useless useless skrev:
Varenda switch och router på Internet är väl olaglig i så fall? Alla datapaket passerar ju där och några Byte ligger alltid i minnet...
Transporterar du aldrig datapeket som du har rätt att transportera på det sätt du gör? 😉
 
Min otroliga vältalighet gör att allt jag skriver uppnår verkshöjd och därmed är upphovsrättsskyddat. Därför anser jag att alla som äger de routrar och switchar som gör att ni ser vad jag skrivit gör sig skyldiga till olovlig exemplarframställning. Det gäller såklart även alla ni som läser det här. Faktura kommer med posten.
 
  • Haha
  • Gilla
jonle336 och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Faktura kommer med posten.
Skicka PM istället. Posten strejkar bara.
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
  • Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
Som tur var fanns ju VHS. Många gånger fick man hjälpa föräldrarna att programmera videospelaren.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nu när det är preskriberat sedan länge (detta var runt 2000) så kan jag berätta att jag är upphovsman till WCE, Windows Card Emulator som med en Windows PC och ett Season-interface låste upp ALLA kanaler om man hade rätt nycklar.

Den i sin tur baserades på LCE, som jag portade till Windows och förbättrade.
Inlägg #5 här beskriver väl vad som gällde då.
[länk]

WCE moddades senare så att man kunde använda den som Cardshare så att många kunde dela på ett äkta kort via internet.

Nu på gamla dar har jag glömt allt om sånt, källkoden ligger på en gammal PC i källaren som inte körts sedan kanske 2009..😎
Kul. Jag körde nog nån tidig dos utgåva av detta, eller jag hade satt upp en gammal PC som farsan fick köra för att titta på TV. Sen ersattes den av smartkort med PIC84 har jag för mig, så kunde man mata in koderna med fjärrkontrollen... Minns att vid nåt hockeyVM bytte TV3 kodning precis innan matchen, farsan hade sådant originalkort oxå, om man inte hade Viasat igång när de bytte kod så tog det upp till nån timme efter man satte igång mottagarn för det att uppdateras. Så han fick mata in koderna i datorn istället... Annars hade han missat matchen....

Jag funderar på om man hittade koderna på internet, eller om det var på nån BBS eller nåt sånt?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror heller inte att det skulle hålla. Det betyder dock inte att jag blir jätteförvånad om någon försöker driva den linjen.
Det var några år sedan jag följde området, men man har försökt i Danmark att driva just den här linjen.

Upphovsrättslagen stärktes avsevärt i Danmark under 1990-talet. "Rättighetsmaffian" fick i stort sett igenom hela sin önskelista och all kopiering av digitala data av vilket skäl det vara må, blev straffbart som brott mot upphovsrätten. Så det blev olagligt att kopiera sin egen CD-skiva till sin egen dator.

Men det fick naturligtvis inte någon nämnvärd verkan, så man försökte strax tvinga operatörerna att hitta och blockera allt man inte tyckte om; med argumentet att operatören "kopierat" digitala upphovsrättsskyddade data iom att den flyttats från inkommande interface i någon router, via bufferminne, till utgående interface.

Men se, tom i Danmark så drabbades domstolen av ett anfall av rimlighetsångest och dömde, helt riktigt, att detta inte var upphovsrättsbrott. Allt att ren teknisk förmedling inte kunde vara en otillåten kopiering i lagens mening.

Nu har en del vatten flutit under broarna sedan dess, men jag är inte medveten om att man försökt den här vinkeln när det gäller brott mot upphovsrätt sedan dess. Operatörerna har pressats i en massa andra fall, av en massa andra skäl, men inte vad gäller med just hänvisning till upphovsrätten.

Men om någon vet mer så är jag, som alltid, idel öra.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
S Slarvpellen skrev:
Jag köper nog hennes resonemang men framförallt att det är svårt att bevisa, så tämligen riskfritt och åker man dit "på bar gärning" så är det för en exemplarframställning där och då så lågt straffvärde och låga skadestånd.
Lagarna har som vanligt inte hängt med...

Lever man ett ordnat liv skulle jag dock akta mig mycket för att sälja, det kan bli rejäla jävla problem av det!
Hur vet du att det blir låga straff?
 
M Förstagångsköparen skrev:
Hur vet du att det blir låga straff?
För att det bara kommer gå att bevisa en eller enstaka exemplarframställning! I köparens fall då.
Som säljare blir det mer likt TPB-målet och något helt annat, tänker jag.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag funderar på om man hittade koderna på internet, eller om det var på nån BBS eller nåt sånt?
då kollade man hos kungen av billeberga
http://www.billeberga.com/index.sv.html
 
  • Gilla
  • Älska
djac och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.