfarande på, trots att säkringarna varit av. Någon som vet varför det är så? Bryter man säkringen, bryter man väl strömmen med?
Just det, en sak till jag la märke till. Slår jag av första säkringen slocknar hällen helt fastän de två andra är på. Låter jag den första vara på men slår av den andra och/eller den tredje så fungerar hällen fortfarande, lyser åtminstone. Ska det verkligen vara så?![]()