43 102 läst · 126 svar
43k läst
126 svar
Stora tråden om test av isolationsprovare/Megger
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 174 inlägg
Jag vet inte om mätnoggrannheten är så viktig hos isolationsprovare då det mest handlar om go/no go, dvs rycker det i nålen så är det no go, det krävs inte exaktare än då. Man behöver bara göra en funktionskontroll att den verkligen mäter med en någorlunda hög spänning, vilket man kan göra mot ett portabelt överspänningsskydd. De ska mäta med en viss ström också, men är återigen inte så kritiskt.
Tror det får blir vc60b+, den hade lite fler reviews och är inte lika misstänkt billig som den första jag länkade. Om inte annat så kan jag ju då åtminstone bidra till den här tråden med ett test.
Kan man inte mäta spänningen den ger med multimetern bara? (har för mig min multimeter går till 700v el dyl.)
Kan man inte mäta spänningen den ger med multimetern bara? (har för mig min multimeter går till 700v el dyl.)
Vad är egentligen skillnaden mellan UT501 och UT526? Jag ser ingen skillnad i specifikationerna men någon anledning måste det väl finnas till att 526an kostar det dubbla?
Jag står i valet och kvalet mellan en UT501a och "no-name" VC60B+. Jag har läst en hel del om VC60 och den verkar stabil och bra, men är jag bara dumsnål om jag sparar någon hundring på den gentemot UT501?
Jag står i valet och kvalet mellan en UT501a och "no-name" VC60B+. Jag har läst en hel del om VC60 och den verkar stabil och bra, men är jag bara dumsnål om jag sparar någon hundring på den gentemot UT501?
UT526 kan förutom megga kontrollera JFB, hyggligt avancerad genom att mäta tid till trip.
(Dock har den bara lägen för 10, 30, 100 och 300mA, den går också att ställa mellan 0° och 180°, vilket tyder starkt på att den testar med pulserande likström, dvs kontrollerar typ A.)
UT526 har även en läge för kontinuitetskontroll med 200mA.
UT501 är "bara" en megger samt kan mäta AC/DC spänning.
Så UT526 är halvvägs till en riktig installationsprovare, mycket duglig för sina små pengar.
(Dock har den bara lägen för 10, 30, 100 och 300mA, den går också att ställa mellan 0° och 180°, vilket tyder starkt på att den testar med pulserande likström, dvs kontrollerar typ A.)
UT526 har även en läge för kontinuitetskontroll med 200mA.
UT501 är "bara" en megger samt kan mäta AC/DC spänning.
Så UT526 är halvvägs till en riktig installationsprovare, mycket duglig för sina små pengar.
Tack för svaret. Kanske det blir en 526a trots allt… Vi får se, jag ska fundera lite mer.
Nu till min undrar: hur stor del av elanläggningen bör man megga per gång. Jag har ju totalt 6 elcentraler i två byggnader och ett litet pumphus. Såsom jag förstod instruktionerna så är risken med att megga ett för stort system att det tar lång till till stabilt värde, på grund av kapacitans och polarisering.
Vad har alla ni för erfarenhet?
Jag har inte läst hela tråden så jag hoppar bara rakt in med risk för att någon redan skrivit något liknande. Men, när jag meggar en anläggning så delar jag alltid upp mätningarna vid jordfelsbrytarna. Mestadels för att det är smidigt med easy-iso-bläckfisken från elma, men också för att det lämpar sig bäst med tanke på strukturen i dokumentationen i mätinstrumentet.lnilsson skrev:
Nu till min undrar: hur stor del av elanläggningen bör man megga per gång. Jag har ju totalt 6 elcentraler i två byggnader och ett litet pumphus. Såsom jag förstod instruktionerna så är risken med att megga ett för stort system att det tar lång till till stabilt värde, på grund av kapacitans och polarisering.
Jag meggar ofta så stor anläggning som är vettig att sektionera och först om jag inte får bra resultat så börjar jag sektionera ut mindre delar/grupper för att hitta var problemet är.
T.ex. för något år sedan så var det en ganska stor fastighetscentral som jag provade, jag började med att megga allt (kanske ca 60 grupper), fick dåligt resultat, så då började jag med att dela upp lite, och sen testa grupp för grupp, och till sist hade jag hittat två grupper som spökade. En var belysning i källarkorriderna, där hade en skruv skruvats rakt in i ett rör och en FK, vem vet hur länge det varit så ... Och det tog ett tag innan felet var hittat.
Jag har faktiskt glömt vad felet var på den andra krånglande gruppen.
Men samtidigt meggar jag ibland en stor central på en enda gång och allt går bra.
T.ex. för något år sedan så var det en ganska stor fastighetscentral som jag provade, jag började med att megga allt (kanske ca 60 grupper), fick dåligt resultat, så då började jag med att dela upp lite, och sen testa grupp för grupp, och till sist hade jag hittat två grupper som spökade. En var belysning i källarkorriderna, där hade en skruv skruvats rakt in i ett rör och en FK, vem vet hur länge det varit så ... Och det tog ett tag innan felet var hittat.
Jag har faktiskt glömt vad felet var på den andra krånglande gruppen.
Men samtidigt meggar jag ibland en stor central på en enda gång och allt går bra.
En isolationsprovning görs normalt bara mot jord, med resterande ledare kortslutna. Det gör att de allra flesta vanligt förekommande elektroniska utrustningar i en vanlig bostadsinstallation klarar sig från den höga spänningen.
Installerar man känslig utrustning där t.ex jordad G0/minus förekommer i kommunikation och styr så får man helt enkelt skylta med det i matande elcentral.
Installerar man känslig utrustning där t.ex jordad G0/minus förekommer i kommunikation och styr så får man helt enkelt skylta med det i matande elcentral.