43 634 läst · 126 svar
44k läst
126 svar
Stora tråden om test av isolationsprovare/Megger
Supebra idé!Mikael_L skrev:
Och så länkar vi till dom bra dokumenten som ligger i tråden om meggning av värmekablar.
Därtill kan vi jämföra vem som har ”bäst” elanläggning
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 224 inlägg
Dessa trådar finns redan
https://www.byggahus.se/forum/threads/foerbereda-infoer-meggning.205961/
https://www.byggahus.se/forum/threads/gammal-kulo-el-i-gammalt-hus-artal-risk.210662
https://www.byggahus.se/forum/threads/tolka-och-resonera-om-mitt-installationstest.227015/
Den sista länken är mer generell, för isolationsprovning görs ju i syfte att kontrollera en anläggning. Det är en mycket bredare fråga är ett enskilt test.
https://www.byggahus.se/forum/threads/foerbereda-infoer-meggning.205961/
https://www.byggahus.se/forum/threads/gammal-kulo-el-i-gammalt-hus-artal-risk.210662
https://www.byggahus.se/forum/threads/tolka-och-resonera-om-mitt-installationstest.227015/
Den sista länken är mer generell, för isolationsprovning görs ju i syfte att kontrollera en anläggning. Det är en mycket bredare fråga är ett enskilt test.

hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 549 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 549 inlägg
Tack för länkarna, dom är bra och intressanta (som alltid när du letar fram gamla trådarBo.Siltberg skrev:
Men vad jag saknar är en bra ordning och struktur för hur man meggar en lite komplicerad anläggning på enklast sätt. Kör man allting från fasadmätarskåpet? Eller tar man central för central. Hur gör man med huvudledningar mellan centraler. Och huvudledningar mellan hus (jag har lite komplext elsystem med mätare på en stolpe, två huvudsäkringsboxar utanpå varsitt hus, flera elcentraler inuti husen och en ensam central i pumphuset). Alla mina huvudledningar från mätarstolpen och mellan hus ligger nergrävda, den första från mätarskåpet på stolpen är TN-C, alla andra är TN-S.
Därtill undrar jag hur man snabbast felsöker i händelse av dåliga värden, kör man bara intervallhalvering eller finns det ett enklare sätt?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 224 inlägg
Det brukar ge sig själv.
Först o främst bör man titta på vad som reglerna säger ska isolationsprovas - isolationen mellan spänningsförande ledare och skyddsjord. Det innebär i praktiken faser + nolla mot skyddsjord, eller faser mot PEN. Man ska också isolationsprova SELV och skyddsseparerade kretsar.
Sedan bör man titta på vad som behöver isolationsprovas - en kabel är väldigt sällan felaktig från fabrik. Det finns sällan moment vid installationen som gör att man behöver isolationsprova en kabel. Tidigare fanns ett råd att kontrollera isolationen mellan spänningsförande ledare i brandfarliga utrymmen. Och visst, detta kan man ha i baktanke med avseende på huvudledningar som kan ha tagit skada av åska.
Däremot FK i rör kan behöva isolationsprovas om man har behövt ta i lite extra vid idragningen. Där finns en risk för nötningsskador. Även kopplingspunkter kan orsaka ett läckage om man är oförsiktig, men detta bör man se redan vid montaget och inspektionen (som alltid ska föregå isolationsprovet). En mindre installation utan problem behöver sällan provas, men det är å andra sidan snabbt gjort - alltid gör man nån dunderblunder.
Sedan har vi hinder för isolationsprovning - tex i form av överspänningsskydd i anläggningen eller i fast anslutna apparater. Vid mätning mot PEN får heller inga förbrukare vara anslutna. Dimmer och liknande puckar i anläggningen ska inte ta stryk om man inte har ett stumt jordfel på andra sidan, men för att få med sekundärkretsen i mätningen behöver de byglas.
Detta ger när det är praktiskt lämpligt att göra ett isolationsprov. Vid nyinstallation har man ju möjlighet att välja. Vid kontroll av gamla anläggningar kan man behöva förbereda med att separera PEN och N, separera andra kretsar, bygla dimmers och koppla bort hinder. JFBn ger en enkel möjlighet till att separera N från bakomliggande PEN så elcentralen är ett vanligt ställe att mäta i. Men vid nyinstallation kan man passa på att mäta varje grupp om man tror sig att det finns skäl.
Givetvis är det bättre att göra provet flera gånger inifrån och ut istället för att megatest i mätarskåpet. Det underlättar allt. Man får ju ingen indikation på var ett isolationsfel finns utan man behöver då separera kretsarna och jobba sig inåt (eller utåt i gruppledningarna om man ser det så).
Först o främst bör man titta på vad som reglerna säger ska isolationsprovas - isolationen mellan spänningsförande ledare och skyddsjord. Det innebär i praktiken faser + nolla mot skyddsjord, eller faser mot PEN. Man ska också isolationsprova SELV och skyddsseparerade kretsar.
Sedan bör man titta på vad som behöver isolationsprovas - en kabel är väldigt sällan felaktig från fabrik. Det finns sällan moment vid installationen som gör att man behöver isolationsprova en kabel. Tidigare fanns ett råd att kontrollera isolationen mellan spänningsförande ledare i brandfarliga utrymmen. Och visst, detta kan man ha i baktanke med avseende på huvudledningar som kan ha tagit skada av åska.
Däremot FK i rör kan behöva isolationsprovas om man har behövt ta i lite extra vid idragningen. Där finns en risk för nötningsskador. Även kopplingspunkter kan orsaka ett läckage om man är oförsiktig, men detta bör man se redan vid montaget och inspektionen (som alltid ska föregå isolationsprovet). En mindre installation utan problem behöver sällan provas, men det är å andra sidan snabbt gjort - alltid gör man nån dunderblunder.
Sedan har vi hinder för isolationsprovning - tex i form av överspänningsskydd i anläggningen eller i fast anslutna apparater. Vid mätning mot PEN får heller inga förbrukare vara anslutna. Dimmer och liknande puckar i anläggningen ska inte ta stryk om man inte har ett stumt jordfel på andra sidan, men för att få med sekundärkretsen i mätningen behöver de byglas.
Detta ger när det är praktiskt lämpligt att göra ett isolationsprov. Vid nyinstallation har man ju möjlighet att välja. Vid kontroll av gamla anläggningar kan man behöva förbereda med att separera PEN och N, separera andra kretsar, bygla dimmers och koppla bort hinder. JFBn ger en enkel möjlighet till att separera N från bakomliggande PEN så elcentralen är ett vanligt ställe att mäta i. Men vid nyinstallation kan man passa på att mäta varje grupp om man tror sig att det finns skäl.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Givetvis är det bättre att göra provet flera gånger inifrån och ut istället för att megatest i mätarskåpet. Det underlättar allt. Man får ju ingen indikation på var ett isolationsfel finns utan man behöver då separera kretsarna och jobba sig inåt (eller utåt i gruppledningarna om man ser det så).
Detta är en bra guide du skrivit.Bo.Siltberg skrev:
Det brukar ge sig själv.
Först o främst bör man titta på vad som reglerna säger ska isolationsprovas - isolationen mellan spänningsförande ledare och skyddsjord. Det innebär i praktiken faser + nolla mot skyddsjord, eller faser mot PEN. Man ska också isolationsprova SELV och skyddsseparerade kretsar.
Sedan bör man titta på vad som behöver isolationsprovas - en kabel är väldigt sällan felaktig från fabrik. Det finns sällan moment vid installationen som gör att man behöver isolationsprova en kabel. Tidigare fanns ett råd att kontrollera isolationen mellan spänningsförande ledare i brandfarliga utrymmen. Och visst, detta kan man ha i baktanke med avseende på huvudledningar som kan ha tagit skada av åska.
Däremot FK i rör kan behöva isolationsprovas om man har behövt ta i lite extra vid idragningen. Där finns en risk för nötningsskador. Även kopplingspunkter kan orsaka ett läckage om man är oförsiktig, men detta bör man se redan vid montaget och inspektionen (som alltid ska föregå isolationsprovet). En mindre installation utan problem behöver sällan provas, men det är å andra sidan snabbt gjort - alltid gör man nån dunderblunder.
Sedan har vi hinder för isolationsprovning - tex i form av överspänningsskydd i anläggningen eller i fast anslutna apparater. Vid mätning mot PEN får heller inga förbrukare vara anslutna. Dimmer och liknande puckar i anläggningen ska inte ta stryk om man inte har ett stumt jordfel på andra sidan, men för att få med sekundärkretsen i mätningen behöver de byglas.
Detta ger när det är praktiskt lämpligt att göra ett isolationsprov. Vid nyinstallation har man ju möjlighet att välja. Vid kontroll av gamla anläggningar kan man behöva förbereda med att separera PEN och N, separera andra kretsar, bygla dimmers och koppla bort hinder. JFBn ger en enkel möjlighet till att separera N från bakomliggande PEN så elcentralen är ett vanligt ställe att mäta i. Men vid nyinstallation kan man passa på att mäta varje grupp om man tror sig att det finns skäl.
[bild]
Givetvis är det bättre att göra provet flera gånger inifrån och ut istället för att megatest i mätarskåpet. Det underlättar allt. Man får ju ingen indikation på var ett isolationsfel finns utan man behöver då separera kretsarna och jobba sig inåt (eller utåt i gruppledningarna om man ser det så).
Ibland kommer diskussion uppstå huruvida tändtrådar behövs lägesjusteras för att få med i meggningen. Har du någon åsikt ifall dessa dolda jordfel även ska tas fram?
Detta kan kräva att man har en dokumenterad elanläggning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 224 inlägg
Jag vill inte använda ord som ska här. Jag har aldrig *behövt* isolationsmäta, dvs jag har aldrig råkat ut för ett isolationsfel i en ny installation som jag gjort (men min praktiska erfarenhet är ganska kort). Så jag låter andra argumentera för risken med att utelämna en tändtråd. Det handlar nog mer om att visa upp ett komplett protokoll...
Tyvärr verkar inte intresset vara så stort för dessa diskussioner här.Bo.Siltberg skrev:
Jag vill inte använda ord som ska här. Jag har aldrig *behövt* isolationsmäta, dvs jag har aldrig råkat ut för ett isolationsfel i en ny installation som jag gjort (men min praktiska erfarenhet är ganska kort). Så jag låter andra argumentera för risken med att utelämna en tändtråd. Det handlar nog mer om att visa upp ett komplett protokoll...
Men jag håller med dig, man får se till behov, skick och möjlighet och utforma sina tester efter detta.
Nu kanske jag missar kontexten här, men om man börjar med att mäta på hela anläggningen och får ett godkänt värde, har man då inte besparat sig jobbet att mäta vidare?Bo.Siltberg skrev:
Japp.M Mikael 81 skrev:
Särskilt om man har en helt nyinstallerad anläggning, innan något har blivit dåligt, nött, skadat samt innan alltför mycket saker blivit installerade (säg att det t.ex. är kontor/affärslokal och t.ex. inga lysrörsarmaturer än är på plats) så kan man komma undan med att megga en vansinnigt stor anläggning på ett enda skott.
Lite OT;
Jag har inte hunnit megga nåt med min UT526, men däremot testat tripptider för några av mina JFB och PSA;er, dom flesta är förvånansvärt snabba, omkring 25ms (förvisso ganska nya och välmotionerade). Den långsammaste (hittills) ligger på 180ms. Brukar dom vara så snabba? (30mA testström).
Jag har inte hunnit megga nåt med min UT526, men däremot testat tripptider för några av mina JFB och PSA;er, dom flesta är förvånansvärt snabba, omkring 25ms (förvisso ganska nya och välmotionerade). Den långsammaste (hittills) ligger på 180ms. Brukar dom vara så snabba? (30mA testström).
Det här är väl också lite offtopic.
Men OK, ja ofta när jag testar så hamnar de antingen på en 19-40mS trip eller så fallerar de helt, lite typ så. Ovanligt med triptider där mellan. Det har väl antagligen på något sätt att göra med att periodtiden på 50Hz-frekvensen är 20mS.
Men OK, ja ofta när jag testar så hamnar de antingen på en 19-40mS trip eller så fallerar de helt, lite typ så. Ovanligt med triptider där mellan. Det har väl antagligen på något sätt att göra med att periodtiden på 50Hz-frekvensen är 20mS.
Jag håller med, priserna har stigit markant.
Det är skralt med billiga (prisvärda) installationsprovare nu.
Det verkar vara att prova att botanisera hos Aliexpress och temu osv för att finna saker för runt tusenlappen, med då lite okänd kvalitet.
Det är skralt med billiga (prisvärda) installationsprovare nu.
Det verkar vara att prova att botanisera hos Aliexpress och temu osv för att finna saker för runt tusenlappen, med då lite okänd kvalitet.
Botaniserat lite men ingen riktig jackpott. Tittar lite på UNI-T UT526 som är lite mer humant prissatt på aliexpress kring 2000 kr. Däremot lite begränsad funktionalitet men osäker om det spelar någon större roll för mig i praktiken även om jag gillar prylar och funktioner...
https://meters.uni-trend.com/product/ut526/
https://meters.uni-trend.com/product/ut526/