43 635 läst · 126 svar
44k läst
126 svar
Stora tråden om test av isolationsprovare/Megger
Det kan vara ok, men vaket av honom att reagera, nu behövs det även en test att mätaren kan visa lägre värden vid kontakt. Det brukar synas ett visst motstånd vid början av mätningen, men det kan gå väldigt snabbt så det inte syns, speciellt vid så lågt som 500 MOhm.TeroM skrev:
Brukar är väl ointressant. Skall vara mer än 10 Mohm enligt Ebeco.
http://www.ebeco.se/sites/default/files/documents/manual_ck_400_200_1.0_171128.pdf

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
http://www.ebeco.se/sites/default/files/documents/manual_ck_400_200_1.0_171128.pdf
Bästa svaret
Vad får dig tro testresultaten inte skulle vara ok? Nu är det ju tom verifierat med yttre kända motstånd. Jag skulle när jag hobbyinstallerar inte godkänna någon mätning där instrument av denna klassen inte visar max utanför mätområde. Tänk på att kraven som kan godtas enligt reglerna är erbarmligt låga.
Nä, min nojja beror på de tidigare fynd jag gjort med mer eller mindre farliga hemmapul i elinstallationen som förra ägarna gjort
.
Men du har ju faktiskt rätt i sak att jag kan vara säker på att instrumentet i vart fall mäter korrekt upp till de 90 Mohm som jag mätte upp med min testrigg. Så långt tänkte jag inte igår. Hur det ser ut >90Mohm får kommande tester utvisa.
Jag är er evigt tacksamma! Nu blir det värme om fötterna
Men du har ju faktiskt rätt i sak att jag kan vara säker på att instrumentet i vart fall mäter korrekt upp till de 90 Mohm som jag mätte upp med min testrigg. Så långt tänkte jag inte igår. Hur det ser ut >90Mohm får kommande tester utvisa.
Jag är er evigt tacksamma! Nu blir det värme om fötterna
På allmän begäran och nästan på pricken på utlovad tid
kommer här mitt test av isolationsvärdet på min UT526. 
Jag har följt @Mikael_L testning men utökat med fler mätpunkter. Totalt 34 stycken 10 Mohms motstånd 250V med en sammanlagd resistans på 385 Mohm. Detta gav möjligheten att mäta instrumentets noggrannhet med 10Mohms upplösning i princip hela mätområdena för 250V och 500V samt nästan hela 1000V som mäter upp till 500Mohm.
Lågvoltsresistansmätningen gjordes med en UNI-T UT71B som i mätområdet >2-20Mohm har en noggrannhet på +-1,5%.
Av resultattabellen framgår att alla mätvärden håller sig inom toleranserna för uppmätt resistansvärde. Från 10 upp till 200Mohm visar instrumentet ungefär mitt emellan toleransgränserna. Över 200Mohm och uppåt verkar det vara en tendens att instrumentet visar i den övre toleransregionen om än fortfarande inom gränserna.
Slutsatsen kan inte bli annat än att instrumentet visar korrekta mätvärden vid isolationstestning. Jag är helt klart nöjd med mitt köp
.
Nu återstår att testa instrumentets övriga funktioner.
Jag har följt @Mikael_L testning men utökat med fler mätpunkter. Totalt 34 stycken 10 Mohms motstånd 250V med en sammanlagd resistans på 385 Mohm. Detta gav möjligheten att mäta instrumentets noggrannhet med 10Mohms upplösning i princip hela mätområdena för 250V och 500V samt nästan hela 1000V som mäter upp till 500Mohm.

Logga in
Skapa konto
Lågvoltsresistansmätningen gjordes med en UNI-T UT71B som i mätområdet >2-20Mohm har en noggrannhet på +-1,5%.
Av resultattabellen framgår att alla mätvärden håller sig inom toleranserna för uppmätt resistansvärde. Från 10 upp till 200Mohm visar instrumentet ungefär mitt emellan toleransgränserna. Över 200Mohm och uppåt verkar det vara en tendens att instrumentet visar i den övre toleransregionen om än fortfarande inom gränserna.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Slutsatsen kan inte bli annat än att instrumentet visar korrekta mätvärden vid isolationstestning. Jag är helt klart nöjd med mitt köp
Nu återstår att testa instrumentets övriga funktioner.
Redigerat: