S Staffan-N skrev:
Gräver man lite och tittar på kartor så kan man gissa sig till att ledningarna går under grannens carport och cykelskjul(?) som står på en skaftväg dikt an mot fastighetsgräns.
Tror du?
Tittar man på bilderna på UNT får man (jag) snarare uppfattning om att det ska handla om sydvästra hörnet av fastigheten.
Tvåvåningshus med ljus fasad, omgiven av trädgård i sydvästra hörnet, med presenning på marken förberedd för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ligger det en ledning där med härskande servitut så kan man typiskt sett räkna med att grannen när som helst kommer med grävmaskinen och gräver upp ett 3-5 m brett område med jättemaskin för underhåll av rören.
Jag har svårt att se att man skulle behöva gå med på att det grävs 5 meter brett för ett avloppsrör. Om det är ok med 5 meter skulle det ju lika gärna vara ok med 10 meter. Låter helt sjukt.

Claes Sörmland
L lbgu skrev:
Jag har svårt att se att man skulle behöva gå med på att det grävs 5 meter brett för ett avloppsrör. Om det är ok med 5 meter skulle det ju lika gärna vara ok med 10 meter. Låter helt sjukt.
Ofta vill man lägga tappvatten rätt djupt, kanske 1,8 m eller så i Uppsala. Då hamnar ofta avlopp på det djupet också. Det är väldigt svårt att gräva smala schakt som är så djupa. Man måste ju kunna komma ned och jobba i schakten säkert också utan risk att de rasar över en. Med grävmaskin som ska komma fram och kunna vända, någonstans att lägga massorna (de växer enormt när de grävs upp) o s v så går det inte att ge servitut för tunna tarmar. Då går det inte att göra underhåll på ledningarna.

Sen finns det ju specialtekniker som t ex styrd borrning eller att man lägger ledningarna grunt med markisolering och värmekabel. Men det är inte standardupplägg.

• Gilla
Bhult
  • Laddar…
Ofta vill man lägga tappvatten rätt djupt, kanske 1,8 m eller så i Uppsala.
Oj, visste inte att det djupet behövdes för typ avloppsrör i Uppsala. Bor ju lite längre söderut, men mina avlopp är nog inte ens på 70 cm om jag ska döma efter var röret kommer in i trekammarsbrunnen. Alltid lär man sig något nytt, men sådana djup hade jag nog förväntat mig i Boden kanske.

Claes Sörmland
L lbgu skrev:
Oj, visste inte att det djupet behövdes för typ avloppsrör i Uppsala. Bor ju lite längre söderut, men mina avlopp är nog inte ens på 70 cm om jag ska döma efter var röret kommer in i trekammarsbrunnen. Alltid lär man sig något nytt, men sådana djup hade jag nog förväntat mig i Boden kanske.
Det är tappvattnet som måste ligga garanterat frostfritt, annars fryser det. Avlopp med plaströr kan ligga mycket grundare. Men när man lägger VA och redan har grävt djupt för tappvattenledningen så lägger man ofta av praktiska skäl avloppet på samma orörda schaktbotten.

Gamla tiders betongavloppsrör var mycket känsliga för att marken kring dem frös så att de rörde sig och började läcka i fogarna. De var ju styvt fogade med betong/cement. De la man helst på frostfritt djup.

C cpalm skrev:
Det låter ju helt absurt 🙄
- "Du måste dra ledningarna över grannens tomt, hur det skall gå till är ditt problem..."
Ja så beter sig faktiskt kommunala VA-bolag som har monopol och där ansvariga har suttit på sina tjänster alltför länge. De har efter tjugo år inte ens en tanke på att de är till för sina kommuninvånare och inte tvärtom. Fast de gör det på ett fult och försåtligt sätt.

RoTe
Det är ju inte bara byggnation som faller, utan även andra anläggningar, t ex staket, häck, spaljé, markbeläggning, planteringar o s v. Ligger det en ledning där med härskande servitut så kan man typiskt sett räkna med att grannen när som helst kommer med grävmaskinen och gräver upp ett 3-5 m brett område med jättemaskin för underhåll av rören.
Detta är ju totalt förlegat förfarande. Man behöver en grop i början och en i slutet bara, sen borrar man en ny ledning.

Claes Sörmland
RoTe RoTe skrev:
Detta är ju totalt förlegat förfarande. Man behöver en grop i början och en i slutet bara, sen borrar man en ny ledning.
Sker detta regelmässigt i ditt grannskap? (EDIT: en granne relinade istället för att gräva. Det var svindyrt.)

Här gräver alla mina grannar. De gamla galvledningarna från början av 60-talet började spruta i folks trädgårdar för 20 år sedan så varje år är det någon som vinner på rostlotteriet. Jag vann första veckorna i juni i år och fick stopp på läckan på nationaldagen. Nu är junket borta och det är plastservis.

• Gilla
Klass0n
  • Laddar…
En offtopicfråga: hur kommer man åt förbindelsepunkten när man byter servis? Om den ligger en halvmeter utanför fastighetsgräns så är den under en trottoar utanför en stödmur här.

Claes Sörmland
S Staffan-N skrev:
En offtopicfråga: hur kommer man åt förbindelsepunkten när man byter servis? Om den ligger en halvmeter utanför fastighetsgräns så är den under en trottoar utanför en stödmur här.
Man gräver en grop.

Man gräver en grop.
Från tomten och sen in under vägen eller river man upp asfalt och stödmur?

Claes Sörmland
S Staffan-N skrev:
Från tomten och sen in under vägen eller river man upp asfalt och stödmur?
Du tänker tunnla. Låter inte säkert, kan ju rasa. Man får ta upp ett rejält hål i gatan invid avstängningsventilen. I mitt område som är lantligt ligger ventilerna i grässlänten vid sidan av körbanan. Med undantag.

Du tänker tunnla. Låter inte säkert, kan ju rasa. Man får ta upp ett rejält hål i gatan invid avstängningsventilen. I mitt område som är lantligt ligger ventilerna i grässlänten vid sidan av körbanan. Med undantag.
Avstägningsventilen ligger mitt mellan körbanorna på ett pendlingsstråk in till Stockholm. Låter dyrt 😅

Claes Sörmland
S Staffan-N skrev:
Avstägningsventilen ligger mitt mellan körbanorna på ett pendlingsstråk in till Stockholm. Låter dyrt 😅
Ja blir dyrt att återställa. Noggrann packning av fyllet med vibbra och sen asfaltering på det. Grävningen är inte så dyr.

• Gilla
Staffan-N
  • Laddar…
RoTe
Sker detta regelmässigt i ditt grannskap? (EDIT: en granne relinade istället för att gräva. Det var svindyrt.)

Här gräver alla mina grannar. De gamla galvledningarna från början av 60-talet började spruta i folks trädgårdar för 20 år sedan så varje år är det någon som vinner på rostlotteriet. Jag vann första veckorna i juni i år och fick stopp på läckan på nationaldagen. Nu är junket borta och det är plastservis.
Man gräver så klart när möjlighet finns. Men att inte kunna bygga bara för att där finns ledningar ser jag som knasigt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.