39 291 läst · 122 svar
39k läst
122 svar
Ström på trots att säkringarna varit av
Jag märker alltid upp utgående dvs rör1 med 5st "1", rör 2 med "2" etc. Underlättar sjukt mycket om man behöver komma tillbaka och felsöka. (även villa centraler då dessa tenderar att bli stora/trånga nuförtiden).E elmont skrev:För att märkningen ska ha nått verkligt värde så ska man göra ett schema föst där man märker upp allt. Sedan "överför" man nummer till "rätt" tråd. Då kan man se på schemat hur det är kopplat, internt och externt, och hur det fungerar, samt "plintnummer" kompletteras av kabelnummer.
Detta är nått man i princip ALDRIG gör i en vanlig villa eller lägenhet
Sedan har du gruppschema att kolla vilken säkring som går var, vilket räcker för husaren. Behövs felsökning lyfter man ändå på kåpan och då ser man 5st med "1".
Brukar du inte märka upp fqn?
Det händer ibland att jag lämnar den märkning jag gör vid tråddragningen men oftast inte, det är ju så enkelt att titta efter vilken säkring tråden går till och då vet man. Så att märka upp i villacentraler tror jag kostar mer än det smakar.
Dessutom hur ofta behöver man komma tillbaka och felsöka? nästan aldrig och kommer jag dit någon märkt upp med ett eget system fattar jag troligen inget.
Dessutom hur ofta behöver man komma tillbaka och felsöka? nästan aldrig och kommer jag dit någon märkt upp med ett eget system fattar jag troligen inget.
Hyfsat ambitiöst. Numren på skenan stämmer nog med gruppschema. Gr. 1, 2, 3 osv. Partexen kan stå får tidigare gruppnummer. Antar att ledningar och central bytts. Han har dock missat väsentliga saker som ändskydd, märkning på lock samt täckremsa. Stöten beror förmodligen på uppladdade kondensatorer.
Angående kondensatorurladdning så har jag själv varit med om detta. Kopplade ur en häll och tre timmar senare skulle jag koppla in en ny kabel (inte inkopplad i andra ändan) i hällen innan jag lyfte den på plats. I samband med detta fick jag en stöt som kändes ganska bra. Det bör finnas "bleeding resistor" som laddar ur kondensatorerna men tydligen verkade det saknas på min bosch. Dessutom bör det ju rimligen sitta en likriktare före kondensatorerna, så vad som orsakade det hela vet jag inte säkert.Bo.Siltberg skrev:
Mycket blev klarare i ditt andra inlägg, men det finns fortfarande en hel del oklarheter kring vad du gjorde.
Vi ser en bild på tre omärkta dvärgar i centralen som är brutna (edit: då menar jag inte bilden som postades 6 minuter innan mitt inlägg för den hade jag inte sett då. Varför dold märkning? Och vilken elektriker partmärker ledare i en bostad????). Centralen är inte ens numrerad. Vad tillför det? Det kan däremot vara av värde att även se gruppförteckningen för att avgöra ifall mappningen mellan gruppnummer och position i centralen är rimligt. Vid minsta oklarhet gäller att man mäter innan man pillar.
Hur många är samtliga. Du lossade väl inte N och PE?
Exakt hur då? Mellan vilka punkter fick du en strömgenomgång? Fasledare och chassi? Jag antar att den var lokal i ena handen?
Hällen innehåller kondensatorer som ska laddas ur själv, förhoppningsvis inom sekunder. De ska dessutom inte kunna ge en spänning på ingående ledare, men man vet aldrig.
Hur gick det till? Ingen JFB löser bara för att du rätar ut ledarna. Vad kom fasledaren i kontakt med? (Om det var en fasledare). Om strömmen verkligen var bruten så kan JFBn endast lösa ifall N och PE kommer i kontakt med varandra.
Då hällens felkod antyder felkoppling kan det t.ex handlar om bortfall av andra fasen, den dvärg som du tycker inte har någon inverkan. Det kan t.ex vara en brusten huvudsäkring. Men då borde det ha skett en förändring efter att du kastat om fasledarna. Man kan också misstänka avbrott på N.
Så mätning av spänningarna är nästa steg. Det är lönlöst att grunda sig på uppgifter om vad en elektriker mätte för X antal tidenheter sedan och hällen fungerade efter det.
Är anslutningen mellan de tre brytarna och fasskenan korrekt? Elektrikern har satt ditt Quick Connect-brytare och försökt pilla bort den lilla flärpen som sitter framför skruven där nere på brytarna. Är de fastskruvade? Bryt huvudbrytaren innan du testar detta.
I det här läget så skulle jag börja med att investera in en enklare multimeter (säkerställ bara att den klarar att mäta över 400V, det finns billiga modeller som har 250V som högsta mätomrdåe).
Det ser lite skumt ut med märkningen "2" till hällen. Säkringarna är märkta 1. Det finns (om jag läser rätt) två trådar ute till höger som är märkta "1". Kan det blivit någon sammanblandning?
Märkningen är allmänt rörig. Du har av allt att döma fler grupper med två eller tre faser. Men bara den antagna spismatningen har säkringar som är märkta med samma nummer.
Det ser lite skumt ut med märkningen "2" till hällen. Säkringarna är märkta 1. Det finns (om jag läser rätt) två trådar ute till höger som är märkta "1". Kan det blivit någon sammanblandning?
Märkningen är allmänt rörig. Du har av allt att döma fler grupper med två eller tre faser. Men bara den antagna spismatningen har säkringar som är märkta med samma nummer.
Produkter som diskuteras: "multimeter"

Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Bara ett par Off Topic anmärkningar på elcentralen. Den övre faskenan är inte helt inskjuten mot säkringarna, där finns en plastkant som skall snäppa fast. Den glipar vid jordfelsbrytaren.
Det saknas ändskydd på fasskenorna.
Det saknas ändskydd på fasskenorna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 224 inlägg
Nä det får inte ske. Standarden för hushållsapparater ger hällen 1 sekund på sig att ladda ut sådana kondingar. Och precis som du säger ska det heller inte kunna ske en urladdning av nån kraftigare konding. Det bör endast kunna handla om EMC-kondingar som ligger i nF-området. Det som ytterligare gör frågan svår är hur man beskriver en "stöt". Utan svordomar tror jag inte det är något farligt att orda om.B Blundgren skrev:Angående kondensatorurladdning så har jag själv varit med om detta. Kopplade ur en häll och tre timmar senare skulle jag koppla in en ny kabel (inte inkopplad i andra ändan) i hällen innan jag lyfte den på plats. I samband med detta fick jag en stöt som kändes ganska bra. Det bör finnas "bleeding resistor" som laddar ur kondensatorerna men tydligen verkade det saknas på min bosch. Dessutom bör det ju rimligen sitta en likriktare före kondensatorerna, så vad som orsakade det hela vet jag inte säkert.
Förvånar mig att ingen nämner något om fasföljden. Varför? Vi har en del elektriker engagerade i tråden.
Jag löste problemet med hällen genom att skifta plats på L2 och L3 i kopplingsdosan som framgår av inlägg #6. Köpte spänningstestare, Fluke T130. Vet inte om den är bra, men verkar uppfylla behovet åtminstone.
Pratat med elektriker ang. detta. Han ska komma vid ett tillfälle och skifta plats på L2 (bk) och L3 (gy) i elcentralen. Vid samma tillfälle ska han montera dit ändstycken på fasskenorna. Bra att någon påpekade något om att det var glapp i den översta fasskenan eftersom det är ingenting jag lagt märke till.
Gruppförteckningen saknas och behöver skrivas ut för att fästas vid elcentralen. Även detta är han medveten om. Något protokoll har jag fått, kontroll över elanläggning innan idrifttagande, så hette det vill jag minnas. Men jag vill även minnas att det saknas något stämpel, företagsnamn, underskrift, datum, m.m. I mina öron ganska viktiga delar som påvisar vem det är som installerat elen. Får ladda upp den senare idag och se om det finns några invändningar mot det.
Många pratar om märkningen av kablarna, jag antar att det är de här runda gula ringarna på ledarna. Det är ingenting jag som amatör reflekterat över, mer än att jag tycker att det ser snyggt och redigt ut och eventuellt underlättar en hel del vid eventuell felsökning.
Härligt att så många är engagerade i tråden och om någon har något att invända och anmärka på, feel free to do so!
Hursomhelst, precis som @Bo.Siltberg eller @hempularen nämnde är det samma firma det avser. Har fått nog så jag köpte till slut material ännu än gång, den här gången personligen bara för att komma vidare och få fungerande el i bostaden, vilket nu har hänt efter nästan två år.
Efter närmare undersökning har det visat sig att en av delägare i firman, tillika arbetsledare, har stulit från firman. Samma person alltså som påstått att de "levererat" materialet, men som numera "försvunnit", och därför inte velat "köpa samma material två gånger". Det verkar som att både fackförbund, polisen, skatteverket, m.fl. är inblandade i den biten. Detta enligt flera källor, inte minst från självaste regionchefen.
Jag är bara glad att elen fungerar. Nästa problem blir att jaga ersättning för materialet som de har tagit betalt för, men som de inte levererat. Trots att det endast är elen man enligt lagstiftningen inte får befatta sig med har jag konstigt nog haft mest med just elektriker att göra med. Tätskikt, VVS, m.m. får du göra själv, lagstiftningen förbjuder inte det. Jag har haft att göra med håltagare, konstruktörer, kontrollansvariga, rörmokare, plattsättare, m.fl., men den största huvudvärken har jag fått av elektrikerna.
Hur kan det slarvas så mycket i en bransch som är så hård reglerad i lagstiftningen?
Jag löste problemet med hällen genom att skifta plats på L2 och L3 i kopplingsdosan som framgår av inlägg #6. Köpte spänningstestare, Fluke T130. Vet inte om den är bra, men verkar uppfylla behovet åtminstone.
Pratat med elektriker ang. detta. Han ska komma vid ett tillfälle och skifta plats på L2 (bk) och L3 (gy) i elcentralen. Vid samma tillfälle ska han montera dit ändstycken på fasskenorna. Bra att någon påpekade något om att det var glapp i den översta fasskenan eftersom det är ingenting jag lagt märke till.
Gruppförteckningen saknas och behöver skrivas ut för att fästas vid elcentralen. Även detta är han medveten om. Något protokoll har jag fått, kontroll över elanläggning innan idrifttagande, så hette det vill jag minnas. Men jag vill även minnas att det saknas något stämpel, företagsnamn, underskrift, datum, m.m. I mina öron ganska viktiga delar som påvisar vem det är som installerat elen. Får ladda upp den senare idag och se om det finns några invändningar mot det.
Många pratar om märkningen av kablarna, jag antar att det är de här runda gula ringarna på ledarna. Det är ingenting jag som amatör reflekterat över, mer än att jag tycker att det ser snyggt och redigt ut och eventuellt underlättar en hel del vid eventuell felsökning.
Härligt att så många är engagerade i tråden och om någon har något att invända och anmärka på, feel free to do so!
Hursomhelst, precis som @Bo.Siltberg eller @hempularen nämnde är det samma firma det avser. Har fått nog så jag köpte till slut material ännu än gång, den här gången personligen bara för att komma vidare och få fungerande el i bostaden, vilket nu har hänt efter nästan två år.
Efter närmare undersökning har det visat sig att en av delägare i firman, tillika arbetsledare, har stulit från firman. Samma person alltså som påstått att de "levererat" materialet, men som numera "försvunnit", och därför inte velat "köpa samma material två gånger". Det verkar som att både fackförbund, polisen, skatteverket, m.fl. är inblandade i den biten. Detta enligt flera källor, inte minst från självaste regionchefen.
Jag är bara glad att elen fungerar. Nästa problem blir att jaga ersättning för materialet som de har tagit betalt för, men som de inte levererat. Trots att det endast är elen man enligt lagstiftningen inte får befatta sig med har jag konstigt nog haft mest med just elektriker att göra med. Tätskikt, VVS, m.m. får du göra själv, lagstiftningen förbjuder inte det. Jag har haft att göra med håltagare, konstruktörer, kontrollansvariga, rörmokare, plattsättare, m.fl., men den största huvudvärken har jag fått av elektrikerna.
Hur kan det slarvas så mycket i en bransch som är så hård reglerad i lagstiftningen?