38 274 läst · 116 svar
38k läst
116 svar
Stora tråden om test av isolationsprovare/Megger
Ja det ska mina multimetrar klara åtminstone.13th Marine skrev:
Såhär står det i APPA's manual
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om motståndet är 10MΩ och 1% så ska det ligga mellan 9,9MΩ och 10,1 MΩ .
Och mitt APPA har en mätosäkerhet på 1,5% + 5d
dvs vid 10MΩ; 10M*1,5% + 5*0.01M = 0,15MΩ + 0,05MΩ = 0,2 MΩ
Detta innebär att jag inte borde fått några mätvärden utanför 9.7MΩ - 10.3MΩ
Det är dock vanligt att man börjar mäta lite högre värden på ohm-området med batterier som börjar ta slut.
Min klarar enligt spec mellan 0-20Mohm så vi är ju bara i mitten av skalan.
Men det kanske egentligen hade varit bättre med typ 2Mohms- motstånd?. Vi behöver ju dessutom seriekoppla 4 st för att klara av 1000V mätspänning....
Men det kanske egentligen hade varit bättre med typ 2Mohms- motstånd?. Vi behöver ju dessutom seriekoppla 4 st för att klara av 1000V mätspänning....
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Mätt ngt mer?
Vilka mellandagar var det som det snackades om?
Nu tusan måste jag få tummen ur.
Så nu har jag lött ihop en motståndsstege med 10 st.
Mätt dessa individuellt, märkt och antecknat samt räknat ut stegens värden.
Man får tänka sig för med klisterlappar och sånt på 10Mohms motstånd, inte klistra rakt över motståndet t.ex. då klistret kanske ger något bidrag som ett parallellkopplat motstånd som driver och har sig.
edit:
Och en första snabbtest ger en indikation på att min UT-593 inte riktigt klarar sin spec. Men jag får återkomma om detta imorgon ...
... eller under mellandagarna ...
Nu tusan måste jag få tummen ur.
Så nu har jag lött ihop en motståndsstege med 10 st.
Mätt dessa individuellt, märkt och antecknat samt räknat ut stegens värden.
Man får tänka sig för med klisterlappar och sånt på 10Mohms motstånd, inte klistra rakt över motståndet t.ex. då klistret kanske ger något bidrag som ett parallellkopplat motstånd som driver och har sig.
Logga in
Skapa konto
edit:
Och en första snabbtest ger en indikation på att min UT-593 inte riktigt klarar sin spec. Men jag får återkomma om detta imorgon ...
... eller under mellandagarna ...
Redigerat:
Mitt första testskott på min UT593 blev såhär.
(Jag körde en liten snabbtest igår kväll som inte höll sig inom spec, men instrumentet var iskallt, precis hämtat från bilen, så nu på morgonen har jag kört första seriösa testrundan)
(Jag körde en liten snabbtest igår kväll som inte höll sig inom spec, men instrumentet var iskallt, precis hämtat från bilen, så nu på morgonen har jag kört första seriösa testrundan)
Logga in
Skapa konto
Moderator
· Stockholm
· 52 564 inlägg
Vad har du för spänningsklass på motstånden? Det är inte ovanligt att motstånd kan ge för låg resistans om man lägger för hög spänning över dem. Det är iofs framförallt långtidsinverkan som tom. kan resultera i kortslutning i motståndet efter lång tid.
Och vad är det för toleransklass på dem?
Och vad är det för toleransklass på dem?
Om jag kollar specen för UT593 så står det såhär:
Vilket betyder att onoggrannheten är 5% av avläst värde plus 5 LSD, dvs 5 av de sista värdesiffrorna. Och upp till 44.0 Mohm mäter den med en decimal, då blir 5LSD = 0,5 och över så mäter den med noll decimaler, så då blir 5LSD = 5.
Så jag har gjort en annan tabell, med toleransgränserna insatta.
Första kolumnen är bara en hjälpkolumn för att få en 5LSD-siffra att ha i formeln.
Mätningar i lila ligger utanför instrumentets spec
Vilket betyder att onoggrannheten är 5% av avläst värde plus 5 LSD, dvs 5 av de sista värdesiffrorna. Och upp till 44.0 Mohm mäter den med en decimal, då blir 5LSD = 0,5 och över så mäter den med noll decimaler, så då blir 5LSD = 5.
Så jag har gjort en annan tabell, med toleransgränserna insatta.
Första kolumnen är bara en hjälpkolumn för att få en 5LSD-siffra att ha i formeln.
Mätningar i lila ligger utanför instrumentets spec
Redigerat:
Från inlägg #12 och framåt avhandlar vi motstånden.H hempularen skrev:
edit:
De ska enligt electrokit ha 250V spänningsklass, nu när jag utsatt det första motståndet i min stege för 1000V ett par gånger så kontrollmätte jag det, och kunde konstatera att min APPA-multimeter fortfarande anser att det är på 10,9 Mohm. Så något omedelbart genombrott med förstört/förändrat motstånd som följd verkade det inte blivit.
Men om resistansen blev annan just under mätningen vet jag ju inte. Om det skedde torde det närmast blivit lägre resistans, p.g.a krypströmmar typ. Och mätresultatet tyder dock inte på det.
Redigerat:
Det fanns en till anledning för mig att snabba på med denna tråds uppgift.
Kom nerdimpades en paket häromdagen, hoppsan ... !
Så det kan gå ...
Kom nerdimpades en paket häromdagen, hoppsan ... !
Så det kan gå ...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Haha, nu blev jag sugen på att göra samma sak med min Uni-t 511. Du får skicka din mätkedja med posten till mig så kan jag göra samma grej =)
Eller så får jag också försöka få tummen ur och köpa några sådana där MOhm motstånd. Men det blir nog i mellandagarna....
Eller så får jag också försöka få tummen ur och köpa några sådana där MOhm motstånd. Men det blir nog i mellandagarna....
Oklart, TS verkar inte ha skrivit årtal...Mikael_L skrev:
Golven vars golvvärmeslingor skulle meggas är fortfarande kalla och här hotar de med närmast sibirisk kyla i en vecka så det hade ju varit bra att få igång det hela så jag tror det här får fixas "till helgen"