43 635 läst · 126 svar
44k läst
126 svar
Stora tråden om test av isolationsprovare/Megger
>500MOhm låter som ett rimligt reultat. Det skall vara i principoändligt och det är det med instrumentets mätområden.
Bra jobbat, och schysst att du gjorde en längre resistansstege. Nu vet du ännu mer säkert att ditt instrument mäter rätt.mexitegel skrev:
Av resultattabellen framgår att alla mätvärden håller sig inom toleranserna för uppmätt resistansvärde. Från 10 upp till 200Mohm visar instrumentet ungefär mitt emellan toleransgränserna. Över 200Mohm och uppåt verkar det vara en tendens att instrumentet visar i den övre toleransregionen om än fortfarande inom gränserna.
Du gjorde en lite annan approach än mig.
Du har tagit hänsyn till onoggrannheten hos den multimeter som du kontrollerade motståndsvärdena med. Tabellens min och max speglar vad du vet om din "normal", den kan vilket värde som helst inom dessa gränser. Kallas mätosäkerhet.
Detta sket jag själv fullständigt i, vilket naturligtvis är fel.
I mina tester utav UT593 borde jag även lägga in denna mätosäkerhet så kanske det blev närmare godkänt. Dock ser jag ju på mina kurvor att det finns en olinjäritet i UT593 som gör att jag faktiskt vet att det mäter fel. (för alla läsare, observera att vi pratar om 2 olika instrument)
Men OK, du tog hänsyn till din mätosäkerhet, dvs vad du inte vet om din normal, dvs motståndskedjan. Och det är ju bra, och rätt och riktigt.
Men sen har inte tagit hänsyn specen på din UT526, där onoggrannheten är angiven till ±5% + 5 digits. Dvs din UT526 mäter helt korrekt och inom sin spec även med 5% + 5 siffror ifrån det sanna värdet.
Som ett exempel mätpunkt 34
Sant värde 379,72 Mohm.
onoggrannhet UT526 = ±5% + 5 digits = 0,05*379,72 + 5Mohm = 19Mohm+5Mohm = 24Mohm
Så UT526 fungerar korrekt och inom spec med ett presenterat mätvärde mellan 356 och 404 Mohm för denna mätpunkt.
Och sen till detta ska man sen alltså lägga normalens (motståndskedjan) osäkerhet på ca ±5Mohm till.
Hej, tänkte införskaffa en isolationsprovare! Vad tror ni om den här, som är den billigaste jag hittat på Wish:
https://www.wish.com/product/5b71121171d0a450d56b02d8?&source=related_products
Kan det vara ett ok inköp eller bör jag satsa på t.ex. någon av de modeller från UNI-T som nämnts tidigare i tråden?
https://www.wish.com/product/5b71121171d0a450d56b02d8?&source=related_products
Kan det vara ett ok inköp eller bör jag satsa på t.ex. någon av de modeller från UNI-T som nämnts tidigare i tråden?
Hittade recensioner på amazon:
https://www.amazon.com/Estone-Digit...ie=UTF8&reviewerType=all_reviews&pageNumber=3
https://www.amazon.com/Estone-Digit...ie=UTF8&reviewerType=all_reviews&pageNumber=3
Video med en teardown som jag tidigare sett på youtube får någon vecka sen, där den visade sig vara av dålig kvalité, svår att använda då alla instruktioner kommer på kinesiska, samt att mätvärderna inte är särskilt trovärdiga, utan gillar att ändra sig mellan mätningar samt inte ger samma resultat som en riktig isolationstestare. Samma historia på en eBay sida där denna säljes, där får man höra lite samma historia, samt erfarenhet med billiga instrument köpta på Wish. Sen om jag får vara jobbig: Ett instrument som kostar flera tusen, som kostar 200 spänn på Wish? Hälften av recensionerna låter suspekta som 5 stjärnor där det bara står "love this product",mexitegel skrev:
Ska du använda ett mätinstrument ska du kunna lita på det.
M Marrebanan skrev:
Hej där
Vet inte något om just denna. Dock har jag varit i samma sits som du, och kollat av vad som finns. Det finns en "typ" som benämns VC60B+, och som tillverkas i massa olika varianter. Efter att ha kollat av en hel del, samt sett och läst en massa tester, så beställde jag mig för en av dessa.
Blev en för drygt 300 kr: https://www.aliexpress.com/item/VC6...085.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.2aad4c4dRgqAQY
Efter strul med leverans (och lite mail) så slutade det med att jag nu har två isolationsprovare... Tänkte lägga upp den ena på Tradera om inte du vill ha den. Eller någon annan. Priset är 433,72, vilket är exakt vad den kostade mig. (Med tullavgift...)
/ Hans
Medlem
· Korpilombolo
· 3 423 inlägg
Wish You luck. Varför tror du den är billig?M Marrebanan skrev:
Jo alltså jag tror ju också att den är skräp,det är därför jag frågar. Skulle någon råka ha just den och tycka att den är bra så hade det ju varit bra för plånboken! Men generellt satsar jag hellre på bra grejer, dock känns Fluke och sådana uteslutet pga mitt begränsade användande och jag tänker att kanske inte heller UNI-T är så fantastiskt bra i vilket fall...
Jag är supernöjd med min UNI-T. Jag checkade den mot min grannes Fluke och de gav exakt samma värden så jag vågar lite på resultaten. Däremot så la jag väl en 1000 lapp åtminstone, kommer ej exakt ihåg. Jag har totalt använt den 3 ggr på 2 år. Säkert inte ekonomiskt om man tänker som en ekonom. Men jävligt gött att ha en när nöden (eller nerden...) kallar 
UNI-T modellen som jag köpte är utförligt testad av både mig och Mikael_L med goda resultat som är postade här i i tråden. Som jag uppfattar både dessa testresultat och även andra reviews av UNI-T är det mycket bang for the bucks för hemmabruk.M Marrebanan skrev:Jo alltså jag tror ju också att den är skräp,det är därför jag frågar. Skulle någon råka ha just den och tycka att den är bra så hade det ju varit bra för plånboken! Men generellt satsar jag hellre på bra grejer, dock känns Fluke och sådana uteslutet pga mitt begränsade användande och jag tänker att kanske inte heller UNI-T är så fantastiskt bra i vilket fall...
Och det kan faktisk vara så att den inte gör det.M Marrebanan skrev:
Ibland.
Eller då och då.
På just utrustning för att verifiera säkerhet mot material- och framför allt personskador är det dumt att vara dumsnål. Man behöver kunna lita på dessa mätningar annars kan man lika gärna låta bli att mäta.