42 704 läst · 126 svar
43k läst
126 svar
Stora tråden om test av isolationsprovare/Megger
Jag tycker 526'an är ett jättebra val.
Jag använder min i princip mer än de mer avancerade.
Det den saknar är loop-test (som jag nästan aldrig testar ändå, men behöver ha tillgång till, vilket jag har med två andra instrument), samt att den inte testar JFB med 1/2 In, 2xIn och 5xIn, och dessutom gärna med en autotest.
Men för amatörbruk och för yrkesmän som bara vill kolla att allt verkar vettigt efter något snabbjobb/servicejobb så är det gott nog.
Det den saknar är loop-test (som jag nästan aldrig testar ändå, men behöver ha tillgång till, vilket jag har med två andra instrument), samt att den inte testar JFB med 1/2 In, 2xIn och 5xIn, och dessutom gärna med en autotest.
Men för amatörbruk och för yrkesmän som bara vill kolla att allt verkar vettigt efter något snabbjobb/servicejobb så är det gott nog.
Jag funderar på om jag kommer sakna dom funktionerna...Mikael_L skrev:
Jag tycker 526'an är ett jättebra val.
Autotest på jfb är inte ett måste men uppskattat.
Jag tänkte bara skaffa ett instrument, kommer inte bli stor användning men lite sporadiskt ibland och framförallt vill jag kunna göra allt korrekt utan kompromisser.
Vad tror du om denna? Priset nu var mycket lockande, 900 kr
HABOTEST HT5910 Leakage Switch Tester LCD Digital Resistance Meter RCD/Loop Tester 1000 Data Storage Voltmeter Megohmmet
https://www.aliexpress.com/item/1005008105570804.html
Verkar dock köra på 1/2 In, 1xIn och 5xIn istället för 2 gånger. Klarar JFB kravet men med lägre ström så är livet på topp ändå
Loop test körs på 0,5xIn så borde funka fint också.
Säkert lite lägre kvalitet än UNIT (eller något riktigt seriöst). Ser ut att vara mycket instrument för pengarna
Redigerat:
Tack! Vad bevisligen alldeles för trött igårkväll...Mikael_L skrev:
Satt och tittade på HABOTEST HT5203/HT5205 1000V Insulation Resistance Tester samtidigt. Så slog ihop det bästa från båda och var nöjd...
https://www.aliexpress.com/item/1005008105791965.html
Kombinationen med HT5910 blir åtminstone under halva priset jämfört med en UNIT UT593. För full funktion dock inte lika smidigt med fler prylar men vid lågfrekvent användning är det ingen stor förlust för mig.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 420 inlägg
Men det dyker upp en och annan fluke 1503/1507 på t.ex tradera osv. ibland till rimliga priser.Algol skrev:
Jag trodde jag skulle sälja min efter att ha meggat ett värmegolv men den är användbar om man har gamla installationer. Intressant att se hur dåliga gamla kablar kan vara jämfört med nya.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden