Ja, det är ju som Mikael_L skrev för ett tag sedan:
Mikael_L Mikael_L skrev:
En isolationsprovare "megger" är en väldigt enkel produkt.
Så kanske gjorde den där ett lika bra jobb som min Kina-megger kommer göra? :D

Kan du lägga upp ett test av den här?

Ändå sedan jag såg bulten, klimpen eller vad nu svanströms skäggiga härligt korpulenta elare heter söka ett jordfel med en isolationstestare så blir man som nyfiken att testa en själv.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Någon som beställt motstånd?
Vill skicka mig 10 st?

Nä, det var väl du som skulle beställa? ;)

Här kommer då utlovad uniboxing :)

Levererades i en snygg pappersbox, blev först lite orolig att jag fått fel modell då det stod 520 och inte 526. Men olika modeller levereras tydligen i samma kartong...
Pappersbox för multifunktionsmätare UNIT-T UT520 på ett skrivbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I lådan ligger en apparatväska, inget överdrivet men den fyller sin funktion
Öppnad svart apparatväska med en röd UNI-T multifunktionstestare, testkabel och testpinnar på ett bord.
Skapa konto

Förutom meggern själv följer det med en en testkabel med utländsk stickpropp, ett par vanliga testpinnar med tillhörande krokodilklämmor samt en bärrem. Torde vara allt man behöver.
Multifunktionstestare med tillbehör såsom testkabel och pinnar utspridda på ett bord framför dator och papper med instruktioner.
Skapa konto

Sen var det dax att klicka i gång, plats för 6 stycken AA-batterier.
Apparatväska och megger med öppet batterifack för sex AA-batterier, tillbehör och röd förvaringslåda i bakgrunden.
Skapa konto

Tyvärr hade barnen rensat hela mitt förråd på batterier till sina dryga en miljon leksaker som alla ska ha batterier.... Jag har stulit tillbaka några nu som ligger på laddning, så fortsättning följer! :)

• Gilla
Immobil och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Under tiden får du väl klippa stickproppen och skruva på en schuko.

Japp, ska gräva fram en från min skrotlåda bara.... :D

mexitegel mexitegel skrev:
Här kommer då utlovad uniboxing :)

Levererades i en snygg pappersbox, blev först lite orolig att jag fått fel modell då det stod 520 och inte 526. Men olika modeller levereras tydligen i samma kartong...
[bild]

I lådan ligger en apparatväska, inget överdrivet men den fyller sin funktion
[bild]

Förutom meggern själv följer det med en en testkabel med utländsk stickpropp, ett par vanliga testpinnar med tillhörande krokodilklämmor samt en bärrem. Torde vara allt man behöver.
[bild]

Sen var det dax att klicka i gång, plats för 6 stycken AA-batterier.
[bild]

Tyvärr hade barnen rensat hela mitt förråd på batterier till sina dryga en miljon leksaker som alla ska ha batterier.... Jag har stulit tillbaka några nu som ligger på laddning, så fortsättning följer! :)
Ska den funka med laddningsbara? De ger ju bara 1,2 v mot alkaliska 1,5 v.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Hmm. Det har du rätt i. Det återstår att se. Köpet ett gäng riktiga batterier också så man inte står här med skägget i brevlådan sen i alla fall.

Mikael_L
Hepp.
I fredags låg det ett kuvert med motstånd i lådan. Tack mexitegel.
Rad med elektroniska motstånd, färgkodade för 10MΩ, med ledare och måttband.
Skapa konto

Hmmm, brun-svart-svart-grön - brun, tydligen 10Mohm och 1% tolerans
Två elektriska motstånd med färgkoderna brun-svart-svart-grön, vilket indikerar 10 Mohm resistans.
Skapa konto

17239037-motst%C3%A5nd-f%C3%A4rgkoder.jpg

Bäst att kontrollera, jag är bara sån ...
Först kollar man vad instrumentet mäter vid ihoplagda ledare. Detta särskilt viktigt vid lågohmsmätningar.
Multimeter med ihoplagda ledare som visar 0,4 ohm på displayen.
Skapa konto

0,4 ohm är kanske relativt betydelselöst vid 10Mohm :)

Men det här ser ju inte bra ut !!! 11,95 Mohm !!?
Flerrads motstånd bredvid en multimeter som visar mätvärdet 11,95 Mohm på skärmen.
Skapa konto

Måste kolla ett annat motstånd
Motstånd och en multimeter som visar mätvärdet 10.44 Mohm, med fokus på det avvikande resistansvärdet.
Skapa konto

Hmm, måste kolla med ett annat instrument, detta är tre av de fyra jag äger
Tre olika multimetrar på ett bord används för att mäta elektriska motstånd.
Skapa konto

På ett av motstånden mätte jag
11,89 Mohm med APPA 105R
11,88 Mohm med Malmbergs A908
13,2 Mohm med Uni-T UT39A

Många av motstånden mätte ca 10,4 Mohm, några ca 11,8 Mohm ..!!!

Det här måste jag gå till botten med innan jag fortsätter.
Jag ska byta batteri i instrumenten, t.ex.

• Gilla
chillichi och 1 till
  • Laddar…
Jag har en UNI-T 511. Med den lågohmsmäter jag golvvärmen innan jag kör isolationstestet. På mitt lågohmstest så fick jag exakt samma värde som grannens fluke. Däremot har jag inte testat på så höga motstånd. Tänker lite grann att hur noga är det? Kraven är ju sjukt låga, typ 1kOhm per volt. Så kör du på 500 V så ska isolationen vara 0,5 MOhm för att vara ok. De ggr jag mätt så brukar värdet vara ca 30 MOhm (om jag minns rätt). Så om det diffar 20 procent (eller annat värde) så gör det inte så mycket för meggningsresultatet. Däremot förstår jag om du vill göra noggranna MOhm mätningar... När gör man det (lekman är nyfiken) ? :)

Mikael_L
Ja nu gällde det att utvärdera kvaliteten och noggrannheten på instrumenten ifråga, och då vill jag naturligtvis mäta så rätt och korrekt som möjligt.

Men annars har du rätt, det spelar kanske inte så jättestor roll om man meggar fram ett resultat som är 10 eller kanske 20% fel.

Själv åtminstone drar jag öronen åt mig om jag inte ligger mycket högt över godkänt värde, ty det brukar man ju alltid göra.

Sorry, kollade upp mina värden nu i datorn och 340 MOhm hade jag vid senaste mätningen.. så det finns ju lite felmarginal att ta av:)
Hur som helst, om du mätt upp flera av motstånden till 10,4 MOhm, kan du inte bara använda det värdet vid utvärderingen? :)

Mikael_L Mikael_L skrev:
Hepp.
I fredags låg det ett kuvert med motstånd i lådan. Tack mexitegel.
[bild]

Hmmm, brun-svart-svart-grön - brun, tydligen 10Mohm och 1% tolerans
[bild]
[bild]

Bäst att kontrollera, jag är bara sån ...
Först kollar man vad instrumentet mäter vid ihoplagda ledare. Detta särskilt viktigt vid lågohmsmätningar.
[bild]

0,4 ohm är kanske relativt betydelselöst vid 10Mohm :)

Men det här ser ju inte bra ut !!! 11,95 Mohm !!?
[bild]

Måste kolla ett annat motstånd
[bild]

Hmm, måste kolla med ett annat instrument, detta är tre av de fyra jag äger
[bild]

På ett av motstånden mätte jag
11,89 Mohm med APPA 105R
11,88 Mohm med Malmbergs A908
13,2 Mohm med Uni-T UT39A

Många av motstånden mätte ca 10,4 Mohm, några ca 11,8 Mohm ..!!!

Det här måste jag gå till botten med innan jag fortsätter.
Jag ska byta batteri i instrumenten, t.ex.
Hm, störande!

Jag äger numera bara en multimeter, UniT Modell UT71B och med den fick jag följande mätserie:
11,5
11,0
10,9
10,6
11,9
10,5
10,5
10,7
11,4

Batteriet tror jag är helt OK, så jag misstänker faktiskt att dessa motstånd "inte riktigt" lever upp till toleransen... Jag tänker att även om instrumentet inte är kalibrerat och därmed kan visa fel så borde inte variationen vara så stor om motstånden haft utlovad tolerans på 1%....

Har iaf plockat fram 4 stycken som håller 10,4-10,6 ungefär så det får väl bli att testa med dem.

Hur högt klarar multimetern av att mäta då?
10M är rätt högt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.